Geld & Recht alle pijlers

waar gaat jullie spaargeld aan op?

06-05-2012 11:13 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man &ik hebben een gezamelijk jaarinkomen van 65.000 euro ongeveer.

We sparen 500 euro pm, dus 6.000 per jaar.

Vorig jaar hebben we nieuwe meubels gekocht,en een nieuwe kleine auto voor mij.

Voor dit jaar staat de tuin opknappen op de planning,en we willen 2 lcd tv's kopen 1 voor boven,1 voor op de slaapkamer,en de kinderen krijgen dan de oude tv op hun kamer om op te wij-en.

En zo is er elk jaar wel wat, grote verbouwingen zitten niet in de planning voor de komende jaren, op vakantie gaan doen we van het vakantiegeld,mijn man heeft een dure lease auto.

Waar gaat jullie spaargeld aan op ?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 06 mei 2012 @ 11:29:

Hebben een jaarinkomen van netto 32500-, dus heel veel sparen lukt niet.

Bedoel je toevallig bruto? Want 32500 euro netto per jaar is een best riant inkomen.

Hier staat het gewoon te staan op de spaarrekening, te wachten voor noodgevallen zoals werkloosheid of kapotte spulen. Ik vind dit niet de tijd om er grote bedragen van uit te gaan geven.
"Ik werk ook maar 2 dagen,mijn man brengt 50.000 binnen,en ik maar 15.000."

Bruto of netto?
Terug verhuizen naar het buitenland, overvliegen om familie/vrienden te zien.
Als het eenmaal op de spaarrekening staat, vind ik het heel moeilijk om er weer wat af te snoepen. Het is dus echt sparen om het sparen.
wij hadden 10 jaar geleden een mooie buffer. Toen ons huis noodgedwongen (andere baan aan andere kant van het land) heel slecht verkocht, waardoor bijna de hele buffer weg was. Nog een nieubouwhuis gekocht, en toen was de buffer helemaal op, zelfs inclusief wat we voor de kinderen hadden gespaard.

Gelukkig hebben man en ik redelijke inkomsten en hebben we afgelopen jaar weer wat kunnen sparen. Het gaat niet snel, want net zoals je zegt er is regelmatig wel iets waar het geld aan op gaat. we hebben een standaard bedrag wat we elke maand automatisch laten afschrijven naar 3 spaarrekeningen (1 voor onszelf en 1 voor elk kind). We hebben in ieder geval een buffertje. Is wel fijn nu bij ons allebei onze baanzekerheid een stuk minder is geworden :-s

verder gaat ons geld op aan de tuin, waar we binnenkort toch echt iets aan moeten doen.... en de hobby's van de kinderen dat is toch ook altijd flink slikken: twee kinderen die elk op muziekles zitten (zo'n 400 euro per kind per jaar!) en op 2 sporten. En we gaan graag op vakantie, heerlijk...maar wel duur.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:sandy1974 schreef op 06 mei 2012 @ 11:13:

.

Waar gaat jullie spaargeld aan op ?

Ik zou maar even verder gaan sparen in deze tijd.

Je kan nooit genoeg achter de hand hebben.
We proberen 400 euro per maand te sparen (hebben gezamelijk bruto inkomen van 58000) om straks onze restschuld in te kunnen lossen als we willen verhuizen en om de verhuizing te bekostigen.

In de afgelopen jaren is het geld opgegaan aan leuke dingen, verbouwing, andere tweedehands auto en onze kinderen. Voor onze kinderen sparen we 10 euro per kind per maand wat ze later zelf mogen besteden (aan rijbewijs o.i.d.) en de kinderbijslag sparen we ook voor hen, voor eventuele latere studie of andere kosten.
Ik wil een flinke buffer op mijn spaarrekening hebben. Alles wat daarboven kwam losten we voorheen af aan de hypotheek.

Nu gaan we verhuizen naar het buitenland en willen we daar waarschijnlijk ook een huis kopen over een jaar ofzo. Dus nu twijfelen we over aflossen op de hypotheek van ons huidige eerste huis, of nog even op de spaarrekening laten staan om straks lagere hypotheeklasten te hebben.
quote:achnein schreef op 06 mei 2012 @ 11:47:

Volgens de wet van mijn oma moet je een groot deel op de rekening zetten, een kleiner deel uitgeven aan nuttige dingen (zoals bijv. een nieuwe tafel of verbouwing) en het kleinste deel verbrassen

En daar houden wij ons netjes aan Ik leef ook volgens de wet van de oma van Achnein! Al wist ik dat niet tot voor kort.
quote:gember999 schreef op 06 mei 2012 @ 12:09:

[...]

Ik leef ook volgens de wet van de oma van Achnein! Al wist ik dat niet tot voor kort. Mijn oma was een wijs mens.
quote:nellaaa schreef op 06 mei 2012 @ 11:51:

[...]

Bedoel je toevallig bruto? Want 32500 euro netto per jaar is een best riant inkomen.

Hier staat het gewoon te staan op de spaarrekening, te wachten voor noodgevallen zoals werkloosheid of kapotte spulen. Ik vind dit niet de tijd om er grote bedragen van uit te gaan geven.

Nee dat is ons netto totaal inkomen. Als ik zie wat er hier soms voorbij komt vind ik dat toch niet zo heel veel ? Krijgen geen huursubsidie, hoge eigen bijdrage aan de kinderopvang en weinig zorgtoeslag. Daarnaast studeer ik fulltime en dat kost ook nog eens zo'n 1650-, per jaar.

Maar het is genoeg en daar gaat het om !
Aan gemeentebelastingen en zorgverzekering :(
Aan een mooie leren bank. Als ik er geen één kan vinden binnen het budget dat ik er voor heb gespaard, dan gaat een deel van mijn vakantiegeld daar ook naar toe. Om vakantie geef ik niet zo.
quote:Teddy82 schreef op 06 mei 2012 @ 11:17:

aan het aanvullen van de betaalrekening....

Dit dus. de spaarrekening krimpt hard afgelopen tijd.

gelukkig binnenkort weer aanvullen met vakantiegeld en belastingteruggave.
Wanneer wordt vakantiegeld eigenlijk uitbetaald ? Einde deze maand toch ?
Voor het onderhoud en klussen aan huis, en mijn baan is al enige tijd onzeker.

Daarnaast betalen we grotere aankopen van de spaarrekening: twee jaar geleden een andere auto gekocht omdat jongste geboren was; een paar maanden geleden moesten we op stel en sprong een andere wasmachine hebben omdat de oude kapot was gegaan.

En ik hoop dat we onze buffer voorlopig nog niet nodig hebben, zodat we gauw de zolder kunnen gaan verbouwen. Daar kijk ik wel naar uit.
quote:Cateautje schreef op 06 mei 2012 @ 12:21:

Aan een mooie leren bank. Als ik er geen één kan vinden binnen het budget dat ik er voor heb gespaard, dan gaat een deel van mijn vakantiegeld daar ook naar toe. Om vakantie geef ik niet zo.Ik wacht met smart op je maandelijkse topic
ik ben single en woon alleen in een huurappartement. ik vind het leven alleen erg duur!!!

Ik verdiende ong. 1700 netto per maand en kon geen cent sparen, sterker nog, wilde ik met vakantie kwam ik echt tekort moest ik weer bij mijn ouders lenen/hopen dat ik een bijdrage zou krijgen.

Nu heb ik een betere baan en verdien ik 1950 netto. Nu lukt het net wel om alles te kunnen doen wat ik wil (zonder echt gek te doen).

Maar.. sparen, hmm nee, ik heb nog steeds echt geen geld 'over'.

Mijn vriendinnen die evenveel verdienen en samenwonen, kunnen wel sparen. Alle kosten gaan over de helft.Oneerlijk! Alsof ik het leuk vind om alleen te wonen :P !
Welk spaargeld? Ben al blij als we.niet meer elke maand rood staan.

@ warmwaterbadeendje. Het is genoeg? Sorry hoor maar je praat erover alsof het een heel normaal bedrag is wat julie netto vetdienen. Vind het een behoorlijk bedrag. Wij zitten op ongeveer 23.000 netto per jaar. Behoorlijk verschil dus. We hopen volgend jaar omhoog te gaan als vriend klaar is met school en meer kan werken, maar zoveel als jullie verdienen dat verdienen de meesten niet.

( ik neem aan dat jullie dan ook zeer goede banen hebben veel werken).

Ik ben niet jaloers, maar wel verbaasd dat je zegt dat je wel eens leest dat hier.mensen zijn die meer verdienen, dat kan maar ik denk dat de meeste van ons het niet halen hoor dit soort bedragen.

Ps: mag ik vragen wat voor werk je doet? Denk dat ik maar een carrierreswitch moet doen :D
quote:redband schreef op 06 mei 2012 @ 12:27:

[...]

Ik wacht met smart op je maandelijkse topic Je kan er op rekenen.
Aan het uitzingen van mijn studietijd helaas Hopelijk kan ik over een paar maanden alvast een paar dagen in de week werken. En gelukkig komt er snel teruggave van de belasting (pfieuw), daar kan ik het tot die tijd wel mee uitzingen
quote:sanna1 schreef op 06 mei 2012 @ 12:27:

ik ben single en woon alleen in een huurappartement. ik vind het leven alleen erg duur!!!

Ik verdiende ong. 1700 netto per maand en kon geen cent sparen, sterker nog, wilde ik met vakantie kwam ik echt tekort moest ik weer bij mijn ouders lenen/hopen dat ik een bijdrage zou krijgen.

Nu heb ik een betere baan en verdien ik 1950 netto. Nu lukt het net wel om alles te kunnen doen wat ik wil (zonder echt gek te doen).

Maar.. sparen, hmm nee, ik heb nog steeds echt geen geld 'over'.

Mijn vriendinnen die evenveel verdienen en samenwonen, kunnen wel sparen. Alle kosten gaan over de helft.Oneerlijk! Alsof ik het leuk vind om alleen te wonen :P !Ik vind single leven juist spotgoedkoop. Ik heb het nog nooit zo goed gehad. Met 1950 niet kunnen sparen verbaasd me.
Geen koophuis, dus geen hypotheek of verbouwingen/onderhoud die ik zelf moet doen. Auto heb ik een paar jaar geleden nieuw gekocht, dus ook nog geen onderhoud of vervanging. Om meubels of kleding of andere meuk geef ik niks, doe al jaren met mijn meubels en zolang ze nog prima zitten wordt het ook niet vervangen. Geen studieschuld (kom uit het bouwjaar dat studiefinanciering nog niet bestond )

Ik spaar iedere maand een vast bedrag, en als er een bedrag op mijn betaalrekening blijft staan hevel ik dat ook over.

Ik geef het uit aan leuke dingen. Vakanties, uitjes, uit eten. Maar dan wel op een vrekwaardige manier, dus ik ga geen volle mep betalen voor een toegangskaartje als ik ze ergens met korting kan krijgen
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:warmwaterbadeendje schreef op 06 mei 2012 @ 12:18:

[...]

Nee dat is ons netto totaal inkomen. Als ik zie wat er hier soms voorbij komt vind ik dat toch niet zo heel veel ? Volgens mij heb jij een reality check nodig, want ¤32.000 netto is echt een meer dan royaal salaris, zeker wanneer één van beide fulltime studeert.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 06 mei 2012 @ 12:18:

[...]

Nee dat is ons netto totaal inkomen. Als ik zie wat er hier soms voorbij komt vind ik dat toch niet zo heel veel ? Krijgen geen huursubsidie, hoge eigen bijdrage aan de kinderopvang en weinig zorgtoeslag. Daarnaast studeer ik fulltime en dat kost ook nog eens zo'n 1650-, per jaar.

Maar het is genoeg en daar gaat het om !Volgens mij wordt het dan tijd voor een reality check, want 2700 euro netto per maand om van te leven is een heel bedrag. Velen hier op het forum zouden god op hun blote knietjes danken als ze dat elke maand te besteden zouden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven