Geld & Recht alle pijlers

Help, sta geregistreerd bij BKR en weet echt niet waarom.

25-04-2012 08:55 60 berichten
Vorige week wilde ik een aankoop doen via internet. Het ging om een bedrag van 65 euro niet spectaculair hoog lijkt mij. Ik koos voor de betalingsoptie: 'betalen na levering dmv acceptgiro' . Krijg ik tot mijn verbazing een melding dat ik ben getoets en niet kredietwaardig zou zijn!! Ben mij van geen kwaad bewust, heb geen schulden, geen betalingsachterstand helemaal niets van dat. Ik ben hooguit wel eens een rekening van de kpn vergeten te betalen, maar dat gaat dan om een paar dagen over de vervaldatum. Kan ik hier wat mee?
Je kan wel geregistreerd staan, maar je kan ook kijken op wat voor hoogte je geregisreerd staan, je kan naar je eigen bank toe gaan, en dan vragen of ze aanvraag bkr willen doen. Het kost een paar euro.

Dan krijg je ook te lezen om wat voor catogorie registratie het gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Cherry_ schreef op 25 april 2012 @ 09:31:

[...]

Serieus? Jee.. Als dat al een probleem in je leven is waardoor je gek wordt, heb je een fijn leven.

Nou inderdaad.
Wat doen sommige mensen toch altijd dramatisch over rood staan. Als je een keer rood staat, is dat echt geen drama hoor. Je betaalt een keer een paar euro rente extra in de maand. Nou, nou, echt om gek van te worden hoor.
quote:claudine1982 schreef op 25 april 2012 @ 09:24:

Ik zou helemaal gek worden als ik zou merken dat ik rood sta :/Noem mij dan maar prettig gestoord, want ik sta zo vaak in de min. hahahahhaha
Helemaal gek worden is idd wat overdreven, maar ik zou me er iig niet prettig bij voelen. Mag toch?
Gewoon even naar de bank en daar je BKR opvragen,krijg je binnen een week thuis gestuurd. Je kan dan precies zien wat er door wie geregistreerd is.

Een afwijzing kan om verschillende redenen zijn. De vorige bewoners hebben niet betaalt, jij hebt een achterstandscodering of je bent helemaal niet bekend bij het BKR. Als je bijv. een adres/buurt hebt waar eerder problemen zijn geweest en jij bent onbekend dan willen ze het risico niet lopen.

Ben jij wel bekend bij het BKR maar heb je geen achterstandscoderingen dan zien ze dat als een positiever teken dan wanneer je helemaal onbekend bent. Bij wel bekend en geen achterstandsmelding betekent het namelijk dat je altijd netjes betaalt, als je geen leningen etc hebt gehad weten ze niet hoe je daar mee om zou gaan.
En het is heel belangrijk om geen BKR te hebben als je nog ooit een huis wilt kopen
quote:KatVonDee schreef op 25 april 2012 @ 09:02:

[...]

Alleen als je aan de max van je roodstand zit en dat niet binnen een bepaalde termijn terugbetaald hebt.

Edit; Of 3 maanden achtereen rood staat, zonder in de plus gekomen te zijn.Dit is niet waar. Leningen en kredieten staan geregistreerd bij het BKR (dus heel veel mensen zijn geregistreerd), bepaalde betalingsachterstanden worden aangegeven met een codering.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:_Cherry_ schreef op 25 april 2012 @ 09:37:

Wat doen sommige mensen toch altijd dramatisch over rood staan. Als je een keer rood staat, is dat echt geen drama hoor. Je betaalt een keer een paar euro rente extra in de maand. Nou, nou, echt om gek van te worden hoor.Ik heb altijd geleerd dat rood staan een teken is van de verkeerde keuzes maken. Je hebt dan namelijk meer geld uitgegeven dan je hebt. En zoals ik ben opgevoed geldt: als je geen geld hebt voor iets, moet je het ook niet uitgeven. En als je het wel moet uitgeven omdat het gaat om essentiele dingen zoals vaste lasten of voedsel, dan moet je kijken of je niet structureel dingen verkeerd doet (boven je stand leeft of te weinig werkt).
quote:maaique schreef op 25 april 2012 @ 09:07:

[...]

Ik sta ook altijd rood, maar ik heb geen BKR registratie hoor, ik heb wel eens iets op afbetaling gekocht terwijl ik gewoon rood staDan heb je wel degelijk een registratie, als je echter aan je betalingsverplichtingen voldoet heb je geen (achterstands-)codering - dat is wat anders.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik zou het ook even gaan uitzoeken en er niet zo licht aan tillen. Als je nl wel een achterstandscodering hebt dan kom je niet in aanmerking voor een hypotheek de komende 5 jaren, je kan geen nieuw telefoonabbo afsluiten en inderdaad je kunt niks bestellen. Dus hop naar de bank en eventuele zaken proberen op te lossen
quote:redband schreef op 25 april 2012 @ 09:44:

En het is heel belangrijk om geen BKR te hebben als je nog ooit een huis wilt kopen

Ook dit is niet waar. Zoals gezegd, heel veel mensen staan geregistreerd bij het BKR omdat ze een lening hebben, zoals een persoonlijke lening, doorlopend krediet, creditcard, kredietfaciliteiten bij bepaalde postorderbedrijven, etc.

Alleen het feit dat je geregistreerd bent hoeft geen probleem te zijn voor het aangaan van een hypotheek, al is de hoogte van de leningen die je hebt natuurlijk wel van invloed op het maximale bedrag dat je kan lenen.

Een codering kan een hypotheekverstrekking wel in de weg staan. Let wel, kan, het hoeft niet. Het ligt aan het soort codering en de precieze acceptatienormen van je hypotheekverstrekker.
Bedrijven gebruiken niet alleen het bkr om te bepalen of je kredietwaardig bent. Ik zou daarin voor je naar de bank gaat eerst eens contact op nemen met de webwinkel om te kijken waarom je niet achteraf mag betalen. Als dan blijkt dat het om en bkr codering gaat kuub je altijd nog verder kijken.
Ik wil niet betweterig doen, maar de TO geeft aan dat ze eens een rekening te laat heeft betaald. Ik stuur een link dat je een registratie kan krijgen na een te late betaling. 1plus1is2 lijkt me.
Mosterd dus
Er zijn overigens meerdere 'bedrijven' die een 'kredietcheck' doen, ik ben ooit afgewezen voor een mobiel abonnement omdat één of ander louche bedrijf mijn adres op de zwarte lijst had gezet. (Studentenhuis, medebewoners, veel bewoners gehad...)

Als ik van die lijst afwilde moest ik even een kopie van mijn paspoort en het laatste half jaar aan bankafschriften toesturen. Needless to say dat ik met een andere telefoonprovider in zee ben gegaan.
quote:claudine1982 schreef op 25 april 2012 @ 09:51:

Ik wil niet betweterig doen, maar de TO geeft aan dat ze eens een rekening te laat heeft betaald. Ik stuur een link dat je een registratie kan krijgen na een te late betaling. 1plus1is2 lijkt me.Te kort door de bocht. Een keer iets te laat betalen hoeft niet te leiden tot een BKR codering. Let wel, codering, GEEN registratie. Zoals eerder gezegd worden leningen en kredieten geregistreerd bij het BKR, en staan dus heel veel mensen geregistreerd bij het BKR. Te laat betalen kan, maar hoeft niet per se, tot gevolg hebben dat er een codering ontstaat in het BKR. Veel te laat betalen leidt natuurlijk tot een codering, maar veel bedrijven geven niet direct een achterstandscodering door omdat je een keer 2 dagen te laat bent met betalen.
Gerigistreerd staan is inderdaad niet erg. Maar ze krijgt niet voor niets een mailtje dat ze niet kredietwaardig is of zoiets. Dat krijg je niet als je alleen geregistreerd staat dan is er wel degelijk meer aan de hand!
Zoals gezegd, zijn er meer bedrijven die kredietchecks doen.

Eerst bellen met het bedrijf bij welk bedrijf ze checken dus, en dan opvragen bij dat bedrijf.

Mocht het inderdaad om het BKR gaan dan kun je een uitdraai opvragen bij een bankkantoor naar keuze. Dat kost een paar euro. (Uit mijn hoofd meen ik 4,95.)
"quote: _Cherry_ schreef op 25 april 2012 @ 09:37 :

Wat doen sommige mensen toch altijd dramatisch over rood staan. Als je een keer rood staat, is dat echt geen drama hoor. Je betaalt een keer een paar euro rente extra in de maand. Nou, nou, echt om gek van te worden hoor. Ik heb altijd geleerd dat rood staan een teken is van de verkeerde keuzes maken. Je hebt dan namelijk meer geld uitgegeven dan je hebt. En zoals ik ben opgevoed geldt: als je geen geld hebt voor iets, moet je het ook niet uitgeven. En als je het wel moet uitgeven omdat het gaat om essentiele dingen zoals vaste lasten of voedsel, dan moet je kijken of je niet structureel dingen verkeerd doet (boven je stand leeft of te weinig werkt)."

Ja klopt. Maar dan nog is het geen drama als je een keer rood staat . Het komt iedereen in zijn leven wel een keer voor dat er een onverwachte rekening komt. Nou, dan sta je eens €100 rood. Vul je het de maand erop weer bij. Ik zie het probleem niet.
quote:alouette schreef op 25 april 2012 @ 09:53:

Gerigistreerd staan is inderdaad niet erg. Maar ze krijgt niet voor niets een mailtje dat ze niet kredietwaardig is of zoiets. Dat krijg je niet als je alleen geregistreerd staat dan is er wel degelijk meer aan de hand!Als je bijvoorbeeld nog een factuur open hebt staan. Het is negen van de tien keer niks dramatisch.
Zie hier de info van bkr zelf:quote:

U bent bij BKR bekend (‘positief geregistreerd’) als u bijvoorbeeld een kredietlimiet op uw betaalrekening of creditcard heeft, een doorlopend krediet heeft of omdat u gebruik maakt van een uitgestelde betaling (‘koop nu, betaal later’). Deze kredietovereenkomsten zijn bij ons bekend vanaf het moment dat ze worden afgesloten. In principe weet BKR dus dat u een krediet heeft, zodra u hierover kunt beschikken.

Wanneer u betalingsachterstanden heeft op uw krediet kunt u een negatieve BKR-codering krijgen. Waardoor krijgt u bijvoorbeeld zo’n negatieve BKR-code (achterstandscodering)?

We noemen de meest voorkomende redenen:

De aflossing van een krediet is te laat betaald. ‘Te laat’ betekent hier twee tot vier aaneengesloten maanden. Het gaat om kredieten van financieringsmaatschappijen, banken, thuiswinkels en creditcards. (A code)

De betaling is opeisbaar gesteld en overgedragen aan een incassobureau. (A2 code)

Er is een bedrag van ¤250 of meer afgeboekt. Slechts wanneer een boeking tegen finale kwijting plaatsvindt, moet tegelijkertijd met de code 3 een einddatum worden gemeld. In andere gevallen wordt geen einddatum gemeld. (A3 code)

Ook als er een aflossingsregeling is getroffen nadat de achterstand is ontstaan, krijgt u een code van BKR. (A1 code)

Lijkt me duidelijk.
Helemaal duidelijk. En wel degelijk dramatisch want die codering wordt niet verwijderd ook al is de rekening al lang afbetaald. Dan is het 5 jaar op blaren zitten. Deze regeling is veel te streng voor bijvoorbeeld 1 keer een rekening vergeten. Mobiele providers doen hier in ieder geval niet meer aan mee dis kpn kan het niet zijn..
quote:alouette schreef op 25 april 2012 @ 10:21:

Helemaal duidelijk. En wel degelijk dramatisch want die codering wordt niet verwijderd ook al is de rekening al lang afbetaald. Dan is het 5 jaar op blaren zitten. Deze regeling is veel te streng voor bijvoorbeeld 1 keer een rekening vergeten. Mobiele providers doen hier in ieder geval niet meer aan mee dis kpn kan het niet zijn..Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Wat bedoel je dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven