Geld & Recht alle pijlers

volledige wia uitkering werk en herkeurd worden

21-04-2012 16:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

hopelijk heeft iemand hier of het uwv hier ervaring mee dan wel antwoord op

ik heb momenteel een loonaanvullende uitkering wegens volledige arbeidsongeschiktheid.

nu heb ik een leuke parttime vacature gezien, stel dat ik bij dat bedrijf mag werken en alles gaat goed etc. ik weet dat ik dan een deel van het salaris daar mag houden.

Stel dat: ik ga er een positief verhaal van maken...

ik krijg die baan en het gaat mijzelf ook steeds beter en ik lekker aan het werk voor bijv. 20 uur. Ik verwacht dat dan ik bij een wia keuring dan gedeeltelijk goed gekeurd zal gaan worden, aangezien ik weer in staat ben om te werken etc, logisch toch?

Hoe zit dat dan met de hoogte van een gedeeltelijke loonaanv. uitkering

vraag 1) hoe wordt die gedeeltelijke loonaanvullende uitkering dan berekend

vraag 2) mag ik dan van hetgeen wat ik dan verdien 30 procent zelf houden? of moet ik dan nog 70 procent afstaan aan het uwv?

ps ik heb geen ww rechten meer omdat ik al te lang wia uitkering hiervoor heb ontvangen
branwen, ja dat is ook zo, ga ik maar eens doen,

maar dan gaat iemand er toch op achteruit als tie zelf dertig procent mag houden van het loon naast een gedeeltelijke uitkering wia, in vergelijking met volledig wia of zie ik dat dan verkeerd..???, of is dat heel onlogisch, of moet je dan zorgen dat je een hoger uurloon heb dan voorheen, dat gaat in mijn geval niet lukken, eerder lager gezien mijn ziekte etc.
beste to

Zit je nu in een loongerelateerde wga uitkering of een loonaanvullende wga uitkering?

Ben je 100 procent afgekeurd of tussen de 80-100 procent?

Vereisten voor loonaanvullende wga uitkering zijn:

Minimaal 50% restverdiencapaciteit benutten (dus stel dat je 80 procent bent afgekeurd dan kun je nog voor 20 procent werken, je moet dan 10 procent werken of de helft van de restverdiencapaciteit te benutten.hoogte van de uitkering is 70% van oude loon-verdiencapaciteit plus huidige salaris
bedankt voor alle reacties, na het lezen hiervan en na wat googlen op internet ben ik weer een stuk wijzer geworden...
quote:artcreation schreef op 21 april 2012 @ 19:39:

shala, die 20 uur was maar een voorbeeldje. die vacature die ik heb gezien was voor minder uur, ik stel me voor dat als ik 20 uur zou kunnen werken dat ik dan 50 procent ofzo goedgekeurd wordt, er ligt me iets bij dat het keuringspercentage berekend wordt over hoeveel je nog kan verdienen vergeleken met je huidige loon of met het loon wat destijds de arbeidsdeskundige had berekend, ik haal alles volgens mij een beetje doorelkaar...

ik heb zelf iets van stel dat ik 50 procent wordt goedgekeurd dan krijg ik een x bedrag aan uitkering, waar ik dan mee zit is, mag ik dan die 30 procent van het salaris houden en de rest naar uwv. het kan dan zijn dat ik dan minder inkomsten heb dan dat ik niet zo werken. of zie ik dat verkeerd?

In principe zou dit niets uitmaken, omdat arbeidsgeschiktheid niet afhangt van meer of minder verdienen, maar van mogelijkheden. Als je minder verdiend terwijl je het wel kan, kun je natuurlijk niet zeggen dat je het daarom toch niet kan.

Maak een afspraak bij het UWV hierover, zij kunnen je goed informeren over berekeningen en advies geven over wat realistische mogelijkheden zijn. Als je verstandig bent doe je dit voordat je de sollicitatie de deur uit doet. Als jij namelijk te veel wil/ te hoog grijpt kan dit wel maatregelen hebben (omdat dit herstel tegen gaat). Overleg dus. Met het UWV
Hoi to, ik zit min of meer in eenzelfde situatie en lees mee met wat jij als antwoorden krijgt.

Ik heb een volledige Wajong en heb twee jaar gewerkt in en kleine baan. Mijn loon werd toen verrekend met mijn wajong. Of beter gezegd, mijn toeslag werd verrekend. Voor mij betekende werken netto minder inkomsten. Maar aangezien de officieel betaalde uren niet veel waren, veranderde het toen niet veel aan mijn arbeidsongeschiktheidsstatus.

Sinds maart van dit jaar is mijn contract afgelopen bij mijn oude werkgever en zit ik nu dus weer werkeloos thuis. Aangezien het best goed gaat met mij, wil ik graag meer betaalde uren werken dan in mijn vorige baan. Ik ben dus druk ook aan het solliciteren voor een functie van ca.20 uur. Ik weet natuurlijk niet zeker hoe dit uit gaat pakken en of het ook werkelijk goed vol te houden is. Maar ik wil het op z'n minst een serieuze kans geven.

Ik heb om dezelfde reden in het verleden contact gezocht met het UWV, omdat ik net als jij wilde weten wat de gevolgen zijn voor mijn inkomsten. Die gevolgen kunnen ze je stom genoeg niet voorrekenen, maar moet je per situatie toepassen. Eigenlijk weet je pas wat de gevolgen zijn, als je de baan al geaccepteerd hebt.

Globaal kun je het volgende stellen (dat is wat het UWV mij vorig jaar verteld heeft):

Als je meer dan 16 uur per week werkt, heeft dat gevolgen voor je arbeidsongeschiktheidspercentage. Dat betekend dat je opgeroepen wordt voor een herkeuring en dan zal je percentage bijvoorbeeld terug worden gebracht naar 40, 50 of 60 procent. Iets in die strekking in ieder geval. Dat houdt vervolgens in dat je een stuk minder Wajong/WIA krijgt, maar wel je verdiende loon mag houden. Voor veel mensen is het netto resultaat (wat er achter de streep overblijft) dat er uiteindelijk minder inkomen overblijft dan toen er nog een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering werd uitbetaald.

Dat is wat ik het grote jammere aan deze regeling vind. Een Wajong/WIA is vaak al niet heel veel en dan ga je er met werken ook op achteruit. Niet bepaald aantrekkelijk en motiverend.

Ik doe het dan ook niet voor het geld (in eerste instantie). Ik hoop gewoon dat het meer werken betekend dat ik er ooit in de toekomst beter van word, pensioenopbouw en dat soort dingen. Maar niet omdat ik hoop iets over te houden, want dat is dus vaak niet zo. Sterker, je schijnt er in den beginnen vooral op achteruit te gaan.

Ik vind het best erg dat je bij de site geen proefberekening kan maken hoeveel je moet inlveren. Want als het zoveel is dat het erg moeilijk wordt om nog rond te komen, dan wil je dat wel graag van te voren weten. Ik wel iig. Beetje inleveren vind ik geen punt, maar ik wil wel graag mijn lasten kunnen blijven betalen.
Als je bent verrekend met je toeslag, dan ben je door te werken boven de toeslaggrens gekomen. Mag ik even weten waarom je daar nog, in tegenstelling tot anderen, recht op had moeten houden of waarom dat nadelig is?

Ze houden niets in, als je niet boven een grens komt, en dus verdiende je behoorlijk. Dat mag oneerlijk lijken omdat je een paar tientjes minder eerst kreeg, maar weet je hoe hard anderen daarvoor werken?
De wajongregeling is heel anders dan de wia. Het wel op dat de wajong oude en nieuwe regelingen heeft. Bij de wajong wordt je uitkering lager zodra je meer gaat verdienen dan een bepaald bedrag. Dit is makkelijk te bereken met de rekenhulp van het uwv. Herkeuring bij meer dan 16uur werken kan, maar ligt ook aan het loon dat je nu zelf kan verdienen. Van belang is ook het soort werk dat je doet. Valt het binnen de mogelijkheden die je volgens het uwv hebt? Als je volgens eerdere keuring

Slecht kort achterelkaar kan zitten en je hebt daarns een baan waarbij je twee dagen acht uur per dag zit dan roept dat natuurlijk vragen op. Het uwv kan je inkomen uitsmeren over meerdere maanden. Zodat je bij oproepwerk bij een goede maand niet gelijk alles kwijt raakt terwijl je de andere maanden veel minder verdient. Dit kan bij wajong of dit bij wia ook kan weet ik niet zeker.
De WIA is niet zo ingericht dat je met loon minder overhoud. De geest van de wet is juist dat je met werken meer overhoud. De wet is complex en m.b.t. je specifieke situatie kun je het best een afspraak maken met iemand van het UWV. Je wordt meestal geschatl, als je kunt aantonen dat je het werk op lange termijn kunt verrichten op basis van je oude loon.

oud - nieuw loon

------------------------ * 100%

oud loon

Voorbeeld je verdiende 2000 en gaat nu 1000 verdienen.

2000 - 1000

----------------- x 100% is 50% arbeidsongeschikt

1000

Het wordt enigszins tricky als je minder dan 35% geschat wordt (dus als je meer gaat verdienen).

Daar dit de ondergrens is om voor de wia in aanmerking te komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
natuurlijk bespreek ik met het uwv of ik de baan zou mogen etc. om te voorkomen dat ik verwijtbaar ziek zal worden etc.

wat ik me ook afvraag is. stel ik krijg ergens een contract voor een half jaar, ik ben gedeeltelijk goedgekeurd, na dat half jaar wordt dat contract niet meer verlengd, heb ik dan nog recht op ww?

nu zou ik ook geen recht meer hebben op ww. als ik voor een deel of geheel goedgekeurd zou worden
ok viva amber, stel ik wordt 50 procent arbeidsongeschikt verklaard, dan krijg ik dus voor dat gedeelte een uitkering

daarnaast ontvang ik een x bedrag aan salaris...is het dan zo dat ik van dat x bedrag, bijv. ik verdien 1000 euro bij een werkgever is het dan zo dat ik daarvan zelf 300 mag houden en de rest is voor het uwv?

dan zou het mijn inziens zomaar kunnen zijn dat ik dan minder over houdt aan inkomsten dan dat ik niet zou werken of maak ik nu een reken en denkfout?
quote:intense schreef op 22 april 2012 @ 01:30:

Als je bent verrekend met je toeslag, dan ben je door te werken boven de toeslaggrens gekomen. Mag ik even weten waarom je daar nog, in tegenstelling tot anderen, recht op had moeten houden of waarom dat nadelig is?

Ze houden niets in, als je niet boven een grens komt, en dus verdiende je behoorlijk. Dat mag oneerlijk lijken omdat je een paar tientjes minder eerst kreeg, maar weet je hoe hard anderen daarvoor werken?

Heb je soms last van mij dat je zo reageert? Ik legde uit aan to dat werken/loon verrekend wordt (dat was nl. haar vraag) en dat je dus inderdaad minder over houdt dan als je niet werkt (ten minste, ik begrijp dat dat voor Wajong geldt, maar niet voor WIA).

Ik heb ook geschreven dat het voor mij geen reden is om daarom dan maar niet te gaan werken (als je gezondheid verbeterd vind ik dat zelfs een plicht). Maar motiverend is anders als je daardoor minder overhoudt en zelfs echt moet gaan zitten puzzelen om je vaste lasten te blijven betalen.

Dus ga ajb ergens blazen en je erg tekort gedaan voelen.
Even een mini-puntje in deze discussie:

Je loon mag je altijd 100% houden. Je uitkering wordt gekort.

Bij de WIA zou je er altijd financieel op vooruit moeten gaan als je werkt. De wet is namelijk op die manier in elkaar gezet. Helaas is alles daarbij zo ingewikkeld gemaakt dat bijna niemand het snapt.

Verder heeft schouderklopje gelijk dat in sommige situaties bij WAO en Wajong de korting op de uitkering hoger kan uitvallen dan de verdiensten (te ingewikkeld om hier even snel uit te leggen). Verder wordt er vaak een toeslag (TW) op de uitkering gegeven. Die toeslag wordt altijd 100% gekort bij verdiensten.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven