Geld & Recht alle pijlers

geregistreerd partnerschap enzo

01-05-2012 15:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gekocht (jeuj).

Iemand zei ons dat het verstandig was om een geregistreerd partnerschap te doen.

Wie kan mij (in simpele taal) uitleggen wat dat precies inhoudt. Voor het huis, maar ook voor andere zaken.

Ik vind het ook wel een stap zeg maar, een soort van trouwen maar dan zonder feest. Hoewel een huis kopen ook een hele stap is natuurlijk, maar ik vind het allemaal erg spannend.
Gefeliciteerd met het huis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Je kunt ook voor een samenlevingsovereenkomst gaan, met testamenten.

Of inderdaad gewoon echt trouwen.

Meer smaken mogelijk dus!

En verder is Google je vriend

http://www.rijksoverheid. ... streerd-partnerschap.html
Wij hebben een samenlevingovereenkomst afgesloten destijds. Is toch een stapje minder officieel dan geregistreerd partnerschap. Wij zijn 2 jaar later alsnog getrouwd, dat wel. Maar er valt dus meer te kiezen dan alleen geregistreerd partnerschap
idd gewoon samenlevingscontract met testament opstellen, is niks engs aan, en dan kun je later alsnog gaan trouwen mocht je dat tzt willen
Wij hebben geregisteerd partnerschap (ouders als getuigen) afgesloten omdat dat veel goedkoper was dan een samenlevingscontract. En we zijn toch al verloofd en trouwen vinden we voorlopig ook te duur / geen zin in / .....

Maar het is wel een grote stap. Aan de andere kant vind ik samen een huis kopen een grotere stap.
Bedankt voor de reacties. Samenlevingscontract kende ik nog niet. (wist eerlijk gezegd ook niet eens dat dat geld koste) Ik dacht trouwen op maandagochtend is toch ook gratis, maargoed.

Op zich is het wel een grote stap ja, hoewel het huis op basis van zijn inkomen is. (het is nog niet helemaal rond, we kunnen er nog voor kiezen om het ook alleen op zijn naam te zetten of die van ons beiden). Daarom vind ik het spannend. Wat doe je dan? Als het alleen op zijn naam staat en het loopt mis, ben ik zo weer weg zonder gedoe. Op beider naam is toch anders, moet de een de ander uitkopen, allemaal gedoe waar je niet op zit te wachten als de relatie misloopt. Op zich ga je daar natuurlijk niet vanuit als je een huis koopt, maar shit happens...

Waarom kozen jullie hiervoor?
Wat men hierboven zegt. In het verleden samen een huis gehad i.c.m. samenlevingscontract.

Overigens, hier is al eens een thread over geweest:

Samenlevingscontract.. Zelf bedenken?
Hebben jullie al nagedacht over de financiën? Wie betaalt wat?

En over de toekomst? Waarom dat huis samen, is er bv ook een kinderwens? Hoe zit het met jullie beider inkomens?

Jullie klinken wat onvoorbereid terwijl een huis samen kopen (en dus een schuld van pak em beet een ton of meer aangaan) een behoorlijk vergaande stap is voor de toekomst.
Eens met TD. Waarom hebben jullie dit niet eerder bedacht.

En wij hadden alles al op 1 hoop en we waren al verloofd dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Wij hebben ervoor gekozen omdat we het zonde vonden om te betalen voor een samenlevingscontract en een testament. Kwam voor ons uit op 1000 euro. Trouwen wilde we nog niet omdat het op dat moment niet uit kwam. Een geregisteerd partnerschap kan je zo ontbinden en dan alsnog trouwen. En je gemeente is verplicht om het gratis aan te bieden.

Het enige verschil met trouwen is dat je je kinderen moet erkennen. Het gezag is wel geregeld. Als je getrouwd bent hoeft dat niet.
Ik vind het altijd zo leuk dat er gezegd wordt: 'de gemeente moet het gratis aanbieden'. Bedenk wel even dat niets gratis is. Alleen betaalt nu de rest van de inwoners van de gemeente jouw huwelijk of GP.

En zorg dat je van te voren goed alles afweegt, want zie het andere topic over GP: er zitten wel wat haken en ogen aan een GP die je in eerste instantie misschien niet zelf bedenkt. Bijvoorbeeld over als je daarna alsnog wilt gaan trouwen.
Hier kun je meer informatie vinden:

http://www.rijksoverheid. ... eregistreerd-partnerschap
Geregistreerd partnerschap is vrijwel hetzelfde als trouwen. Dat kun je dus ook in gemeenschap van goederen doen, dan is alles inclusief schulden gezamenlijk bezit. Dat kan grote gevolgen hebben als 1 van beiden failliet gaat of grote schulden aangaat. Zelfs al weet je nergens van, je bent beiden voor het gehele bedrag verantwoordelijk. Of je neemt partnerschapsvoorwaarden, die moet je bij de notaris laten opstellen en dan bepaal je wat van wie is. Dat kost wel geld. Alleen in gemeenschap van goederen kan gratis.

Een samenlevingscontract is minder vergaand dan geregistreerd partnerschap en dat kan je bijv. ook met je broer aangaan als je samenwoont.

Als je een huis koopt is het wel slim om iets vast te leggen. Ook voor bijv. erfrecht, partners betalen veel minder belasting. Overweeg ook een testament.

Dit was erg kort, maar waarschijnlijk kun je wel een gratis orienterend gesprek bij de notaris krijgen.

Hoofdboodschap: ga niet al te lichtvaardig een partnerschap aan omdat dat gratis kan. Je kunt zomaar met een enorme schuld opgescheept komen te zitten. En je kunt er niet gratis vanaf!
quote:pyridine schreef op 01 mei 2012 @ 17:20:

Hoofdboodschap: ga niet al te lichtvaardig een partnerschap aan omdat dat gratis kan. Je kunt zomaar met een enorme schuld opgescheept komen te zitten. En je kunt er niet gratis vanaf!Nou ja, voor de dame in kwestie is de partner-alimentatie wel interessant hoor :-)
Ik denk dat een samenlevingsovereenkomst het beste is voor jullie. Dan is tevens het verblijvensbeding geregeld waarin staat dat alles wat gemeenschappelijk is naar de langstlevende gaat. Alle prive spullen gaan dan naar de erfgenamen en dat zijn zonder testament je kinderen, heb je die niet dan zijn het je ouders broers en zussen.

Testament is alleen nodig indien je privezaken hebt die je aan je partner wilt nalaten.

Als je een geregistreerd partnerschap aangaat moet je goed nadenken of je dat in gemeenschap van goederen doet of met partnerschapsvoorwaarden. Doe je dat in gemeenschap van goederen ben je ook aansprakelijk voor schulden die de ander maakt, en alle andere risico's.

Het voordeel is als het huis alleen op zijn naam komt, dat je bij het uit elkaar gaan geen verdeling van het huis moet regelen. Je kan dan bijvoorbeeld in het samenlevingsovereenkomst laten zetten hoe de lasten worden verdeeld. Wat wel betekent dat als het huis alleen op zijn naam staat en hij komt te overlijden, en je hebt dan geen testament, jij het huis niet krijgt.

Verder is er bij bijna geen enkele notaris nog een gratis orienterend gesprek van een half uur, dat was 10 jaar geleden zo
Vriend en ik zijn sinds een halfjaartje geregistreerd partners. Geen koophuis en zulks, wel op slechte voet met schoonfamilie; we wilden beide niet dat mocht hem iets overkomen, ik overal buiten gehouden werd onder het mom van "het is maar zijn vriendinnetje". Trouwen willen we ook, maar dan met alles erop en eraan (duuuuur) dus dat kan nog wel een paar jaar duren voordat we die stap nemen.

Inderdaad gratisch op de woensdagochtend en met een prachtig mooi leren trouwboekje mee naar huis :D
Wij hebben ook een samenlevingscontract en testamenten. We konden via onze adviseur een vaste prijs afspreken met de notaris en daar zat dan ook de overdracht van het huis bij. Dit viel allemaal best mee wat prijs betreft. We wilde dat alles gewoon duidelijk en goed geregeld was. Niet zo zeer voor het uit elkaar gaan, maar vooral als ons iets zou overkomen. Zodat de ander geen gedoe heeft met familie. Niet dat we daar moeilijkheden van verwachten, maar je weet naar nooit. Trouwen zit ook nog wel in de planning, maar dat is dan vooral voor de toekomstige kinderen. Aan de balie trouwen hebben we wel overwogen, maar we willen toch ook wel een feestje. Verder hechten we toch weinig waarde aan trouwen, want samen een huis kopen vonden we al een grote verbintenis.
Wij hebben ook een samenlevingscontract met testamenten en nog een aantal andere zaken vastgelegd in het samenlevingscontract zelf, v.w.b. afbetaling van het huis bij mijn ouders.

Trouwen willen we graag, met alles erop en eraan. Geregistreerd partnerschap was gevoelsmatig ongeveer hetzelfde als trouwen en dat vonden we zonde. Vandaar de keuze voor het samenlevingscontract. Wij waren 850,- kwijt bij de notaris. Dit paste prima in de begroting die we hadden gemaakt voor de koop en bouw van ons huis. Zo hebben we direct alles goed afgebakend.
Gp is hetzelfde als trouwen!!!!! Op het kopje kinderen na. Verder zelfde rechten en plichten.

Ik merk in mijn omgeving dat over gp heel lichtzinnig wordt gedaan en er al helemaal niet nagedacht wordt over hv.

Gp wordt trouwens niet makkelijk ontbonden, ook dan dien je namelijk te scheiden. Gemeentens bieden wel aan het om te zetten naar een huwelijk als je betaald krijg je nog iets ceremonie achtigs ook. Alleen ja zeggen heb je al gedaan voor de wet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven