Ernstige problemen met jeugdzorg

07-05-2012 21:01 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://belangengroepouders.bloggertje.n ... n%5C'.html

Wat een verschrikkelijke puinhoop met de jeugdzorg.

Na de moord op een Haagse juwelier door jongeren onder toezicht van jeugdzorg is het commentaar van jeugdzorg...meer jeugdzorg.

Over WC eend gesproken.
Ik zie helemaal niet dat het commentaar van jeugdzorg "meer jeugdzorg" is in het stuk. Of zie ik iets over het hoofd?
Je weet het verschil tussen Bureau Jeugdzorg, en de jeugdzorg binnen NL?
Vertel, wat is volgens jou de oplossing? Of heb je die zoals gewoonlijk niet en kom je alleen maar om te rellen?
Wees maar blij dat jeugdzorg er is.

Goed nieuws verhalen hoor je nooit, alleen faalverhalen.
quote:nellaaa schreef op 07 mei 2012 @ 21:20:

Vertel, wat is volgens jou de oplossing? Of heb je die zoals gewoonlijk niet en kom je alleen maar om te rellen?

Niemand dwingt je te reageren.

Wat is volgens jou de oplossing?
Altijd weer heel makkelijk, jeugdzorg bashen. Verbeter de jeugdzorg, ga er zelf eens een tijdje werken. Piep je wel anders.
quote:lienguin schreef op 07 mei 2012 @ 21:25:

Goed nieuws verhalen hoor je nooit, alleen faalverhalen.Ik werk binnen de jeugdzorg, en zie gelukkig dagelijks de goede verhalen! Al komen kinderen niet de jeugdzorg in voor zweetvoeten, vaak hebben zij al een vrij pittige geschiedenis, en gaat het binnen de jeugdzorg beter met ze, ondanks dat het geen ideale situatie voor ze is.
quote:lienguin schreef op 07 mei 2012 @ 21:25:

Goed nieuws verhalen hoor je nooit, alleen faalverhalen.

Dat is ook zo. Een van mijn beste vriendinnen is voogd bij Jeugdzorg. Al jaren hoor ik verhalen uit eerst hand en heel vaak gaat het wel goed. Maar het blijven vaak hele gecompliceerde verhalen en die voogden doen er alles aan wat in hun macht ligt die kinderen te helpen.

Alleen helaas: niet iedereen is te redden. Dat is gewoon zo. Het is een utopie dat wel te denken.
Ach, laat ook maar...
Ik heb een zoon met autisme en ik ben ook erg blij dat de jeugdzorg er is.

En inderdaad, de jeugdzorg is niet hetzelfde als Bureau Jeugdzorg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:wynette schreef op 07 mei 2012 @ 21:27:

[...]

Niemand dwingt je te reageren.

Wat is volgens jou de oplossing?Hmmm.....beantwoord eerst maar eens gewoon een vraag voordat je een wedervraag gaat stellen.
Dit stuk viel me erg op.

Het naast elkaar werken van allerlei instanties en enorme bureaucratie waardoor dingen misgaan.

Herken jij daar iets van metafoor?

'Omdat ik al jarenlang ontzettend veel signalen krijg van ouders en soms kinderen die duiden op een apert disfunctioneren. Het grote probleem in Nederland is dat er allemaal verschillende instanties naast elkaar werken. Er is niet één instantie die de verantwoordelijkheid neemt voor de veiligheid of de ontwikkeling van het kind. Het wordt continue doorgeschoven naar een volgend loketje.

'Kinderen met gedragsproblemen komen vaak uit gezinnen waar veel meer aan de hand is, waar de ouders niet goed functioneren en waar andere instanties over de vloer komen. Ze doen wel van alles, maar er wordt geen goede diagnostiek gemaakt; niemand voert de regie. Als die er wel is, is dat toevallig, omdat een van de organisaties zich geroepen voelt.

'In het algemeen zijn de professionals in de jeugdzorg vooral bezig met bureaucratische toestanden, dossiers creëren, vaak van lage kwaliteit ook nog. Uiteindelijk zijn de kinderen en hun ouders het kind van de rekening.'
ik wou dat jeugdzorg er vroeger voor mij was geweest..

maar "wij" leken daar te keurig voor.

ik heb het niet zo op ouders (in het algemeen dan):

twee volstrekt willekeurige mensen

waar je als kleintje met huid en haar

aan bent overgeleverd

met nauwelijks enige controle van buiten

tenzij het al veel te laat is..

brrrrr....
Ook als Corine de Ruiter helemaal heppie de peppie met jeugdzorg zou zijn, dan zou er gerust wel eens een kind toch niet goed terecht komen. De wereld is nou eenmaal niet maakbaar en mensen zijn nou eenmaal niet onfeilbaar.

Ik vind het wel frappant dat jij telkens zo aan het roeptoeteren bent over wat anderen allemaal fout doen. Je klinkt zo verongelijkt, zo ontevreden, je bent zo aan het wijzen naar anderen. Gaat het wel met je?
quote:wynette schreef op 07 mei 2012 @ 21:39:

Dit stuk viel me erg op.

Het naast elkaar werken van allerlei instanties en enorme bureaucratie waardoor dingen misgaan.

bureaucratie is standaard in bijna alle sectoren

de bureaucratie moet met meerdere procenten per jaar

toe blijven nemen

om de bureaucratie gaande te kunnen houden

grote groepen mensen verdienen hun geld

met het sturen van kastjes naar muren..

dat dit bij de jeugdzorg ook zo plaats vindt

daar heb ik geen woorden voor

want het is zeer makkelijk te raden

wie het kind vd rekening zal zijn..
quote:Vl43inder schreef op 07 mei 2012 @ 21:41:

Ook als Corine de Ruiter helemaal heppie de peppie met jeugdzorg zou zijn, dan zou er gerust wel eens een kind toch niet goed terecht komen. De wereld is nou eenmaal niet maakbaar en mensen zijn nou eenmaal niet onfeilbaar.

Ik vind het wel frappant dat jij telkens zo aan het roeptoeteren bent over wat anderen allemaal fout doen. Je klinkt zo verongelijkt, zo ontevreden, je bent zo aan het wijzen naar anderen. Gaat het wel met je?Dan neem je Corine de Ruiter toch niet serieus.
quote:metafoor schreef op 07 mei 2012 @ 21:30:

[...]

Ik werk binnen de jeugdzorg, en zie gelukkig dagelijks de goede verhalen! Al komen kinderen niet de jeugdzorg in voor zweetvoeten, vaak hebben zij al een vrij pittige geschiedenis, en gaat het binnen de jeugdzorg beter met ze, ondanks dat het geen ideale situatie voor ze is.

Precies! En deze positieve verhalen mogen ze ook weleens in de krant vermelden naar mijn mening.

Het wordt nu wel erg makkelijk om een negatieve stempel op Jeugdzorg te plakken als het alleen negatief gepubliceerd wordt.

Ik ben nog druk bezig met studeren, maar binnen Jeugdzorg werken lijkt me leuk, maar vooral interessant. Wie weet
[quote]wynette schreef op 07 mei 2012 @ 21:39:

Dit stuk viel me erg op.

Ja, het samenwerken tussen instanties ken ik, soms gaat dat niet altijd goed, al zijn er vaste protocollen om dingen vast te leggen. Ik denk niet dat het er met één grote instantie beter op wordt, daar heb je net zo goed meerdere afdelingen. Bureau Jeugdzorg heeft al een groot aandeel in NL, zij kunnen je ook duursturen naar kleinere instanties, en we hebben MEE Nederland, om cliënten wegwijs te helpen in de wereld van de hulpverlening, ook prima toch?
quote:gunstig schreef op 07 mei 2012 @ 21:43:

[...]

bureaucratie is standaard in bijna alle sectoren

de bureaucratie moet met meerdere procenten per jaar

toe blijven nemen

om de bureaucratie gaande te kunnen houden

grote groepen mensen verdienen hun geld

met het sturen van kastjes naar muren..

dat dit bij de jeugdzorg ook zo plaats vindt

daar heb ik geen woorden voor

want het is zeer makkelijk te raden

wie het kind vd rekening zal zijn..

Het is goed dat Corine de Ruiter dit aan de kaak stelt want kinderen zijn weerloos.

Helaas moest er eerst een moord plaatsvinden voor ze een platform kreeg.
quote:gunstig schreef op 07 mei 2012 @ 21:39:

ik wou dat jeugdzorg er vroeger voor mij was geweest..

maar "wij" leken daar te keurig voor.

ik heb het niet zo op ouders (in het algemeen dan):

twee volstrekt willekeurige mensen

waar je als kleintje met huid en haar

aan bent overgeleverd

met nauwelijks enige controle van buiten

tenzij het al veel te laat is..

brrrrr....Ik vind het erg naar voor je dat je er zo over denkt. Misschien lees ik wel teveel tussen re regels door, maar het is net of je jeugd niet helemaal fantastisch is geweest. Als dat zo is: en anders, negeer maar..
quote:Vl43inder schreef op 07 mei 2012 @ 21:41:

Ik vind het wel frappant dat jij telkens zo aan het roeptoeteren bent over wat anderen allemaal fout doen. Je klinkt zo verongelijkt, zo ontevreden, je bent zo aan het wijzen naar anderen. Gaat het wel met je?

Vraag jezelf eens af hoe de situatie zou zijn als er geen jeugdzorg zou zijn in Nederland. Als alle kinderen met problemen (wat dan ook) aan hun lot overgelaten worden. Ik denk dat we daar echt echt echt niet blij van worden en het verstrekkende gevolgen heeft.
Ik geloof best dat dat Corines bevindingen zijn. Ik hou me ook regelmatig bezig met de zorgsector, niet in de laatste plaats met de bureaucratie. Er gaan ook ontzettend veel dingen wel goed.

Maar wat zou jij anders willen zien dan?

Ik neem aan dat je daar ideeen over hebt anders is deze discussie niet meer dan dit:

A: Het is erg he in jeugdzorg?

B: Ja, echt wel

C: Heel erg

D: Best wel

E: Valt wel mee hoor

A: Nietes

E:Welles

F: Nietes

E: Welles

etc.

Poneer anders een stelling ofzo.
quote:nellaaa schreef op 07 mei 2012 @ 21:46:

Vraag jezelf eens af hoe de situatie zou zijn als er geen jeugdzorg zou zijn in Nederland. Als alle kinderen met problemen (wat dan ook) aan hun lot overgelaten worden. Ik denk dat we daar echt echt echt niet blij van worden en het verstrekkende gevolgen heeft.Inderdaad. Ik sta er vaak bij stil wat een geluk ik heb dat we in een land wonen waar dit allemaal maar kan, waar je ondersteuning krijgt als je het nodig hebt, waar zoveel mensen met je meedenken en heel hard samenwerken om het beste uit mijn zoontje en andere kinderen te halen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:metafoor schreef op 07 mei 2012 @ 21:44:

[quote]wynette schreef op 07 mei 2012 @ 21:39:

Dit stuk viel me erg op.

Ja, het samenwerken tussen instanties ken ik, soms gaat dat niet altijd goed, al zijn er vaste protocollen om dingen vast te leggen. Ik denk niet dat het er met één grote instantie beter op wordt, daar heb je net zo goed meerdere afdelingen. Bureau Jeugdzorg heeft al een groot aandeel in NL, zij kunnen je ook duursturen naar kleinere instanties, en we hebben MEE Nederland, om cliënten wegwijs te helpen in de wereld van de hulpverlening, ook prima toch?

Ze heeft het over een organisatie die eindverantwoordelijk is en de regie heeft.

Ook schijnt er te weinig kennis te zijn over wat de resultaten van alle inspanningen zijn.

Alleen al meer kennis daarover zou de kwaliteit van jeugdzorg moeten kunnen verbeteren hoop ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven