Geld & Recht alle pijlers

Geld is op, maar kan niet werken. Wat nu?

01-05-2012 12:46 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door ziekte kan ik niet werken, maar omdat ik studeer heb ik (volgens de decaan op school) geen recht op een uitkering. Die decaan vertelde dat ik dan moest stoppen met mijn studie zodat ik in de bijstand kon. Mijn ziekte is geen officieel erkende ziekte, dus voor zo'n uitkering kom ik sowieso niet in aanmerking volgens mij. Van mijn studiefinanciering (incl. maximale lening en collegegeldkrediet) kan ik echter nog maar amper rondkomen. Als ik elke maand mijn vaste lasten heb betaald blijft er nog maar net genoeg over om de rest van de maand boodschappen van te doen (bij de lidl) en niet voor dingen als kleding, voor komende zomer heb ik welgeteld 2 tshirtjes en daar zal ik het mee moeten doen. Ik heb geen familie die me kan steunen, en mijn vriend heeft net zulke financiële problemen als ik dus die kan ook niet bijspringen. Ik bespaar al op alles, en zie niet waar ik nog op zou kunnen besparen. Wat moet ik nou? Dit gaat zo niet langer, dan beland ik straks bij het leger des heils in de nachtopvang. Met mijn ziekte is dat eigenlijk gewoon geen optie. Via internet word ik echt geen wijs uit al die uitkeringen enzo, en ik weet niet waar ik terecht moet. Kan iemand me hier vertellen bij welke instanties ik terecht kan voor eventuele financiële bijstand of in elk geval hulp wat betreft mijn financiële situatie?
Je moet de waarheid onder ogen gaan zien.

Nee , je krijgt geen uitkering of bijstand, want je hebt al genoeg geld, of ze zeggen ga maar werken.Kan je naar school kan je ook werk doen, licht werk. Maar werk is werk.
Kom op, luiers voor 2 dagen per week zijn niet zo duur hoor. Ik gebruik alleen pampers en heb er twee in de luiers dus ik kan het weten. Kijk op de site www.voordeelmuis.nl, ze zijn altijd wel ergens in de aanbieding.Of je gaat voor eigen merk.

Hoe oud is dit kindje eigenlijk? Misschien kan je vriend tijd investeren in zindelijkheidstraining?

Verder als tussendoortje fruit (van de markt) en veel zelf bakken (koekjes bijvoorbeeld.) Veel verse producten en snoep/snacks/tussendoortjes met mate.
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:05:

[...]

Mijn vriend werkt inderdaad zo'n 50 uur per week, maar is zelfstandig ondernemer. Zijn bedrijf maakt inmiddels enkel nog verlies dus blijft er vrij weinig over voor prive. Mijn vriend is voor 100% afgekeurd (ook vanwege ziekte, passen lekker bij elkaar :P) dus een baan in loondienst zit er ook niet in. Zijn bedrijf is zijn kindje, dus hij zet nu nog alles op alles om het weer beter te maken (gaat inderdaad ook de goede kant op, nog even en hij draait quite ipv verlies).Dit snap ik niet. Mijn man is 2 jaar geleden ook voor zichzelf begonnen en heeft vanaf dan 1 winst gemaakt. Hoe kan het dat hij nog niet eens quite draait?
quote:liv_1 schreef op 01 mei 2012 @ 13:19:

Kun je die schulden niet op een andere manier aflossen? Over langere termijn bijv? Is het één schuld?

Is inderdaad één schuld, huurschuld van mijn vorige woning die ik op een gegeven moment niet meer kon betalen en waar nog voor 600 euro incassokosten bovenop kwamen. Heb onderhandeld tot ik een ons woog, maar lager dan 350 euro per maand was echt niet mogelijk. Nog maar 3 maanden gelukkig .

Ik heb inderdaad een goedbetaald bijbaantje, maar ik kan daar helaas niet meer uren gaan werken, en vakantiegeld krijg ik ook niet. Eerst hadden we nog geld wat mijn vriend gespaard had toen het nog goed ging met zijn bedrijf. Maar dat spaargeld van hem is inmiddels op en we staan nu beiden maximaal rood.

Het valt wel mee met dat mijn vriend een profiteur is, hij werkt inderdaad zo'n 50 uur per week, maar verdiend er bijna niks aan. Ik breng momenteel meer geld binnen dan hij, dus dat het 50/50 verdeeld is is dan toch niet oneerlijk lijkt me.
een uitkering heb je geen recht op door samenwonen en is voor een gezin ook mak rond de 1200 totaal en dat is met kind.

Ik snap niet waarom jij denkt dat je recht hebt op meer..

en wij maar aan je fouten moeten meebetalen.
Maar dan kan hij toch niet door gaan met dit bedrijf??? Hij kan beter 40 uur in het bedrijf steken en er een krantenwijk bij zoeken voor die andere 10 uur. Verdient hij tenminste nog wat...

Hoe kan het dat hij volgens jou door ziekte niet voor een baas kan werken maar wel 50 uur per week voor zichzelf kan werken en in het weekend een kind kan verzorgen?

Je probeert je kop in het zand te steken met rekenen en rekenen wie wat betaalt maar het komt op maar 1 ding neer: je moet bezuinigen. Minder boodschappen of minder dure boodschappen. Minder energie of minder dure energie. Minder verzekeringen of minder dure verzekeringen.
Ik vind het overigens een heel vreemde redenatie dat je vriend niet in loondienst kan omdat hij afgekeurd is, terwijl hij nu wel 50 uur per week werkt! Eigen ondernemer zijn lijkt me eerlijk gezegd zwaarder dan in loondienst werken.
Zeg maar Spijker.
Komen jullie niet in aanmerking voor huursubsidie? Jouw inkomen van de DUO telt namelijk niet mee als bruto inkomen als ik het goed heb onthouden.

En 50 uur in de week werken terwijl je niets verdiend is misschien ook niet zo slim. Hoelang wil je vriend dit nog uitproberen?
quote:spijk-er schreef op 01 mei 2012 @ 13:22:

Oh ik herken ineens wie je bent. Jullie hebben toch al sinds eind oktober vorig jaar gezeik met wonen en de kosten ervan?

Zie je niet in dat het tijd wordt om een echt substantiële oplossing hiervoor te zoeken, in plaats van gaten met gaten te blijven vullen?Tja, ik weet niet, een hele tijd geleden hadden we inderdaad ook structureel geldproblemen, maar dat werd vanaf november beter toen het ook weer beter ging met het bedrijf van mijn vriend en ik begon bij mijn bijbaantje. Het gaat nu sinds een maand of 2 weer bergafwaarts. Ik hoef ook niet zozeer financiële steun (hoewel het wel fijn zou zijn ), maar al is het maar hulp in de vorm van iemand die ons kan vertellen hoe we nog meer kunnen bezuinigen, die kritisch naar onze uitgaven kan kijken en ons echt goede hulp kan bieden. Zonder dat het ons geld kost, want ik zag op internet dat zo'n budgetcoach of iets makkelijk 50 euro per consult rekent, en dat hebben we simpelweg niet.
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:26:

[...]

Is inderdaad één schuld, huurschuld van mijn vorige woning die ik op een gegeven moment niet meer kon betalen en waar nog voor 600 euro incassokosten bovenop kwamen. Heb onderhandeld tot ik een ons woog, maar lager dan 350 euro per maand was echt niet mogelijk. Nog maar 3 maanden gelukkig .

Nou ja, als het nog maar drie maanden is dan is dat toch wel te overzien? Wat een opluchting zal dat zijn als dat eenmaal afbetaald is!

Dan maar drie maanden elke dag pasta en rijst en boterhammen eten, die ¤300 per maand aan boodschappen dat moet toch veel minder kunnen? Ik geef dat ook uit, maar dat is voor een gezin van vier.
Dus je moet 3 maanden overbruggen, dan is je schuld afbetaald en kom je weer wel uit met je geld. Dat moet toch te doen zijn? Dan gewoon even wat meer werken. Je schrijft in een ander topic ook dat je gek wordt van thuiszitten, dus werk lijkt me een oplossing op allerlei gebieden.

Ben je zó ziek dat er helemaal niets te verzinnen is dat je zou kunnen doen? Waar heb je last van dan?
Zeg maar Spijker.
Als je je eigen huis kunt opruimen, kan je dat ook van een ander. Zoek een schoonmaakbaantje om extra te verdienen.

Je verveelt je zeg je, dus dan kan je meer gaan werken.

Ik heb het idee dat je ziekte ook als excuus wordt gebruikt door jou. Kan je niets of wil je niets?
Oh, die schuld heb je over 3 maanden afgelost? Dat is fijn, dan heb je dán in ieder geval een stuk meer ruimte.

Voor nu heb je daar natuurlijk nog niks aan, maar je kunt mss nog wel 3 maanden even heel zuinig aan doen?

Even kijken op het vrekkentopic?
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:02:

[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar kamers in de randstad kosten al gauw 400+ euro per maand. Mijn vriend en ik hebben een huisje wat 800 in de maand kost en daarvan betaal ik de helft, wat dus ook zo'n 400 is. Mijn vriend betaald gas/water/licht e.d. en ik de boodschappen a zo'n 300 in de maand (ook voor zijn zoon die er elk weekend is). Is op die manier ook netjes verdeeld. Dat is dus samen al 700, en ik moet maandelijks ook nog een incassobureau betalen wat weer 350 euro per maand is. Verder verzekering, telefoonkosten e.d., dat kost (verrekend met zorgtoeslag) ook zo'n 65 euro per maand. Totaal dus 1115 per maand. Stufi is 930 per maand, en met een middag in de week werken verdien ik nog 300 per maand bij. Dan zou ik in theorie dus 115 euro per maand overhouden, maar in de praktijk gaat dit ook op aan huur, omdat mijn vriend vaak niet genoeg geld om zijn deel van de huur helemaal te betalen. Ik sta inmiddels maximaal rood, op 2 rekeningen. Die ene rekening moet binnenkort ook afbetaald worden, want omdat er geen geld meer binnenkomt op die rekening gaan ze daar straks ook een flinke rente over rekenen. Scheelt weer dat het incassobureau in augustus is afbetaald, maar tot die tijd moet ik ook nog zien rond te komen...Dan heb je al meer inkomsten dan ik, en ik heb het niet breed, maar kom wel rond... op de boodschappen moet je in mijn ogen zeker kunnen besparen, ik geef voor 2 personen 30 euro per week uit en red het prima..
Maar welke niet erkende ziekte heb je dan?
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:30:

[...] ons kan vertellen hoe we nog meer kunnen bezuinigen, die kritisch naar onze uitgaven kan kijken en ons echt goede hulp kan bieden.

De belangrijkste adviezen heb je hier al gekregen.

Tips over hoe je 50 ct kan bezuinigen op bloemkool, hebben écht geen zin als jouw vriend structureel 50 uur werkt zonder geld te verdienen.

Dit is extreem 'penny wise, pound foolish'.
ja,wat mankeer je dan?
1. als je 50 uur kan werken, ben je NIET arbeidsongeschikt.

2. als je 50 uur werkt, e je hebt geen inkomen is het tijd om de waarheid onder ogen te zien. Een hobby is leuk, maar je hebt geld nodig. Dus klaar dat eigen bedrijf. Zelfs met 10 uur in loondienst verdient hij meer.

3. Mijn lief en ik hebben jarenlang samengewoond terwijl ik nog studeerde (en hij ook in het begin) in de randstad. 800 euro huur is een absurd hoog bedrag voor een paar dat bestaat uit een student en een iemand zonder inkomen (face it, je vriend heeft geen inkomen) Goedkoper gaan wonen dus.

4. bezuinigen op boodschappen? Tijdje veeeeel aardappelen gaan eten (want dan hoef je geen dure glutenvervangers te kopen), icm de seizoensgroente en aanbiedingsvlees van die week.

Je hebt ècht een idioot hoog inkomen voor een student, dus je leeft simpelweg boven je stand.

Over 3 maanden is je incassobureau afbetaald, maar als je dan volledig blijft lenen zit je dus met een e-nor-me studieschuld als je klaar bent. En volgens jou weinig mogelijkheid tot werken, want ziekte.

Oftewel: je verhuist het probleem.

Jullie zullen echt je uitgaven moeten minderen, en je vriend moet werk gaan zoeken waar hij wel inkomsten aan over houdt.

Dan kan jou lening een heel stuk omlaag, en nemen jullie problemen af, in plaats van toe.
quote:sinnombre schreef op 01 mei 2012 @ 13:31:

Als je je eigen huis kunt opruimen, kan je dat ook van een ander. Zoek een schoonmaakbaantje om extra te verdienen.

Je verveelt je zeg je, dus dan kan je meer gaan werken.

Ik heb het idee dat je ziekte ook als excuus wordt gebruikt door jou. Kan je niets of wil je niets?Ik wil heel graag, echt. Ik kan het simpelweg niet. Ik moet me nu al zo vaak ziekmelden van school dat ik daar ook al in de problemen dreig te komen. Ik heb ME, oftewel: een dagje 5 uur werken bij mijn bijbaantje betekent dat ik de dag erna de hele dag vol pijn in bed lig. Als ik pech heb 2 dagen. Ook als ik niks doe ben ik constant moe, ziek en overal pijn.
kijk eens kritisch naar wat je koopt als je boodschappen doet. Is het echt allemaal nuttig en noodzakelijk? Schrap alle snacks, en bak een cake eens in de week. Koop je veel aan wasmiddel/shampoo etc? doe daar dan eens zuiniger mee. Stop met frisdranken en hou het bij water, thee, koffie. Geen voorverpakte koekjes, geen rommeltjes, geen fratsen hebben jullie een auto? een krant?

15 uur voor studie én een bijbaantje? dat wil ik ook wel
Maar dan kan je toch iets doen dat fysiek niet zwaar is, callcenter werk ofzo? Ik neem aan dat je as we speak ook achter een pc/laptop zit?
Zeg maar Spijker.
TO, heb je geen recht op huursubsidie?

En vul je je belastingaangifte in? Als student krijg je daar geen oproep toe, maar je kunt vaak best een bedrag aan loonheffingskorting oid terugkrijgen. Ik weet dat ik dat altijd als 'vakantiegeld' gebruikte toen ik nog studeerde
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
ik vraag me ook echt af wat voor bedrijf dat is dat hij 50 uur werkt en verlies draait. Misschien wordt het tijd om het op te doeken of anders aan te pakken, want dit schiet natuurlijk niet op.
quote:sparood2010 schreef op 01 mei 2012 @ 13:30:

Komen jullie niet in aanmerking voor huursubsidie? Jouw inkomen van de DUO telt namelijk niet mee als bruto inkomen als ik het goed heb onthouden.

En 50 uur in de week werken terwijl je niets verdiend is misschien ook niet zo slim. Hoelang wil je vriend dit nog uitproberen?Volgens mij heeft ze ergens gezegd dat ze een huur van 800,- heeft en nee, dan krijg je geen huursubsidie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven