Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel kun je bieden onder de vraagprijs?

22-04-2012 09:13 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een leuk huis gezien op internet voor 198.000. Op dit moment kunnen wij een huis kopen van ongeveer 170.000 (excl.. k.k.). Het huis staat 4 dagen op funda, ook nog maar net in de verkoop bij de makelaar en het is dus nog maar net op de markt. Is een bod van 25% van de vraagprijs te laag? Gezien onze maximale hypotheek kunnen we niet meer bieden/betalen. Heeft dit zin? Als het écht noodzakelijk is, omdat we het huis supergraag willen en we het anders niet kunnen betalen, kunnen we ons spaargeld in het huis steken, maar dat willen we liever gebruiken voor een nieuwe badkamer. Het gaat hier om 15 duizend euro.

We hebben het huis nog niet bezichtigd omdat het nog maar net te koop staat en we geen huis willen bekijken die we niet kunnen betalen. We hebben vorig jaar een hypotheekgesprek bij de bank gehad ter oriëntatie en daar kwam dit bedrag uit. Ons inkomen is in het afgelopen jaar een klein beetje gestegen en ik verwacht dat ons inkomen het komende jaar met 1/3 zal toenemen omdat ik aan de slag kan. We hebben geen huis om te verkopen.

In de omgeving van het huis staan redelijk veel vergelijkbare huizen te koop in dezelfde prijsklasse. Dit huis is zo afgewerkt dat wij er zo in kunnen, (nieuwe vloer en keuken, nette tuin, buitenom pas geschilderd) dus veel meer dan een paar rollen behang zijn er niet nodig als wij er in willen trekken. Een nieuwe badkamer zouden we van ons spaargeld kunnen doen, maar dit kan ook wel over een jaar -als we het geld nodig hebben voor de financiering-.

Alvast bedankt!
Je kan het bieden, maar reken er maar niet op dat jouw bod aangenomen wordt, of dat ze ermee in onderhandeling gaan.

Het staat pas 4 dagen te koop.
vragen kan altijd, iedereen weet dat het crisis is op de huizen markt. Ik zou zeggen probeer t maar ga niet boven je budget zitten omdat je het graag wil. Mss staat t over een half jaar nog te koop en kun je nog een keer een laag bedrag bieden dan zullen de verkopers er anders in staan
De 170.000 die je kunt lenen, zit daar de kk al bij? Er komen nog een hoop kosten bij in het hypotheek bedrag. Ik zou persoonlijk niet het maximale willen lenen wat mogelijk is, ik zou daar niet voor willen krom liggen.

Wat betreft het bieden, je kunt het proberen. Ik vraag me alleen af hoe serieus je wordt genomen met zo'n bod. Ik geef je weinig kans eigenlijk. Ga het huis eerst maar eens bekijken, misschien heb je er helemaal niks mee.
quote:fener schreef op 22 april 2012 @ 09:19:

Mss staat t over een half jaar nog te koop en kun je nog een keer een laag bedrag bieden dan zullen de verkopers er anders in staanPer 1 juli gaat wel de overdrachtsbelasting weer met 4% omhoog naar het eerdere percentage van 6%. Dat scheelt ook geld.
Mn vriend zijn huis stond te koop voor 210.000 en heeft hij uiteindelijk verkocht voor 199.000.

Denk echt niet dat dat je lukt zou 185.000 bieden en denk dat je dan blij mag zijn als het lukt.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang het te koop staat etc.

Succes
Je kunt het altijd proberen toch? Vermeld er wel bij dat het ook je definitieve bod is en natuurlijk de voorbehoud van financiering.

Als jullie inkomsten met 1/3 zullen toenemen in korte tijd zou ik het wel aandurven om de maximale hypotheek te nemen.

Succes! Laat je weten wat jullie doen en hoe het af is gelopen?
Bekenden van mij hebben onlangs hun huis gekocht voor 17.000 onder de vraagprijs. Zij zijn begonnen met 25.000 onder de vraagprijs te bieden. Het hangt er maar net vanaf hoe hoog 'de nood' is bij de verkopers, en hoe lang het inderdaad te koop staat. Als het nog maar zo kort te koop staat, geef ik je weinig kans. Bel anders de makelaar en vraag of er onderhandeling mogelijk is over de prijs.
Lijkt mij kansloos, gezien het feit dat het pas kort op de markt is en in goede staat verkeert.

Je bod wordt wsch. niet eens serieus genomen!
Kansloos bod. Als je 170 kan lenen zit daar de kk al bij in? Zo niet moet je dus nog 10% lager gaan zitten. Een kwart onder de verkoopprijs zitten is echt veel en veel te laag als een huis net te koop staat.

Je wilt een huis wat je kunt betalen. Heel goed. Maar dit huis valt buiten jullie prijscategorie. Staar je dus niet blind op dit huis en doe een stap terug en ga kijken in jullie eigen prijscategorie.
Kansloos. Een bod van 10% onder de vraagprijs in normaal. En dan ga je dus nog onderhandelen.

Ik zou je niet eens serieus nemen.
Vergeet inderdaad de kostenkoper niet. Ik denk niet dat het dan haalbaar is. Het huis is waarschijnlijk goed verkoopbaar doordat het helemaal af is en staat nog erg kort te koop. Dus tenzij de mensen er echt heel snel afwillen en bereid zijn flink wat verlies te nemen, heb je geen kans met dat bod.
Heb even op google gezocht naar het huis, het heeft de 1e dag te koop gestaan voor 189.000. Daarna prijs gewijzigd naar 198.000. Misschien was het een foutje van de 189? Vind het wel een beetje raar.

Het heeft te koop gestaan in 2008 voor 208.000, daarna in prijs gezakt tot 180.000 (vraagprijs) Toen hebben die mensen het huis gekocht, nieuwe vloeren, behangen, schilderwerk, en keuken. (oude verkoop foto's van 2008 staan nog op google) Denk niet dat ze veel zullen zakken in prijs, gezien hun investering in het huis. Denk dat we dit huis snel moeten vergeten en op zoek gaan naar iets dat wel binnen ons budget valt.
Kan idd gewoon een tikfout van de makelaar zijn geweest. Dat is het meest waarschijnlijke. Dan zit je dus sowieso veel te laat met de 170k die je kunt bieden.

De 199.000 is k.k dus komt er nog ongeveer 8 % op die koopprijs en kost het huis nu dus ongeveer 215.000. Dan kunnen ze je met een bod wat dan dus 45.000 lager ligt niet serieus nemen en zal er nooit een tegenbod colgen.
Zal wel een tikfout zijn geweest dan. Wel heel stom, maar het veranderd niks aan het feit dat de prijs nu 198 is.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag of doe 170.000 inclusief kk is of niet?
quote:Ivetje schreef op 22 april 2012 @ 10:13:

Zal wel een tikfout zijn geweest dan. Wel heel stom, maar het veranderd niks aan het feit dat de prijs nu 198 is.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag of doe 170.000 inclusief kk is of niet?We kunnen maximaal 170.000 voor een huis betalen. Dus exclusief kosten koper.
.
Hoe zeker is het dat jij dit jaar aan de slag kunt ergens? Kun je niet beter eerst aan de slag gaan en dan dit soort excersities ondernemen?

Je bod lijkt me trouwens kansloos.
@ TO: als dit droomhuis in Amsterdam staat, heeft onder de vraagprijs bieden uberhaupt niet zoveel zin.
Waar zit de any-key?
Maar als je dus opent met een bod van 170, zit er bij jullie al geen onderhandelingsruimte meer in..... Je eerste bod is nooit je laatste. Normaal, als het een serieus bod is, zakt de tegenpartij iets in prijs om je tegemoet te komen, waarna jullie weer een hoger bod doen. Maar je kunt die onderhandelingen al niet eens aangaan. Kortom, niet doen dus. Dit wordt hem niet.
quote:nellaaa schreef op 22 april 2012 @ 10:18:

Hoe zeker is het dat jij dit jaar aan de slag kunt ergens? Kun je niet beter eerst aan de slag gaan en dan dit soort excersities ondernemen?

Je bod lijkt me trouwens kansloos.

Heb 2 0-uren contracten van elk 15,00 bruto per uur. Verwacht bij de ene baan ongeveer 1 middag per week aan de slag te kunnen (langdurig) en bij de andere baan is het heel wisselend, de ene week kan ik fulltime aan het werk zijn en de andere week bijna niet. Daar is geen pijl op te trekken. (dit niet meegenomen in de hypotheek berekening)

Daarnaast nog een bijbaan voor 8 euro per uur. Werk per maand ongeveer 70-80 uur. Dit doe ik al 3,5 jaar en dit mag worden meegenomen in de hypotheek omdat dit een 'stabiel inkomen' is.
niet geschoten is altijd mis...wij kunnen vanaf hier niet zien wat wel of niet mogelijk is...en als het huis helemaal af is, zou ik best wat eigen vermogen erin willen pompen (hebben wij ook gedaan: wij konde 180K* lenen en huis kostte 2 ton, wij hebben ons hele eigen vermogen van 30k erin gestopt)

180K op basis van werk van 32 uur van vriend en zonder mijn inkomen (ik werk freelance..maar nog net geen 3 jaar dus telde niet mee)
Ga eerst kijken. Bedenk dan hoe belangrijk een nieuwe badkamer is.

Als je denkt; badkamer kan nog wel een paar jaar, dan kun je 175 bieden en evt uitkomen op 185. Daar kk nog bij...

Als de badkamer echt zo slecht is dat het vervangen moet worden en je wilt niet meer bieden, laat het dan.
De badkamer zit er denk ik in van toen het huis gebouwd is (1987) het is een simpele badkamer met bruine tegels, wc, douche (nouja, zo'n stang met een gordijn eromheen) en een wastafel. Hier valt best nog wel mee te leven, maar mooi is anders. De badkamer staat in groot contrast met hoe de rest van het huis is afgewerkt. En in groot contrast met hoe we nu wonen (huur)
Niet geschoten is inderdaad altijd mis.

Wij hebben het erg getroffen. Het huis stond te koop voor 220.000 euro. In ons geval wel anders want deze stond al 1,5 jaar te koop;. Maar met veel blufwerk hebben we er 180.000 euro voor betaald. Dezelfde huizen in ons rijtje zijn nog nooit lager dan 195.000 weggegaan. Grotendeels heeft er meer dan 2 ton voor betaald.

Waarschijnlijk zit je nu wel te laag omdat hij pas net op de markt is. Maar ik wil er mee zeggen dat,bij huizen die langer te koop staan, je het altijd kunt proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven