Afrijden HELP!!

23-04-2012 15:33 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke dames ik zit dus met een lichtelijk probleem..!

Vrijdag ga ik afrijden en ik ben enorm zenuwachtig en gestrest..

Ik heb afgelopen vrijdag Tussen Tijdse Toets gehad en dat ging niet goed doordat ik ernorm gestrest was en door de spanning zat ik op een gegeven moment helemaal te beven.. Nu heb ik dus voor as vrijdag Valdispert gehaadl.. hoop dat dat al helpt en verder ben ik nog opzoek naar tips... Iemand tips>???
Ach, je moet maar denken: de generale repetitie voor een toneelstuk oid mislukt ook altijd. En de wereld vergaat niet als je zakt. Blijven ademhalen, en succes vrijdag!
@groentensoep2 .. Jaa ik hoop het! Iedereen praat positief van je haalt het wel enz.. Maar ben zo bang dat ik weer zo ga trillen..
Ik slaagde met vlag en wimpel voor mijn rijexamen.. En ondanks dat ik prima reed, ging het de 2 uur daarvoor nog hartstikke slecht.. Ik rijd overigens prima en heb hem al weer meer dan 4 jaar .

Ik heb trouwens de week van tevoren en de dag zelf valeriaan tabletten geslikt. Die ene voor focus waar je gefocust en rustig van wordt maar onder geen beding suf. Ik was zó gestrest dat het mijn rijden beinvloedde. Maar met die tabletten ben ik een stúk rustiger. Er blijft slechts gezonde spanning over. Het hielp ook tegen het trillen (errug irritant als je koppelingbeen trilt!)

Overigens gebruik ik deze tabletjes ook voor examens/tentamens. Faalangst .
Ik had ook Valdispert gekocht, en het een week van te voren tijdens een rijles even getest, ik handelde als een controlefreak, veel te geconcentreerd en stijf. Maar ieder mens is anders.

Had gekozen om geen TTT te doen, extra spannend examen dus, was al weken van te voren zenuwachtig, en op mijn examen zelf opeens een relaxte en rustige bestuurder, die eruit zag alsof ze al jaren op de weg zat. Heel bizar, zo kan het ook lopen dus!
Hier ook een Valeriaan-geslaagde .

Helpt echt. Succes.
Ha wat gek metafoor! Had je misschien een halve dosis moeten hebben? Ik neem altijd de extra sterke, maar er zijn ook milde varianten.

Maar wat je zegt, ieder mens is anders .
quote:eleine schreef op 23 april 2012 @ 15:46:

Ha wat gek metafoor! Had je misschien een halve dosis moeten hebben? Ik neem altijd de extra sterke, maar er zijn ook milde varianten.

Maar wat je zegt, ieder mens is anders .Er zijn nu psychologische onderzoeken gaande, omdat ik waarschijnlijk ADD heb, dus misschien dat het daardoor -achter gezien- bij mij juist averechts werkte.
Makkelijker gezegd dan gedaan: rustig blijven en zo relaxed mogelijk rijden.

Het hielp mij dat ik het uur (en overigens ook een aantal lessen daarvoor) voor het examen rond heb gereden in de buurt van het CBR. Dan ben je in ieder geval bekend met die omgeving.

Verder: rijd zoals je altijd rijdt, kies of je je instructeur meeneemt tijdens het rijden (wat was ik blij dat ik die griezel eindelijk eens weg kon laten ), houd voor je examen gewoon je dagelijkse routine aan (gewoon school/werken als het pas later op de dag is).

Uiteindelijk moet je maar zo denken: het is ja of nee, al dan niet in combinatie met hoe de pet van de examinator staat. En zo niet: dan gewoon nog een keer over doen.
Als je rijinstructeur aangegeven heeft dat je aan afrijden toe bent, dan mag je ervan uit gaan dat je het autorijden en verkeersinzicht goed beheerst.

Denk vrijdag dan maar dat je naast een inval instucteur zit
Oh, en ik zou je rijinstructeur meenemen! Ik had met die van mij afgesproken, dat hij lekker met de examinator zou babbelen, als 'afleiding' Haha.
quote:metafoor schreef op 23 april 2012 @ 15:49:

Oh, en ik zou je rijinstructeur meenemen! Ik had met die van mij afgesproken, dat hij lekker met de examinator zou babbelen, als 'afleiding' Haha.

Ik heb die van mij juist weggelaten zodat we een beetje over ditjes en datjes konden kletsen. Heb hem ook nog 10 jaar jonger geschat OOPS.. Heeft vast geholpen .

Overigens zei ik op bepaalde punten gewoon: Ik stop nu even met praten want ik wil opletten. Kon'ie goed waarderen .

Overigens zei mijn instructrice dat ze precies wist bij welke examinatoren ze wel of niet mee kon om het "resultaat wel of juist niet te beïnvloeden" .
quote:metafoor schreef op 23 april 2012 @ 15:49:

Ik ook. Mijn verbazing was dan ook groot dat die man toch alles opmerkte. Maar voor mijn zenuwen was het wel heel fijn. Of was dat toch de valeriaan?

In elk geval, ik ben toen geslaagd.
Misschien zat dat 'voor afleiding' ook wel tussen mijn oren, maar het idee dat zij lekker aan het kletsen waren, terwijl ik reed, vond ik fijn.
Mijn rij instructeur gaat zowiezo mee.. Pfff zoo zenuwachtig....
Ik was ook heel zenuwachtig. En het was een hele chagerijnige man . Maar uiteindelijk een gesprekje aangeknoopt.

Beetje gepraat over koetjes en kalfjes was eigenlijk best wel gezellig.Ik mocht zelf mijn route kieze. En we waren eigenlijk zo druk aan het praten dat ik niet eens hoefde te parkeren ofzo.

Ik vond het juist wel fijn dat mijn rij intructeur er niet bij was. Is toch een extra persoon die op je vingers zit te kijken
Ik was ook zooo zenuwachtig! Ik heb wel 2 jaar lang lessen gehad. De eerste keer ben ik helaas niet geslaagd, de tweede keer wel. De tweede keer ging bij mij een heleboel fout en ook ik zat helemaal te trillen, heb zelfs een keer gehuild tijdens het examen! maar ze zei: elke keer dat je een foutje maakte, herpakte je jezelf en loste je het probleem op. Dus denk niet aan de fouten die je kan maken, maar op het anticiperen op die fouten.

overigens rij ik nu wel helemaal zonder angst, dus het komt vast helemaal goed!
@flower-power-girl : ja daar heb je gelijk in! Misschien wil ik dan ook wel alleen rijden... En waar liet jij je rij-instructeur dan?
de rij-instructeur bleef gewoon op het cbr. bij alle 3 de keren dat ik afreed haha. iedereen is zenuwachtig voor het afrijden hoor. je bent echt niet de enige ! dus maak je niet zo druk het komt vast wel goed !
Mijn examinator zei "veel plezier" in plaats van "veel succes". Dat haalde zoveel druk weg en dus ook een groot deel van de zenuwen. Denk daar dus aan, dat je het voor je lol doe, je leven hangt er niet vanaf!

Veel plezier! ;)
@ -yazz- hihi dat is een goede:P veel plezier!

Maar goed morgen is het dus zover!!!!!!!!

Iemand nog tips? DO'S en DONT'S ???
Niet in paniek raken en rustig blijven, ten alle tijden blijven kijken in spiegels etc.... Vertrouwen in jezelf hebben.

Laat je het ons weten?

Succes!
@metafoor.jaaa ik ga mn best doen :p over dreven kijken check :p. Ja zal ik doen !
Oke vandaag is het dus zo ver!!!!!
Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven