Ervaringen groepsreizen en ben ik wel geschikt?

21-04-2012 22:01 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben opzoek naar ervaringen m.b.t. georganiseerde groepsreizen. Doordat vriendinnen allemaal bezet zijn en niet met mij op vakantie willen zoek ik een alternatief.

Ik heb alleen mijn twijfels of ik wel geschikt ben voor een groepsreis. Dingen die ik belangrijk vind zijn bijvoorbeeld: slapen op een eigen kamer (alleen), ook eigen tijd om in te delen en dus geen volgepropt programma van 's morgens vroeg tot 's avonds (een aantal keer vind ik dat niet erg).

Ik heb uiteraard al gegoogled maar ben vooral benieuwd wat anderen hebben ervaren (hoe was het, waar heb je geboekt, waar moet je rekening mee houden?) en of mijn eisen niet vreemd zijn bij een groepsreis.
Ik ga met een groepje mensen op vakantie, maar heb echt wel een eenpersoonskamer geboekt hoor.

dat heb ik nodig na een drukke dag, gewoon even lekker op bed lezen of rommelen,
quote:ailien schreef op 22 april 2012 @ 09:32:

[...]

Je kunt ook in hostels slapen (eventueel wel je eigen kamer daar boeken, hoeft niet in een dorm), daar is de sfeer veel meer gericht op alleen reizers en je kunt er gemakkelijk anderen ontmoeten. Ik heb trouwens heel andere ervaringen, toen ik op een Grieks eiland alleen uit eten ging, vonden de Grieken mij zielig (zwaar irritant) en gingen ze me juist extra verwennen en mij gezelschap houden waardoor ik leuke contacten kreeg!

Dat is mijn ervaring ook hoor, dat mensen (locale bevolking) nieuwsgierig zijn waarom ik alleen ben. Heb nooit het gevoel dat ik zielig gevonden word. Ik ga graag naar de Dominicaanse Republiek. Vorig jaar voor het eerst in een mega resort geweest, maar dat is dus echt absoluut geen aanrader als je alleen bent. Tenminste, in dat hotel in Bayahibe. Vol met Italianen, in grote groepen. Daar heb ik me in het begin wel alleen gevoeld. Maar ik ben het hotel gewoon ontvlucht, en heb een fijne vakantie gehad.

Overigens had ik daar wel de ervaring dat ze me in een achteraf kamertje stopten! Geen balkon, erg klein, en recht tegenover de disco. Met veel pijn en moeite heb ik toen de kamer kunnen veranderen. Toen had ik ineens een mooie grote kamer met balkon, ver van de disco maar dicht bij het strand!!

Als je alleen reist, moet je wel voor jezelf durven opkomen!
Bedankt weer voor alle reacties, heb er veel aan! Zie nu in elk geval wel dat mijn beeld over single reizen dus niet juist was.

Ga de komende week goed nadenken over wat ik nu precies wil. Of toch alleen of met een groepsreis waarbij niet alles is volgestampt (dat kan dus wel gelukkig begrijp ik).

@Bella: jij noemt het grootste probleem ;) Voor mezelf opkomen ben ik helaas niet zo goed in (ok, wel goed om daar dan wel te moeten doen), maar ben bang dat ik me daardoor niet fijn voel.

Ik ga heel goed nadenken over de voor- en nadelen...
Heb zelf goede ervaringen met Fox singlereizen, hier al een aantal keren genoemd. Ga over een paar weken weer met ze op reis. Wel lees ik nog een beetje het vooroordeel dat je altijd alles samen doet en constant in de bus zit.

Voor sommige reizen, ook van Fox, dan zit je veel in de bus. Dit is erg afhankelijk van de bestemming en de afstanden. Maar andere reizen juist helemaal niet en ga je min of meer van hotel naar hotel en ben je daarna vrij je eigen plan te trekken. Samen eten is mede afhankelijk van de grootte van de groep. Vorig jaar waren we met 11, toen aten we 's avonds samen. Bij andere reizen (VS met 30 man), juist in kleine wisselende groepjes. Ik ben vorig jaar meerdere malen alleen gaan duiken, omdat mijn reisgenoten dat niet wilde doen en ik juist wel.

Mijn tip, lees vooral heel goed het programma dat op de site staat. Dit geldt voor alle organiaties. Zit je ergens meerdere dagen, dan ben je die dag(en) vrij om je eigen plan te trekken. Geplande excursies kun je dan aan mee doen, maar dit hoeft niet. Zoek uit wat de afstanden/reisuren zijn tijdens de reisdagen en je kunt een goede inschatting maken van de hoeveelheid vrije tijd.
Ik heb met diverse organisaties (Djoser, Fox, Baobab, Shoestring enz) een groepsreis gedaan (zowel single als gemengd) en ik heb gemerkt dat ze allemaal doen alsof je veel vrijheid hebt, maar dat dat in de praktijk enorm tegenvalt, want je gaat vaak onderweg ergens naar toe en dan heeft het weinig nut om alleen in de bus te blijven en dus moet je eigenlijk wel mee gaan.

En dat kost je nog handenvol extra geld ook, want dergelijke zogenaamd "facultatieve" excursies zijn niet in de prijs ingegrepen. Daarnaast ga je dan ook nog eens naar dingen die je zelf vaak nauwelijk interssant vindt (bijv. een houtsnijwerkfabriekje), omdat de groepsleider een deal heeft gesloten met de plaatselijke ondernemer om zo zijn souveniers te kunnen slijten die iedereen dan ook braaf koopt.

Je gaat verder altijd als een kudde de kleine dorpjes in waar je dan het plaatselijke leven volledig ontregelt omdat iedereen naar je toekomt: kinderen om te bedelen om pennen en snoep en opdringerige volwassenen om hun waren aan je te kunnen slijten. Zo krijg je nauwelijks een goede indruk van het echte leven daar en al die opdringerigheid gaat je ook al snel danig de keel uit hangen.

Ook zit je elkaar vreselijk op de lip, waardoor er bij iedere reis standaard ruzies en irrritaties ontstaan, vooral in de 2e en 3e week van de reis. Veel mensen zijn dan ook veel tijd kwijt aan het veroordelen van en roddelen over elkaar en er vindt dan ook volop kliekvorming en buitensluiting plaats, echt lagere schoolgedrag.

Verder zijn de meeste mensen erg groepsgericht en word je er op aangekeken als je niet continu alles samen wilt doen en vooral als je niet met de groep samen wilt eten. Ook daar wordt je trouwens vaak door gedwongen door de groepsleider omdat het onderweg is (lunch) of omdat je in de middle of nowhere is (diner). Deze groepsdruk is echt verstikkend na een tijdje.

Tenslotte zijn de groepsleden vaak makke schaapjes die nauwelijks van het uitgestippelde pad van geplande excursies af durven te wijken en het liefst alles samen met elkaar doen onder leiding van de groepsleider, omdat ze alleen op pad gaan te eng vinden en daarom trekt groepsreizen dan ook nauwelijks zelfstandige ondernemende mensen aan.

Iedere groep heeft ook standaard de volgende irritante mensen: de eeuwig te laatkomer, de angsthaas, de tuttebel, de lolbroek, de beterweter, degene met de lange saaie verhalen, de plakker, de schreeuwer, de opschepper en de sociaal gehandicapte en daar ga je je dan ook na een tijdje gruwelijk aan ergeren.

Kortom: ik vind groepsreizen echt vreselijk en ik doe het hooguit 10 tot 12 dagen en alleen naar landen waar zelfstandig reizen lastig is, want anders wordt ik gillend gek van het veel te vroeg opstaan, de enorm lange reistijden in een hobbelende warme bus, de enorme groepsdruk om alles samen te doen, de onderhuids irritaties, de roddels en de ruzies, de irritante groepsleden en het massale kuddegedrag.
Jij bent niet zo'n groepsmens, Iris, is het niet?
Valt het op? Hahaha.
Iris:

Haha, zit hier te schuddebuiken. Zó treffend! Vooral de laatste twee alinea's. Maak er maar een blog van!

Vroeg me ook af waar ik onder val in zo'n groep: "... de eeuwig te laatkomer, de angsthaas, de tuttebel, de lolbroek, de beterweter, degene met de lange saaie verhalen, de plakker, de schreeuwer, de opschepper en de sociaal gehandicapte..."

Er zal vast nóg een categorie zijn, waar ik dan onder val.
Volgens mij zijn de organisaties als Shoestring en Koning Aap meer de organisaties die je heel vrij laten. (Bij Fox is alles volgens mij veel meer gepland.)

Shoestring en Koning Aap laten je heel vrij als je op de plaats van bestemming bent. Je kan ze bij wijze van spreken alleen gebruiken voor de reisafstanden en in de plaatsen zelf kan je er zelf op uit trekken.

Er zit overigens wel een heel verschil in de soort vakantie die je doet of je 'vrij' bent of niet. Ga je bijv. naar China dan ben je heel vrij, in de plaatsen kan je van alles zelf ondernemen en hoef je niets met een groep te doen als je dat niet wil.

Ga je bijv. een kampeerreis door Afrika maken, dan zit je dus noodgedwongen 24 uur bij de groep, je kan je niet zomaar los maken van de groep om van alles zelf te ondernemen, simpelweg omdat je in de bush/woestijn zit. En terugtrekken in een tentje wordt ook een beetje lastiger t.o.v terugtrekken in een hotelkamer.

Let dus goed op de soort reis die je gaat maken, want of je 'vrij' bent hangt dus ook heel erg af van het type reis dat je wil maken en het land waar je naartoe wil!
Ik heb ervaringen met groepsreizen met verschillende organisaties. De dingen die jij beschrijft zijn echt niet vreemd. Bijna iedere organisatie geeft de mogelijkheid om een eigen kamer te boeken (vaak betaal je een toeslag). Verder staat op het progamma aangegeven welke excursies inclusief zijn. Daarnaast zal de reisbegeleider ook excursies aanbieden die je kunt bijboeken.

Een reisbureau zou ik niet zo snel vragen. Organisaties die zeer geschikt zijn voor groepsreizen:

Fox (zowel groepsreizen als singlereizen), Djoser, Koning Aap, Summum, Shoestring, Baoab en Sawadee.

Organisaties als Kras en OAD trekken een iets ouder publiek en zijn erg overgeorganisseerd.

Nog een paar tips:

- kijk of het avondeten inclusief is. Ik boek altijd een reis waar dat niet het geval is zodat je zelf kunt bepalen waar en met wie je gaat eten (dus niet iedere avond verplicht met de groep eten).

- Een progamma met veel plaatsen en bezienswaardigheden geeft minder individuele vrijheid. Kies liever voor een reis waar je wat minder ziet maar langer op plekken blijft. Dan heb jij meer tijd om zelf de stad te bekijken.

- Kijk op de site (of bel de organisatie) en vraag de groepssamenstelling. Als jij alleen gaat is het misschien niet leuk om tussen de gezinnen of stellen terecht te komen.

- Singlereizen zijn niet gericht op daten!! Vriendin boekt al jaren een singlereis (diverse organisaties). Op dit soort reizen gaan ook mensen mee waarvan de partner niet kan of wil.
Ga anders eens praten bij een Joho travel of Killroy reisburo. Zijn gericht op jongeren en geven goed advies (nee geen aandelen). Ook kan je op hun websites kijken.

Iris beschrijft het heel treffend, ik ben ook echt NIET geschikt voor groepsreizen. Succes met het maken van je keuze!
Ik ben net een maand weg geweest, ook alleen (Australië). Heb in eerst instantie een groepsreis overwogen, maar ik kon er niet echt een vinden waar alles in zat wat ik wilde. Uiteindelijk dus alles zelf gedaan, en ter plekke een aantal tours gemaakt die wel in een groep waren. Een daarvan was twee dagen, en hoewel de groep prima was, en de organisatie echt top, was ik daarna zo blij dat ik geen groepsreis had geboekt. Ik ben daar gewoon echt niet geschikt voor, wil veel meer mijn eigen gang kunnen gaan, ook als dat gewoon een dag op mijn bed lezen betekent. Ik snap heel goed waarom anderen het wellicht wel leuk vinden, maar voor mij is het niet geschikt, en ik zou het alleen nog overwegen als het om een land gaat waar ik alleen reizen echt niet verstandig vind.

Oh, en ik wil dus ook altijd een eigen kamer. Bij groepsreizen kun je dat vaak wel bijboeken, al is het soms wel bizar duur. Maar dan nog moet je heel goed opletten of er niet in de kleine lettertjes staat dat een eenpersoonskamer niet op alle locaties gegarandeerd kan worden. Daar zijn ze ook nogal goed in....
Hoi,

Of je geschikt bent voor een georganiseerde groepsreis is lastig te beoordelen, denk dat je gewoon zelf moet beslissen of het bij je past. Heb zelf ervaring met groepsreis (singlereis) van Fox naar Indonesia. Zag het na het boeken van de reis eigenlijk totaal niet meer zitten en had geen zin om weg te gaan.

Maar is zeer goed bevallen, was 25 personen, je hebt beschikking over een eenpersoonskamer, en niets hoeft alles mag. Dus als je een keer geen zin heb in een excursie of even tijd nodig hebt voor jezelf is dat prima mogelijk.

Wat je ook beslist, In ieder geval een leuke vakantie gewenst!

Groeten,

Wolkje
Als je een groepsreis gaat doen staat er duidelijk bij welke facultatieve excursies er zijn, vaak ook met de kosten en welke entrees je zelf nog moet betalen. Niet echt iets om je tijdens de reis nog over te verbazen of boos over te maken dus.

En als je ergens aankomt, kun je ook gewoon links gaan als iedereen rechts gaat hoor, je kunt prima je eigen plan trekken en hoeft niet met 'de kudde' mee te lopen.

Als je geen zin hebt om naar het houtsnijwerkbedrijfje te gaan onderweg, blijf je buiten op de stoep zitten en klets je wat (met handen en voeten) met de lokale bevolking.

Je moet je gewoon niet zo druk maken, je hebt vakantie hoor!

Kijk naar het dagprogramma van de reizen, als je iedere dag op een andere plek zit, weet je dat het veel reizen is en je weinig mogelijkheden hebt om er zelf op uit te trekken.

Heb je al een land in gedachten waar je heen wilt? Sommige landen zijn prima in je eentje te bereizen.

Voor een week zou ik gewoon zelf ergens heen gasn en desnoods wat lisse excursies ter plekke doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bij de meeste reizen kun je gewoon 'n 1-persoonskamer boeken tegen 'n meerprijs. Ik doe dat ook altijd, want kan er niet tegen mijn kamer te moeten delen. Heb de rust en privacy nodig om bij te tanken van alle indrukken overdag.

Het hangt van het land af hoe georganiseerd 'n reis kan zijn. Bij organisaties als Djoser is je vervoer geregeld van A naar B en krijg je ter plaatse suggesties van facultatieve excursies waar je aan deel kunt nemen. Je kunt er echter ook voor kiezen er zelf op uit te trekken. Voordeel van de groep vind ik dat je 's avonds altijd wel wat mensen hebt om mee uit eten te gaan. En overdag kun je ook met gelijkgestemden iets ondernemen.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2012 @ 18:58:

Iedere groep heeft ook standaard de volgende irritante mensen: de eeuwig te laatkomer, de angsthaas, de tuttebel, de lolbroek, de beterweter, degene met de lange saaie verhalen, de plakker, de schreeuwer, de opschepper en de sociaal gehandicapte en daar ga je je dan ook na een tijdje gruwelijk aan ergeren.

Je vergeet nog in je opsomming 'iemand die constant aan het woord wil zijn en ieder gesprek, ook al gaat het niet over haar/hem, naar zich toe trekt, waardoor anderen niet aan het woord komen'.

En daar ga je je na een tijdje al snel gruwelijk aan ergeren.
Ik ben het helemaal niet eens met die opsomming van die zogenaamde probleemgevallen. Jammer dat mensen zo rucksichtlos in hokjes worden geduwd. Dat zegt meer over degene die het dat doet dan over de reisgenoten.

Hier goede ervaringen met de single reizen van Cirkel Vakanties. Ik heb altijd een erg leuke groep gehad en er viel niemand buiten de boot. Er zijn veel verschillende soorten reizen en bestemmingen. Als je niet vast wilt zitten aan een druk programma, neem dan iig geen rondreis maar een reis met vaste standplaats.
quote:iris1969 schreef op 22 april 2012 @ 18:58:

Kortom: ik vind groepsreizen echt vreselijk en ik doe het hooguit 10 tot 12 dagen en alleen naar landen waar zelfstandig reizen lastig is, want anders wordt ik gillend gek van het veel te vroeg opstaan, de enorm lange reistijden in een hobbelende warme bus, de enorme groepsdruk om alles samen te doen, de onderhuids irritaties, de roddels en de ruzies, de irritante groepsleden en het massale kuddegedrag.

Dit snap ik dan weer niet. Als je het echt allemaal zo vreselijk vindt (gezien je tekst van 8 alinea's vol narigheid) dan laat je toch die bestemming waar het 'lastig' zelfstandig reizen is schieten? Dan ga je je toch niet 10-12 dagen volop ergeren?

Er zijn zat andere bestemmingen waar je makkelijk zelf kunt reizen, en anders besteed je wat meer geld en huur je een auto-met-chauffeur op die lastig te bereizen bestemmingen.

Als je zo negatief bent, is dat zuurpruimgedrag ook niet echt gezellig voor je mede-groepsreizigers, die wél voor een leuke groepsreis zijn gegaan.
Tja voor makke schaapjes zijn groepsreizen inderdaad zeer geschikt, maar voor mensen met wat meer eigen initiatief zoals ik is het een gruwel. Daarom reis ik ook al jaren zelfstandig (alleen, met een partner od met een vriendin) en laat ik de groepsreizen liever over aan de angsthazen onder ons.
Ik heb ook een aantal groepsreizen gemaakt en dat is mij goed bevallen. Ik vond het heerlijk om wel de lusten (het zien van een vreemd land) maar niet de lasten had (alles zelf moeten uitzoeken, voornamelijk op het gebied van transport). Nadeel is inderdaad wel dat je gebonden bent aan een programma en je niet langer op een plek kunt blijven, die je leuk vindt.

Ik heb de mensen die in de groep zitten wel "bepalend" gevonden over de sfeer die de reis gaf. In het algemeen steeds erg leuke mensen (zowel ouderen als jongeren, zowel singles als stellen) en altijd wel de mogelijkheid om met een groepje op pad te gaan, een marktje te verkennen en om 's avonds mee te gaan eten. Maar ook geen bezwaar als je die dingen liever alleen wil doen. Maar bij één reis was ik de enige die 'alleen' was tussen zeven stellen. Die gingen elke avond met hun partner of met twee stelletjes samen uit eten en ik voelde me toen een vijfde wiel aan de wagen.

In mijn omgeving wordt een beetje negatief naar groepsreizen gekeken, alsof je klakkeloos achter een gids met een bordje aanloopt en niks zelf kunt bepalen. Steeds de bus in en uit moet als je daar nog geen zin in hebt etc. Maar dit is helemaal niet zo bij de reizen die ik heb gemaakt. Ja, heb wel veel in de bus gezeten, maar zodoende ook veel van een land kunnen zien, zonder dat ik me in het openbaar vervoer van een land hoefde te verdiepen en zonder de stress van het autorijden in het buitenland. Zou het zo weer doen als ik mijn partner wist mee te krijgen.
Oeh Iris, nu ik jouw stukje zo lees komen inderdaad toch ook wel weer de negatieve kantjes van die groepsreizen terug in mijn herinnering. Nja, voor dit jaar weet ik nog niet wat we zullen gaan doen.
quote:iris1969 schreef op 25 april 2012 @ 11:46:

[...]

Ooh ja, die types zijn er inderdaad ook. ************************************** Ooh ja, ik weet het weer, dat was jij.Daag mij niet uit Iris, ik maak gehakt van je. Grappig trouwens dat je je zo aangesproken voelt, dacht dat enige vorm van zelfkennis jou vreemd is.
Deze zal me ongetwijfeld een ban op gaan leveren, maar wat een ongelofelijke **** ben jij toch. Niet te geloven. Ik wens je eeuwige jeuk op het plekje op je rug waar je precies niet bij kan.
Zo, weer lekker met privé informatie aan het strooien Iris?

Alles wat je tegen Iris zegt (in vertrouwen) kan tegen je gebruikt worden.

De mensen die erbij waren weten wel beter.
Wat veel berichtjes weer, wat fijn!

Ik heb besloten om me toch eerst te gaan richten op een groepsreis. (misschien wel singlereis omdat ik dus inderdaad geen zin heb om de enige te zijn tussen allemaal stelletjes). Wil dan wel echt iets vinden waarbij eigenlijk alleen het reizen en slapen is geregeld en hier en daar iets tussendoor. Als ik dit niet vind, ga ik alsnog kijken naar het alleen reizen.

Iris: ik ben een angsthaas dus ik denk dat ik dan wel geschikt ben :P

Himalaya: ik wil graag naar Turkije (Istanbul sowieso) of naar Marokko. Allemaal best te doen alleen volgens mij en niet ver, maar goed, zie bericht hierboven...;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven