
Nederlandse auto naar Duitsland exporteren: tips/kosten?
zondag 29 april 2012 om 15:04
Hallo allemaal,
Ik woon in Duitsland en ben op zoek naar een goedkoop autootje. In de regio waar ik woon heb ik geen geschikte auto kunnen vinden. In Nederland vlakbij wel. Ik denk er dus over om dat autootje naar Duitsland te halen. Hij kost 2500 euro.
Ik heb begrepen dat importeren relatief simpel is:
- COC verklaring aanvragen voor auto bij dealer of importeur (kosten varierend van gratis tot enkele tientjes)
- Naar RDW voor uitvoerverklaring (gratis) en eventueel een uitvoerkenteken (11,50)
- Auto in Duitsland TÜV laten keuren (80 euro voor AU en HU, als je een COCverklaring hebt zou je geen volledige keuring hoeven laten doen)
- Vervolgens naar Strassenverkehrsambt voor de gebruikelijke overschrijvingsdingen (die je ook hebt als je in Duitsland een auto koopt).
Er zou geen sprake zijn van langs een douane of BPM betalen, eventueel zou je bij een jonge auto zelfs BPM terugkrijgen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en/of tips? Ik hoor zoveel verschillende verhalen namelijk... Hier in de buurt alleen al kostte het iemand nog geen 200 euro, en iemand anders bijna 400?!
Ik woon in Duitsland en ben op zoek naar een goedkoop autootje. In de regio waar ik woon heb ik geen geschikte auto kunnen vinden. In Nederland vlakbij wel. Ik denk er dus over om dat autootje naar Duitsland te halen. Hij kost 2500 euro.
Ik heb begrepen dat importeren relatief simpel is:
- COC verklaring aanvragen voor auto bij dealer of importeur (kosten varierend van gratis tot enkele tientjes)
- Naar RDW voor uitvoerverklaring (gratis) en eventueel een uitvoerkenteken (11,50)
- Auto in Duitsland TÜV laten keuren (80 euro voor AU en HU, als je een COCverklaring hebt zou je geen volledige keuring hoeven laten doen)
- Vervolgens naar Strassenverkehrsambt voor de gebruikelijke overschrijvingsdingen (die je ook hebt als je in Duitsland een auto koopt).
Er zou geen sprake zijn van langs een douane of BPM betalen, eventueel zou je bij een jonge auto zelfs BPM terugkrijgen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en/of tips? Ik hoor zoveel verschillende verhalen namelijk... Hier in de buurt alleen al kostte het iemand nog geen 200 euro, en iemand anders bijna 400?!

zondag 29 april 2012 om 15:27
zondag 29 april 2012 om 15:41
Ik zou er eerder voor kiezen, een auto uit Duitsland te kopen.
Scheelt nogal wat.
Is natuurlijk wel veel BMW, Audi, VW etc.
Een suzuki alto zul je er niet vinden.
Scheelt nogal wat.
Is natuurlijk wel veel BMW, Audi, VW etc.
Een suzuki alto zul je er niet vinden.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
zondag 29 april 2012 om 16:39
Ik heb een NL auto daar ingevoerd, maar dat samenhangend met een verhuizing. Had de auto dus eerst in NL op mijn naam staan. Heb toen TÜV laten doen, het TÜV-papier en de NL kentekenplaten en NL kentekenbewijzen meegenomen naar de KFZ-Zulassungsstelle in mijn nieuwe woonplaats in D.
Daar hem geregistreerd, de NL platen en papieren in moeten leveren, nieuwe D platen laten maken, nieuwe papieren gekregen. (Overigens moet je bij het aanmelden van een auto in D ook een verzekeringsaanbod op papier meehebben, maar dat weet je waarschijnlijk al.)
Er heeft nooit een hond iets gezegd over invoerbelasting. Maar dit hing dus samen met een internationale verhuizing (en een oudere auto). Als je al in D woont en een auto koopt in NL, neem ik aan dat je niet zomaar die Nederlandse auto op je Duitse adres kunt registeren... En of het verzekeringstechnisch haalbaar is?
Een uitvoerbewijs en uitvoerkentekenplaten heb je dus niet per definitie nodig! Zo lang je de auto onder een NL kenteken en verzekerd tot in D brengt, kun je daar de platen en papieren inleveren. De Zulassungsstelle stuurt die dan terug naar NL.
Daar hem geregistreerd, de NL platen en papieren in moeten leveren, nieuwe D platen laten maken, nieuwe papieren gekregen. (Overigens moet je bij het aanmelden van een auto in D ook een verzekeringsaanbod op papier meehebben, maar dat weet je waarschijnlijk al.)
Er heeft nooit een hond iets gezegd over invoerbelasting. Maar dit hing dus samen met een internationale verhuizing (en een oudere auto). Als je al in D woont en een auto koopt in NL, neem ik aan dat je niet zomaar die Nederlandse auto op je Duitse adres kunt registeren... En of het verzekeringstechnisch haalbaar is?
Een uitvoerbewijs en uitvoerkentekenplaten heb je dus niet per definitie nodig! Zo lang je de auto onder een NL kenteken en verzekerd tot in D brengt, kun je daar de platen en papieren inleveren. De Zulassungsstelle stuurt die dan terug naar NL.
zondag 29 april 2012 om 17:07
@tof: bedankt voor je ervaring! Zoals jij het beschrijft dacht ik dus ook dat het werkt. En volgens mij ook als je gewoon n auto uit NL haalt terwijl je al in D woont. Want hoe weet de Zulassungsstelle dat dit ivm verhuizing zou zijn? Had jij ook een coc formulier voor de auto bij de Tüv laten zien? Moest je een heel uitgebreide keuring laten doen, of alleen AU en HU voor ong 80 euro?
zondag 29 april 2012 om 17:14
quote:rose34 schreef op 29 april 2012 @ 17:07:
@tof: bedankt voor je ervaring! Zoals jij het beschrijft dacht ik dus ook dat het werkt. En volgens mij ook als je gewoon n auto uit NL haalt terwijl je al in D woont. Want hoe weet de Zulassungsstelle dat dit ivm verhuizing zou zijn? Had jij ook een coc formulier voor de auto bij de Tüv laten zien? Moest je een heel uitgebreide keuring laten doen, of alleen AU en HU voor ong 80 euro?
Ik had geen COC formulier destijds, en daar hebben ze bij het TÜV kantoor ook niet naar gevraagd. HU en AU heb ik dus bij de TÜV zelf laten doen, en niet bij een garage.
Maar hoe wil je in NL die auto op jouw naam laten zetten als je geen NL adres hebt? Misschien kun je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer navragen of dat überhaupt mogelijk is... En ik vraag me ook af of je een NL verzekeraar zo gek vindt om je een autoverzekering te verkopen, als je geen NL adres hebt. En een D verzekeraar krijg je vast ook niet zo gek, zolang de auto nog in NL geregistreerd is...
@tof: bedankt voor je ervaring! Zoals jij het beschrijft dacht ik dus ook dat het werkt. En volgens mij ook als je gewoon n auto uit NL haalt terwijl je al in D woont. Want hoe weet de Zulassungsstelle dat dit ivm verhuizing zou zijn? Had jij ook een coc formulier voor de auto bij de Tüv laten zien? Moest je een heel uitgebreide keuring laten doen, of alleen AU en HU voor ong 80 euro?
Ik had geen COC formulier destijds, en daar hebben ze bij het TÜV kantoor ook niet naar gevraagd. HU en AU heb ik dus bij de TÜV zelf laten doen, en niet bij een garage.
Maar hoe wil je in NL die auto op jouw naam laten zetten als je geen NL adres hebt? Misschien kun je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer navragen of dat überhaupt mogelijk is... En ik vraag me ook af of je een NL verzekeraar zo gek vindt om je een autoverzekering te verkopen, als je geen NL adres hebt. En een D verzekeraar krijg je vast ook niet zo gek, zolang de auto nog in NL geregistreerd is...
zondag 29 april 2012 om 18:16
Maar hoe wil je in NL die auto op jouw naam laten zetten als je geen NL adres hebt? Misschien kun je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer navragen of dat überhaupt mogelijk is... En ik vraag me ook af of je een NL verzekeraar zo gek vindt om je een autoverzekering te verkopen, als je geen NL adres hebt. En een D verzekeraar krijg je vast ook niet zo gek, zolang de auto nog in NL geregistreerd is...[/quote]
Ik kan inderdaad niet bij het postkantoor de auto op mijn naam laten zetten nee, omdat ik geen NL adres heb. De verkoper en ik moeten een verkoopcontract tekenen (standaard te downloaden van site anwb). Dan moet ik als koper met de kentekenplaten en papieren van de auto naar de RDW en daar krijg ik een uitvoerbewijs. Ook een kopie voor de verkoper, is tevens zijn vrijwaringsbewijs, zoals hij anders bij het postkantoor zou hebben gekregen. De RDW geeft de export door aan de belastingdienst, zodat de verkoper gevrijwaard is van de auto en dus geen belasting meer hoeft te betalen. Dus feitelijk is het overschrijven bij RDW in plaats van bij postkantoor.
Dan bestaat de auto niet meer in NL en moet ik hem aanmelden in D, eerst bij TÜV en daarna bij Strassenverkehrsamt. En natuurlijk als hij TÜV gekeurd is bij mijn D verzekering aanmelden.
Volgens mij zo het zo moeten kunnen.
Ik kan inderdaad niet bij het postkantoor de auto op mijn naam laten zetten nee, omdat ik geen NL adres heb. De verkoper en ik moeten een verkoopcontract tekenen (standaard te downloaden van site anwb). Dan moet ik als koper met de kentekenplaten en papieren van de auto naar de RDW en daar krijg ik een uitvoerbewijs. Ook een kopie voor de verkoper, is tevens zijn vrijwaringsbewijs, zoals hij anders bij het postkantoor zou hebben gekregen. De RDW geeft de export door aan de belastingdienst, zodat de verkoper gevrijwaard is van de auto en dus geen belasting meer hoeft te betalen. Dus feitelijk is het overschrijven bij RDW in plaats van bij postkantoor.
Dan bestaat de auto niet meer in NL en moet ik hem aanmelden in D, eerst bij TÜV en daarna bij Strassenverkehrsamt. En natuurlijk als hij TÜV gekeurd is bij mijn D verzekering aanmelden.
Volgens mij zo het zo moeten kunnen.
zondag 29 april 2012 om 20:35
quote:rose34 schreef op 29 april 2012 @ 18:16:
Ik kan inderdaad niet bij het postkantoor de auto op mijn naam laten zetten nee, omdat ik geen NL adres heb. De verkoper en ik moeten een verkoopcontract tekenen (standaard te downloaden van site anwb). Dan moet ik als koper met de kentekenplaten en papieren van de auto naar de RDW en daar krijg ik een uitvoerbewijs. Ook een kopie voor de verkoper, is tevens zijn vrijwaringsbewijs, zoals hij anders bij het postkantoor zou hebben gekregen. De RDW geeft de export door aan de belastingdienst, zodat de verkoper gevrijwaard is van de auto en dus geen belasting meer hoeft te betalen. Dus feitelijk is het overschrijven bij RDW in plaats van bij postkantoor.
Dan bestaat de auto niet meer in NL en moet ik hem aanmelden in D, eerst bij TÜV en daarna bij Strassenverkehrsamt. En natuurlijk als hij TÜV gekeurd is bij mijn D verzekering aanmelden.
Volgens mij zo het zo moeten kunnen.
Neem je hem dan op een trailer mee vanuit NL de grens over? Of hoe wil je het oplossen qua verzekering voor de tijd tussen koop een registratie in D? Want volgens mij kan je hem pas in D verzekerd krijgen op het moment dat hij weer een kenteken heeft.
Dan zou je hem op de trailer naar de TÜV moeten brengen, en net zo lang van de straat moeten houden totdat je met de TÜV papieren bij de Zulassungstelle geweest bent en hem geregistreerd (en verzekerd) hebt....
Ik kan inderdaad niet bij het postkantoor de auto op mijn naam laten zetten nee, omdat ik geen NL adres heb. De verkoper en ik moeten een verkoopcontract tekenen (standaard te downloaden van site anwb). Dan moet ik als koper met de kentekenplaten en papieren van de auto naar de RDW en daar krijg ik een uitvoerbewijs. Ook een kopie voor de verkoper, is tevens zijn vrijwaringsbewijs, zoals hij anders bij het postkantoor zou hebben gekregen. De RDW geeft de export door aan de belastingdienst, zodat de verkoper gevrijwaard is van de auto en dus geen belasting meer hoeft te betalen. Dus feitelijk is het overschrijven bij RDW in plaats van bij postkantoor.
Dan bestaat de auto niet meer in NL en moet ik hem aanmelden in D, eerst bij TÜV en daarna bij Strassenverkehrsamt. En natuurlijk als hij TÜV gekeurd is bij mijn D verzekering aanmelden.
Volgens mij zo het zo moeten kunnen.
Neem je hem dan op een trailer mee vanuit NL de grens over? Of hoe wil je het oplossen qua verzekering voor de tijd tussen koop een registratie in D? Want volgens mij kan je hem pas in D verzekerd krijgen op het moment dat hij weer een kenteken heeft.
Dan zou je hem op de trailer naar de TÜV moeten brengen, en net zo lang van de straat moeten houden totdat je met de TÜV papieren bij de Zulassungstelle geweest bent en hem geregistreerd (en verzekerd) hebt....
zondag 29 april 2012 om 20:55
Ik koop de auto van een eigenaar ongeveer 1 kilometer over de grens. Bedoeling zou dan zijn om de auto in de autogarage van ons dorp te rijden (waar ook TUV gedaan wordt), dan de kentekenplaten eraf schroeven (dat mag want dan staat hij niet meer op de openbare weg) en dan naar de RDW gaan voor het uitvoeren. Je hoeft daarvoor namelijk als het goed is de auto niet te hebben, enkel de kentekenplaten en het kentekenbewijs. Die dag blijft hij nog op de verzekering van de verkoper staan.
Dan inderdaad uitvoeren bij RDW, TUV laten doen en met keuringsrapport en papieren naar Zulassungsstelle. Verzekering intussen inseinen en kijken of ik al een Doppelkarte kan krijgen (voorlopig verzekeringsbewijs).
Hoe heb jij dat destijds gedaan met de verzekeringsofferte? Die je moet laten zien bij de Zulassungsstelle? Want de auto krijgt pas Duitse papieren bij de Zulassung, en die heb je wel nodig om bij de verzekering aan te melden?
Pffff... je moet het even weten he
Dan inderdaad uitvoeren bij RDW, TUV laten doen en met keuringsrapport en papieren naar Zulassungsstelle. Verzekering intussen inseinen en kijken of ik al een Doppelkarte kan krijgen (voorlopig verzekeringsbewijs).
Hoe heb jij dat destijds gedaan met de verzekeringsofferte? Die je moet laten zien bij de Zulassungsstelle? Want de auto krijgt pas Duitse papieren bij de Zulassung, en die heb je wel nodig om bij de verzekering aan te melden?
Pffff... je moet het even weten he
zondag 29 april 2012 om 21:13
quote:rose34 schreef op 29 april 2012 @ 20:55:
Ik koop de auto van een eigenaar ongeveer 1 kilometer over de grens. Bedoeling zou dan zijn om de auto in de autogarage van ons dorp te rijden (waar ook TUV gedaan wordt), dan de kentekenplaten eraf schroeven (dat mag want dan staat hij niet meer op de openbare weg) en dan naar de RDW gaan voor het uitvoeren. Je hoeft daarvoor namelijk als het goed is de auto niet te hebben, enkel de kentekenplaten en het kentekenbewijs. Die dag blijft hij nog op de verzekering van de verkoper staan.
Dan inderdaad uitvoeren bij RDW, TUV laten doen en met keuringsrapport en papieren naar Zulassungsstelle. Verzekering intussen inseinen en kijken of ik al een Doppelkarte kan krijgen (voorlopig verzekeringsbewijs).
Hoe heb jij dat destijds gedaan met de verzekeringsofferte? Die je moet laten zien bij de Zulassungsstelle? Want de auto krijgt pas Duitse papieren bij de Zulassung, en die heb je wel nodig om bij de verzekering aan te melden?
Pffff... je moet het even weten he
Neem je hem nou over 1 kilometer over de grens in NL, of 1 km over de grens in D? Wat als er een ongeluk gebeurt tussen de overname en de garage, of vindt die plaats in de garage? Als ik de verkoper zou zijn, zou ik weigeren de auto nog op mijn naam te hebben verzekerd, als jij de auto al in handen hebt. Er zal maar een ongeluk gebeuren, dan is hij z'n no claim kwijt... Een andere vraag is of de verzekering het überhaupt nog dekt, als jij de auto al in handen hebt.
Voor het voorlopige verzekeringsbewijs kun je vooraf al aan de slag, als ik het goed heb. Daarvoor heb je nl. het voertuigidentificatienr. nodig, en dat kun je vantevoren al vragen bij de verkoper. Verder kan de verzekeraar dat bewijs ook toemailen, gaat alweer sneller dan met de post.
En zodra je de D kentekenpapieren hebt, geef je die gegevens aan de verzekeraar en gaat de echte verzekering in.
Ik koop de auto van een eigenaar ongeveer 1 kilometer over de grens. Bedoeling zou dan zijn om de auto in de autogarage van ons dorp te rijden (waar ook TUV gedaan wordt), dan de kentekenplaten eraf schroeven (dat mag want dan staat hij niet meer op de openbare weg) en dan naar de RDW gaan voor het uitvoeren. Je hoeft daarvoor namelijk als het goed is de auto niet te hebben, enkel de kentekenplaten en het kentekenbewijs. Die dag blijft hij nog op de verzekering van de verkoper staan.
Dan inderdaad uitvoeren bij RDW, TUV laten doen en met keuringsrapport en papieren naar Zulassungsstelle. Verzekering intussen inseinen en kijken of ik al een Doppelkarte kan krijgen (voorlopig verzekeringsbewijs).
Hoe heb jij dat destijds gedaan met de verzekeringsofferte? Die je moet laten zien bij de Zulassungsstelle? Want de auto krijgt pas Duitse papieren bij de Zulassung, en die heb je wel nodig om bij de verzekering aan te melden?
Pffff... je moet het even weten he
Neem je hem nou over 1 kilometer over de grens in NL, of 1 km over de grens in D? Wat als er een ongeluk gebeurt tussen de overname en de garage, of vindt die plaats in de garage? Als ik de verkoper zou zijn, zou ik weigeren de auto nog op mijn naam te hebben verzekerd, als jij de auto al in handen hebt. Er zal maar een ongeluk gebeuren, dan is hij z'n no claim kwijt... Een andere vraag is of de verzekering het überhaupt nog dekt, als jij de auto al in handen hebt.
Voor het voorlopige verzekeringsbewijs kun je vooraf al aan de slag, als ik het goed heb. Daarvoor heb je nl. het voertuigidentificatienr. nodig, en dat kun je vantevoren al vragen bij de verkoper. Verder kan de verzekeraar dat bewijs ook toemailen, gaat alweer sneller dan met de post.
En zodra je de D kentekenpapieren hebt, geef je die gegevens aan de verzekeraar en gaat de echte verzekering in.

zondag 29 april 2012 om 21:21
Volgens mij krijg je een tijdelijk kenteken voor een paar dagen, zodat je in die dagen met de auto naar het buitenland kunt rijden.
Ik heb het ook pas gedaan, maar toen heeft mijn vader hem als tussenpersoon gekocht. Ik kon hem niet meteen meenemen en op deze manier had ik, eenmaal in mijn land, tijd om kentekens te regelen.
In AT zal het iets anders zijn wrs dan in D, maar in principe was het wel te doen.
Een keuring (ook voor de APK goedkeuring in AT), berekening CO2 gehalte, waar ik een soort milieubelasting over moest betalen en de kentekens die ook hier op naam staan.
Op de site van de RDW staat precies hoe het tijdelijke kenteken werkt. Het is niet moeilijk!
Mijn invoer was nog best duur, maar de auto heb ik voor een goede prijs kunnen kopen en daarmee viel het uiteindelijk nog binnen het redelijke.
Ik heb het ook pas gedaan, maar toen heeft mijn vader hem als tussenpersoon gekocht. Ik kon hem niet meteen meenemen en op deze manier had ik, eenmaal in mijn land, tijd om kentekens te regelen.
In AT zal het iets anders zijn wrs dan in D, maar in principe was het wel te doen.
Een keuring (ook voor de APK goedkeuring in AT), berekening CO2 gehalte, waar ik een soort milieubelasting over moest betalen en de kentekens die ook hier op naam staan.
Op de site van de RDW staat precies hoe het tijdelijke kenteken werkt. Het is niet moeilijk!
Mijn invoer was nog best duur, maar de auto heb ik voor een goede prijs kunnen kopen en daarmee viel het uiteindelijk nog binnen het redelijke.
zondag 29 april 2012 om 21:30
quote:noppies schreef op 29 april 2012 @ 21:21:
Volgens mij krijg je een tijdelijk kenteken voor een paar dagen, zodat je in die dagen met de auto naar het buitenland kunt rijden.
Dat werkt, als je zelf de auto vanuit NL (als in: je woont zelf op dat moment in NL) wilt uitvoeren. Dan kun je nl. in NL ook een tijdelijke verzekering krijgen voor de uitvoerperiode.
Maar als je als 'buitenlander' al een tijdelijk kenteken kunt krijgen, hoe verzeker je de auto dan? Kan je, als buitenlander zonder adres in NL, de auto verzekerd krijgen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een D verzekeraar een auto met een NL registratie gaat verzekeren. En ik kan me ook moeilijk voorstellen, dat een NL verzekeraar een auto gaat verzekeren voor iemand die niet in NL woont....
Volgens mij krijg je een tijdelijk kenteken voor een paar dagen, zodat je in die dagen met de auto naar het buitenland kunt rijden.
Dat werkt, als je zelf de auto vanuit NL (als in: je woont zelf op dat moment in NL) wilt uitvoeren. Dan kun je nl. in NL ook een tijdelijke verzekering krijgen voor de uitvoerperiode.
Maar als je als 'buitenlander' al een tijdelijk kenteken kunt krijgen, hoe verzeker je de auto dan? Kan je, als buitenlander zonder adres in NL, de auto verzekerd krijgen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een D verzekeraar een auto met een NL registratie gaat verzekeren. En ik kan me ook moeilijk voorstellen, dat een NL verzekeraar een auto gaat verzekeren voor iemand die niet in NL woont....
maandag 4 juni 2012 om 20:34
Om nog even het topic af te ronden
: alles goed en gemakkelijk gegaan.
Je kunt gemakkelijk als buitenlander de NL auto importeren. GWK biedt hiervoor een gemakkelijke service aan. Je kunt daar een uitvoerkenteken + verzekering voor 14 dagen kopen. Verzekering is bij Avero/Achmea. Zij bieden dat soort pakketten standaard aan. Je kunt dan de auto keurig verzekerd en al naar NL rijden en hebt 14 dagen de tijd om de auto TUV te laten keuren en aan te melden in Duitsland. Ik had hiervoor wel een COC-verklaring nodig, maar die kreeg ik gratis toegestuurd van de importeur.
Al met al fluitje van een cent dus, en zeker een aanrader!

Je kunt gemakkelijk als buitenlander de NL auto importeren. GWK biedt hiervoor een gemakkelijke service aan. Je kunt daar een uitvoerkenteken + verzekering voor 14 dagen kopen. Verzekering is bij Avero/Achmea. Zij bieden dat soort pakketten standaard aan. Je kunt dan de auto keurig verzekerd en al naar NL rijden en hebt 14 dagen de tijd om de auto TUV te laten keuren en aan te melden in Duitsland. Ik had hiervoor wel een COC-verklaring nodig, maar die kreeg ik gratis toegestuurd van de importeur.
Al met al fluitje van een cent dus, en zeker een aanrader!
maandag 16 juli 2012 om 14:18
Hallo, ik heb deze topic deels gelezen en ben eveneens hier mee bezig. Ik woon eveneens in Duitsland en heb een Nederlandse auto gekocht. De auto die ik gekocht heb gaat zelfstandig rijdend de grens over zoals aan het begin gesteld. Om export platen te sparen met het Nederlands kenteken. Nu heb ik uiteraard het voordeel dat de verkoper een bekende is. Voor ik hem aanmeld bij het strassenverkehrsambt ga ik eerst langs tuv nord in NL. Daar laat ik een paragraaf 21 keuring verrichten en kan ik hopenlijk met NL kenteken en geldig Tuv rapport gewoon rechtstreeks naar het strassenvekehrsambt met natuurlijk de verzekeringspapieren (doppeltkarte van de Duitse verzekering). en vervolgens aanmelden. Ik weet echter nog niet of ik eerst de auto afmeld in NL of gewoon gelijk met NL platen er heen rijdt. Feit is hopenlijk wel dat ik 4 uur wachttijd bespaar bij de Duitse Tuv.... berichtgeving volgt