Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 14:43:

[...]

Als je je goed herinnert was daarover dan ook veel protest, wat uiteraard weer afgedaan werd door de gemiddelde Nederlander als dat "je ook overal overgevoelig om kunt zijn".

Echt hoor, dat gebrek aan historisch besef is echt iets wat vooral typisch Nederlands is, want denk maar niet dat je dat in de VS zo op tv had gezien, of dat daar zo laconiek op gereageerd zou worden. Daar nemen ze namelijk wel verantwoordelijkheid voor hun eigen geschiedenis.

Ah, dus die Amerikanen gaan binnenkort in reservaten wonen en geven het land terug aan hun oorspronkelijke bewoners?? Nobel van ze hoor! Kan Israel dan ook weer terug naar de oorspronkelijk bewoners? Thanks in advance, we lossen wat op hier he, die wereldproblematiek blijkt ineens hartstikke simpel te zijn!

Geef iedereen gewoon zijn stukje land terug; zoals God het gewild had...

Ohnee! Dan moet The Village People uit elkaar
quote:tzippa schreef op 27 april 2012 @ 14:57:

[...]

Ah, dus die Amerikanen gaan binnenkort in reservaten wonen en geven het land terug aan hun oorspronkelijke bewoners?? Nobel van ze hoor! Kan Israel dan ook weer terug naar de oorspronkelijk bewoners? Thanks in advance, we lossen wat op hier he, die wereldproblematiek blijkt ineens hartstikke simpel te zijn!

Geef iedereen gewoon zijn stukje land terug; zoals God het gewild had...

Grappig toch altijd dat de aap vroeg of laat toch weer uit de mouw komt.

Ik zei het al tegen Liubi gister dat ik vermoedde dat Anti Amerikanisme en antisemitisme of antizionisme een grote rol speelt in het begrip voor de "foute SS-er".
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:00:

[...]

Ik zei het al tegen Liubi gister dat ik vermoedde dat Anti Amerikanisme en antisemitisme een grote verklaring voor het begrip voor de "foute SS-er" is.

Ik ben niet Anti-Amerika en ook niet anti-semitisch (hoewel wel tegen de orthodoxen die kleine meisjes beschimpen en bespugen.... maar dat is een ander verhaal).

En toch ook grappig dat sommige mensen het toch altijd gooien op anti-semitisme als je ook maar iets verkeerds zegt op dat gebied.....

[...]

Ik zei het al tegen Liubi gister dat ik vermoedde dat Anti Amerikanisme en antisemitisme een grote verklaring voor het begrip voor de "foute SS-er" is.Mijn God, doe dit even niet in zijn algemeenheid wil je. Je denkt toch hopelijk niet, dat het feit dat ik de Indianen als voorbeeld neem over hoe het kan lopen in de geschiedenis, ik Anti Amerikaans ben en daaroom ook Antisemitisch?

[...]

Ik zei het al tegen Liubi gister dat ik vermoedde dat Anti Amerikanisme en antisemitisme een grote rol speelt in het begrip voor de "foute SS-er".

Again! ik volg je WEER niet? Nu ben ik dus al;

een nazi

een anti-amerikanist

een anti-semitist

EN

ik heb begrip voor de SS-er

Welke vooroordelen heb je nog meer over me?
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 15:02:

[...]

Ik ben niet Anti-Amerika en ook niet anti-semitisch (hoewel wel tegen de orthodoxen die kleine meisjes beschimpen en bespugen.... maar dat is een ander verhaal).

Misschien jij niet, ik ken je niet verder, maar ik denk serieus dat het een grote rol speelt in de manier waarop men tegen WO II aankijkt tegenwoordig.

Ik denk serieus dat men met terugwerkende kracht de oorlog steeds een beetje minder erg gaat vinden omdat ze de slachtoffers en bevrijders van destijds toevallig tegenwoordig minder aardig vinden.
Am Yisrael Chai!
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 15:03:

[...]

Mijn God, doe dit even niet in zijn algemeenheid wil je. Je denkt toch hopelijk niet, dat het feit dat ik de Indianen als voorbeeld neem over hoe het kan lopen in de geschiedenis, ik Anti Amerikaans ben en daaroom ook Antisemitisch?

Nee, ik quootte jou toch niet?

Ik denk echter wel dat het niet verwonderlijk is dat iemand die kennelijk vindt dat de joden niet in Israel thuishoren, ook weinig of minder mededogen voor de 6 miljoen joden die in de holocaust zijn omgekomen op kan brengen. Dat lijkt vaak hand in hand te gaan.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:04:

[...]

Misschien jij niet, ik ken je niet verder, maar ik denk serieus dat het een grote rol speelt in de manier waarop men tegen WO II aankijkt tegenwoordig.

Ik denk serieus dat men met terugwerkende kracht de oorlog steeds een beetje minder erg gaat vinden omdat ze de slachtoffers en bevrijders van destijds toevallig tegenwoordig minder aardig vinden.

Het zou kunnen.

Als je kijkt naar hoe de bevrijders van toen (Amerika) en de slachtoffers van toen (Joden) nu omgaan met andere volkeren in de wereld kan ik me voorstellen dat mensen anders gaan denken en vreselijke situaties ineens minder vreselijk gaan vinden.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 15:07:

[...]

Het zou kunnen.

Als je kijkt naar hoe de bevrijders van toen (Amerika) en de slachtoffers van toen (Joden) nu omgaan met andere volkeren in de wereld kan ik me voorstellen dat mensen anders gaan denken en vreselijke situaties ineens minder vreselijk gaan vinden.Gek, want in het geval "achterneef van SS-ers" of "zoon van Rost van Tonningen" mag je die niet aankijken op wat hun familie in de oorlog deed, maar je mag dus wel de echte oorlogsslachtoffers aankijken op wat hun familie nu doet. Dat is op zijn minst niet heel consequent.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:07:

[...]

Ik denk echter wel dat het niet verwonderlijk is dat iemand die kennelijk vindt dat de joden niet in Israel thuishoren, ook weinig of minder mededogen voor de 6 miljoen joden die in de holocaust zijn omgekomen op kan brengen. Dat lijkt vaak hand in hand te gaan.

Ehm... de staat Israël in zijn huidige vorm is gesticht in 1948. Het land is echter wel afgepakt van anderen.

Wat mij betreft horen Joden wel in Israël thuis, het is alleen even de vraag waar Israël hoor te liggen....
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 15:09:

[...]

Ehm... de staat Israël in zijn huidige vorm is gesticht in 1948. Het land is echter wel afgepakt van anderen.

Wat mij betreft horen Joden wel in Israël thuis, het is alleen even de vraag waar Israël hoor te liggen....Dat is nogal een oversimplificatie van de werkelijkheid, maar goed, het zij je vergeven.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:07:

[...]

Ik denk echter wel dat het niet verwonderlijk is dat iemand die kennelijk vindt dat de joden niet in Israel thuishoren, ook weinig of minder mededogen voor de 6 miljoen joden die in de holocaust zijn omgekomen op kan brengen. Dat lijkt vaak hand in hand te gaan.Je bedoelt dus mij? Aangezien je niet die andere 2 bedoelde? Zeg het dan rechtstreeks tegen me.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:09:

[...]

Gek, want in het geval "achterneef van SS-ers" of "zoon van Rost van Tonningen" mag je die niet aankijken op wat hun familie in de oorlog deed, maar je mag dus wel de echte oorlogsslachtoffers aankijken op wat hun familie nu doet. Dat is op zijn minst niet heel consequent.

Nee hoor. Dat zeg ik niet.

Ik zeg alleen dat het begrijpelijk is dat bepaalde gevoelens vervagen door hedendaagse activiteiten en gebeurtenissen.

In die context past precies mijn "je mag Rost van Tonningen niet aankijken op de fouten van zijn ouders".

[...]

Wat mij betreft horen Joden wel in Israël thuis, het is alleen even de vraag waar Israël hoor te liggen....

Niemand heeft 'recht op' een stuk land. Daar gaat het dus al helemaal mis.

Dat is iig wat de oorspronkelijke bewoners van Amerika WEL begrepen!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 15:07:

[...]

Het zou kunnen.

Als je kijkt naar hoe de bevrijders van toen (Amerika) en de slachtoffers van toen (Joden) nu omgaan met andere volkeren in de wereld kan ik me voorstellen dat mensen anders gaan denken en vreselijke situaties ineens minder vreselijk gaan vinden.

Werkelijk?

Daar schrik ik oprecht van. Weet je heel zeker dat je deze woorden voor je rekening wilt nemen?
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 15:10:

[...]

Dat is nogal een oversimplificatie van de werkelijkheid, maar goed, het zij je vergeven.

Land is hoe dan ook altijd afgepakt van iemand. Israel is het beloofde land voor de joden, maar daar heeft behoorlijk wat bloed voor moeten vloeien. Het beloofde land was namelijk al bezet toen het door God aan ze beloofd werd (en daarvoor de Kaänieten moesten wijken)

Is heel lang geleden, maar daar hoor je niemand meer over.

Wat ik dan nog even als punt wil meegeven dat het dus niet altijd zo zwart - wit is.

En ik beweer nou niet de dat de joden van nu niet thuishoren in Israel, maar de geschiedenis is niet altijd zwart - wit.

[...]

Wat mij betreft horen Joden wel in Israël thuis, het is alleen even de vraag waar Israël hoor te liggen....Ergens een leeg stukje land op de Zuidpool ofzo? Hoe zie je dat precies voor je?
quote:Baudolino schreef op 27 april 2012 @ 15:20:

[...]

Land is hoe dan ook altijd afgepakt van iemand.

Nee, land is van niemand

Israel is het beloofde land voor de joden,

Nee, er is niks beloofd

maar daar heeft behoorlijk wat bloed voor moeten vloeien. Het beloofde land was namelijk al bezet toen het door God aan ze beloofd werd

Ja, en in mijn sprookje heeft God me beloofd dat ik een tropisch eiland voor mezelf mag

en daarvoor de Kaänieten moesten wijken)

Is heel lang geleden, maar daar hoor je niemand meer over.

Wat ik dan nog even als punt wil meegeven dat het dus niet altijd zo zwart - wit is.

En ik beweer nou niet de dat de joden van nu niet thuishoren in Israel, maar de geschiedenis is niet altijd zwart - wit.
"De geschiedenis is niet zwart - wit, de waarheid ligt in het midden, als je toen leefde zou je ook niet weten wat je zou doen, daar hoor je niemand meer over / dat mag je dan weer niet zeggen, ik zeg niet dat ik dat zelf ook doe, ik kan het me voorstellen, ik ben niet anti-semetisch, MAAR..."

God, wat een explosie aan denkvermogen weer.
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 15:22:

[...]

Ergens een leeg stukje land op de Zuidpool ofzo? Hoe zie je dat precies voor je?Limburg schijnt nogal met leegstand te kampen.
quote:robo schreef op 27 april 2012 @ 13:29:

[...]

Wat een rare gedachtegang!

Je kunt een theorie toch begrijpen zonder die theorie ook zelf aan te hangen?

Als je dat niet erkent kun je direct alle universiteiten sluiten waar verschillende gedachtegangen onderwezen worden die je als student allemaal geacht wordt te begrijpen.

Iets begrijpen staat niet gelijk aan het goedkeuren of erin geloven.Erg eens.
quote:lucretiatox schreef op 27 april 2012 @ 15:27:

[...]

Limburg schijnt nogal met leegstand te kampen.Cunning....
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 15:20:

[...]

Werkelijk?

Daar schrik ik oprecht van. Weet je heel zeker dat je deze woorden voor je rekening wilt nemen?

Ja, want dat speelt namelijk heel erg mee met hoe mensen denken.

Amerika wordt neergezet als groot, log, hun zin doordrijvend (voorbijgaan aan NAVO, soldaten niet voor het Internationaal Gerechtshof willen laten verschijnen zonder dat dit consequenties heeft).

Israël: in een langslepend conflict met de Palestijnen die aangeven dat hún land is afgepakt in 1948.

Dus ja, met deze gegevens kan ik me wel voorstellen dat mensen dat meenemen in hun gedachtenis aan het verleden.

Ik zeg niet dat ik dat zelf ook doe, ik kan het me voorstellen.

Even voor de duidelijkheid. Ik vind alles wat in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is vreselijk en als ik films, documentaires, boeken of internet tot mij neem dan zit ik ook regelmatig met een brok in mijn keel of zelfs een traantje te laten. Omdat ik me kan voorstellen (voor zover dit mogelijk is dan in deze voor mij veilige tijd) hoe machteloos mensen zich moeten hebben gevoeld, hoe bang ze geweest moeten zijn, hoeveel paniek er geheerst heeft.

Maar dat neemt niet weg dat ik me ook kan voorstellen dat bepaalde hedendaagse gebeurtenissen en activiteiten ervoor zorgen dat mensen anders, gematigder, tegen het verleden aan kijken.
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 15:22:

[...]

Ergens een leeg stukje land op de Zuidpool ofzo? Hoe zie je dat precies voor je?Geen idee..
quote:lucretiatox schreef op 27 april 2012 @ 15:27:

"De geschiedenis is niet zwart - wit, de waarheid ligt in het midden, als je toen leefde zou je ook niet weten wat je zou doen, daar hoor je niemand meer over / dat mag je dan weer niet zeggen, ik zeg niet dat ik dat zelf ook doe, ik kan het me voorstellen, ik ben niet anti-semetisch, MAAR..."

God, wat een explosie aan denkvermogen weer.Wat bedoel je hiermee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven