Voedingscentrum: cola light voor kinderen

10-05-2012 13:12 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het AD van vandaag zegt de directeur van het Voedingscentrum dat je een kind van 6 gerust 2 glazen cola light per dag mag geven. Het moet toch niet gekker worden!!!

Wat vinden jullie? Drinken jullie kinderen dat? Mijn dochter van 8 mag heel soms een glaasje cola, ik denk dat ze het 1x per maand of misschien nog minder vaak drinkt. En dan gewone cola, geen light, van een glaasje per maand wordt ze niet dik en ik heb het niet op lightproducten. Dochter van 2,5 drinkt uiteraard nog helemaal geen cola. Ik vraag me echt af of er hier mensen zijn die het normaal vinden, 2 glazen per dag voor een kind. Het gaat hier om het Voedingscentrum nota bene!
quote:flip123456789 schreef op 10 mei 2012 @ 16:09:

[...]

Sorry, dan heb ik niks gezegd. Ik maakte eerlijk gezegd uit jouw vorige post op dat je heel veel frisdranken dronk vroeger en bijna niets anders Nee, fris was gelimiteerd, niet verboden. Maar met al die andere calorierijke drankjes die ik wel continu mocht (sappen en drinkyoghurt) zou dat dus niet veel uitgemaakt hebben mocht ik toen al gevoelig zijn geweest voor aankomen. Dronk tussendoor trouwens ook vaak water, gewoon uit de kraan. Heb dat altijd al 'n goeie dorstlesser gevonden, de rest drink je toch vooral voor het lekker.
quote:flip123456789 schreef op 10 mei 2012 @ 16:03:

[...]

Bovendien, het is natuurlijk zo dat al die vruchtensappen, veel melk, chocomel, Fristi etc. niet goed zijn. Maar raad dan geen cola light aan in plaats van deze drankjes. Zeg dan gewoon water of thee (die man van het Voedingscentrum dus).

Idd, ik lees hier een hoop mensen die hun kinderen diksap/roosvicee geven, maar dat is eigenlijk helemaal niet goed voor kinderen. Er zit teveel suiker in. Vruchtensap is weer zuur en zoet wat erg slecht is voor de tanden. En dan is cola light idd niet veel slechter (maar er zitten helemaal geen voedingsstoffen in, dus dan kun je weer beter een sapje geven). Thee geeft ook weer aanslag op de tanden....

Zolang je dingen met mate geeft en een beetje afwisselt kan het volgens mij geen kwaad, maar om nou cola te gaan adviseren vind ik ook ver gaan. Je wil je kind toch ook niet laten wennen aan zo'n zoete smaak?
quote:Starshine schreef op 10 mei 2012 @ 14:55:

[...]

en die boodschap vind ik inderdaad schadelijk. een paar jaar geleden kwam er een school in het nieuws omdat er ouders waren daar die ageerden tegen het schenken van kinderchampagne (of de zelfmaakvariant aanmaaklimo met spa rood) tijdens de kerstbijeenkomst. Dat werd ook in champagneglazen geserveerd en zo.

Dan kan je zeggen: 'hé het is maar limonade' maar de suggestie wordt gewekt dat het alcohol is, want alcohol drink je als het

gezellig is/moet worden.

Alcoholvrij bier wekt ook de suggestie van alcohol. Want zeg nou zelf...als jij in een vergadering zit op je werk en er komt wat te drinken op tafel (koffie, thee, sapje) dan vraag je toch ook niet om een Amstel malt?Zelf drink ik geen alcohol (Gewoon omdat ik niet mee ben opgegroeid. Mijn ouders drinken ook geen alcohol), maar ik heb eigenlijk nooit die link gelegd. Is eigenlijk het zelfde idee als bij die chocoladesigaretten, terwijl de meeste door die zooi echt niet zijn gaan roken.
Mijn kinderen krijgen geen cola, overigens geen 1 ding waarin prik zit.
quote:Ste_ schreef op 10 mei 2012 @ 15:04:

Wat een topic weer zeg. De ene moeder doet het nog beter dan de andere, petje af hoor........

Yep, tot die kinderen richting middelbare school gaan, dan zijn ze alles vergeten waar de ouders zo goed de best op hebben gedaan.

De snackbar of de mc draaien dan over uren in de pauze's.
quote:Je wil je kind toch ook niet laten wennen aan zo'n zoete smaak?Siroop, suiker in thee en sommig vruchtensap zijn zoeter dan cola, of toch minstens even zoet.
quote:pietjebello schreef op 10 mei 2012 @ 16:51:

Mijn kinderen krijgen geen cola, overigens geen 1 ding waarin prik zit.Wat is er tegen prik?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:scheelschaapje schreef op 10 mei 2012 @ 16:44:

[...]

Idd, ik lees hier een hoop mensen die hun kinderen diksap/roosvicee geven, maar dat is eigenlijk helemaal niet goed voor kinderen. Er zit teveel suiker in. Vruchtensap is weer zuur en zoet wat erg slecht is voor de tanden. En dan is cola light idd niet veel slechter (maar er zitten helemaal geen voedingsstoffen in, dus dan kun je weer beter een sapje geven). Thee geeft ook weer aanslag op de tanden....

Zolang je dingen met mate geeft en een beetje afwisselt kan het volgens mij geen kwaad, maar om nou cola te gaan adviseren vind ik ook ver gaan. Je wil je kind toch ook niet laten wennen aan zo'n zoete smaak?Tja, elk drankje heeft wel z'n nadeel en een kind wil ook wel eens wat anders dan water.
Zoon 3,5 krijgt appelsap, frambozenranja, water, sapjes als spa en fruit, melk enz.

Ik verdun niets. En we hebben ook geen afspraken over wat er wel of niet door de weeks of in het weekend mag, ook niet over chips.

Meestal vraagt hij om water.
quote:Lizzl schreef op 10 mei 2012 @ 13:16:

Het Voedingscentrum wordt sowieso zwaar overschat.Dit. Rare toko is het.
Een aantal mensen hier vinden het raar om kinderen bijvoorbeeld kinderchampagne in champagneglazen te geven omdat dan de illusie gewekt wordt dat het zonder alchohol niet feestelijk is....

Ik denk dat kinderen die link helemaal nog niet leggen. Ik denk dat kinderen het eerder 'stoer' vinden om hun ouders na te doen zonder dat ze ook daadwerkelijk het echte 'grote mensen drinken' willen.

En het deel van mijn familie dat weigert alchohol te drinken, wil hun andere sapje toch ook in een champagneglas voor het feestgevoel ;).

(dus champagneglas = speciaal = feestgevoel en niet de alchohol)
Het Voedingscentrum is alles behalve onafhankelijk. Forum mobiel dus kan geen links plakken. Maar Google eens op "Voedingscentrum+onafhankelijk+leerstoelen" en zie door wie ze gesponsord worden.... Hier drinken de kinderen water, melk en sojamelk al dan niet met een smaakje, thee al dan niet met suiker of honing, zelfgemaakte ijsthee, diksap en soms Sinas en heel, heel soms cola en dan is het feest.
quote:elninjoo schreef op 10 mei 2012 @ 15:10:

Dronk trouwens ook graag zwarte bessensap en bij 'n dinertje kreeg ik dat ook altijd in 'n wijnglas. Niets mis mee om ook alcoholvrije drank feestelijk te presenteren.Dat kreeg ik ook, druivensap in een wijnglas en aan het glunderen dat ik was. Fluisterde ik naar mijn moeder: "Die mensen denken dat ik écht wijn drink." Ja sure maar ik werd lekker in mijn waan gelaten en wist ook best dat wijn voor volwassenen was.
quote:NYC schreef op 11 mei 2012 @ 08:15:

[...]

Dat kreeg ik ook, druivensap in een wijnglas en aan het glunderen dat ik was. Fluisterde ik naar mijn moeder: "Die mensen denken dat ik écht wijn drink." Ja sure maar ik werd lekker in mijn waan gelaten en wist ook best dat wijn voor volwassenen was.

Ik mocht wel altijd 'n slokje echte wijn proeven van mijn ouders, maar echt lekker vond ik het als kind nog niet.

Wat wel 'n leuke anekdote is, was met m'n ouders in 'n duitstalig land en bestelde een cassis te drinken en toen kreeg ik 'n schnapps! Bleek dat daar 'n bessenjenever cassis wordt genoemd! Heb 'm overigens wel zelf opgedronken want 't was maar 'n klein borrelglaasje. Was toen ook niet echt heel jong meer, denk iets van 11 of 12.
quote:Star schreef op 10 mei 2012 @ 19:47:

[...]

Dit. Rare toko is het.Klopt.
Ik kijk eigenlijk nooit op de site van voedingscentrum. Beetje gezond verstand gebruiken en dan weet je wel wat goed en slecht is.
Stressed is just desserts spelled backwards
Diksap zit toch juist helemaal geen toegevoegde suiker in? Alleen de suikers van de vruchten.

Anyway, teveel suiker is niet goed nee. Maar suiker an sich is geen vergif hoor.

Aspartaam daarentegen is een chemisch goedje, lijkt me altijd slechter dan een natuurprodukt als suiker. (ook al is die dan van iedere voedingsstof berooft).
dat iets uit de natuur komt maakt het niet gezond, of beter dan een chemisch product. natuurlijke producten kunnen ook slecht voor je zijn.
Kan ja.
@ BGB :

Er is niks met prik, maar niemand drinkt dat bij ons, dus we hebben het niet in huis en dus krijgen ze het niet.
quote:pietjebello schreef op 10 mei 2012 @ 16:51:

Mijn kinderen krijgen geen cola, overigens geen 1 ding waarin prik zit.prima, en om mezelf te herhalen koolzuurhoudende frisdrank zorgt voor botontkalking, (dit is onderzocht tot op universitair niveau dus dat moet je voorkomen koste wat het kost
@Groenoog: Heb je hier een bron van? Ik vind die onderzoeken niet met Google. Wel dat je zelf koolzuur aanmaakt bij de verbranding van (vooral geraffineerde) koolhydraten. En iets over de zuurbalans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven