waarom kinderbijslag?

28-04-2012 18:51 101 berichten
Ik lees over alle bezuinigingen, minderen is altijd moeilijk dus om het iedereen naar zijn zin te maken is moelijk.

Ik woon al een tijd niet in nederland, ik zal daarom wel anders tegen situaties aankijken, maar waarom hebben jullie kinderbijslag?

Het toch jouw keus? net zoals een grote auto (meer kosten), veel vacaties etc de kosten die daarbij komen kijken zijn toch jouw probleem, of je nou streng gelovig bent met 9 kinderen, of gewoon 6 kinderen wilt omdat je gek bent op kinderen is toch jouw keus, dus ook de kosten die daarbij komen kijken, kan iemand mij dat uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zijn de toekomst van Nederland. Zonder kinderen, geen toekomst. Zoiets misschien?
Echt, heb je niks beter te doen?
Waar woon je nu trouwens TO? Er zijn namelijk ook landen die heel veel geld uitkeren als je kinderen hebt. Nederland is wat dat betreft zeker geen koploper.
Of landen waar de kinderopvang (nagenoeg) gratis of veel goedkoper is dan hier.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ja hoor, alsof mensen kinderen krijgen voor de economie. En wat minder mensen zou volgens mij geen kwaad kunnen.
Heul lang geleden (begin deze eeuw volgens mij) hadden ze geen zin om de lonen te verhogen, maar konden gezinnen met kinderen niet rondkomen.

Daarom alle gezinnen een bonus gegeven die afhankelijk was van het aantal minderjarige kinderen.

Vandaar, altijd zo gebleven, inderdaad nu voor veel gezinnen niet meer nodig..
Volgens mij is de kinderbijslag ooit ingesteld omdat de overheid het krijgen van kinderen wilde stimuleren. Als men weinig kinderen zou krijgen, zal het werkende deel Nederlanders steeds kleiner worden en zullen dus steeds minder mensen de kosten van niet-werkenden (ouderen bijvoorbeeld) moeten betalen.

Dat gaat niet.
Wiki zegt;

Kinderbijslag

Kinderbijslag (ook genoemd kindergeld) is een sociale uitkering die wordt toegekend als men kinderen verzorgt en/of onderhoudt.

Geschiedenis

De eerste kinderbijslag werd betaald in Frankrijk aan het einde van de negentiende eeuw. Bedoeling was om de inkomsten van gezinnen met lage lonen op te trekken zonder de lonen als dusdanig te verhogen. De volgende stap was de oprichting van compensatiekassen in 1918, eveneens in Frankrijk. De redenering achter de toepassing van een compensatieregeling via een compensatiekas was het loskoppelen van de kostprijs van een werknemer van zijn gezinssituatie. Zodoende kwam het voordeel voor de werkgever bij de aanwerving van alleen personeel zonder kinderlast te vervallen.

Daarom dus.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kom er maar in EN.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Mariska76 schreef op 28 april 2012 @ 18:55:

Ja hoor, alsof mensen kinderen krijgen voor de economie.

Dat zal bij de meeste mensen geen hoofdreden zijn.

Maar als de overheid helemaal geen stimulerende maatregelen voor het krijgen van kinderen zou hebben, zouden mensen vast gemiddeld minder kinderen krijgen.

En dat kan economisch wel een probleem zijn.

quote:En wat minder mensen zou volgens mij geen kwaad kunnen.

Mondiaal gezien misschien niet.

Maar in Nederland misschien wel.

Een van de grootste problemen nu is toch ook dat de babyboomgeneratie (véél dus) allemaal stopt met werken en dat de generaties erna met te weinig zijn om dat goed te kunnen dragen?
Ik heb zelf 2 kinderen. De kinderbijslag kan wat mij betreft worden afgeschaft. Waarom hebben wij, wat zou het zijn, ongeveer 50 euro per kind per maand, van de maatschappij nodig? Wanneer je als stel of als vrouw besluit dat je graag kinderen wil, dan bereken je toch of je de lasten kunt dragen? Een bijdrage van de rijksoverheid omdat je kinderen hebt vind ik persoonlijk veel te ver gaan.

Wat ik dan wel weer belangrijk vind is goede opvang, goed onderwijs en goede zorg.
quote:Mariska76 schreef op 28 april 2012 @ 18:55:

Ja hoor, alsof mensen kinderen krijgen voor de economie. En wat minder mensen zou volgens mij geen kwaad kunnen.Voor wat betreft China, India en Afrika zou je best gelijk kunnen hebben maar voor Nederland geldt toch echt niet. Gezien het feit dat het gemiddelde gezin al geen 2 kinderen meer krijgt en sommige gezinnen helemaal geen zal het inwonerstal van Nederland mettertijd behoorlijk terug gaan lopen.
quote:Fame schreef op 28 april 2012 @ 18:57:

Wiki zegt;

Kinderbijslag

....

Daarom dus.Dat wist ik niet.
Nou ja, wat broedkippetje al tikte dus....
Eeeehm...begin deze eeuw is niet zo heul lang geleden hoor
quote:nouschi schreef op 28 april 2012 @ 18:58:

Kom er maar in EN.Ja, het topic staat er al 12 minuten. Vreemd.
Nouja een kind kost ook veel wanneer het opgroeit, net zoals jij vele omkosten met je meebracht. (denk studie, zorg,verenigingen, etc) en wij volwassenen moeten dat nou eenmaal ook deels bekostigen. Papa's en mama's hebben het hard nodig. Als school nou eens 5 euro per maand kon kosten, tjah....
@Broedkippetje. Het probleem is niet dat er minder mensen zijn. Het probleem is dat de overheid, al jaren bekend met deze ontwikkeling, altijd heeft geweigerd er iets aan te doen. Deze demografische ontwikkeling is al bekend sinds de jaren '70 van de vorige eeuw! Had de overheid ballen getoond, dan hadden ze passende maatregelen genomen.
quote:sterrenbeeldvis schreef op 28 april 2012 @ 18:51:

Ik lees over alle bezuinigingen, minderen is altijd moeilijk dus om het iedereen naar zijn zin te maken is moelijk.

Ik woon al een tijd niet in nederland, ik zal daarom wel anders tegen situaties aankijken, maar waarom hebben jullie kinderbijslag?

Het toch jouw keus? net zoals een grote auto (meer kosten), veel vacaties etc de kosten die daarbij komen kijken zijn toch jouw probleem, of je nou streng gelovig bent met 9 kinderen, of gewoon 6 kinderen wilt omdat je gek bent op kinderen is toch jouw keus, dus ook de kosten die daarbij komen kijken, kan iemand mij dat uitleggen.In het land waar jij nu zit geen kinderbijslag dan?
quote:lollified11 schreef op 28 april 2012 @ 19:03:

Nouja een kind kost ook veel wanneer het opgroeit, net zoals jij vele omkosten met je meebracht. (denk studie, zorg,verenigingen, etc) en wij volwassenen moeten dat nou eenmaal ook deels bekostigen. Papa's en mama's hebben het hard nodig. Als school nou eens 5 euro per maand kon kosten, tjah....Deze pappa en mamma hebben de kinderbijslag niet hard nodig. Zorg kost nagenoeg niks voor jonge kinderen want alles wordt vergoed, studie kan gedaan worden via een leenstelsel zoals in bijna alle andere landen, verenigingen zijn een eigen keuze, school is gratis (pennen en schriften kun je bij de Action halen). Echt je kunt het hebben van kinderen zo duur maken als je wilt, maar de kinderbijslag is voor het gros van de Nederlanders echt niet nodig.
quote:Broedkippetje schreef op 28 april 2012 @ 18:59:

Maar als de overheid helemaal geen stimulerende maatregelen voor het krijgen van kinderen zou hebben, zouden mensen vast gemiddeld minder kinderen krijgen.Dat blijkt niet zo te zijn. Diverse westerse landen, o.a. Duitsland, hebben flinke stimulerende maatregelen genomen, qua kinderbijslag en ouderschapsverlof, maar het geboortecijfer bleef dalen. Draaiden ze die maatregelen terug, omdat ze teveel kostten, dan ging het geboortecijfer niet extra dalen.
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik het met TO eens, als je kinderen wilt, moet je zelf opdraaien voor de kosten. Aan de andere kant moet je het wel in een groter perspectief zien, de overheid heeft zelf ook redenen om de kinderbijslag niet af te schaffen. Dus lastig...
Kinderen krijgen is gewoon biologisch bepaald, daar zit weinig rationeels aan. Anders zou Afrika niet zoveel kinderen per gezin kennen.

Denk niet dat het wel of niet geven van kinderbijslag daar veel aan af zal doen.
Ik heb liever geheel gratis onderwijs, basis, voortgezet en hoger.

Dus ook geen 'vrijwillige bijdrage' en overblijfvergoeding, boekengeld ed.

Dan kinderbijslag, is niet meer nodig in deze tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven