Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kun je bieden onder de vraagprijs?

22-04-2012 09:13 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een leuk huis gezien op internet voor 198.000. Op dit moment kunnen wij een huis kopen van ongeveer 170.000 (excl.. k.k.). Het huis staat 4 dagen op funda, ook nog maar net in de verkoop bij de makelaar en het is dus nog maar net op de markt. Is een bod van 25% van de vraagprijs te laag? Gezien onze maximale hypotheek kunnen we niet meer bieden/betalen. Heeft dit zin? Als het écht noodzakelijk is, omdat we het huis supergraag willen en we het anders niet kunnen betalen, kunnen we ons spaargeld in het huis steken, maar dat willen we liever gebruiken voor een nieuwe badkamer. Het gaat hier om 15 duizend euro.

We hebben het huis nog niet bezichtigd omdat het nog maar net te koop staat en we geen huis willen bekijken die we niet kunnen betalen. We hebben vorig jaar een hypotheekgesprek bij de bank gehad ter oriëntatie en daar kwam dit bedrag uit. Ons inkomen is in het afgelopen jaar een klein beetje gestegen en ik verwacht dat ons inkomen het komende jaar met 1/3 zal toenemen omdat ik aan de slag kan. We hebben geen huis om te verkopen.

In de omgeving van het huis staan redelijk veel vergelijkbare huizen te koop in dezelfde prijsklasse. Dit huis is zo afgewerkt dat wij er zo in kunnen, (nieuwe vloer en keuken, nette tuin, buitenom pas geschilderd) dus veel meer dan een paar rollen behang zijn er niet nodig als wij er in willen trekken. Een nieuwe badkamer zouden we van ons spaargeld kunnen doen, maar dit kan ook wel over een jaar -als we het geld nodig hebben voor de financiering-.

Alvast bedankt!
quote:m-rl--s schreef op 22 april 2012 @ 10:32:

De badkamer zit er denk ik in van toen het huis gebouwd is (1987) het is een simpele badkamer met bruine tegels, wc, douche (nouja, zo'n stang met een gordijn eromheen) en een wastafel. Hier valt best nog wel mee te leven, maar mooi is anders. De badkamer staat in groot contrast met hoe de rest van het huis is afgewerkt. En in groot contrast met hoe we nu wonen (huur)

Mooi is iets anders dan slecht. En daar moet je dus naar kijken. Als de tegels half los hangen en de wastafel is gebroken, ja, dan is een nieuw badkamer nodig. Als het alleen de kleur is die je niet aanstaat, dan kun je er dus wel gewoon schoon worden, dan heb je je spaargeld dus als onderhandeling.

Afgezien daarvan kun je ook gewoon eerst gaan kijken, dan bij de bank babbelen, dan je bod uitbrengen. Misschien kun je 5000 meer lenen, dat weet je dus niet zeker. En dan heb je je spaargeld als onderhandeling, als je geluk hebt kun je daar nog 6 of 7duizend van overhouden, kun je veel van aanschaffen op badkamergebied.
quote:m-rl--s schreef op 22 april 2012 @ 09:13:

Hoi,

Ik heb een leuk huis gezien op internet voor 198.000. Op dit moment kunnen wij een huis kopen van ongeveer 170.000 (excl.. k.k.). Het huis staat 4 dagen op funda, ook nog maar net in de verkoop bij de makelaar en het is dus nog maar net op de markt. Is een bod van 25% van de vraagprijs te laag? Gezien onze maximale hypotheek kunnen we niet meer bieden/betalen. Heeft dit zin? Als het écht noodzakelijk is, omdat we het huis supergraag willen en we het anders niet kunnen betalen, kunnen we ons spaargeld in het huis steken, maar dat willen we liever gebruiken voor een nieuwe badkamer. Het gaat hier om 15 duizend euro.

We hebben het huis nog niet bezichtigd omdat het nog maar net te koop staat en we geen huis willen bekijken die we niet kunnen betalen. We hebben vorig jaar een hypotheekgesprek bij de bank gehad ter oriëntatie en daar kwam dit bedrag uit. Ons inkomen is in het afgelopen jaar een klein beetje gestegen en ik verwacht dat ons inkomen het komende jaar met 1/3 zal toenemen omdat ik aan de slag kan. We hebben geen huis om te verkopen.

In de omgeving van het huis staan redelijk veel vergelijkbare huizen te koop in dezelfde prijsklasse. Dit huis is zo afgewerkt dat wij er zo in kunnen, (nieuwe vloer en keuken, nette tuin, buitenom pas geschilderd) dus veel meer dan een paar rollen behang zijn er niet nodig als wij er in willen trekken. Een nieuwe badkamer zouden we van ons spaargeld kunnen doen, maar dit kan ook wel over een jaar -als we het geld nodig hebben voor de financiering-.

Alvast bedankt!

Haha Een bod van 50.000 euro lijkt me inderdaad te laag!

Als ik jou was zou ik gewoon 1 bod doen en aangeven dat er niet over te onderhandelen valt. Dus doe gewoon het bod van 170.000, En laat duidelijk merken dat het het enige bod is.
Ik zou eerst maar eens gaan kijken, misschien valt het huis namelijk wel ontzettend tegen. Dat hebben wij ook gehad toen wij op zoek waren naar een huis. Op funda lijkt het allemaal heel wat, maar in het echt valt het vaak nog tegen.

En daarbij, er is zóveel keus in deze tijd met de ingestorte huizenmarkt. Echt niet meer betalen dan je aankunt hoor. Er zijn genoeg mensen die van hun huis af willen en waar je dan flink wat van de prijs af kunt krijgen. Het is een kopersmarkt, houd dat in je achterhoofd!

En tja, wij hebben ruim 80.000 van de vraagprijs afgekregen toen wij ons huis kochten, dus het kán altijd .
80.000 euro op een huis van twee ton is heel veel. Op een huis van een miljoen is het nog gewoon 10%.....
quote:m-rl--s schreef op 22 april 2012 @ 10:08:

Heb even op google gezocht naar het huis, het heeft de 1e dag te koop gestaan voor 189.000. Daarna prijs gewijzigd naar 198.000. Misschien was het een foutje van de 189? Vind het wel een beetje raar.

Het heeft te koop gestaan in 2008 voor 208.000, daarna in prijs gezakt tot 180.000 (vraagprijs) Toen hebben die mensen het huis gekocht, nieuwe vloeren, behangen, schilderwerk, en keuken. (oude verkoop foto's van 2008 staan nog op google) Denk niet dat ze veel zullen zakken in prijs, gezien hun investering in het huis. Denk dat we dit huis snel moeten vergeten en op zoek gaan naar iets dat wel binnen ons budget valt.

Nou............

Als ik een huis koop, daar veel in investeer en het dan pakweg 3,5 jaar later weer kwijt moet, dan is daar een reden voor. De meeste mensen kopen en verbouwen namelijk niet voor de lol.
misschien mensen die halverwege de verbouwing de stekker uit de relatie hebben getrokken (heb ik vaker gezien) en het dus heeel snel kwijt moeten....
Ik vind het echt niet kansloos. Misschien zijn ze blij dat ze er zo snel vanaf kunnen, dat is in deze tijd natuurlijk erg knap.

Je kunt de kadaster telefoon bellen om te achterhalen waar deze bewoners het huis voor hebben gekocht. Dat kan ook gewoon op zondag wat het is een computer die je aand e telefoon krijgt.

Bedebk ook dat de overdrachtsbelasting nu een stuk lager is, misschien kunnen jullie dan (samen metmisschien wat eigen geld) meer voor het huis betalen.
Gewoon een bod uitbrengen, je krijgt geheid reaktie, en je kunt elkaar dan nog tegemoet komen, gewoon uitrekenen wat wel en niet kan.

Wordt je bod geaccepteerd heb je mazzel, en wordt niet geaccepteerd ben je nog dezelfde.
Prima bod toch?

Beter een bod van 170K dan geen bod. Weten ze meteen waar ze aan toe zijn.
Je moet je niet blind staren op dat ene huis! Dat is het slechtste dat je kan doen. De huizenprijzen kelderen nog steeds. Als je nu iets wilt kopen doe dan een laag bod. Zijn ze het er niet mee eens dan ga je bij een ander huis kijken. Dan doe je daar een bod. Als je op 10 huizen een bod uitbrengt heb je snel tienduizenden verdient. Als je een jaar wacht is er nog eens 10% van af. Ik zal dus laag bieden en een afwachtende houding aannemen.
Als een huis nog kort te koop staat kan je starten met 15% lager, dan kom je uit op 7,5%. Ik zou ook als ik jou was gewoon 170 duizend bieden en aangeven dat dat het maximum is.

Hier in de buurt kan je nieuwbouwwoningen kopen met 20 tot 40% korting. Bestaande woningen gaan weg tegen 15% onder de vraagprijs, wat in het duurdere segment oploopt tot zelfs 25%

Mijn collega heeft vrijdag (in een andere gemeente nabij Alkmaar) een huis gekocht met 30% korting op de Funda vraagprijs, huis stond al 1,5 jaar te koop. Hij heeft ook gewoon aangegeven dat het een maximum was en het bod 1 week geldig was. Binnen 1 dag had hij een positieve reactie.
Wanneer er een huis verkocht wordt, ver onder de redelijke vraagprijs is het 9 van de 10 keer, de bank die geld wil zien.

30.000 Euro lager bieden is gewoon bijna kansloos.
Wij hebben een eenmalig bod gedaan, huis stond krap 3 maanden te koop.

30.000 onder de vraagprijs.

je weet niet wat de reden is waarom mensen het te koop zetten.

Ik zou het zeker proberen. Maar, dan moet je wel incalculeren dat ze niet akkoord gaan. Maar dan heb jij geen verlies toch.

ik zou een gokje wagen!
Niet geschoten is altijd mis. Mijn droomhuis is zojuist meer dan een ton gezakt, maar nog steeds te duur.

http://www.funda.nl/koop/ ... 20625-westerdijkshorn-30/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als jullie vorig jaar een hypotheekberekening hebben laten doen, zou ik nu eerste langs een hypotheekadviseur gaan voor je een bod uitbrengt. De regels zijn nogal veranderd namelijk...
180 zou nog mogelijk zijn, maar 170 is denk ik echt te laag.

Als een huis nog maar net te koop staat is het "meer waard" dan als het al een jaar te koop staat en al 3x in prijs verlaagd is.

Het probleem is vaak dat mooi afgewerkte huizen altijd wel doorlopen terwijl de huizen waar nooit wat aan is gedaan vaak overblijven.

Jullie hebben redelijk wat spaargeld dus misschien kun je beter kijken naar een woning binnen jullie budget? Sowieso altijd beter om in deze tijden niet aan je maximale besteding te zitten.
Prachtig Snoesje666! Kan het me helemaal voorstellen;-)

Kom je ook uit het Noorden trouwens?
quote:wellebellie schreef op 22 april 2012 @ 09:40:

Kansloos. Een bod van 10% onder de vraagprijs in normaal. En dan ga je dus nog onderhandelen.

Ik zou je niet eens serieus nemen.Helemaal mee eens, ik zou me nogal beledigd voelen ook eigenlijk... De prijzen zijn toch al zo laag nu (waar in de vraagprijs dus al rekening mee gehouden is waarschijnlijk).
Wij hebben 19% van de vraagprijs bij kijken afgekregen. Maar dat huis stond al bijna 3 jaar te koop. Met vraagprijs bij kijken bedoel ik dat ze zelf flink zakten toen wij op een ander huis gingen bieden. Het kan dus wel. Ik zou het gewoon proberen, als zij niet willen dan niet toch?
quote:lydiam1 schreef op 24 april 2012 @ 13:32:

[...]

Helemaal mee eens, ik zou me nogal beledigd voelen ook eigenlijk... De prijzen zijn toch al zo laag nu (waar in de vraagprijs dus al rekening mee gehouden is waarschijnlijk).

Daar zou ik niet voetstoots vanuit gaan.

Wat gebruikelijk is, dat weet ik niet trouwens, maar ik zou gewoon bieden. In het ergste geval lachen ze je uit, in het gunstigste geval hou je er een leuk huis aan over. Ik heb mijn woning ook gekregen door gewoon brutaal te zijn. Niet in eerste instantie (toen lachten ze me vierkant uit ), maar in tweede instantie was ik wel de eerste bij wie ze terug kwamen.

Wat heb je te verliezen als ze je bod afwijzen? Niets toch?
Ik zou ook gewoon een poging wagen.

2jr geleden zag mijn lief ook een huis te koop staan in december.

Wij huurde gewoon nog.

Huis kostte 179.000kk, typisch jaren 80, nooit niks aan veranderd (dezelfde badkamer nog/keuken zwaar kansloos/steenstrips aan de muur, bruine tegeltjes over de hele benedenverdieping, rotte kozijnen, enkel glas etc), woonde een vrouw alleen al jaren in en die had een huis gekocht (wisten we van de buren) van een nieuwbouwproject in de buurt dat in mei opgeleverd zou worden en dat het huis al ruim een jaar te koop stond en dat wij tot nu toe de enige waren die het kwamen bezichtigen.

Wij eind januari gaan kijken... niet te enthousiast gereageerd (liefje zag ons er al in wonen).

Diverse keren door de makelaar weer gebeld wat we er van vonden enzo.

Oppervlakkig gebleven.

Nog 5 andere huizen bezichtigd (waaronder nog 1 van dezelfde makelaar met opzet) in de maand februari en maart.

In april een bod gedaan van 150.000 (ik wilde maximaal 155.000 betalen, we wilden er nog voor ruim 20.000 aan laten verbouwen). wij kregen een tegenbod van 169.000 binnen 1 uur.

Dit was voor ons een teken dat ze er én graag van af wilde én graag wilde onderhandelen.

Een week laten zweten, toen een eindbod gedaan van 155.000, met gelijk een bewijs van financiering (wij hadden alles zover al geregeld bij de bank), geen huis te verkopen.

Binnen 2 dagen hadden we een positieve reactie.

Uiteindelijk dus 24.000 euro eraf.

Wie niet waagt, wie niet wint!

Maar goed 4 dagen is natuurlijk erg kort, waarschijnlijk dat ze eerst willen weten wat voor vissen er meer in de koopvijver zwemmen
Ik zou beginnen met kijken en dan met €170.000 en dan je spaargeld gebruiken om te onderhandelen. Die badkamer kan over een paar jaar ook wel als je weer opnieuw gespaard hebt, aangezien je zegt ook meer te gaan werken. Je laat een huis toch niet schieten omdat je je €15.000 perse voor een badkamer wil gebruiken?
Ik heb voor mijn huis vorig jaar 187.000 betaald, vraagprijs was 200.000.

Begonnen met bieden op 180 geloof ik. Huis stond 3 weken te koop, maar mensen wilden wel heel graag weg.

Ik denk dat je er nooit uit gaat komen als je nu gaat bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven