(Super) Duolingo de moeite waard?
zaterdag 17 januari 2026 om 09:01
Ik wil mijn basic Spaans wat bijspijkeren en heb daarvoor Duolingo aangeslingerd.
Ik krijg nu aanbiedingen voor Superduolingo, onbeperkte energie en oefeningen.
De ene dag zal ik alleen mijn ‘verplichte’ dagelijkse oefeningen doen, de andere keer heb ik meer tijd en kan ik lang(er) oefenen.
Wie gebruikt nog meer Duolingo om een taal te leren? Werkt dat ook inderdaad, heb je er echt wat aan?
Ik vind het geen probleem om geld uit te geven, maar het is wel zonde als het niet veel zoden aan de dijk zet. Klassikaal oefenen is voor mij geen optie, ik wil mijn tijd zelf indelen.
Ik krijg nu aanbiedingen voor Superduolingo, onbeperkte energie en oefeningen.
De ene dag zal ik alleen mijn ‘verplichte’ dagelijkse oefeningen doen, de andere keer heb ik meer tijd en kan ik lang(er) oefenen.
Wie gebruikt nog meer Duolingo om een taal te leren? Werkt dat ook inderdaad, heb je er echt wat aan?
Ik vind het geen probleem om geld uit te geven, maar het is wel zonde als het niet veel zoden aan de dijk zet. Klassikaal oefenen is voor mij geen optie, ik wil mijn tijd zelf indelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 17 januari 2026 om 09:22
Ik heb het twee jaar gehad om Portugees te leren en ik heb er zeker iets aan gehad! Vooral veel woorden door geleerd, maar ook echt wel grammatica. Je moet er alleen wel echt tijd voor maken, op een gegeven moment deed ik het steeds minder en toen heb ik het opgezegd. Maar ik merk dat door de methode alles goed blijft hangen. Voor de basis is het zeker een goede app.
zaterdag 17 januari 2026 om 09:39
zaterdag 17 januari 2026 om 09:46
Molshoop schreef: ↑17-01-2026 09:39Heb een ruime 1000dagen streak gehad en ik kom nog steeds amper verder dan eten bestellen in de taal. Al ligt het er ook aan hoeveel tijd je er dagelijks in steekt.
Om echt een taal te leren is Duolingo absoluut onvoldoende. Voor 'erbij'is het een leuke aanvulling.
Huh?!
Is dat het enige waar de lessen 1000+ dagen over gingen?
zaterdag 17 januari 2026 om 10:11
Nee, is alleen maar om aan te geven dat Duolingo dus niet werkt.
Dit is trouwens de algemene consensus over die app. Leuk, maar het werkt niet (echt) om een taal te leren.
Ik ben ietsje positiever over airlearn, omdat je daar zinnetjes moet zeggen die in het engels worden gegeven (dus je moet zelf echt de vertaling van de zin bedenken).
Ik ben daar nu een tijdje mee bezig. Het enige wat ik daar dan tot nu toe mis is herhaling van de eerdere onderdelen, maar misschien komt dat nog.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:22
Precies dit iddKarrota schreef: ↑17-01-2026 10:11Nee, is alleen maar om aan te geven dat Duolingo dus niet werkt.
Dit is trouwens de algemene consensus over die app. Leuk, maar het werkt niet (echt) om een taal te leren.
Ik ben ietsje positiever over airlearn, omdat je daar zinnetjes moet zeggen die in het engels worden gegeven (dus je moet zelf echt de vertaling van de zin bedenken).
Ik ben daar nu een tijdje mee bezig. Het enige wat ik daar dan tot nu toe mis is herhaling van de eerdere onderdelen, maar misschien komt dat nog.
Airlearn ken ik niet! Leuk, ga ik eens naar kijken.
Babbel is ook wel iets inhoudelijker/meer grammatica dan Duolingo, maar gaat zo irritant traag dat ik daar ook snel klaar mee was.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:33
Duolingo op de computer/laptop werkt veel beter. Daar moet je inderdaad ook hele zinnen naar de doeltaal vertalen door te typen. Met alleen Duolingo (en ChatGPT voor vragen) heb ik prima Frans geleerd. Maar dan moet je wel bewust de optie om op woorden te klikken i.p.v. te typen uitschakelen. En met 5 minuten per dag kom je er niet.Karrota schreef: ↑17-01-2026 10:11Nee, is alleen maar om aan te geven dat Duolingo dus niet werkt.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:42
Ik gebruik Duolingo 2 keer per dag voor Nederlandse les met mijn kind. Om een taal volledig te leren is het onvoldoende, maar het gaf mijn kind (we zijn nu meer dan een jaar bezig) wel voldoende zelfvertrouwen om Nederlands te praten (grammatica laat te wensen over). Ik heb nooit betaald voor de App. De advertenties neem ik voor lief.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:45
Ik heb zelf ook meerdere talen geleerd met Duolingo. De grammaticauitleg was vroeger uitgebreider, maar ik ken eerlijk gezegd geen app die het beter doet. Je moet typen, spreken, luisteren en krijgt veel herhaling. Uiteindelijk leer je een taal ook niet door vijf minuten per dag in een app te zitten, je moet jezelf er ook echt in onder dompelen: series kijken, lezen, praten etc.Laura1992 schreef: ↑17-01-2026 10:33Duolingo op de computer/laptop werkt veel beter. Daar moet je inderdaad ook hele zinnen naar de doeltaal vertalen door te typen. Met alleen Duolingo (en ChatGPT voor vragen) heb ik prima Frans geleerd. Maar dan moet je wel bewust de optie om op woorden te klikken i.p.v. te typen uitschakelen. En met 5 minuten per dag kom je er niet.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:47
Ik heb jaren geleden met Duolingo redelijk Spaans geleerd; voldoende om eenvoudige gesprekken te voeren, kranten te lezen en de TV te kunnen volgen. Ben een paar maanden iedere dag intensief aan de slag gegaan, dat wel. Voor grammatica - met name werkwoordvervoegingen -heb ik later een aantal echte lessen gevolgd, maar ik spreek nog steeds 'als een kleuter': verleden tijd en toekomstige tijd lukt me niet, dat is erg lastig in het Spaans. Maar ook al is het niet correct, ze begrijpen me, zeker als ik de tijdsaanduiding erbij zeg: gisteren, verleden week, morgen, volgend jaar.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:51
Ik wist niet dat dit kon, ga ik naar kijken!Laura1992 schreef: ↑17-01-2026 10:33Duolingo op de computer/laptop werkt veel beter. Daar moet je inderdaad ook hele zinnen naar de doeltaal vertalen door te typen. Met alleen Duolingo (en ChatGPT voor vragen) heb ik prima Frans geleerd. Maar dan moet je wel bewust de optie om op woorden te klikken i.p.v. te typen uitschakelen. En met 5 minuten per dag kom je er niet.
zaterdag 17 januari 2026 om 10:52
Airlearn!Larosa schreef: ↑17-01-2026 10:45Ik heb zelf ook meerdere talen geleerd met Duolingo. De grammaticauitleg was vroeger uitgebreider, maar ik ken eerlijk gezegd geen app die het beter doet. Je moet typen, spreken, luisteren en krijgt veel herhaling. Uiteindelijk leer je een taal ook niet door vijf minuten per dag in een app te zitten, je moet jezelf er ook echt in onder dompelen: series kijken, lezen, praten etc.
Toen ik begon met een nieuwe taal had Duolingo zelfs NUL uitleg. Hoe moet je dan iets leren??? Zo raar.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:15
Hoe leert een kind een taal dan? Door uitleg over grammatica?
Duolingo is prima voor veel herhaling en steeds weer geactiveerd laten worden van woordcombinaties, wat een onderdeel is van het leren van een taal. Maar ik vind de betaalde versie niet veel toevoegen tov de gratis versie. Het 'personalized learning' bestaat gewoon uit het herhalen van dingen die je eerder fout hebt gedaan.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:35
Ik zou het ook niet aanraden om meteen met grammaticaregels te beginnen. In het begin is het vergroten van je woordenschat en het leren van korte, veelgebruikte zinnen veel belangrijker. Daardoor ga je vanzelf patronen en zinsstructuren herkennen, nog voordat je precies weet welke regel erbij hoort. Als je vanaf het begin alle taalregels wilt begrijpen en analyseren, vertraagt dat het proces vaak juist en kan het ontmoedigend werken, in mijn beleving. Grammaticaregels zijn vooral handig om later te verduidelijken.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:50
Duolingo is een geinig spelletje, maar werkt niet om een taal te leren, is mijn ervaring. Ik heb die grammaticaregels nodig en kom er niet met herhaling.
Ik heb er een 340 dagen streak op zitten met veel diamond league, maar kan nog niet eens iets te eten bestellen.
Dat laatste kan eraan liggen dat ik Klingon leer en dat er nergens ghagh te krijgen is.
Ik heb er een 340 dagen streak op zitten met veel diamond league, maar kan nog niet eens iets te eten bestellen.
Dat laatste kan eraan liggen dat ik Klingon leer en dat er nergens ghagh te krijgen is.
zaterdag 17 januari 2026 om 11:56
Ik heb echt vrij weinig taalgevoel en heb juist wel veel geleerd met duolingo. Ook een poosje de betaalde versie gehad.
Nou woonde ik ook wel in het betreffende land, dus hoorde ik de taal veel om me heen. Maar na veel oefenen met duolingo ging ik juist ook de grammatica beter begrijpen en zinsconstructies herkennen.
Terwijl bijv vroeger op school, met alle grammatica-regels, haakte ik meteen af.
Nou woonde ik ook wel in het betreffende land, dus hoorde ik de taal veel om me heen. Maar na veel oefenen met duolingo ging ik juist ook de grammatica beter begrijpen en zinsconstructies herkennen.
Terwijl bijv vroeger op school, met alle grammatica-regels, haakte ik meteen af.
zaterdag 17 januari 2026 om 12:03
Je snapt dat een kind die leert praten, anders is dan op latere leeftijd een tweede taal leren?Danae schreef: ↑17-01-2026 11:15Hoe leert een kind een taal dan? Door uitleg over grammatica?
Duolingo is prima voor veel herhaling en steeds weer geactiveerd laten worden van woordcombinaties, wat een onderdeel is van het leren van een taal. Maar ik vind de betaalde versie niet veel toevoegen tov de gratis versie. Het 'personalized learning' bestaat gewoon uit het herhalen van dingen die je eerder fout hebt gedaan.
Je denkt dat middelbare scholieren geen grammatica krijgen bij Engels/Frans/Duits?
Ja herhaling is fijn, maar nooit uitleg krijgen hoe een werkwoord vervoegt wordt, of waarom bij het ene zelfstandig naamwoord het voorzetsel anders wordt geschreven dan de ander, dan kom je er niet met een app hoor, ook niet als je 30 minuten per dag erop zit.
zaterdag 17 januari 2026 om 12:06
Maar uiteindelijk heb ik dus door patroonherkenning wel echt veel van de taal geleerd.
En nee, vast niet alle grammatica gaat correct. En de grammatica boeit me ook echt vrij weinig, van wat erachter zit. Maar door veel te oefenen heb ik veel patronen leren herkennen en kan ik me goed verstaanbaar maken en nog beter alles begrijpen wat gezegd wordt
En nee, vast niet alle grammatica gaat correct. En de grammatica boeit me ook echt vrij weinig, van wat erachter zit. Maar door veel te oefenen heb ik veel patronen leren herkennen en kan ik me goed verstaanbaar maken en nog beter alles begrijpen wat gezegd wordt
zaterdag 17 januari 2026 om 12:06
Oké wat gek om te lezen, Duolingo is voor mij namelijk best essentieel geweest. Als ik ooit nog een vreemde taal wil leren, ga ik het zeker weer gebruiken.
Ik denk dat je om een taal te leren twee dingen nodig hebt: iets van structuur voor de grammatica (boek, les, taalapp) en oefening met luisteren en spreken (series, games, taalmaatje).
Als je alleen een cursus/Duolingo doet en dan aan het eind hoopt een taal te kunnen spreken, dan heb je misschien de verkeerde verwachting. Een beetje zoals dat je geen vloeiend Duits of Frans leert door het vak op school, tenzij je ernaast nog met de taal bezig bent. Ik heb vloeiend en correct Italiaans geleerd door Duolingo + oefening met mijn vriend en TV. Als het alleen Duolingo was geweest dan had ik nu geen vocabulaire, en als ik alleen mijn vriend had gehad, dan had ik geen structuur gehad of grammatica geleerd. Ik heb trouwens gewoon de gratis versie gedaan, niet elke dag (dus ook nooit echt een lange streak gehaald) maar in 1-2 jaar door alle stof heen gewerkt.
Ik denk dat je om een taal te leren twee dingen nodig hebt: iets van structuur voor de grammatica (boek, les, taalapp) en oefening met luisteren en spreken (series, games, taalmaatje).
Als je alleen een cursus/Duolingo doet en dan aan het eind hoopt een taal te kunnen spreken, dan heb je misschien de verkeerde verwachting. Een beetje zoals dat je geen vloeiend Duits of Frans leert door het vak op school, tenzij je ernaast nog met de taal bezig bent. Ik heb vloeiend en correct Italiaans geleerd door Duolingo + oefening met mijn vriend en TV. Als het alleen Duolingo was geweest dan had ik nu geen vocabulaire, en als ik alleen mijn vriend had gehad, dan had ik geen structuur gehad of grammatica geleerd. Ik heb trouwens gewoon de gratis versie gedaan, niet elke dag (dus ook nooit echt een lange streak gehaald) maar in 1-2 jaar door alle stof heen gewerkt.
zaterdag 17 januari 2026 om 12:11
Joyce48 schreef: ↑17-01-2026 10:47Ik heb jaren geleden met Duolingo redelijk Spaans geleerd; voldoende om eenvoudige gesprekken te voeren, kranten te lezen en de TV te kunnen volgen. Ben een paar maanden iedere dag intensief aan de slag gegaan, dat wel. Voor grammatica - met name werkwoordvervoegingen -heb ik later een aantal echte lessen gevolgd, maar ik spreek nog steeds 'als een kleuter': verleden tijd en toekomstige tijd lukt me niet, dat is erg lastig in het Spaans. Maar ook al is het niet correct, ze begrijpen me, zeker als ik de tijdsaanduiding erbij zeg: gisteren, verleden week, morgen, volgend jaar.
Ja, het gaat mij ook om vakantie-Spaans. En als ik in welke taal dan ook bijvoorbeeld zeg ‘ik ga naar de markt gisteren’ dan ben ik niet keihard uitgelachen. Men waardeert het dat je het in ieder geval een beetje probeert.
Hetzelfde zou ik doen met iemand die Nederlands probeert te praten.
zaterdag 17 januari 2026 om 12:11
Joyce48 schreef: ↑17-01-2026 10:47Ik heb jaren geleden met Duolingo redelijk Spaans geleerd; voldoende om eenvoudige gesprekken te voeren, kranten te lezen en de TV te kunnen volgen. Ben een paar maanden iedere dag intensief aan de slag gegaan, dat wel. Voor grammatica - met name werkwoordvervoegingen -heb ik later een aantal echte lessen gevolgd, maar ik spreek nog steeds 'als een kleuter': verleden tijd en toekomstige tijd lukt me niet, dat is erg lastig in het Spaans. Maar ook al is het niet correct, ze begrijpen me, zeker als ik de tijdsaanduiding erbij zeg: gisteren, verleden week, morgen, volgend jaar.
Ja, het gaat mij ook om vakantie-Spaans. En als ik in welke taal dan ook bijvoorbeeld zeg ‘ik ga naar de markt gisteren’ dan ben ik niet keihard uitgelachen. Men waardeert het dat je het in ieder geval een beetje probeert.
Hetzelfde zou ik doen met iemand die Nederlands probeert te praten.
zaterdag 17 januari 2026 om 12:14
Ik weet nog dat toen ik studeerde, mijn beide doeltalen nog niet op Duolingo stonden. En toen ze er halverwege mijn tweede en derde jaar stonden, was er inderdaad nog geen enkele uitleg beschikbaar, alleen de bekende zinnetjes. En het leerpad was ook nog niet zo lang, misschien 8 hoofdstukken waar ik er later van Italiaans wel 50+ zag.
Dus je moet inderdaad wel geluk hebben dat je taal er al een tijdje staat zodat er ook voldoende materiaal voor is gemaakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in