Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Zet ajb je medeforummer en zelfs de PVV niet als nazi of SS'er weg...dat zorgt voor inflatie van het begrip nazisme/ fascisme.

Sommige forummers zijn dramkousen met foute ideeen en een betonnen plaat voor hun kop. PVV'ers zijn meestal rancuneuze kleinburgers en verstandelijke minvarianten.

Maar schelden in een discussie en 'op de man spelen' vind ik eigenlijk altijd nogal een zwaktebod; blijkbaar heeft zo iemand dan geen echte argumenten meer.
.
.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 16:40:

[...]

Wel helder blijven: ik heb je niet als nazi weggezet, ik heb alleen gezegd dat iemand die niet volmondig ja kan antwoorden op de vraag "was het verkeerd de joden te vergassen?" daarmee iets heel onfris over zichzelf blootgeeft.

Doe nou maar niet zo beledigd, je kraamt zelf die dingen uit.

"Daar kan ik geen antwoord op geven. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden."

Maar Fash, zie je dan echt niet dat dit niet is wat ES beweert?

Ik snap het niet zo goed, waarom wind je je zo op over iets wat nooit gezegd of bedoeld is?
Ik volg de discussie een beetje. Ben echt verbijsterd over sommige uitspraken. Vooral dat een SS-er eigenlijk net zo goed een slachtoffer is. Ik heb daar geen woorden voor, voor zulke uitspraken. Maar oke, ik heb na het lezen van verschillende berichten eigenlijk maar een vraag aan Yraatje.

Yraatje, jij zegt dat de oorlog al 70 jaar geleden is.

Stel dat jouw hele familie wordt uitgemoord, vernederd, gemarteld, vergast. Jij zelf wordt jarenlang gevangen gehouden in een concentratiekamp, uitgehongerd en gemarteld.

Hoe zou jij het vinden als mensen over 70 jaar zouden zeggen 'ach, de oorlog is al zeventig jaar geleden, we moeten doorgaan'. Hoe zou jij dat vinden?
Er zijn meer dan 35 pagina's bijgeschreven vandaag, dus ben niet helemaal bijgelezen.

Maar ik heb de indruk dat er hier een aantal mensen zijn die het ten eerste niet eens zijn met de huidige Israël politiek, en het ten tweede eigenlijk ook niet zo hebben op Joden.

Dat wordt dan niet rechtstreeks geuit, maar het uit zich in het leggen met wat linkjes met dodenherdenking en het verdedigen en 'nuanceren' van SS'ers.
quote:Merelin schreef op 27 april 2012 @ 17:34:

Ik volg de discussie een beetje. Ben echt verbijsterd over sommige uitspraken. Vooral dat een SS-er eigenlijk net zo goed een slachtoffer is. Ik heb daar geen woorden voor, voor zulke uitspraken. Maar oke, ik heb na het lezen van verschillende berichten eigenlijk maar een vraag aan Yraatje.

Yraatje, jij zegt dat de oorlog al 70 jaar geleden is.

Stel dat jouw hele familie wordt uitgemoord, vernederd, gemarteld, vergast. Jij zelf wordt jarenlang gevangen gehouden in een concentratiekamp, uitgehongerd en gemarteld.

Hoe zou jij het vinden als mensen over 70 jaar zouden zeggen 'ach, de oorlog is al zeventig jaar geleden, we moeten doorgaan'. Hoe zou jij dat vinden?

Ik kan daar geen antwoord op geven, want het is niet zo. Ik kan dus ook niet zeggen hoe ik daarover zou denken als het mijn familie was overkomen.

En nog even een kanttekening: ik zeg niet dat een SS-er slachtoffer is.

Ik zeg dat er jongens waren die zonder te weten wat er precies van hun verwacht werd in een heksenketel terecht kwamen, die er mogelijk uit hadden willen stappen omdat ze dat toch eigenlijk niet wilden en dat niet konden omdat ze er nu eenmaal in zaten.

Die jongens zijn voor mij inderdaad ook slachtoffers.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 17:40:

Er zijn meer dan 35 pagina's bijgeschreven vandaag, dus ben niet helemaal bijgelezen.

Maar ik heb de indruk dat er hier een aantal mensen zijn die het ten eerste niet eens zijn met de huidige Israël politiek, en het eigenlijk ook niet zo hebben op Joden.

Dat wordt dan niet rechtstreeks geuit, maar het uit zich in het leggen met wat linkjes met dodenherdenking en het verdedigen en 'nuanceren' van SS'ers.

Als je mij daarmee bedoelt, en daar ga ik wel vanuit, ik heb absoluut niks tegen Joden (of wie dan ook).

Ik kan "het land" los zien van "de mens" en nee, ik vind het inderdaad niet zo bijzonder dat er daar nu gestreden wordt.

Maar dat vind ik ook van Pakistan e.d.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 16:20:

[...]

Zou wel makkelijk zijn, maar is wel een utopie!!

Zoveel mensen zoveel meningen...

Zoveel mensen, zoveel meningen, klopt helemaal.

Dat geldt voor heel veel dingen, maar niet voor dit onderwerp.

Over sommige onderwerpen kun je geen andere mening hebben dan dat het verschrikkelijk was. Je zou geen andere mening moeten hebben dan dat SS-er niet als slachtoffer moet worden gezien, dat zo'n gedicht niet zou moeten kunnen.

Dat er hier wordt gezegd dat een SS-er eigenlijk ook slachtoffer was vind ik zo ontzettend respectloos, zo verschrikkelijk erg voor de nabestaanden, nogmaals, ik heb daar geen woorden voor.

Over sommige zaken zou iedereen het eens moeten zijn. En niet gaan discussiëren omdat ''je nou eenmaal je mening hebt en die gezegd mag worden, dus zeg ik die ook, punt''.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:42:

[...]

Ik kan daar geen antwoord op geven, want het is niet zo. Ik kan dus ook niet zeggen hoe ik daarover zou denken als het mijn familie was overkomen.

En nog even een kanttekening: ik zeg niet dat een SS-er slachtoffer is.

Ik zeg dat er jongens waren die zonder te weten wat er precies van hun verwacht werd in een heksenketel terecht kwamen, die er mogelijk uit hadden willen stappen omdat ze dat toch eigenlijk niet wilden en dat niet konden omdat ze er nu eenmaal in zaten.

Ik zeg niet dat je een leugenaar bent.

Ik zeg dat je soms de dingen doelbewust anders verdraaid. Die mensen die ik dat zie doen, zijn voor mij inderdaad leugenaars.

Zie je nu echt niet het probleem in jouw manier van wat ik nu maar vriendelijk omschrijf als "argumenteren"?
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:42:

Dat is een aanname. En bovendien geen waarschijnlijke aanname.

De SS was 'de vijand', dat wist iedereen. Deze mannen kozen zeer bewust voor Hitler, de agressor.

Bovendien was de Nederlandse SS een elitekorps, de eisen waren streng in het begin. En ze hebben nogal wat oorlogsmisdaden gepleegd aan het Oostfront. Ik zie de slachtoffers daarvan als slachtoffer. Niet de daders.
quote:Merelin schreef op 27 april 2012 @ 17:47:

[...]

Zoveel mensen, zoveel meningen, klopt helemaal.

Dat geldt voor heel veel dingen, maar niet voor dit onderwerp.

Ook voor dit onderwerp!

Over sommige onderwerpen kun je geen andere mening hebben dan dat het verschrikkelijk was. Je zou geen andere mening moeten hebben dan dat SS-er niet als slachtoffer moet worden gezien, dat zo'n gedicht niet zou moeten kunnen.

Dat er hier wordt gezegd dat een SS-er eigenlijk ook slachtoffer was vind ik zo ontzettend respectloos, zo verschrikkelijk erg voor de nabestaanden, nogmaals, ik heb daar geen woorden voor.

Over sommige zaken zou iedereen het eens moeten zijn. En niet gaan discussiëren omdat ''je nou eenmaal je mening hebt en die gezegd mag worden, dus zeg ik die ook, punt''.

Er wordt nu gegeneraliseerd dat SS-ers ook slachtoffers zijn en dat heb ik nergens genoemd.

Onder de SS-ers zijn ook slachtoffers ja, jongens die hun foute keuze niet konden overzien en hem ook niet meer terug konden draaien.

Dat wil niet zeggen dat alle SS-ers maar slachtoffers waren.
quote:lucretiatox schreef op 27 april 2012 @ 17:49:

[...]

Ik zeg niet dat je een leugenaar bent.

Ik zeg dat je soms de dingen doelbewust anders verdraaid. Die mensen die ik dat zie doen, zijn voor mij inderdaad leugenaars.

Zie je nu echt niet het probleem in jouw manier van wat ik nu maar vriendelijk omschrijf als "argumenteren"?Wat verdraai ik dan? En in welke zin lieg ik dan dus volgens jou???
Yraatje, jij bent in je eigen fantasie gaan geloven.

Men wist heel goed waar de SS voor stond. Kom op, maak jezelf niet meer wijs dat men dat niet wist.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:52:

[...]

Wat verdraai ik dan? En in welke zin lieg ik dan dus volgens jou???nee, ik bedoel niet dat je liegt. Ik bedoel het als een hypothetisch voorbeeld, om jouw onlogische redeneertrant te spiegelen. Er had ook kunnen staan: 'ik zeg niet dat je een zwarte piet bent' of 'ik zeg niet dat je overspannen bent'.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 17:49:

[...]

Dat is een aanname. En bovendien geen waarschijnlijke aanname.

De SS was 'de vijand', dat wist iedereen. Deze mannen kozen zeer bewust voor Hitler, de agressor.

Bovendien was de Nederlandse SS een elitekorps, de eisen waren streng in het begin. En ze hebben nogal wat oorlogsmisdaden gepleegd aan het Oostfront.

Dat is een aanname van mij ja.

En toch geloof ik dat er ook, noem het domoren, tussen hebben gezeten die desnoods met hun vrienden mee gingen, desnoods omdat ze iets beters voorgeschoteld kregen zich aanmeldden, maar die zich niet hebben aangemeld met het idee dat ze eens fijn een hele lading mensen gingen neerknallen of martelen.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:51:

[...]

Er wordt nu gegeneraliseerd dat SS-ers ook slachtoffers zijn en dat heb ik nergens genoemd.

Onder de SS-ers zijn ook slachtoffers ja, jongens die hun foute keuze niet konden overzien en hem ook niet meer terug konden draaien.

Dat wil niet zeggen dat alle SS-ers maar slachtoffers waren.Ik begrijp dus dat als jij je hele familie kwijt bent, gemarteld, getraumatiseerd bent, iedereen daar over mag zeggen wat hij wil? Dat daar dan over gediscussieerd mag worden en men mag zeggen dat het al zo lang geleden is, dat je door moet gaan, dat de dader misschienhelemaal niet wist dat hij jou aan het verkrachten was. En dat er een gedicht voor de dader mag worden gemaakt?
quote:lucretiatox schreef op 27 april 2012 @ 17:53:

[...]

nee, ik bedoel niet dat je liegt. Ik bedoel het als een hypothetisch voorbeeld, om jouw onlogische redeneertrant te spiegelen. Er had ook kunnen staan: 'ik zeg niet dat je een zwarte piet bent' of 'ik zeg niet dat je overspannen bent'.Ik snap niet waar je op doelt... misschien kun je me dat uitleggen?
quote:Pompadoer schreef op 27 april 2012 @ 17:16:

[...]

Maar Fash, zie je dan echt niet dat dit niet is wat ES beweert?

Ik snap het niet zo goed, waarom wind je je zo op over iets wat nooit gezegd of bedoeld is?

De zin tussen aanhalingstekens was een quote van ES. Net als deze:

"En hoe je het ook wendt of keert, ook SS'ers kun je zien als slachtoffers. Op het verkeerde pad gebracht. Of althans het pas dat nu als verkeerd wordt gezien."

Ik wind me niet op, maar vind het wel behoorlijk de omgekeerde wereld dat verontwaardigd zijn over dergelijke uitspraken als "kortzichtig" of "ongenuanceerd" beschouwd wordt.

Gelukkig weet ik dat het maar het Vivaforum is en dat in the real world nog steeds meer mensen zijn die net zo verontwaardigd zouden zijn over die opmerking als ik. Misschien niet in Nederland - al hoop en vermoed ik dat zelfs met de lage dunk die ik van de gemiddelde Nederlander heb, de meeste Henk en Ingrid-jes hem óók niet vinden kunnen - dan in ieder geval in de beschaafde wereld búiten Nederland.

Om echt medestanders te vinden voor een dergelijke uitspraak zul je voornamelijk in neo-nazi kringen en moslimfundamentalistische kringen moeten zoeken. Die hebben het ook niet zo op joden en vinden SS-ers dus ook enorme slachtoffers van het onrecht dat de wereld hen heeft aangedaan met het veroordelen van hun daden.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:51:

[...]

Dat wil niet zeggen dat alle SS-ers maar slachtoffers waren.Dat meen je toch hoop ik niet echt he? Je kan als (jong) persoon onbezonnen dingen doen, maar van de SS was echt wel duidelijk waar ze voor stonden. Hitler riep voor de oorlog al in zijn speeches dat hij de joden wilde vernietigen, dus ga nou niet beweren dat ze geen idee hadden.
quote:Merelin schreef op 27 april 2012 @ 17:55:

[...]

Maar ik begrijp goed dat als jij je hele familie kwijt bent, gemarteld, getraumatiseerd bent, iedereen daar over mag zeggen wat hij wil? Dat daar dan over gediscussieerd mag worden en men mag zeggen dat het al zo lang geleden is, dat je door moet gaan, dat de dader misschienhelemaal niet wist dat hij jou aan het verkrachten was. En dat er een gedicht voor de dader mag worden gemaakt?Waar heb ik dat gezegd?
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:57:

[...]

Waar heb ik dat gezegd?

In de hele discussie.

Jij zegt dat de dader misschien helemaal niet wist waar hij aan begon. Jij zegt dat over dit onderwerp niet iedereen moet denken dat het verschrikkelijk was, maar dat er over gediscussieerd mag worden. En jij zegt dat een gedicht voor de dader gewoon kan.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 17:54:

[...]

Dat is een aanname van mij ja.

En toch geloof ik dat er ook, noem het domoren, tussen hebben gezeten die desnoods met hun vrienden mee gingen, desnoods omdat ze iets beters voorgeschoteld kregen zich aanmeldden, maar die zich niet hebben aangemeld met het idee dat ze eens fijn een hele lading mensen gingen neerknallen of martelen.

Het zou best kunnen ja. Die mensen zijn dan slachtoffer van hun eigen domheid geworden en dat vind ik best sneu voor ze (een beetje).

Het is echter van een totaal andere orde dan het volkomen onschuldig slachtoffer worden van een georganiseerde moordpartij die uit blinde haat is gevoerd.
quote:Twinkle1001 schreef op 27 april 2012 @ 17:40:

Maar ik heb de indruk dat er hier een aantal mensen zijn die het ten eerste niet eens zijn met de huidige Israël politiek, en het ten tweede eigenlijk ook niet zo hebben op Joden.

Uit jij je dan even rechtstreeks; over wie spreek je nu?

Practice what you preach!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 17:57:

[...]

De zin tussen aanhalingstekens was een quote van ES. Net als deze:

"En hoe je het ook wendt of keert, ook SS'ers kun je zien als slachtoffers. Op het verkeerde pad gebracht. Of althans het pas dat nu als verkeerd wordt gezien."

Ik wind me niet op, maar vind het wel behoorlijk de omgekeerde wereld dat verontwaardigd zijn over dergelijke uitspraken als "kortzichtig" of "ongenuanceerd" beschouwd wordt.

Gelukkig weet ik dat het maar het Vivaforum is en dat in the real world nog steeds meer mensen zijn die net zo verontwaardigd zouden zijn over die opmerking als ik. Misschien niet in Nederland - al hoop en vermoed ik dat zelfs met de lage dunk die ik van de gemiddelde Nederlander heb, de meeste Henk en Ingrid-jes hem óók niet vinden kunnen - dan in ieder geval in de beschaafde wereld búiten Nederland.

Om echt medestanders te vinden voor een dergelijke uitspraak zul je voornamelijk in neo-nazi kringen en moslimfundamentalistische kringen moeten zoeken. Die hebben het ook niet zo op joden en vinden SS-ers dus ook enorme slachtoffers van het onrecht dat de wereld hen heeft aangedaan met het veroordelen van hun daden.Nou ja... ik val in ieder geval waarschijnlijk binnen jouw definitie van de gemiddelde Nederlander (hoewel ik me afvraag waarom je in Nederland blijft wonen als je beeld zo slecht is, oprechte vraag zonder bijbedoeling)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven