Entertainment alle pijlers

Films over de 2e wereldoorlog

06-05-2012 22:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag aan tafel een interessant gesprek over de wijze waarop iedereen geschiedenisles krijgt over de 2e wereldoorlog. Nou was het ook een gemengd gezelschap met een Engelsman, Australische, Duitse, Hongaar en ikzelf van Nederlandse afkomst, dus iedereen kwam met andere verhalen. Ik vond het zelf heel interessant en wil er graag iets meer over te weten komen. Nou ben ik benieuwd of er films zijn die heel erg een beeld schetsen vanuit het land zelf, zoals hier zwartboek en soldaat van oranje. Het hoeven geen documentaires te zijn, maar meer om een algemeen beeld.

Wie heeft er tips?
Van de week op tv geweest: The Boy in the Striped Pyjamas

Vanuit de Duitse kant.

Misschien zou je eens kunnen googlen op filmhuis films over de oorlog.
Mooie films over de oorlog vind ik o.a. 'Schindler's list' 'La vita e bella', 'The pianist', 'Pearl Harbor' en 'The longest day'.
´Der Untergang´ vind ik echt een aanrader, gaat over de laatste dagen van Adolf Hitler. ´The boy in the striped pyjama´ heb ik ook gezien deze week en vond ik ook erg goed.
hier is nog een leuk fragmentje uit Der Untergang, de teksten zijn veranderd, is wel grappig.
Die Welle (2008), remake van The Wave (1981 ofzo)... gebaseerd op een waar gebeurd expermiment van een Amerikaanse leraar. De leerlingen vonden hun geschiedenisles maar achterhaald: er zou nu niemand zo gek meer zijn om mee te gaan in zoiets als wat Hitler had opgezet. Wel boeiend om te zien hoe makkelijk dat dus wél gaat...
De verfilming van de jeugdboeken oorlogswinter en Snuf de hond (in oorlogstijd) vind ik ook mooi.
Snjókorn falla, á allt og alla
'Hitler: The Rise of Evil'. Geeft onder andere weer hoe Hitler aan de macht is gekomen. Interessant en angstaanjagend.
Das leben der anderen!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Das leben der anderen ging niet over WOII hoor! Wel goeie film overigens.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Als je eens iets grappigs wil horen, moet je eens aan een Italiaan vragen hoe zij hun rol in WOII onderwezen krijgen op school... over een vertekend historisch beeld gesproken....
Ik vond The grey zone ook indrukwekkend. En The pianist.
De aanslag, Het meisje met de rode haren. Oerhollands.
En Valkyrie... de duitse variant (dus niet de Mission Impossible versie)

edit: Duitse versie heet Stauffenberg
@doornroosje, shit je hebt gelijk, ik haal 2 films door mekaar maar kan nu niet op de titel van de andere komen. Sorry TO
Conspiracy!
Kep trouwens pas geleden ook Le Rafle gezien. Franse film over de razzia in Parijs. Viel een tikje tegen....
Escape from sobibor, the devil's arithmatic, the pianist, de documantaire Shoah.
Een aantal films waarin het verzet in Duitsland zelf een rol speelt:

Nicht alle waren Mörder

Sophie Scholl - over het studentenverzet in Duitsland -

Rosenstrasse - over een groep vrouwen die door hun huwelijk hun mannen dachten te redden (Mannen waren Joden) met daar dwars doorheen het verhaal van een Joods meisje.

Amen Een pracht film, waarbij de tijdgeest erg goed weergeven wordt. - nazi Duitsland en t Vaticaan -
De overval.
verba volant, scripta manent.
Soldaat van Oranje
El allemein (ik geloof dat je het zo spelt) gaat over hoe Italië dacht ook wat te kunnen veroveren.. De delen over WOII van In Europa van Geert Mac gaan ook over de beleving van de oorlog in de landen zelf, geeft een heel ander beeld.. De rest van de goede films zijn al genoemd.. Oh ja de Reader is ook interessant! Pearl Harbor is alleen aan het de slag zelf historisch verantwoord....
quote:Doornroosje75 schreef op 06 mei 2012 @ 22:56:

Kep trouwens pas geleden ook Le Rafle gezien. Franse film over de razzia in Parijs. Viel een tikje tegen....

La Rafle heb ik ook gezien. Ik vond het niet tegen vallen. Vooral de rol van de Fransen hierin maakt een hoop duidelijk. Niet echt iets om trots op te zijn en daardoor ook niet zo algemeen bekend.

'Haar naam was Sarah' gaat over diezelfde razia. Beide films gaan over het opsluiten van Joden in het Vélodrome d' Hiver. Daarna gaan die Joden naar een concentratiekamp in Beaune-la-Rolande waar dan alle kinderen achterblijven omdat er geen plaats is in de treinen.
De tweeling, erg goed (nog beter dan het boek).
Haar naam was Sarah, erg boeiend, al vond ik het boek beter dan de film

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven