Geld & Recht alle pijlers

volledige wia uitkering werk en herkeurd worden

21-04-2012 16:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

hopelijk heeft iemand hier of het uwv hier ervaring mee dan wel antwoord op

ik heb momenteel een loonaanvullende uitkering wegens volledige arbeidsongeschiktheid.

nu heb ik een leuke parttime vacature gezien, stel dat ik bij dat bedrijf mag werken en alles gaat goed etc. ik weet dat ik dan een deel van het salaris daar mag houden.

Stel dat: ik ga er een positief verhaal van maken...

ik krijg die baan en het gaat mijzelf ook steeds beter en ik lekker aan het werk voor bijv. 20 uur. Ik verwacht dat dan ik bij een wia keuring dan gedeeltelijk goed gekeurd zal gaan worden, aangezien ik weer in staat ben om te werken etc, logisch toch?

Hoe zit dat dan met de hoogte van een gedeeltelijke loonaanv. uitkering

vraag 1) hoe wordt die gedeeltelijke loonaanvullende uitkering dan berekend

vraag 2) mag ik dan van hetgeen wat ik dan verdien 30 procent zelf houden? of moet ik dan nog 70 procent afstaan aan het uwv?

ps ik heb geen ww rechten meer omdat ik al te lang wia uitkering hiervoor heb ontvangen
Wat zeiden ze toen je hierover naar het uwv belde?
ik heb uwv hier nog niet over gebeld, zit je met dezelfde vraag of?

ik heb net wel zitten kijken op de site van het uwv. ik kwam wel eea tegen oa een rekenmodel voor loonaanvullende uitkering en daarnaast verdienen. er stond alleen geen mate van arbeidsongeschiktheid bij, of is het zo dat als je loonaanvullend krijg dat je dan automatisch volledig arbeidsongeschikt ben verklaard, dan vraag ik me toch af wat voor soort uitkering, welke naam dat dan weer heeft als je dan een weer voor een deel arbeidsgeschikt wordt verklaard en hoe dat dan zit etc.
Ik zit niet met dezelfde vraag.

De uitkomst van een keuring lijkt mij nogal van belang.

Waarom bel je ze niet gewoon?
dat ga ik zeker doen, eerst afwachten of ik dat baantje ook werkelijk krijg etc. en hoe het dan gaat, in het verleden heb ik ook een keer een maandje gewerkt en dat is toen gestopt omdat het niet goed ging. toen is alles bij het oude gebleven, op die ene maand na dan toen ik heb gewerkt, toen is mn uitkering herberekend. toch ben ik wel benieuwd hoe ik dan financieel uit zou komen mocht het allemaal positief verlopen, weet wel dat ze niet gelijk gaan keuren als ik een maand aan het werk ben etc...maar ik ga ze zeker bellen mocht het zover komen...ik ga deze week eerst even solliciteren....
Art: dat is zulke ingewikkelde materie en zó persoons-/situatie-afhankelijk soms, dat er maar één plek is om hierover advies in te winnen: het UWV.

Succes.
Je kunt alleen een loonaanvullende uitkering hebben als je al een baan hebt, kortom heb je nu een baan? Of bedoel je dat je een loongerelateerde WGA uitkering hebt op basis van het percentage 80-100%.

De WGA is zo ingericht dat werken altijd loont, kortom ze korten niet de hele uitkering op basis van het loon dat je verdient. Je kunt dan bijvoorbeeld 80% van je inkomen voor ziekte overhouden (is een voorbeeld kan ook 75% zijn of 85% bij wijze van spreken).

Daarnaast kan het zijn dat je niet direct wordt herkeurd. Het inkomen wordt verrekend. Het UWV zal bezien of je in staat bent of je het werk duurzaam kunt uitvoeren, dus voor de lange termijn. Pas als de hervatting duurzaam is, is de kans op een herkeuring aanwezig.

Formules had ik wel in mijn bezit maar kan ik ff niet vinden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom ben je geheel afgekeurd en dan zeker de vraag: waarom kan je dan wel een baan aannemen?????????????
Waarom ben je geheel afgekeurd en dan zeker de vraag: waarom kan je dan wel een baan aannemen?

Blijkbaar ben je dus niet geheel arbeidsongeschikt.

Let wel op dat het UWV ook wel eens nogal raar gaat denken en reageren als jij een baan aanneemt terwijl je als volledig arbeidsongeschikt te boek staat.

Het siert je dat je wilt werken maar de combinatie van afgekeurd en een baan aannemen strookt niet echt en zou je in de problemen kunnen brengen bij UWV en de uitkeringsinstanties. Herkeuring zelf aanvragen spreekt in jouw voordeel.

Tóp dat je wilt werken maar zorg dat je ondanks jouw wil niet het slachtoffer wordt.

Succes.
Weet je wel zeker dat je dat aan kunt dan: die 20 uur?

Soms kun je jezelf ook overschatten namelijk.

Je bent niet voor niets afgekeurd, lijkt mij.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik lees mee. Ook in wia-situatie, en solliciterend omdat ik zo graag weer bezig wil zijn. Maar idd: kan ik het aan? Lastig.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
ik ben volledig afgekeurd maar wel met kans op herstel in de toekomst al dan niet gedeeltelijk, er is tot nu toe nog geen sprake van iva. heb eerst wga loongerelateerd gehad en nu dus loonaanvullend. de reden waarom ik volledig afgekeurd ben ga ik hier niet melden en is ook niet relevant voor hier. ik ben gekeurd met het idee dat ik in de toekomst nog wel al dan niet gedeeltelijk kan werken en dat wil ik zelf ook heel graag. ik wil weten hoe dat financieel dus uit ga pakken als ik gedeeltelijk ga werken, ik kan nu net aan rond komen en ben dus benieuwd hoe dat zit bij een gedeeltelijke goedkeuring en een parttime baan dus etc. ik zie het echt niet zitten om heel mn leven niet meer te werken etc.
En hoe zit dit dan met IVA 80-100% afgekeurd? Daar is bij een kennis van mij sprake van maar deze heeft dit ook niet helder....
shala, die 20 uur was maar een voorbeeldje. die vacature die ik heb gezien was voor minder uur, ik stel me voor dat als ik 20 uur zou kunnen werken dat ik dan 50 procent ofzo goedgekeurd wordt, er ligt me iets bij dat het keuringspercentage berekend wordt over hoeveel je nog kan verdienen vergeleken met je huidige loon of met het loon wat destijds de arbeidsdeskundige had berekend, ik haal alles volgens mij een beetje doorelkaar...

ik heb zelf iets van stel dat ik 50 procent wordt goedgekeurd dan krijg ik een x bedrag aan uitkering, waar ik dan mee zit is, mag ik dan die 30 procent van het salaris houden en de rest naar uwv. het kan dan zijn dat ik dan minder inkomsten heb dan dat ik niet zo werken. of zie ik dat verkeerd?
Op de website van het UWV kun je hier ook veel informatie over vinden.
Heb in een grijs verleden bij het UWV gewerkt. Je wordt dan fictief geschat. Dus stel je bent 80-100 afgekeurd en je gaat werken. Dan berekenen ze je salaris en schatten je af naar bv klasse 25-35. Dan krijg je dat percentage nog naast je loon.
@beste to

Werken loont bij Wia is het uitgangspunt. Als jij gaat werken mag je 30% van het loon dat je daarmee verdient houden naast je uitkering. Hoe het zit met herkeuring weet ik niet precies.
Cupcakegirl

hoe lang geleden heb jij bij uwv gewerkt?
ja wat ik oa wil weten is dus of het zo is dat je ook een deel mag houden als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, want dan zou het zomaar kunnen denk ik dan, dat je dan minder over houdt totaal dan dat ik niet zou werken...en dan zou ik juist nog meer moeten gaan werken puur om rond te komen waardoor ik mogelijk weer arbeidsongeschikt kan raken.

ik heb op de site van uwv gekeken, wordt er wel een stuk wijzer van maar niet helemaal nog vandaar, misschien dat hier mensen dit zelf al meegemaakt hebben:

dus:

gedeeltelijk arbeidsongeschikt, geen recht meer op ww,, en dan 30 procent mogen houden van het salaris dat verdiend wordt, ben benieuwd of er dan een financiele achteruitgang is....
ha elmervrouw,

valt niet mee he, solliciteren met een wia, wat vertel je wel en wat niet...heb je op dit moment sollicitaties lopen en inderdaad, kan ik het aan, tja als je niet probeert dan weet je het niet, ben je wel bekend met proefplaatsing,en doe je wel vrijwilligerswerk?
Hier staan wel rekentools voor o.a. WIA:

http://www.uwv.nl/Particu ... gte_van_mijn_inkomen.aspx
dank je branwen, ik ga gelijk kijken en rekenen....
Ik zeg toch in een grijs verleden
ok, gelezen en gerekend maar dan weet ik nog steeds niet hoe het zit met gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en een een salaris daarbij.

hoe ik het nu denk is en wat mij vanuit het uwv logisch lijkt is dat er 30 procent van het salaris wat er ernaast verdiend wordt gehouden mag worden naast die gedeeltelijke uitkering.

nu vraag ik me dus af, kan het zomaar gebeuren dat totaal dan minder is dan wanneer er niet gewerkt wordt etc.

of moet je dan zelf een beetje opletten wat handig is om er naast te gaan verdienen?
Je hebt een WGA LAU uitkering? Dan kun je - weliswaar met een fictief loon - toch de berekening maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven