Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 19:10:

[...]

Ja, ik vind dat het ook voor Hitler opgaat, het was maar een stropop.

En ja, waar Hitler voor stond, vind ik verschrikkelijk; laat dat voor op staan! Maar hij is niet alleen de boeman; ik verwijs nogmaals naar Arendt.En met deze verheffende bijdrage wordt het tijd deze discussie te verlaten. Toedels!
Am Yisrael Chai!
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 19:10:

Ja, ik vind dat het ook voor Hitler opgaat, het was maar een stropop.

En ja, waar Hitler voor stond, vind ik verschrikkelijk; laat dat voor op staan! Maar hij is niet alleen de boeman; ik verwijs nogmaals naar Arendt.

Adolf Hitler was 'niet alleen een boeman'??

En Hitler 'maar een stropop? Van wie was die arme Hiter een stropop?

Wat neemt deze discussie een sinistere wending zeg.

.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 19:10:

[...]

Osama bin Laden, Saddam Hussein, Adolf Hitler, Pol Pot, Josef Stalin waren ook mensen. En ook zonen.En die hebben ook kleinkinderen en achterachterneven die zich misschien heel erg bewust zijn van de verkeerde keuze die diegene decennia daarvoor heeft gemaakt en daar een gedicht over schrijven.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 19:12:

[...]

Hitler 'maar een stropop? Van wie was die arme Hiter een stropop?(Even een Heintje; vergeet "niet alleen boeman" niet. *headdesk*)
Am Yisrael Chai!
Geen voordracht omstreden gedicht

Het omstreden gedicht 'Foute Keuze' wordt toch niet voorgedragen bij de dodenherdenking op de Dam. Dat heeft het Nationaal Comité 4 en 5 mei besloten. "De herdenking is van te grote waarde en betekenis om te laten overschaduwen door de discussie die is ontstaan door het gedicht van een 15-jarige scholier."

Bron: NOS
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:malu3 schreef op 26 april 2012 @ 19:11:

[...]

Een landverrader en oorlogsmisdadiger van de ergste soort is slachtoffer? Werkelijk?!Ja ja nog 1 die niet verder wenst te kijken dan dat de neus lang is.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 19:10:

[...]

Osama bin Laden, Saddam Hussein, Adolf Hitler, Pol Pot, Josef Stalin waren ook mensen. En ook zonen.

En ik zeg dus; het zijn ook maar mensen die in een systeem handelen; niet DIE mens is alleen schuldig, maar ook alle mensen erom heen; het systeem!

Waar was iedereen dan? Wie zat er in het verzet? Wie waagde zijn leven? JIJ?
quote:bibliotheek schreef op 26 april 2012 @ 15:58:

[...]

Echt niet? Dat vind ik oprecht verbijsterend...

Jongen: wil avontuur, kiest voor de ss. Hij moet mensen doodschieten en omdat hij dat niet goed genoeg doet, wordt hij voor straf naar het oostfront gestuurd, waar hij doodvriest.

Jongen: is joods, is gedurende de jaren dertig door Europa gevlucht, omdat hij niet meer welkom was in zijn eigen land, Polen. Wordt daarna opgehokt in een ghetto. Dan komen de nazi's en zetten hem op een trein naar god weet waar. Daar aangekomen wordt hij gekeurd, of hij nog werk kan doen. Dan wordt hij genummerd en moet hij elke dag zinloze arbeid uitvoeren tot hij crepeert, in de wetenschap dat al zijn geliefden dood zijn of dood zullen gaan. Hij wordt vakkundig ontdaan van zijn waardigheid en dan wordt hij vergast en op een berg gegooid.

Nog steeds niet?

Natuurlijk is het leed van de slachtoffers in concentratiekampen schrijnender dan dat van de jongeman die de verkeerde keuze maakte.

Maar ik geloof echt dat een groot deel van de soldaten (ook de Duitse) niet wisten waar ze aan begonnen toen ze zich opgaven.

Neem de man uit de docu Zwarte Soldaten wiens vader bij de NSB zat. Die jongen volgde zijn vader, een vrij normale gang van zaken lijkt me. Die ging niet tegen zijn vader in en kreeg op een gegeven moment een stapel Duitse papieren voor zich terwijl hij zelf geen woord Duits sprak maar tekende, want het zal wel goed zijn. Binnen een paar weken stond die man aan het front. En echt niet omdat hij het zo eens was met het vergassen van 6 miljoen mensen.

Ik denk dat er tal van dit soort schrijnende zaken zijn en aangezien we op 5 mei het er allemaal over hebben dat iedereen vrijheid verdient, dat men allemaal gelijk is. Waarom zouden deze schrijnende gevallen 70 jaar na dato dan niet genoemd mogen worden op 4 mei? Er wordt geen krans voor ze gelegd, geen standbeeld opgericht, nee ze worden in een gedicht van een 15 jarige scholier terzijde genoemd.

En als we dan wel al deze soldaten veroordelen voor hun verkeerde keus, zijn al die mensen die begin jaren '30 op Hitler gestemd hebben en hem dus aan de macht geholpen hebben dan niet net zo fout? Natuurlijk is deze vergelijking extreem, maar ik denk dat in veel gevallen die jonge jongens net zo min wisten waar ze aan begonnen als die stemmers begin jaren '30.
Ik wil ome dirk niet gelijk stellen aan dictators. Ik weet wel dat er een groep mensen is geweest die de orders van Hitler uitgevoerd hebben. Van alle mensen in de oorlog kan je redelijk filteren wie de meeste kans hebben daadwerkelijk dader zijn geweest. Hoewel we niets zeker weten, is de kans wel groot dat hij heel erg fout is geweest zelf, of er direct bij betrokken.

Hij was een mens. Maar ieder mens heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Ook in tijden van oorlog. Hij is nergens toe gedwongen, hij is ergens vrijwillig bij gegaan. Dat maakt hem geen slachtoffer, dat maakt hem iemand die bewust risico's heeft genomen met zijn eigen leven en met die van een ander.

Hij wist dat hij zijn land ging verraden. Hij moet hebben geweten wat land verraad inhoud. Dat is op zijn minst gewelddadigheden (immers oorlog) tegen zijn eigen land en volk goedkeuren.

Ja, hij was mens. En ja, hij is slachtoffer geweest van vrieskou. Maar nee, hij is geen oorlogsslachtoffer te vergelijken met allen die geleden hebben onder de gruwelijkheden van de Duitsers.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 19:13:

[...]

(Even een Heintje; vergeet "niet alleen boeman" niet. *headdesk*)OMG, die ook nog ja. *Facepalm*
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 19:14:

[...]

En ik zeg dus; het zijn ook maar mensen die in een systeem handelen; niet DIE mens is alleen schuldig, maar ook alle mensen erom heen; het systeem!

Waar was iedereen dan? Wie zat er in het verzet? Wie waagde zijn leven? JIJ?
Nogmaals, een Duitse jongen die in dienst ging voor zijn eigen leger om te vechten voor zijn eigen land vind ik anders dan moedwillig je eigen land verraden.
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 19:11:

[...]

En met deze verheffende bijdrage wordt het tijd deze discussie te verlaten. Toedels!En dat bepaal jij? Ik zou bijna zeggen; richt een partij op om iedereen die het niet met je eens is te elimineren van het VF?!
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 19:16:

Nogmaals, een Duitse jongen die in dienst ging voor zijn eigen leger om te vechten voor zijn eigen land vind ik anders dan moedwillig je eigen land verraden.

Met nog een verschil, Duitse jongens werden opgeroepen, dienstplicht.

Overigens was in Duitsland de Waffen-SS een vrijwilligers eenheid, later in de oorlog werden er ook dienstplichtigen opgenomen maar cijfers daarvan heb ik niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 26 april 2012 @ 19:19:

[...]

Met nog een verschil, Duitse jongens werden opgeroepen, dienstplicht.

Overigens was in Duitsland de Waffen-SS een vrijwilligers eenheid, later in de oorlog werden er ook dienstplichtigen opgenomen maar cijfers daarvan heb ik niet.Ja, vind ik toch een verschil.
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 19:17:

[...]

En dat bepaal jij? Ik zou bijna zeggen; richt een partij op om iedereen die het niet met je eens is te elimineren van het VF?!Volgens mij bedoelt Fv alleen maar dat ze zelf niet meer wil deelnemen aan de discussie
Ik krijg last van plaatsvervangende schaamte als ik sommige reacties hier lees. Wat dat betreft is er na ruim 70 jaar nog maar weinig veranderd helaas. Begrip voor een landverrader en oorlogsmisdadiger. Het zegt mij veel over die personen die het voor deze vuillak opnemen.
Maar goed, Ome Dirk heeft zijn dood gevonden en heeft zijn prijs wel betaald. Waar het mij om gaat is dat hij geen onderdeel hoort te zijn van doden herdenking. Hij heeft hoogverraad gepleegd en dat is reden voldoende om hem daarvan uit te sluiten.

Dat jochie van 15 heeft een gedicht willen voorlezen over zijn oud oom. Hij heeft een verhaal, een familie historie waar hij zelf niet aan deel heeft genomen. Dat ventje kan daar niets aan doen en kan daar al helemaal niets meer aan veranderen. Zijn mond hoeft wat mij betreft niet gesnoerd te worden. Echter de plaats en de tijd is daar niet voor.

Dat is wat mij betreft eigenlijk het hele verhaal.
quote:malu3 schreef op 26 april 2012 @ 19:21:

Ik krijg last van plaatsvervangende schaamte als ik sommige reacties hier lees. Wat dat betreft is er na ruim 70 jaar nog maar weinig veranderd helaas. Begrip voor een landverrader en oorlogsmisdadiger. Het zegt mij veel over die personen die het voor deze vuillak opnemen.

Ken jij deze persoon persoonlijk dat je het woord vuilak in je mond durft te nemen?

Ik schaam me voor de domheid die ik terug lees in sommige berichten, nee je er voor al niet in verdiepen maar wel een grote bek hebben over iets waar je duidelijk niks van weet .

Ik zou toch denken met alle info die er is dat mensen die massa in hun hoofd zouden gaan gebruiken maar blijkbaar heeft de oorlog zelfs jullie ouders niks geleerd .
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 19:17:

[...]

Ik zou bijna zeggen; richt een partij op om iedereen die het niet met je eens is te elimineren van het VF?!Niet verwonderlijk dat zo'n 'idee' komt van iemand die zo'n enorm begrip voor Adolf Hitler toont.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 19:23:

Maar goed, Ome Dirk heeft zijn dood gevonden en heeft zijn prijs wel betaald. Waar het mij om gaat is dat hij geen onderdeel hoort te zijn van doden herdenking. Hij heeft hoogverraad gepleegd en dat is reden voldoende om hem daarvan uit te sluiten.

Dat jochie van 15 heeft een gedicht willen voorlezen over zijn oud oom. Hij heeft een verhaal, een familie historie waar hij zelf niet aan deel heeft genomen. Dat ventje kan daar niets aan doen en kan daar al helemaal niets meer aan veranderen. Zijn mond hoeft wat mij betreft niet gesnoerd te worden. Echter de plaats en de tijd is daar niet voor.

Dat is wat mij betreft eigenlijk het hele verhaal.Waarschijnlijk was zijn oud oom net zo oud als deze knul nu is toen hij de keuze maakte, het is wel van deze tijd en de juiste plek het word tijd voor meer begrip en broederschap.
quote:ronniemitchel schreef op 26 april 2012 @ 19:25:

[...]

Ken jij deze persoon persoonlijk dat je het woord vuilak in je mond durft te nemen?Ik schaam me voor de domheid die ik terug lees in sommige berichten, nee je er voor al niet in verdiepen maar wel een grote bek hebben over iets waar je duidelijk niks van weet .Ik zou toch denken met alle info die er is dat mensen die massa in hun hoofd zouden gaan gebruiken maar blijkbaar heeft de oorlog zelfs jullie ouders niks geleerd .

Ik zal dit zo verwijderen. Maar je bent nogal hypocriet in het schreeuwen. Een sser een vuilak noemen mag niet, maar iemand die met 5000 euro niet rond kan komen mag jij wel uitschelden.

Ik denk dat je niet altijd weet wat je zegt, wanneer je wat zegt.
anoniem_120820 wijzigde dit bericht op 26-04-2012 19:33
Reden: gequote gedeelte verwijderd
% gewijzigd
Ik vind het een mooi gedicht, over echte mensen die fouten maken en daar dan de rest van hun leven mee moeten leven en sterven. Ik denk ergns soms ook wel dat we de jongens en meisjes die aan de andere kant stonden, uit overtuiging, of angst of geen keus ook wel eens mogen herdenken. Juist omdat die mensen nog steeds bestaan en het negeren van deze mensen levensgevaarlijk is.

Zo kun je het ook zien. Vergeven is ook een vak.
quote:ronniemitchel schreef op 26 april 2012 @ 19:25:

[...]

Ken jij deze persoon persoonlijk dat je het woord vuilak in je mond durft te nemen?

Ik schaam me voor de domheid die ik terug lees in sommige berichten, nee je er voor al niet in verdiepen maar wel een grote bek hebben over iets waar je duidelijk niks van weet .

Ik zou toch denken met alle info die er is dat mensen die massa in hun hoofd zouden gaan gebruiken maar blijkbaar heeft de oorlog zelfs jullie ouders niks geleerd .Ik hoef die persoon niet te kennen om te weten dat het een fouter dan fout persoon is. Je vrijwillig aanmelden bij de SS zegt wat dat betreft genoeg. Ik weet niet wat jij precies van de materie afweet, maar wat je alleen al in deze posting laat zien, is dat niet veel. Het ligt blijkbaar gevoelig, ik vraag mij af waarom maar eerlijk gezegd heb ik wel een idee.
Vergeven kan niet opgedrongen worden Fransoise. Vergeving is niet aan jou en mij. Zou jij iemand kunnen vergeven die jouw kinderen vermoord heeft bijvoorbeeld? Op brute onmenselijke wijze? Vergeven is inderdaad een vak. Een vak waarvan ik niet weet of ik het kan uitoefenen in dezelfde situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven