Geld & Recht alle pijlers

Geld is op, maar kan niet werken. Wat nu?

01-05-2012 12:46 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door ziekte kan ik niet werken, maar omdat ik studeer heb ik (volgens de decaan op school) geen recht op een uitkering. Die decaan vertelde dat ik dan moest stoppen met mijn studie zodat ik in de bijstand kon. Mijn ziekte is geen officieel erkende ziekte, dus voor zo'n uitkering kom ik sowieso niet in aanmerking volgens mij. Van mijn studiefinanciering (incl. maximale lening en collegegeldkrediet) kan ik echter nog maar amper rondkomen. Als ik elke maand mijn vaste lasten heb betaald blijft er nog maar net genoeg over om de rest van de maand boodschappen van te doen (bij de lidl) en niet voor dingen als kleding, voor komende zomer heb ik welgeteld 2 tshirtjes en daar zal ik het mee moeten doen. Ik heb geen familie die me kan steunen, en mijn vriend heeft net zulke financiële problemen als ik dus die kan ook niet bijspringen. Ik bespaar al op alles, en zie niet waar ik nog op zou kunnen besparen. Wat moet ik nou? Dit gaat zo niet langer, dan beland ik straks bij het leger des heils in de nachtopvang. Met mijn ziekte is dat eigenlijk gewoon geen optie. Via internet word ik echt geen wijs uit al die uitkeringen enzo, en ik weet niet waar ik terecht moet. Kan iemand me hier vertellen bij welke instanties ik terecht kan voor eventuele financiële bijstand of in elk geval hulp wat betreft mijn financiële situatie?
Je hebt dus gewoon een megaschuld ergens als je bij het incassobureau 350E per maand moet aflossen. Tja, dan zou ik ook niet rondkomen. Verder verdient je vriend blijkbaar erg weinig?

Vind het anders erg uit verhouding dat jij de helft van de huur betaalt en meestal betaal je dus nog meer ook?

Gas, water, licht lijkt me ook niet erg in verhouding met 300E aan boodschappen wat je ook nog voor ZIJN kind betaalt. Ik vind hem wat profiteurachtig klinken, zou zeggen: ga op je zelf wonen.
quote:esmeexx schreef op 01 mei 2012 @ 13:02:

[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar kamers in de randstad kosten al gauw 400+ euro per maand. Mijn vriend en ik hebben een huisje wat 800 in de maand kost en daarvan betaal ik de helft, wat dus ook zo'n 400 is. Mijn vriend betaald gas/water/licht e.d. en ik de boodschappen a zo'n 300 in de maand (ook voor zijn zoon die er elk weekend is). Is op die manier ook netjes verdeeld. Dat is dus samen al 700, en ik moet maandelijks ook nog een incassobureau betalen wat weer 350 euro per maand is. Verder verzekering, telefoonkosten e.d., dat kost (verrekend met zorgtoeslag) ook zo'n 65 euro per maand. Totaal dus 1115 per maand. Stufi is 930 per maand, en met een middag in de week werken verdien ik nog 300 per maand bij. Dan zou ik in theorie dus 115 euro per maand overhouden, maar in de praktijk gaat dit ook op aan huur, omdat mijn vriend vaak niet genoeg geld om zijn deel van de huur helemaal te betalen. Ik sta inmiddels maximaal rood, op 2 rekeningen. Die ene rekening moet binnenkort ook afbetaald worden, want omdat er geen geld meer binnenkomt op die rekening gaan ze daar straks ook een flinke rente over rekenen. Scheelt weer dat het incassobureau in augustus is afbetaald, maar tot die tijd moet ik ook nog zien rond te komen...

Kijk, daar ga je. 350 euro per maand, dat is veel geld. Hoe komt dat? Kan dat minder?

Kun je met je vriend overleggen dat je minder geld voor de boodschappen wilt betalen? Op deze manier kom jij niet uit je schulden, je zult echt enorm moeten budgeteren. Misschien kunnen jullie een tijdje consuminderen (boodschappen voor 2,5 kan voor minder dan 300 per maand, maar dan zullen jullie concessies moeten doen).
Wat eten we vanavond?
ten eerste moet je vriend gewoon zijn deel gaan betalen.

kijk ook even op www.berekenuwrecht.nl
En een budgetcursus, is dat een idee? Want inderdaad: schuld die je afbetaalt via incasso, twee rekeningen waar je rood staat, dat schiet niet op. En je vriend is ook niet zo goed in financiën, lees ik nu. Aj aj aj.
Wat eten we vanavond?
Je zal goedkoper moeten gaan wonen en minder geld moeten gaan besteden aan boodschappen.

Betaal ook niet voor je vriend, hij heeft werk, daar moet hij het mee redden.

Volgens mij kun jij beter op kamers gaan wonen alleen, dan ben je goedkoper uit. En dan pas weer samenwonen als er geen financiële problemen meer zijn.

Heb je al gekeken of je in aanmerking komt voor een Wajong?
Vriend werkt 50 upw in zijn onderneming maar draait verlies.

Jij moet 350 euro per maand afbetalen aan oude schulden. Je draait ook nog op voor zijn deel van de huur omdat hij niet kan betalen.

Volgens mij is het probleem vooral dat jullie beiden weinig financieel inzicht hebben.

En jij zit geld te pompen in een gezamenlijke huishouding terwijl hij er ook niet veel van bakt. Ik denk dat je een stuk goedkoper uit bent als je apart van hem op een kamer gaat wonen.
Vriend moet zijn deel van de huur gewoon betalen en boodschappen van 300 euro in de maand? Ik red het met 400 maar wij zijn met zijn zessen thuis!!! Boodschappen kunnen dus echt veel en veel goedkoper. Jouw studielening is er niet voor om zijn deel aan de huur te betalen.

En de boodschappen per maand zijn veel duurder dan gas/licht/water. (ongeveer 125 euro voor die tegenover 300 aan boodschappen).
Als je niet kan werken door ziekte kun je je bij het UWV ziekmelden. Dan kom je in de ZW (ziektewet) terecht en na 2 jaar word je gekeurd. Bij dat gesprek moet je zo goed onderbouwd als mogelijk uitleggen waarom je niet (full-time) kan werken.

Wat heb je eigenlijk waardoor je niet kan werken?
anoniem_147729 wijzigde dit bericht op 01-05-2012 13:21
Reden: Gesprek dus
% gewijzigd
En jouw studielening is er ook niet om zijn bedrijf te spekken.

Als hij 50 uur per week werkt als zelfstandig ondernemer en hij draait verlies. Dan moet hij daar gewoon mee stoppen of zijn eigen financieeen onder de loep nemen.
quote:metafoor schreef op 01 mei 2012 @ 13:07:

75 euro aan boodschappen per week?

Is het niet zo dat in die TV programma's waaraan mensen met schulden mee doen, zij van 50 euro per week aan boodschappen moeten leven, met 2 kinderen?

Is kleiner gaan wonen geen optie? Een studio i.p.v huisje?

Misschien voor kleding eens langs de ruilwinkel? (Geniaal concept vind ik dat!)Ik vind het ook veel geld voor boodschappen, maar zie niet hoe ik daar nog meer op kan bezuinigen. We eten veel pasta, gekookte aardappels, rijst, weinig vlees, niet zo duur zou je zeggen. Maar zowel zoontje van mijn vriend als ik hebben beiden lactose en gluten intolerantie. Hoewel mijn gluten intolerantie heel licht is en ik nog wel volkoren pasta kan eten. Maar die vervangers kosten wel veel geld, en luiers e.d. voor zijn zoontje ook. We doen boodschappen bij de lidl, houden goed alle aanbiedingen overal in de gaten..
Ik ben het er ook mee eens dat je beter op jezelf kunt gaan wonen in deze omstandigheden. Zo ben je alleen verantwoordelijk voor jezelf.
jullie kunnen nergens terecht voor extra inkomen.

je woont samen met iemand die een volledig inkomen heeft en jij ontvangt een studiebeurs uitwonend en een studielening.

het enige is meer werken.
Tip voor goedkopere boodschappen: ga naar de markt rond sluitingstijd. Veel producten zijn dan zo goedkoop omdat ze ervan af meten. Zelfde geldt overigens in supermarkten op zaterdagavond. Sterkte
quote:boekenlegger0 schreef op 01 mei 2012 @ 12:53:

Ik zie nu dat je een niet erkende ziekte hebt. Dit hoeft geen probleem te zijn. Het uwv kijkt naar je.klachten en mogelijkheden. Het naampje is minder belangrijk.Ik mag toch hopen dat het uwv nog naar wat meer dingen kijkt. TO heeft een voor een student zeer acceptabel inkomen, maar het verdwijnt in een bodemloze put van schulden en een profiterende vriend. Ik zie niet in waarom dat opgelost moet worden door er meer gemeenschapsgeld in te pompen.
Wow, 350 per maand aan schulden! Ja, dat zou ook een flinke hap uit mijn budget nemen! Hoe lang moet je daaraan nog afbetalen? Zou je niets iets langer kunnen betalen maar dan bijvoorbeeld 250 per maand?

En eerlijk gezegd vind ik het vrij idioot dat je de lasten 50-50 doet als jij studeert en je vriend werkt. En dan betaal jij soms nog een stuk voor hem ook. Als hij zelfstandig ondernemer is en het loopt niet, misschien moet hij dan de waarheid onder ogen zien en weer in loondienst gaan.
Zeg maar Spijker.
Je topictitel is overigens 'geld is op' wat bedoel je daar mee? Waar kwam er eerst nog geld vandaan dan?
Zeg maar Spijker.
jij bent niet de moeder van het kind.

Vader en moeder moeten opdraaien voor de extra kosten voor gezondheidsproblemen, niet jij als student.

Ik vind dat je door je vriend gebruikt wordt op het financiële vlak.
Jullie doen iets niet goed! Je vriend kan wel 50 uur per week werken voor zijn eigen onderneming maar kan wegens ziekte niet voor een baas werken? Dat snap ik niet! Hij kan met 30 uur werken voor een baas meer verdienen dan met zijn eigen onderneming want daar draait hij verlies.

Jij hebt daarentegen een heel goed betaald bijbaantje. 300 euro per maand voor elke week 1 middag werken? Dat baantje wil ik ook wel. Kan je niet een extra middag gaan werken? Anders een nieuwe regeling treffen met het incassobureau.

Of die schuld in 1 keer afbetalen met je vakantiegeld. Dat komt in mei (als je dat krijgt tenminste).

300 euro boodschappen kan inderdaad veel minder. En het staat ook niet in verhouding met de kosten voor gas/water/licht. Of jullie verbruik ligt heel hoog (bezuinigen dus!) of je zit bij een te dure maatschappij. Overstappen dus.
Jij gaat toch niet voor die luiers betalen zeg? Dat moet je vriend iig maar lekker zelf doen hoor..

Sowieso ben je wel erg snel bij em ingetrokken als het kind nog in de luiers zit?
Alleen gaan wonen dus.

Maar ook als je met z'n 2en woont, hoef je geen 800 euro kwijt te zijn in de randstad. Gewoon kleiner gaan wonen. Ik heb met vriend ook een aantal jaar in een kleine studio gewoond, 1 kamer (30 vierkante meter). En dat was 600, inclusief. Scheelt toch weer.
Kun je die schulden niet op een andere manier aflossen? Over langere termijn bijv? Is het één schuld?
quote:lasvegas84 schreef op 01 mei 2012 @ 13:09:

Je hebt dus gewoon een megaschuld ergens als je bij het incassobureau 350E per maand moet aflossen. Tja, dan zou ik ook niet rondkomen. Verder verdient je vriend blijkbaar erg weinig?

Vind het anders erg uit verhouding dat jij de helft van de huur betaalt en meestal betaal je dus nog meer ook?

Gas, water, licht lijkt me ook niet erg in verhouding met 300E aan boodschappen wat je ook nog voor ZIJN kind betaalt. Ik vind hem wat profiteurachtig klinken, zou zeggen: ga op je zelf wonen.

Mijn vriend betaalt niet alleen gas/water/licht, maar ook andere gezamenlijke kosten. In totaal betaalt hij daar iets meer dan 300 per maand voor. Ik betaal enkel eten/drinken voor zijn kind, kleding e.d. betaald hij zelf. In ruil voor dat ik eten/drinken voor zijn kind betaal, betaald hij een deel van mijn verzekeringen, is dus alsnog redelijk in balans.

Het is overigens niet zo dat ik zijn hele deel van de huur betaal, maar dan betaal ik 450/500 ipv 400, en dat doe ik dus ook niet altijd. Als ik op kamers zou wonen zou ik dat ook kwijt zijn.
quote:lasvegas84 schreef op 01 mei 2012 @ 13:19:

Jij gaat toch niet voor die luiers betalen zeg? Dat moet je vriend iig maar lekker zelf doen hoor..

Sowieso ben je wel erg snel bij em ingetrokken als het kind nog in de luiers zit?Wat is dat nou weer voor gekke opmerking? Een kind zit meestal tot een jaar of 3, 4 in de luiers hoor.
Wil jij het probleem opgelost hebben, of willen JULLIE het probleem opgelost hebben? Ik hoor je hier nu alleen maar over jezelf praten, maar ondertussen spendeer je al je geld aan een bodemloze put thuis. Waarom kijk je vriend niet samen met jou naar hoe dit opgelost kan worden. Als hij een eigen bedrijf heeft, maar geen winst maakt, dan maakt het niet uit of hij nu nog meer gaat werken. Op een gegeven ogenblik moet je dan ook op een moment uitkomen dat je zegt, die eigen zaak, dat is mislukt. Ik ga gewoon weer voor een baas werken en zorg dat ik elke maand een fatsoenlijk inkomen heb. Waar is in dit verhaal je vriend die ook water bij de wijn doet en er voor zorgt dat jullie samen uit de schulden komen??
Oh ik herken ineens wie je bent. Jullie hebben toch al sinds eind oktober vorig jaar gezeik met wonen en de kosten ervan?

Zie je niet in dat het tijd wordt om een echt substantiële oplossing hiervoor te zoeken, in plaats van gaten met gaten te blijven vullen?
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven