Rijles!
zondag 3 juli 2011 om 17:55
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!
Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!
RIS-toetsen
Tussentijdse toetsen
14-07 Ruza
12-09 freshfruity
02-12 lucky birdie
Examens
06-07 rwoanne
23-07 mmm_x
18-08 dreamlogic
15-09 Ruza
28-09 Pimpepaars
26-10 Aimee (motor)
29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)
25-03 femmelotje!
03-10 Chipper
Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!
RIS-toetsen
Tussentijdse toetsen
14-07 Ruza
12-09 freshfruity
02-12 lucky birdie
Examens
06-07 rwoanne
23-07 mmm_x
18-08 dreamlogic
15-09 Ruza
28-09 Pimpepaars
26-10 Aimee (motor)
29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)
25-03 femmelotje!
03-10 Chipper
dinsdag 24 april 2012 om 22:49
Femmelotje,
Ja, ik had mijn rijbewijs inderdaad al. Het klopt ook dat ik mijn rijvaardigheid op wil vijzelen. Ik heb één keer slecht gereden, maar i.h.a. vindt mijn rijinstructeur nog steeds dat ik goed rijd.
Bammetjebamie,
Ik kan me van een medische keuring niets meer herinneren. Volgens mij werd ik toen getest op kleurenblindheid. Ik ben niet kleurenblind. Maar ik zit me a te vragen of er een kleine fout in mijn brilleglazen zit, of dat mijn ogen sinds enkele jaar in zeer geringe mate achteruit zijn gegaan. Toen ik acht werd, gingen mijn ogen langzaam achteruit (d.w.z. werd ik langzaamaan steeds bijziender), maar bij 18 jaar trad er een stilstand op. Volgende week ga ik dat uitzoeken hoe dat zit.
Ja, ik had mijn rijbewijs inderdaad al. Het klopt ook dat ik mijn rijvaardigheid op wil vijzelen. Ik heb één keer slecht gereden, maar i.h.a. vindt mijn rijinstructeur nog steeds dat ik goed rijd.
Bammetjebamie,
Ik kan me van een medische keuring niets meer herinneren. Volgens mij werd ik toen getest op kleurenblindheid. Ik ben niet kleurenblind. Maar ik zit me a te vragen of er een kleine fout in mijn brilleglazen zit, of dat mijn ogen sinds enkele jaar in zeer geringe mate achteruit zijn gegaan. Toen ik acht werd, gingen mijn ogen langzaam achteruit (d.w.z. werd ik langzaamaan steeds bijziender), maar bij 18 jaar trad er een stilstand op. Volgende week ga ik dat uitzoeken hoe dat zit.
World of Warcraft: Legion
woensdag 25 april 2012 om 09:53
femmelotje: rijden bevalt hier nog steeds super goed! kan haast niet geloven dat het alweer 5 maanden geleden is dat ik m gehaald heb.. voel me heel zeker mer rijden, rij ook regelmatig. Natuurlijk blijven sommige dingen spannend als invoegen op een drukke snelweg of parkeren in een heel krap vak. Maar zolang je goed kijkt en rustig doet gaat dat allemaal prima!
donderdag 26 april 2012 om 08:35
Gefeliciteerd Femmelotje!
Hans, ik bedoelde eigenlijk voor je autisme, niet voor je ogen
Ik ga vandaag een bezwaarschrift schrijven, ben het totaal niet eens met de beslissing van het CBR.
Geen idee of het iets helpt maar ik heb een verhaal op internet gevonden van een jongen die ipv elk jaar eens in de drie jaar opnieuw moest laten keuren.
Nog niet ideaal maar wel beter dan elk jaar 300 euro en veel gedoe.
Hans, ik bedoelde eigenlijk voor je autisme, niet voor je ogen
Ik ga vandaag een bezwaarschrift schrijven, ben het totaal niet eens met de beslissing van het CBR.
Geen idee of het iets helpt maar ik heb een verhaal op internet gevonden van een jongen die ipv elk jaar eens in de drie jaar opnieuw moest laten keuren.
Nog niet ideaal maar wel beter dan elk jaar 300 euro en veel gedoe.
donderdag 26 april 2012 om 12:29
Nee, in relatie met autisme had ik geen medische keuring gehad. Ik had wel veel lessen nodig, zodat het autorijden wat meer een automatisme werd.
Volgens mij worden mensen met autisme die nu nog autorijlessen willen gaan volgen gekeurd. Ik erken dat sommige vormen van autisme bij het autorijden problemen kunnen veroorzaken. Het CBR heeft daarvan een lijst opgesteld.
http://www.cbr.nl/brochur ... 0risicofactoren%20ASS.pdf
Aandachtspunten voor mij zijn:
- het kunnen verdelen van aandacht (ik kan in een drukke stad of in situaties waar verkeerssituaties elkaar snel opvolgen, geen gesprek voeren. Aandacht voor het verkeer heeft i.v.m. de veiligheid de hoogste prioriteit. Een gesprek op de autosnelweg of op een rustige weg met mij is wel mogelijk);
- aanwezige somatische comorbiditeit (uitleg hiervan zie hieronder);
- het hebben van enig inzicht in eigen beperkingen (ik kan in een drukke stad geen gesprekken voeren; ik heb het interpreteren van gedrag van andere weggebruikers expliciet moeten leren).
Een comorbiditeit is volgens mij een grotere kans dat handicap A bij handicap B voorkomt dan mensen zonder handicap B. Bepaalde handicaps komen bij mensen met autisme vaker voor dan bij mensen zonder autisme. Dat zijn dan bijvoorbeeld ADHD, epilepsie, verstandelijke beperking. Ik zou bijziendheid en allergieën (hooikoorts, astma) ook willen rekenen tot comorbiditeiten van autisme. Deze aandoeningen komen bij autisten vaker voor dan bij niet-autisten.
Volgens mij worden mensen met autisme die nu nog autorijlessen willen gaan volgen gekeurd. Ik erken dat sommige vormen van autisme bij het autorijden problemen kunnen veroorzaken. Het CBR heeft daarvan een lijst opgesteld.
http://www.cbr.nl/brochur ... 0risicofactoren%20ASS.pdf
Aandachtspunten voor mij zijn:
- het kunnen verdelen van aandacht (ik kan in een drukke stad of in situaties waar verkeerssituaties elkaar snel opvolgen, geen gesprek voeren. Aandacht voor het verkeer heeft i.v.m. de veiligheid de hoogste prioriteit. Een gesprek op de autosnelweg of op een rustige weg met mij is wel mogelijk);
- aanwezige somatische comorbiditeit (uitleg hiervan zie hieronder);
- het hebben van enig inzicht in eigen beperkingen (ik kan in een drukke stad geen gesprekken voeren; ik heb het interpreteren van gedrag van andere weggebruikers expliciet moeten leren).
Een comorbiditeit is volgens mij een grotere kans dat handicap A bij handicap B voorkomt dan mensen zonder handicap B. Bepaalde handicaps komen bij mensen met autisme vaker voor dan bij mensen zonder autisme. Dat zijn dan bijvoorbeeld ADHD, epilepsie, verstandelijke beperking. Ik zou bijziendheid en allergieën (hooikoorts, astma) ook willen rekenen tot comorbiditeiten van autisme. Deze aandoeningen komen bij autisten vaker voor dan bij niet-autisten.
World of Warcraft: Legion
donderdag 26 april 2012 om 16:09
Hallo allemaal! Ik heb over 50minuten mn eerste rijles.
Vind het heel spannend, heb nog nooit achter t stuur gezeten.
Zijn er hier nog meer mensen die net zijn begonnen?
En is het normaal dat je nog geen theorie examen hebt gehaald (of daar nog maar net aan bent begonnen) als je begint met rijlessen?
Vind het heel spannend, heb nog nooit achter t stuur gezeten.
Zijn er hier nog meer mensen die net zijn begonnen?
En is het normaal dat je nog geen theorie examen hebt gehaald (of daar nog maar net aan bent begonnen) als je begint met rijlessen?
donderdag 26 april 2012 om 17:23
donderdag 26 april 2012 om 21:48
donderdag 26 april 2012 om 22:01
vrijdag 27 april 2012 om 13:46
@pitseleh, ik heb geen tips behalve oefenen en goed luisteren naar je instructueer. Ik doe het vaak wel aardig dat schakelen en sturen, remmen en dergelijk maar op een gegeven moment gaat het weer helemaal fout. en dan baal ik zo van mijzelf dat moet ik echt gaan afleren om het meteen te vergeten en door te gaan.
over een uurtje mijn theorie examen en ik ben zo zenuwachtig. De oefenexamens gaan nog niet helemaal goed. maar ik kan nu niet meer leren. ik hoop dat ik het beter doe tijdens het examen. Wat is dat gevaarherkenning ook lastig zeg
over een uurtje mijn theorie examen en ik ben zo zenuwachtig. De oefenexamens gaan nog niet helemaal goed. maar ik kan nu niet meer leren. ik hoop dat ik het beter doe tijdens het examen. Wat is dat gevaarherkenning ook lastig zeg
vrijdag 27 april 2012 om 20:18
@Bezzy. Hoe ging je theorie vandaag? Ik heb net gelezen over gevaarherkenning. Is dat een groot onderdeel van de toets?
Ik had ook met de rijles dat het dan een tijdje goed ging, en dan ineens even niet, dan vergat ik weer de koppeling ofzo. En dat is echt moeilijk om dan gewoon verder te gaan zonder boos te worden op jezelf. Maar daarvoor hebben we ook rijles natuurlijk
Ik had ook met de rijles dat het dan een tijdje goed ging, en dan ineens even niet, dan vergat ik weer de koppeling ofzo. En dat is echt moeilijk om dan gewoon verder te gaan zonder boos te worden op jezelf. Maar daarvoor hebben we ook rijles natuurlijk
zaterdag 28 april 2012 om 00:49
Hey Pitseleh.
Ik ben geslaagd
je krijgt 25 vragen over gevaarherkenning en mag er daar 12 fout hebben, ik had er 9.
Daarna krijg je 30 vragen over de verkeersregels en 10 over verkeersinzicht, In dit gedeelte mag je 5 fout hebben ik had er 4 fout. Dus niet mega ruim geslaagd maar ik heb hem binnen
het is zeker te doen, maar je moet er wel voor leren/oefenen. Wat hierboven al staat. lees het boek en oefen met examen zeker voor dat gevaarherkenning.
Ja ik dat is ook wel waar, maar ik wil het graag goed doen
Ik ben geslaagd
je krijgt 25 vragen over gevaarherkenning en mag er daar 12 fout hebben, ik had er 9.
Daarna krijg je 30 vragen over de verkeersregels en 10 over verkeersinzicht, In dit gedeelte mag je 5 fout hebben ik had er 4 fout. Dus niet mega ruim geslaagd maar ik heb hem binnen
het is zeker te doen, maar je moet er wel voor leren/oefenen. Wat hierboven al staat. lees het boek en oefen met examen zeker voor dat gevaarherkenning.
Ja ik dat is ook wel waar, maar ik wil het graag goed doen
zondag 6 mei 2012 om 10:11
Hoi Hoi alle lessers, ik lees al enige tijd mee, en dacht zo nu maar is aanmelden, dus bij deze, ben begonnen met lessen in een schakel op men 18 de, gestopt, gaan lessen op men 26 ste, weer gestopt, gaan lessen op men 38ste hahaha jaja jullie raden het al, weer gestopt kreeg het spaans benauwd van het schakelen, lukte gewoonweg niet, voor mijn gevoel veels te veel in een keer moeten doen, en raakte elke keer in paniek, wat niet zulke leuke situaties op leverde, Nu 49 en weer begonnen in een automaat, vorige maand theorie gehaald 7 fout gevaarherkenning 1 fout op overige onderdelen,heb nu 15 lessen gehad en moet eerlijk zeggen, gaat prima in een automaat, geen gedoe met schakelen en dat koppelingding, echt super relaxt, en nee nu stop ik niet wil nu ook wel is dat rose pasje hebben hoor, zo even in het kort, allen veel plezier met lessen,grtjssssss Rona.