Werk & Studie alle pijlers

Reden beeindigen contract?

05-05-2012 19:41 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu in de detailhandel, iets wat helemaal niet met mijn opleiding te maken heb, maar door de crisis is het is mijn werkveld erg moeilijk. Ben ook nog jong met weinig ervaring dus veel afwijzingen. Nu heb ik van de week een sollicitatiegesprek voor een baan in mijn werkveld die ik zo graag wil hebben :-D Hier heb ik mijn baas over in moeten lichten omdat ik vrij wilde hebben die dag. Mijn werkuren zijn er gewoon om heen gepland. Nu merk ik dat ik het toch wel 'eng' vind dat de baas nu weet dat ik solliciteer. Mijn contract loopt in september af, is dit een reden om het niet te verlengen?
Dat zou kunnen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hier is geen zinnig woord over te zeggen.
Waarom moet je je baas inlichten over de reden dat je vrij wil?
Ja dat kan een reden zijn ja. Als ze weten dat je wegwilt zou het best kunnen zijn als ze een kracht kunnen vinden die wel echt wil (dit werkgebied) dat ze daar voor gaan.

Waarom geef jij een reden op als je vrij wilt zijn? Je hebt recht op vrije dagen maar je bent niet verplicht te vertellen waarom je vrij wilt zijn,...
Ik moest mijn baas inlichten omdat we met de regel werken dat je 3 weken van te voren vrij moet krijgen en ik kreeg pas vorige week telefoon. Helemaal blij natuurlijk maar ik moest het wel regelen voor het rooster.
Je had toch ook kunnen zeggen dat je naar de dokter/tandarts/ziekenhuis/whatever moest. Er zijn talloze goede redenen te bedenken waardoor je niet hoeft te vertellen dat je een sollicitatiegesprek hebt.
Je kan er iig van uit gaan dat je per.september wat anders moet hebben gevonden. Niet zo slim.
Ja erg handig was het niet denk ik, ze wisten het alleen al van te voren toen ik hier kwam werken dat ik door zocht. Ik heb een 'tussenstop' gemaakt in een ander bedrijf maar werd ontslagen en ben weer terug gekomen.
Dan zeg je toch dat je 'iets dringends' hebt, waardoor je vrij wilt hebben maar liever niet wil uitweiden over de reden? Als hij het dan per se had willen weten, wat mij sterk lijkt, dan pas zeggen dat het om een sollicitatie gaat? Als er nu iemand wel gemotiveerd is gaat deze persoon sowiezo voor, jij hebt door te solliciteren aangegeven dat deze baan voor jou niet je van het is. Als werkgever zou ik dan ook de voorkeur geven aan een ander. Daarom denk ik dat dit wel degelijk van invloed kan zijn bij de beslissing om je contract wel of niet te verlengen. Succes met je sollicitatie in elk geval!!!
Ik weet niet hoe je relatie is met je baas, maar kan je niet met hem praten? Uitleggen dat je het ontzettend naar je zin hebt bij hem. Veel leuker dan je had gedacht (als je het wil overdrijven). Maar dat je toch graag probeert een baan te vinden in je opleidingsrichting.

Als je het goed weet te brengen, dan begrijpt hij dat het niets te maken heeft met je enthousiasme voor zijn winkel en dat je niets zoekt in dezelfde branche. En als hij redelijk is, begrijpt hij ook dat je iets zoekt in je studierichting.
Hij weet ook dat ik het hartstikke naar mijn zin heb en hij zei ook dat ik deze kans moet grijpen maar mijn punt was ook een beetje, stel ik krijg nog meer gesprekken, ik kan niet elke keer iets 'dringends' verzinnen. Ik zal maandag nog eens met hem gaan praten.
en als ze het perse willen weten, dan verzin iets.

bruiloft van een vriendin ofzo?

dat een loodgieter/klusjesman komt voor je cv-ketel

whatever

gewoon vrij pakken, niet doorgeven dat je gaat solliciteren
Ik zou als leidinggevende not amused zijn als je zou liegen over de reden waarom je vrij wilt. Voor tandarts en dokter enzo krijg je bijzonder (doorbetaald) verlof en voor een soll gesprek nu eenmaal niet. Bij mij zou ik dan inderdaad klaar met je zijn.

Als je gewoon zou zeggen hoe of wat, zou dat mijn beslissing tav je contract niet beinvloeden, je alleen steunen in je zoektocht naar iets wat wel aan sluit bij je opleiding.
@Fullhouse, dit is de reden waarom ik het wel verteld heb. Wij krijgen echt alleen maar vrij als je 3 weken van te voren vrij neemt of ziek meld. Dat laatste doe ik niet want dan ben ik helemaal de l*l als ze daar achter komen. Bedrijf zit namelijk in zelfde plaats
Serieus Fullhouse??

Het gaat mijn baas helemaal niks aan wat ik in mijn vrije tijd doe. Als ik iets dringends heb dan zeg ik dat! Maar toelichting? Nee, sorry het is mijn vrije tijd en daar heeft mijn werkgever niets mee te maken.

Edit: liegen is natuurlijk not done maar ik vind niet dat een werkgever mag vragen waarom je vrij wil. Het kan of het kan niet.
Ik zou ook zeker niet liegen, tandarts, dokter etc. Iets dringends, en indien dat niet afdoende is dan zou ik (persoonlijk) wel zeggen dat het om een sollicitatie zou gaan. En daarbij (crosspost met TO) wist de werkgever in dit geval al dat to verder keek, dus is dit niet aan de orde.
@tarad, het is weliswaar jouw vrije tijd maar als je liegt en dus doorbetaald verlof neemt voor bijv tandarts en vervolgens gaat solliciteren zoy ik daar ook nuet happy van worden, dat doe je maar in je eigen tijd
@tarad: vrije tijd is wat anders dan doorbetaald verlof, toch?
Oh, misschien had je het beter niet kunnen vertellen, maar hoe zit dat dan met een doktersbezoek? Dat plan je toch ook geen 3 weken van te voren.
Daar ging het toch niet om? Ze wil gewoon vrij.

Natuurlijk snap ik dat.
Ja natuurlijk wil ze vrij. En dat hoort ze ook te krijgen (voor een soll gesprek).

Ik reageerde op de suggestie om te zeggen dat ze naar de tandarts oid zou moeten. En dat is nogal wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven