Bouw naast m'n woning -> geluidsoverlast
dinsdag 8 mei 2012 om 09:30
Beste Vivalezers,
Sinds een paar weken woon ik in een appartementje vd woningstichting hier in de buurt wat over 1,5 jaar gesloopt gaat worden. Ik wist dat er een bouwput naast lag, en ik heb een tijdelijk contract tot ze gesloopt worden. Ik wil daarna mogelijk doorstromen naar een andere huurwoning van de stichting (zijn de enige hier in de stad) als ik niks gekocht krijg met die huidige woningmarkt.
Nu komt het volgende probleem: naast mijn woning wordt gebouwd door de woningstichting aan een nieuw project. Dit wist ik dus voor dat ik het contract ondertekende al. Dit project heeft vertraging opgelopen en ze beginnen dus al om 05:30 uur met de bouwwerkzaamheden! Ik sta zelf altijd om 7:00 op, maar nu word ik wakker en kan ik niet meer slapen.
Ik heb de stichting gebeld en gevraagd hoelang dit ging duren, dat wisten ze niet. Daarop heb ik de gemeente gebeld en gevraagd of dat zo wel mag.. Maar nu zeiden vrienden en collega's dat ik daarmee moest uitkijken, omdat ik anders wel eens onderaan de lijst zou kunnen geraken als ik hun bouwproject ging 'dwarsbomen'. Dat als ik dan straks uit de woning ga, ik ineens het telkens nét niet wordt etc. Ook al heb ik dan veel inschrijf tijd..
Hoe kijken jullie hiertegen aan? Ik heb nu al een melding gedaan bij de gemeente met de vraag of ze mij kunnen terugbellen omdat ik graag wil weten of dat eigenlijk wel kan. Heb ik nu een probleem of is dit een redelijke vraag?
Sinds een paar weken woon ik in een appartementje vd woningstichting hier in de buurt wat over 1,5 jaar gesloopt gaat worden. Ik wist dat er een bouwput naast lag, en ik heb een tijdelijk contract tot ze gesloopt worden. Ik wil daarna mogelijk doorstromen naar een andere huurwoning van de stichting (zijn de enige hier in de stad) als ik niks gekocht krijg met die huidige woningmarkt.
Nu komt het volgende probleem: naast mijn woning wordt gebouwd door de woningstichting aan een nieuw project. Dit wist ik dus voor dat ik het contract ondertekende al. Dit project heeft vertraging opgelopen en ze beginnen dus al om 05:30 uur met de bouwwerkzaamheden! Ik sta zelf altijd om 7:00 op, maar nu word ik wakker en kan ik niet meer slapen.
Ik heb de stichting gebeld en gevraagd hoelang dit ging duren, dat wisten ze niet. Daarop heb ik de gemeente gebeld en gevraagd of dat zo wel mag.. Maar nu zeiden vrienden en collega's dat ik daarmee moest uitkijken, omdat ik anders wel eens onderaan de lijst zou kunnen geraken als ik hun bouwproject ging 'dwarsbomen'. Dat als ik dan straks uit de woning ga, ik ineens het telkens nét niet wordt etc. Ook al heb ik dan veel inschrijf tijd..
Hoe kijken jullie hiertegen aan? Ik heb nu al een melding gedaan bij de gemeente met de vraag of ze mij kunnen terugbellen omdat ik graag wil weten of dat eigenlijk wel kan. Heb ik nu een probleem of is dit een redelijke vraag?
Koekje?
dinsdag 8 mei 2012 om 10:08
Als ze vertraging hebben opgelopen dan waren ze dus al aan het bouwen toen je het contract tekende. Waarom heb je niet even nagevraagd hoe het ermee zat? Van de andere kant is half 6 wel absurd vroeg, ik zou me met mijn medebewoners bij elkaar pakken en navragen of ze ipv zo vroeg te beginnen wellicht iets langer door kunnen gaan. Dus de verloren tijd 's avonds inhalen, het blijft er lang genoeg licht voor. Het lijkt me voor de bouwvakkers nl ook geen preje om zo vreg te beginnen.
dinsdag 8 mei 2012 om 10:10
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 10:06:
Thanks allemaal voor de reacties in ieder geval
Iemand nog tips voor goede oordoppen? Blijven die eigenlijk heel de nacht zitten?
Herriestoppers bij het Kruidvat.
Gebruikt mijn vriend ook altijd om te slapen.
Vanwege zijn werk is ie er min of meer aan verslaafd geraakt....
Iemand nog tips voor goede oordoppen? Blijven die eigenlijk heel de nacht zitten?
Herriestoppers bij het Kruidvat.
Gebruikt mijn vriend ook altijd om te slapen.
Vanwege zijn werk is ie er min of meer aan verslaafd geraakt....
dinsdag 8 mei 2012 om 10:12
Half 6 is inderdaad erg vroeg. Is er geen inlooppunt bij jullie in de wijk waar je als buurtbewoners langs kan gaan? Lijkt mij dat er meer mensen last van moeten hebben.
De ongeschreven regel voor bouwlawaai is tussen 7:00 uur en 19:00 uur. De gemeente moet toezien op handhaving daar van, dus dat je de gemeente er over belt, is ook de juiste manier. Vraag eens of ze daar een nota bouwhandhaving hebben, wellicht dat daar meer in staat. Per gemeente kan dit namelijk anders geregeld zijn. Is er ook een verwachte eindtermijn voor de sloop (enkele weken is wel te overzien, maar maanden lang....pffff....daar zou ik ook niet blij van worden)
De ongeschreven regel voor bouwlawaai is tussen 7:00 uur en 19:00 uur. De gemeente moet toezien op handhaving daar van, dus dat je de gemeente er over belt, is ook de juiste manier. Vraag eens of ze daar een nota bouwhandhaving hebben, wellicht dat daar meer in staat. Per gemeente kan dit namelijk anders geregeld zijn. Is er ook een verwachte eindtermijn voor de sloop (enkele weken is wel te overzien, maar maanden lang....pffff....daar zou ik ook niet blij van worden)
dinsdag 8 mei 2012 om 10:15
Nee ze waren niet aan het bouwen toen ik het contract tekende, toen was bekend dat ze het gingen bouwen. Het is vertraagd omdat ze eerst de bodem schoon moesten maken waar ze niet op gerekend hadden (was verontreinigd).
Ik werd net trouwens terug gebeld door de gemeente dat ze mijn vraag hadden doorgespeeld naar de projectleider van het project. Nouja dan wachten we dat maar af. Mijn vraag over de duur hiervan lijkt me best een redelijke vraag, toch?
Ik werd net trouwens terug gebeld door de gemeente dat ze mijn vraag hadden doorgespeeld naar de projectleider van het project. Nouja dan wachten we dat maar af. Mijn vraag over de duur hiervan lijkt me best een redelijke vraag, toch?
Koekje?

dinsdag 8 mei 2012 om 10:25
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 10:06:
Ik stop als ik nachtdiensten heb overdag earopacs in mijn oren, van die zachte vettige bollen uit een doosje bij de drogist.
(zitten per stuk verpakt in een soort wattenbol, die pluk je er dus eerst af en dan die vetbolletjes zachter maken en in je oren proppen)
Dan hoor ik dus niets meer....de wekker dus ook niet, dus zet een grote wekker naast je met volume op 10.
ik slaap dan heerlijk en daarom vind ik nachtdiensten best lekker. Even bijtanken.
Als ik uit wil slapen en het is wat lawaaiig op straat stop ik die dingen ook even in de oren en je kan bij mij een kanon afschieten.
Ik stop als ik nachtdiensten heb overdag earopacs in mijn oren, van die zachte vettige bollen uit een doosje bij de drogist.
(zitten per stuk verpakt in een soort wattenbol, die pluk je er dus eerst af en dan die vetbolletjes zachter maken en in je oren proppen)
Dan hoor ik dus niets meer....de wekker dus ook niet, dus zet een grote wekker naast je met volume op 10.
ik slaap dan heerlijk en daarom vind ik nachtdiensten best lekker. Even bijtanken.
Als ik uit wil slapen en het is wat lawaaiig op straat stop ik die dingen ook even in de oren en je kan bij mij een kanon afschieten.

dinsdag 8 mei 2012 om 11:23
quote:ondernemer schreef op 08 mei 2012 @ 10:31:
Half 6 is zelfs voor bouwvakkers erg vroeg. Meestal beginnen ze rond een uurtje of 7. Misschien moeten ze wat achterstand inlopen en is het tijdelijk? In ieder geval: hoe langer de werkdagen, hoe eerder het project af is.Idd, hier zijn ze de trein ondergronds aan het maken, en ook al de nodige vertraging gehad, nu mag men met toestemming van de gemeente inderdaad vroeger beginnen en langer doorwerken, zelfs in het weekend is men nu vaak nog bezig.
Half 6 is zelfs voor bouwvakkers erg vroeg. Meestal beginnen ze rond een uurtje of 7. Misschien moeten ze wat achterstand inlopen en is het tijdelijk? In ieder geval: hoe langer de werkdagen, hoe eerder het project af is.Idd, hier zijn ze de trein ondergronds aan het maken, en ook al de nodige vertraging gehad, nu mag men met toestemming van de gemeente inderdaad vroeger beginnen en langer doorwerken, zelfs in het weekend is men nu vaak nog bezig.
dinsdag 8 mei 2012 om 11:27
Lijtk me niet dat je hierdoor veel problemen krijgt met de woningbouw. Wat hebben zij er mee te winnen om jou zo persoonlijk terug te pakken. Het zal toch niet zo zijn dat ze daar alle medewerkers echt de instructie geven om speciaal jou anders te behandelen en wanneer je officieel voor een woning bovenaan de lijst staat je de woning lekker niet te geven. Zie je ze al met zijn allen gniffelen aan de koffiettafel? Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het is zelfs waarschijnlijk makkelijker en goedkoper voor ze om zo'n zeur met voorrang een andere woning te geven.

dinsdag 8 mei 2012 om 11:28
Als ik de woningstichting was, zou ik bij alle bewoners die overlast kunnen ervaren een brief met oordoppen posten.
Bouwen brengt geluid met zich mee. Als ze om 7 uur beginnen zijn er ook mensen die overlast ervaren. Dus helaas pindakaas, ik denk niet dat ze zomaar besluiten om later te beginnen. Hooguit dat ze pas om 7 uur de radio aandoen, als er iets in de gemeentelijke verordeningen staat.
Bouwen brengt geluid met zich mee. Als ze om 7 uur beginnen zijn er ook mensen die overlast ervaren. Dus helaas pindakaas, ik denk niet dat ze zomaar besluiten om later te beginnen. Hooguit dat ze pas om 7 uur de radio aandoen, als er iets in de gemeentelijke verordeningen staat.
dinsdag 8 mei 2012 om 11:37
En als je nou echt lastig was en de bouw wou stoppen ofzo, maar je stelt gewoon een vraag over hoe lang het gaat duren. Je hoopt gewoon dat ze snel weer wat later beginnen of minder lawaai maken. Misschien kunnen ze een uurtje later beginnen met de lawaaiige bezigheden en eerst iets stillers doen. Het is ook makkelijker vol te houden als je weet waar je aan toe bent. Je stelt hele normale vragen en als je dat ook nog op een normale manier doet.
Woningbouw mag trouwens ook best blij dat dat er nog mensen willen betalen om tijdelijk te wonen naast zo'n bouwput.
Woningbouw mag trouwens ook best blij dat dat er nog mensen willen betalen om tijdelijk te wonen naast zo'n bouwput.
dinsdag 8 mei 2012 om 12:58
Ja Gromm daar heb je misschien wel gelijk in dat ze blij mogen zijn haha. Ze zaten ook hoog omdat pand kwijt te raken, omdat het én tijdelijk is én langs een bouwput.
Ik denk ook niet dat ik iets wil afdwingen, wil gewoon eigenlijk vooral weten wat ik kan verwachten. Want het is niet onmenselijk ofzo maar wel heel vervelend natuurlijk!
Ach het komt vanzelf goed, of ik wen aan de geluiden of ik slaap straks met oordopjes prima is te hopen!
Ik denk ook niet dat ik iets wil afdwingen, wil gewoon eigenlijk vooral weten wat ik kan verwachten. Want het is niet onmenselijk ofzo maar wel heel vervelend natuurlijk!
Ach het komt vanzelf goed, of ik wen aan de geluiden of ik slaap straks met oordopjes prima is te hopen!
Koekje?
dinsdag 8 mei 2012 om 14:30
Sorry maar ik vind je klachten een tikje absurd. Je weet dat de woningen gesloopt en herbouwd worden en juist daarom heb je die woning gekregen! Waarschijnlijk had je anders niet eens kunnen huren, en waarschijnlijk woon je nog mega goedkoop ook.
Juist omdat ze het dus niet meer 'normaal' kunnen verhuren en je het tijdelijk kan krijgen.
Dan ga je toch niet klagen dat er gebouwd wordt naast je deur? Dat is de hele reden dat je er woont!
Juist omdat ze het dus niet meer 'normaal' kunnen verhuren en je het tijdelijk kan krijgen.
Dan ga je toch niet klagen dat er gebouwd wordt naast je deur? Dat is de hele reden dat je er woont!
Zeg maar Spijker.
dinsdag 8 mei 2012 om 15:17
Spijker. Nee ik woon niet extra goedkoop, betaal gewoon de huurprijs die er al jaren voor wordt gevraagd. Het is geen antikraak, het is gewoon een normale huurprijs (of vind jij 550 mega goedkoop?). Bovendien heb ik de huurwoning gekregen door een het hebben van de van meeste inschrijftijd van de mensen die gereageerd hebben.
Maar snap jijdat ik niet had verwacht dat er om half 6 in de ochtend wordt gestart..? Ik ben starter, what did i know?
Maar snap jijdat ik niet had verwacht dat er om half 6 in de ochtend wordt gestart..? Ik ben starter, what did i know?
anoniem_151573 wijzigde dit bericht op 08-05-2012 15:34
Reden: niet de moeite.
Reden: niet de moeite.
% gewijzigd
Koekje?
dinsdag 8 mei 2012 om 18:53
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 12:58:
Ja Gromm daar heb je misschien wel gelijk in dat ze blij mogen zijn haha. Ze zaten ook hoog omdat pand kwijt te raken, omdat het én tijdelijk is én langs een bouwput.
Ach het komt vanzelf goed, of ik wen aan de geluiden of ik slaap straks met oordopjes prima is te hopen!Deze oordoppen werken bij mij heel erg goed. Voor de kleinere oren kun je de kinderversie nemen.
Ach het komt vanzelf goed, of ik wen aan de geluiden of ik slaap straks met oordopjes prima is te hopen!Deze oordoppen werken bij mij heel erg goed. Voor de kleinere oren kun je de kinderversie nemen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

dinsdag 8 mei 2012 om 21:18
Geen opheldering voor je probleem, maar misschien kan je wat met deze tips:
- om 5.30 is het al aardig licht. Dan is het toch minder erg om wakker te zijn
- lees lekker een boek in bed als je vroeg wakker bent geworden
- of doe wat ochtendgymnastiek
- of een huishoudelijk klusje dat je anders zou moeten doen na je werm
- maak een lekkere lunch of bereid alvast het diner voor
- en 's avonds met de kippen op stok, dan kom je toch aan je nachtrust
Tijdelijk een ochtendmens proberen te zijn.
- om 5.30 is het al aardig licht. Dan is het toch minder erg om wakker te zijn
- lees lekker een boek in bed als je vroeg wakker bent geworden
- of doe wat ochtendgymnastiek
- of een huishoudelijk klusje dat je anders zou moeten doen na je werm
- maak een lekkere lunch of bereid alvast het diner voor
- en 's avonds met de kippen op stok, dan kom je toch aan je nachtrust
Tijdelijk een ochtendmens proberen te zijn.