Geld & Recht alle pijlers

Bouw naast m'n woning -> geluidsoverlast

08-05-2012 09:30 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Vivalezers,

Sinds een paar weken woon ik in een appartementje vd woningstichting hier in de buurt wat over 1,5 jaar gesloopt gaat worden. Ik wist dat er een bouwput naast lag, en ik heb een tijdelijk contract tot ze gesloopt worden. Ik wil daarna mogelijk doorstromen naar een andere huurwoning van de stichting (zijn de enige hier in de stad) als ik niks gekocht krijg met die huidige woningmarkt.

Nu komt het volgende probleem: naast mijn woning wordt gebouwd door de woningstichting aan een nieuw project. Dit wist ik dus voor dat ik het contract ondertekende al. Dit project heeft vertraging opgelopen en ze beginnen dus al om 05:30 uur met de bouwwerkzaamheden! Ik sta zelf altijd om 7:00 op, maar nu word ik wakker en kan ik niet meer slapen.

Ik heb de stichting gebeld en gevraagd hoelang dit ging duren, dat wisten ze niet. Daarop heb ik de gemeente gebeld en gevraagd of dat zo wel mag.. Maar nu zeiden vrienden en collega's dat ik daarmee moest uitkijken, omdat ik anders wel eens onderaan de lijst zou kunnen geraken als ik hun bouwproject ging 'dwarsbomen'. Dat als ik dan straks uit de woning ga, ik ineens het telkens nét niet wordt etc. Ook al heb ik dan veel inschrijf tijd..

Hoe kijken jullie hiertegen aan? Ik heb nu al een melding gedaan bij de gemeente met de vraag of ze mij kunnen terugbellen omdat ik graag wil weten of dat eigenlijk wel kan. Heb ik nu een probleem of is dit een redelijke vraag?
Koekje?
Vragen staat vrij,

Je hebt geen poot om op te staan, gemeente gaat het waarschijnlijk niet veranderen.

Tuurlijk word je niet gedwarsboomd.
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 09:30:

Hoe kijken jullie hiertegen aan? Ik heb nu al een melding gedaan bij de gemeente met de vraag of ze mij kunnen terugbellen omdat ik graag wil weten of dat eigenlijk wel kan. Heb ik nu een probleem of is dit een redelijke vraag?

Natuurlijk is dit een redelijke vraag, en ik neem aan dat je het op een normale manier hebt gevraagd?

En de gemeente (waar jij je vraag hebt neergelegd) heeft niets te maken met de woningstichting waar jij nu en t.z.t. een huis van huurt. Laat staan dat het meldpunt (waar jij je heel normale vraag hebt neergelegd) kan besluiten om jou maar onderaan de lijst bij de woningstichting te zetten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Half 6 's ochtends is wel idioot vroeg, je zal toch niet de enige zijn die daar last van heeft. Misschien moet je meer 'slachtoffers' zoeken en gezamenlijk een klacht indienen.
Ik heb het inderdaad netjes gezegd dat ik het wel héél erg vroeg vond en dat ik niks wilde dwarsbomen, maar dat ik me wel af vroeg of dit zomaar kon omdat ik er wel last van heb.

Nee ik denk ook neit dat het meldpunt bij de gemeente mij onderaan kan zetten, maar als ik dit zou doorzetten bij de gemeente en de woningstichting komt daar achter.. Dat ik dan een probleem heb. Dat is een beetje m'n angst.

Ik denk dat ik maar goede oordopjes moet aanschaffen :(
Koekje?
En misschien moet je je vraag niet bij de gemeente neerleggen, maar bellen met de woningstichting. Zij laten immers in opdracht bouwen, zij weten de planning en de afspraken met de aannemer etc.

Geef gewoon aan dat je er begrip voor hebt dat er vertraging ingelopen moet worden (des te eerder komen er huizen vrij, waardoor jij misschien ook weer kunt doorstromen) maar dat je 5.30 wel vroeg vindt. En hoe lang dat gaat duren.

Misschien is het een bepaalde klus die nu even af moet omdat de volgende klus gepland/besteld is, en is het maar heel tijdelijk.
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 09:36:

Nee ik denk ook neit dat het meldpunt bij de gemeente mij onderaan kan zetten, maar als ik dit zou doorzetten bij de gemeente en de woningstichting komt daar achter.. Dat ik dan een probleem heb. Dat is een beetje m'n angst.

Je angst is ongegrond.

Misschien dat ze je naam herinneren als je de bouw stop laat zetten via een gerechtelijk bevel en een bodemprocedure gaat starten, maar nu absoluut nog niet.
Ga gewoon 'n uur vroeger naar je werk als je toch vroeg wakker bent.
Nee dat klopt, ik denk dat ik niet de enige ben. Er zit een hele woonwijk achter en natuurlijk mijn appartementsgenoten (maar die ken ik nog niet zo eigenlijk).

Ik ben alleen bang dat als ik het doorga zetten dat ik dan op een soort zwarte lijst kom bij de stichting omdat ik hun bouwproject vertraag ofzo.

Al zie ik idd ook niet gebeuren dat ze zomaar later gaan beginnen..
Koekje?
Haha nou dat ga ik dus niet doen via een gerechtelijke procedure etc. Snijd ik mezelf misschien mee in de vingers want dat is én heel erg duur, én idd dan herinneren ze mij misschien wel ;).

En Elninjoo, dat klinkt heel simpel, maar het kantoor is pas om half 8 open (en ik woon 10 minuten van het werk af met de fiets, dus half 6 opstaan is dan niet echt nodig..). Ik kan wat huishoudelijke klussen vast gaan doen maar realiseer je dan wel dat ik mijn ritme helemaal moet gaan aanpssen? Half 6 is echt vroeg hé..
Koekje?
Je bent wel erg achterdochtig!

Daarnaast geef je zelf al aan dat het project vertraging heeft opgelopen, dus daarom zal men nu (tijdelijk) vroeger beginnen.

Kun je je daar nou echt niet overheen zetten?

Ga desnoods voorlopig wat vroeger naar bed; sta vroeger op en ga iets nuttigs doen; is ook weer lekker als je thuis komt en de was/strijk/badkamer etc. is al gedaan.
Als ze al later zouden beginnen dan moeten ze ook langer doorgaan en heb je er 's avonds last van als je thuis lekker wil kunnen relaxen.
quote:himalaya schreef op 08 mei 2012 @ 09:36:

Geef gewoon aan dat je er begrip voor hebt dat er vertraging ingelopen moet worden (des te eerder komen er huizen vrij, waardoor jij misschien ook weer kunt doorstromen) maar dat je 5.30 wel vroeg vindt. En hoe lang dat gaat duren.

Misschien is het een bepaalde klus die nu even af moet omdat de volgende klus gepland/besteld is, en is het maar heel tijdelijk.Dat heb ik idd ook precies zo gedaan. En ze gaven aan dat ze daar geen zicht op hadden maar dat de ene werkzaamheid meer geluid veroorzaakt dan de andere en dat ik goede oordoppen moest aanschaffen (grapjassen).
Koekje?
Ik dacht dat de regels zo zijn dat er pas vanaf 7 uur activiteit mag zijn, zeker als er geluid bij komt kijken.
Je ritme helemaal moeten aanpassen..... nou tjonge, jonge het is wat.

En over wat voor periode hebben we het? Over het algemeen is het alleen een hoop herrie als er gesloopt wordt; bij (op)bouw hoor je niks/nauwelijks iets meer.
quote:leppelke87 schreef op 08 mei 2012 @ 09:42:

Haha nou dat ga ik dus niet doen via een gerechtelijke procedure etc. Snijd ik mezelf misschien mee in de vingers want dat is én heel erg duur, én idd dan herinneren ze mij misschien wel ;).

En Elninjoo, dat klinkt heel simpel, maar het kantoor is pas om half 8 open (en ik woon 10 minuten van het werk af met de fiets, dus half 6 opstaan is dan niet echt nodig..). Ik kan wat huishoudelijke klussen vast gaan doen maar realiseer je dan wel dat ik mijn ritme helemaal moet gaan aanpssen? Half 6 is echt vroeg hé..Kun je niet vragen of jij eerder mag beginnen (en dan het kantoor zelf open doen?) Half 6 is voor mij de normale tijd dat ik uit mezelf zonder wekker wakker word. Vind het dus niet zo schokkend eerlijk gezegd en zou het veel ergerlijker vinden als ze s middags om 16-17 uur nog lawaai zouden maken.
Nou Pauline en Elninjoo.. Ik weet niet hoelaat jullie opstaan, maar half 6 is gewoon erg vroeg. Tuurlijk kan ik iets met die tijd en ik heb daar ook al over nagedacht, maar dat is niet de meest ideale situatie.
Koekje?
Ga anderhalf uur eerder naar bed s avonds
Nee eerder beginnen kan niet op het kantoor.

Ik snap dat voor sommige half 6 prima te doen is, maar als je dat niet gewend bent is dat best een klap op je ritme kan ik vertellen. Vandaar dat ik er mee zit.
Koekje?
In Rotterdam mag er niet vóór 07.00 worden begonnen met werkzaamheden, bij een achterstand wordt er op zaterdag doorgewerkt, alleen hangt daar ook een prijskaartje aan.
verba volant, scripta manent.
VotesforLeo.

Ja dat waren ongeschreven regels vóór 1 april 2012 heb ik me laten vertellen. Na 1 april 2012 is het opgenomen in de vergunning dat het pas vanaf 7 uur mag, maar die vergunning is voor 2012 al verleend dus ja.. Denk eerlijk gezegd dat ik er niet zoveel mee kan.
Koekje?
Woonde ik maar in Rotterdam nu dan ;D
Koekje?
Ik snap best dat het heel vroeg is; heb ook een tijdje zo vroeg op gemoeten en vond dat ook niet ideaal. Maar soms is het gewoon even niet anders en dan heb je alleen jezelf er maar mee als je je continu blijft ergeren.

En nogmaals: over wat voor periode hebben we het nou eigenlijk dat er echt veel lawaai is?

De gemeente geeft ook al aan dat sommige werkzaamheden meer geluidsoverlast geven; daar is simpelweg niet veel aan te doen.

En inderdaad: koop een paar simpele oordoppen; ga desnoods tijdelijk aan de andere kant van je huis slapen als dat kan; houd ramen/luchtroosters dicht en voor je het weet is de ellende weer voorbij.
Pauline dat weet ik dus niet, kan goed twee weken zijn maar ook 1 jaar. We zullen zien, misschien wen ik er straks ook wel aan en slaap ik straks nog door oorlog en natuurrampen heen.

Oordoppen is verder de enige (goede) optie, met ramen dicht slapen vind ik niet zo prettig en aan de andere kant van m'n appartementje is de keuken en woonkamer dus dat werkt niet.

Ik was alleen even achterdochtig en bang inderaad dat ik nu gezeik op me afroep, maar waarschijnlijk dan inderdaad onterecht.
Koekje?
Mensen beseffen vaak niet wat voor werkzaamheden er bij een bouwproject komen kijken, welke partijen er bij betrokken zijn.

Stalen balken zijn besteld, op maat gemaakt, en worden in week 23 geleverd omdat ze ook bij de leverancier in de weg liggen en de dieplader is gereserveerd in die week.

Nutsbedrijven (kabel, gas, electra) hebben ook hun planningen gemaakt, en kunnen daar moeilijk van afwijken omdat andere projecten dan in de knel komen (qua personeel/werkzaamheden). Er zijn afspraken gemaakt met toekomstige bewoners, die de overdracht van hun verkochte huis op een bepaalde datum hebben staan, omdat dan hun nieuwe huis klaar zou zijn.

Het verkeer heeft hinder van het bouwterrein, maar over 7 weken komt wel de Marathon van Amsterdam langs het bouwterrein, en dan moet de weg er voor klaar zijn. De route staat al vast, is besproken/geregeld met de organisatie en hulpdiensten en het openbaar vervoer wat tijdelijk omgeleid moet worden. Dat kan niet even omgegooid worden.

En nog veel meer van zulke dingen.

Al met al komt er nog wat bij kijken en dan zullen ze tijdelijk even alles op alles moeten zetten om de vertraging in te lopen. Het is even niet anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven