Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Interessante discussie.

Het verbaast me dat er een overtuiging lijkt te bestaan dat 'goed' en 'fout' hele simpele en heldere begrippen zijn die door de hele geschiedenis heen voor alle mensen hetzelfde liggen en dat men dus ook altijd kan weten of men goede of foute keuzes maakt.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:59:

[...]

Je denkt dat je het weet, omdat je vanuit het nu redeneert. Maar feitelijk kun je het niet weten omdat de omstandigheden waaronder je nu tot die mening bent gekomen, heel anders zouden zijn geweest.Dat hoop jij, maar feit is dat het merendeel van de mensheid toch anders handelt dan jij hoopt. Er is wel een grote groep gelijkgestemden met jou, maar het merendeel toch echt niet.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:01:

[...]

Dat hoop jij, maar feit is dat het merendeel van de mensheid toch anders handelt dan jij hoopt. Er is wel een grote groep gelijkgestemden met jou, maar het merendeel toch echt niet.En jij spreekt namens die meerderheid?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:59:

[...]

Je denkt dat je het weet, omdat je vanuit het nu redeneert. Maar feitelijk kun je het niet weten omdat de omstandigheden waaronder je nu tot die mening bent gekomen, heel anders zouden zijn geweest.

Nee hoor. Zoals een van mijn favoriete comedians ooit zei in een sketch over de maatschappij van nu met de war on terror enzo:

Nobody needs to tell me it is wrong to kill my mother. I don't need the government, or the bible, or a terrorist to tell me it is wrong to kill my mother.

Sommige mensen hebben kennelijk van nature het besef dat je eigen moeder vermoorden, verkeerd is. Ik weet zeker dat ik bij die mensen hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:00:

[...]

Eens.

Maar de andere zienswijze komt wel overeen met een steeds groter groeiende ruggengraat lozen die hun leven met cover ass theorieen doorgaan. Met een zodanige houding dat ze boven de situatie gaan staan en menen te oordelen dat er in feite geen goed en kwaad is, om zo hun cover ass tactiek bij te staan.

Gelukkig is de groep met ruggengraat nog steeds het grootste.Eens.
Am Yisrael Chai!
Als je een ene baan boven het andere verkiest.. dan weet je niet of het goed of fout was. Heb je je kind nu wel goed aan gedaan op die sport, of eigenlijk niet, achteraf. Je kunt redelijk inschatten dat de bank beroven slecht is, net als mensen vermoorden. Vrijwillig bij een moordenaar aansluiten is ook redelijk overtuigent slecht. Aansluiten met een pistool op je hoofd is ook een grijs gebied. Maar landverradertje spelen en vergassen van mensen als heldendaad beschouwen als een oorlog gewonnen is door de Duitsers is weer geen grijs gebied. Zie ook de normale man die wellicht angstig was, maar dat niet heeft gedaan. MASSAAL niet heeft gedaan.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:02:

[...]

Nobody needs to tell me it is wrong to kill my mother. I don't need the government, or the bible, or a terrorist to tell me it is wrong to kill my mother. .Haar misschien niet, maar als de komende eeuwen steeds weer wordt herhaald dat het wel normaal is, dan wordt het vanzelf normaal.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:57:

[...]

Ik weet heel prima wat ik had gevonden van het vergassen van joden, of zigeuners, of homos, of gehandicapten, hoor. Daar staat winst of verlies, of onderdrukking of vrijheid, volledig los van.

Ja, dat weet je nu.

Maar je kunt gewoon niet zeggen, met de kennis die je nu hebt, hoe je had gereageerd en hoe je had gedacht.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:04:

Als je een ene baan boven het andere verkiest.. dan weet je niet of het goed of fout was. Heb je je kind nu wel goed aan gedaan op die sport, of eigenlijk niet, achteraf. Je kunt redelijk inschatten dat de bank beroven slecht is, net als mensen vermoorden. Vrijwillig bij een moordenaar aansluiten is ook redelijk overtuigent slecht. Aansluiten met een pistool op je hoofd is ook een grijs gebied. Maar landverradertje spelen en vergassen van mensen als heldendaad beschouwen als een oorlog gewonnen is door de Duitsers is weer geen grijs gebied. Zie ook de normale man die wellicht angstig was, maar dat niet heeft gedaan. MASSAAL niet heeft gedaan.Exactly.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:02:

[...]

En jij spreekt namens die meerderheid?De mensheid spreekt voor zichzelf.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:05:

[...]

Haar misschien niet, maar als de komende eeuwen steeds weer wordt herhaald dat het wel normaal is, dan wordt het vanzelf normaal.Ik zei al: angstaanjagend. Dat vind ik oprecht.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:05:

[...]

Ja, dat weet je nu.

Maar je kunt gewoon niet zeggen, met de kennis die je nu hebt, hoe je had gereageerd en hoe je had gedacht.

Jij blijkbaar niet.

Ik, vol overtuiging, wel.
Het is naief te denken dat het verschil weten tussen goed en kwaad, iets is dat elk mens onafhankelijk maakt.

Feitelijk is het onderscheid tussen goed en kwaad iets dan van buitenaf is opgelegd en door eeuwenlange inprenting de illusie heeft gekregen een individuele keuze te zijn.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:00:

[...]

Eens.

Maar de andere zienswijze komt wel overeen met een steeds groter groeiende ruggengraat lozen die hun leven met cover ass theorieen doorgaan. Met een zodanige houding dat ze boven de situatie gaan staan en menen te oordelen dat er in feite geen goed en kwaad is, om zo hun cover ass tactiek bij te staan.

Gelukkig is de groep met ruggengraat nog steeds het grootste.Tja... zo kun je ook omgaan met mensen met een ander inzicht...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:06:

[...]

Ik zei al: angstaanjagend. Dat vind ik oprecht.Dat is een angstaanjagende gedachte, dat klopt. Maar moet die dan maar diep weggestopt worden? De mens heeft duistere kantjes...
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:05:

[...]

Ja, dat weet je nu.

Jawel hoor, dat kan ik wel. Ik weet dat het slecht is om mijn kind te vermoorden. Of mijn moeder. Zo weet ik ook, dat het slecht is om een baby te vergassen.

Daar heb ik geen enkel geschiedenisboek, geen enkele God, geen enkele machthebber en geen enkele onderdrukker voor nodig.

En gelukkig de meerderheid van de mensheid met mij.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:06:

Het is naief te denken dat het verschil weten tussen goed en kwaad, iets is dat elk mens onafhankelijk maakt.

Feitelijk is het onderscheid tussen goed en kwaad iets dan van buitenaf is opgelegd en door eeuwenlange inprenting de illusie heeft gekregen een individuele keuze te zijn.Mee eens.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:07:

[...]

Dat is een angstaanjagende gedachte, dat klopt. Maar moet die dan maar diep weggestopt worden? De mens heeft duistere kantjes...Niet de mens, jíj. Ik ben namelijk ook een mens en ik weet zeker, zo zeker als ik weet dat de aarde ronddraait, dat het vergassen van mensen iets is wat ik in geen enkele omstandigheid ooit okee zou vinden.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:56:

[...]

Nee, maar dat kun jij ook niet.

Wij hebben het geluk dat het niet is gebeurd. We weten niet hoe we hadden gedacht als de geschiedenis anders was verlopen.

Gelukkig maar!!!!!

Ik snap die redenatie niet zo.

Misdaden tegen groepen, puur om de groep, zijn toch nooit goed ook al werd er 'gewonnen' door de agressor, ongeacht hoeveel tijd er overheen gaat?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:06:

Feitelijk is het onderscheid tussen goed en kwaad iets dan van buitenaf is opgelegd en door eeuwenlange inprenting de illusie heeft gekregen een individuele keuze te zijn.Jij bent eng. Want je verstopt slechtheid hier achter. Jij zet hiermee deuren open die gesloten horen te blijven. Jij als individu bent redelijk ongevaarlijk. Jij in een groep in een verkeerde setting zou best heel gevaarlijk kunnen zijn met deze denkwijze. Net als ome Dirk bij de SS. In zijn uppie ongevaarlijk, in een groep, niet.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:06:

[...]

Jij blijkbaar niet.

Ik, vol overtuiging, wel.

Zoals ik al zei... met de kennis die je nu hebt kun je dat zeggen.

Ik ben inderdaad zo eerlijk om te zeggen dat ik gewoonweg niet weet hoe ik zou denken als de geschiedenis anders was gegaan.

Misschien vond ik het dan nog vreselijk, maar misschien zag ik ze dan inderdaad ook als volksvijand nummer 1 en zou ik dan denken "Opgeruimd staat netjes".... ik weet het gewoonweg niet...
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:09:

[...]

Niet de mens, jíj. Ik ben namelijk ook een mens en ik weet zeker, zo zeker als ik weet dat de aarde ronddraait, dat het vergassen van mensen iets is wat ik in geen enkele omstandigheid ooit okee zou vinden.

Misschien ben ik me bewuster van mijn mens-zijn en de duistere kanten die daar bij horen.

Ik ben blij voor je dat je dat nu zo zeker weet, maar in een andere cultuur had je gegarandeerd andere ideeen gehad.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:07:

[...]

Dat is een angstaanjagende gedachte, dat klopt. Maar moet die dan maar diep weggestopt worden? De mens heeft duistere kantjes...Ja, gitzwart. Daar hebben we het hier de hele tijd over. Niemand die dat wegstopt hoor.
Dat zegt inderdaad heel erg veel over jou Yraatje.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:10:

[...]

Jij bent eng. Want je verstopt slechtheid hier achter. Jij zet hiermee deuren open die gesloten horen te blijven. Jij als individu bent redelijk ongevaarlijk. Jij in een groep in een verkeerde setting zou best heel gevaarlijk kunnen zijn met deze denkwijze. Net als ome Dirk bij de SS. In zijn uppie ongevaarlijk, in een groep, niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven