laptop nodig
dinsdag 8 mei 2012 om 22:48
Ik baal want ik heb net te horen gekregen dat ik volgend jaar geen boeken kan gebruiken voor mijn opleiding maar een laptop nodig heb. Nu kan ik deze via school krijgen maar weet iemand de kosten hier van? Plus dat ik ook nog dingen moet downloaden waar de les stof op staat, maar dat is toch vast niet heel duur? Ik zie ook wel soms een laptop in de aanbieding voor 400 euro zoiets. Is het voordeliger om het via school te doen of? En als ik de laptop van school naar huis meeneem, betaal ik dan ook nog extra voor de internet?
dinsdag 8 mei 2012 om 22:58
dinsdag 8 mei 2012 om 23:02
dinsdag 8 mei 2012 om 23:03
De internetkabel kun je ook in je laptop prikken, dat is geen probleem. En anders routertje ertussen en dan kun je thuis ook draadloos internetten.
Voor de kosten van het te downloaden lesmateriaal zou ik even informeren bij je opleiding. Je zal er wel wat voor moeten betalen denk ik, maar ik verwacht dat het goedkoper zal zijn dan papieren boeken.
Voor de kosten van het te downloaden lesmateriaal zou ik even informeren bij je opleiding. Je zal er wel wat voor moeten betalen denk ik, maar ik verwacht dat het goedkoper zal zijn dan papieren boeken.
dinsdag 8 mei 2012 om 23:10
Met een tablet bedoel je toch een soort ipad neem ik aan? :p zou dat kunnen voor school? Ik verwacht ook wel dat het goedkoper is dan boeken maar het is wel vervelend omdat ik nu dus opeens een 'duur' iets moet gaan aanschaffen. En als ik het via school doe, dan moet ik de laptop na mijn opleiding terug geven toch? En als je het via school doet zou het toch niet 600 euro kosten?
dinsdag 8 mei 2012 om 23:10
Ik zou eerst meer informatie aanvragen bij de school. Hoe duur is de laptop die zij aanbieden, wat zijn de voordelen van de aanschaf via de school (garantie, rel. software al geinstalleerd, korting?)
Internetkabel kan je gewoon in je laptop steken, het is ook niet moeilijk om van 1 bestaande kabel naar de pc wifi te installeren.
Internetkabel kan je gewoon in je laptop steken, het is ook niet moeilijk om van 1 bestaande kabel naar de pc wifi te installeren.
dinsdag 8 mei 2012 om 23:14
Ik moet zelf voor mijn opleiding veel teksten lezen en dat gaat vanaf een tablet of e-reader gemakkelijker dan vanaf een vaste PC. Zeker als je die ook nog eens met de rest van het gezin moet delen (als jij wil lezen zit een ander er op - printen is duur want veel pagina's - geluid omdat de PC in de woonkamer staat).
Als je ook veel opdrachten moet maken is een laptop gemakkelijker. Kun je meenemen om op school te werken en collegeaantekeningen te maken.
Normaal gesproken hebbeb scholen deals met bedrijven zodat jij via heb goedkoop een laptop kan kopen. Zo ver ik weet is dat koop en geen huur.
Als je het echt te duur vindt of niet zomaar kunt betalen: op school zijn ook vaak PC's beschikbaar in de bieb of mediatheek.
Als je ook veel opdrachten moet maken is een laptop gemakkelijker. Kun je meenemen om op school te werken en collegeaantekeningen te maken.
Normaal gesproken hebbeb scholen deals met bedrijven zodat jij via heb goedkoop een laptop kan kopen. Zo ver ik weet is dat koop en geen huur.
Als je het echt te duur vindt of niet zomaar kunt betalen: op school zijn ook vaak PC's beschikbaar in de bieb of mediatheek.
dinsdag 8 mei 2012 om 23:16
quote:itsssme schreef op 08 mei 2012 @ 23:10:
[...] En als ik het via school doe, dan moet ik de laptop na mijn opleiding terug geven toch? En als je het via school doet zou het toch niet 600 euro kosten?Dat hangt er natuurlijk vanaf of je de laptop via school koopt of huurt. Als je hem huurt moet-ie terug, maar als je hem koopt niet. Ik verwacht niet dat ze laptops verhuren. Vaak hebben ze wel een deal met een leverancier die dan een bepaald type levert voor een bepaalde prijs. Dat kan voordeliger zijn dan in de winkel. Maar vraag het na bij je opleiding: Wat zijn de specificaties voor je laptop? Wat kunnen zij je leveren voor welke prijs? Op basis daarvan kun je dan nog rondkijken of je zelf ergens goedkoper een laptop kan vinden die voldoet. En dan met die informatie een keus maken.
[...] En als ik het via school doe, dan moet ik de laptop na mijn opleiding terug geven toch? En als je het via school doet zou het toch niet 600 euro kosten?Dat hangt er natuurlijk vanaf of je de laptop via school koopt of huurt. Als je hem huurt moet-ie terug, maar als je hem koopt niet. Ik verwacht niet dat ze laptops verhuren. Vaak hebben ze wel een deal met een leverancier die dan een bepaald type levert voor een bepaalde prijs. Dat kan voordeliger zijn dan in de winkel. Maar vraag het na bij je opleiding: Wat zijn de specificaties voor je laptop? Wat kunnen zij je leveren voor welke prijs? Op basis daarvan kun je dan nog rondkijken of je zelf ergens goedkoper een laptop kan vinden die voldoet. En dan met die informatie een keus maken.
woensdag 9 mei 2012 om 08:45
Op marktplaats staan veel goedkope laptops, en meestal zijn die wel ok! Haal t ding alleen zelf op en kijk of hij werkt.
De school krijgt vaak korting omdat ze superveel van die laptops bestellen, maar als jij een wat smpeler model wilt hebben is het geen probleem om een wat goedkopere buiten school om te kopen.
Op een laptop van300 euro kan je vaak simpele dingen, en niet zoveel tegelijkertijd. As je dus en word aan hebt staan, en internet, aan het msn en bent, en je email open hebt, zal zo'n laptop vastlopen. Maar als je gewoon rustig 1 ding tegelijk doet, en geen grote spelletjes doet (zoals sims) werkt die goed.
De school krijgt vaak korting omdat ze superveel van die laptops bestellen, maar als jij een wat smpeler model wilt hebben is het geen probleem om een wat goedkopere buiten school om te kopen.
Op een laptop van300 euro kan je vaak simpele dingen, en niet zoveel tegelijkertijd. As je dus en word aan hebt staan, en internet, aan het msn en bent, en je email open hebt, zal zo'n laptop vastlopen. Maar als je gewoon rustig 1 ding tegelijk doet, en geen grote spelletjes doet (zoals sims) werkt die goed.
woensdag 9 mei 2012 om 09:09
Wat geeft de opleiding dan zelf aan wat een nieuwe laptop via hun kost. Readers en boeken kun je vaak wel via een interne website aanschaffen (bij onze opleiding noemen ze dat een blackboard, waar je je voor cursussen kan inschrijven en dan staat daar alle beschikbare informatie) Maar als je daar antwoord op wilt, dan kun je dat beter aan je opleiding vragen. Als zij opeens besluiten dat je digitaal moet gaan werken, dan geven ze daar ook wel meer informatie over toch?
Als je straks ook veel werkstukken moet gaan maken, dan zou ik iig geen tablet nemen.
Als je straks ook veel werkstukken moet gaan maken, dan zou ik iig geen tablet nemen.
woensdag 9 mei 2012 om 11:35
Gewoon op Marktplaats kijken. Er zijn inderdaad zat mensen die na 1 of 2 jaar een nieuwe willen, maar er zijn er bijvoorbeeld ook die van hun werk een laptop krijgen en dan hun eigen laptop weg doen (of andersom ). Lees je op internet even in in de specificaties, informeer bij je opleiding wat zij je bieden, ga een rondje gericht advertenties en Marktplaats afzoeken en kijk dan wat het goedkoopste is. Je hoeft echt niet het beste van het beste te hebben.
Wat wel belangrijk is, is dat de juiste software erop staat. Als iedereen op school met Office werkt bijvoorbeeld, dan is het veruit het handigst om ook Office op je laptop te hebben. Misschien dat bij de laptops op school zoiets al geïnstalleerd is. Of informeer eens of je via je school een goedkope studentenlicentie kan krijgen voor de software die je nodig hebt. Want software pakketten zijn wel erg duur als je ze zelf aan moet schaffen. Er worden ook laptops mét software te koop aangeboden, dus dat is in je vergelijking iets om rekening mee te houden.
Internet kan verder ook prima via de kabel, die kabel kun je splitten en dan heb je twee snoertjes, zodat jij er met je laptop ook aan kunt zitten. Of je koopt een draadloos modem (hoeft niet duur te zijn) en je legt wifi aan. Ook dat is redelijk eenvoudig en anders is er vast wel iemand die je daarbij wil helpen.
Een tablet zou ik niet doen. Waarschijnlijk moet je ook werkstukken gaan maken e.d. Een tablet is een leuk speeltje en je kunt er best goed artikelen op lezen, maar het is geen computer waar je makkelijk op kunt werken.
Wat wel belangrijk is, is dat de juiste software erop staat. Als iedereen op school met Office werkt bijvoorbeeld, dan is het veruit het handigst om ook Office op je laptop te hebben. Misschien dat bij de laptops op school zoiets al geïnstalleerd is. Of informeer eens of je via je school een goedkope studentenlicentie kan krijgen voor de software die je nodig hebt. Want software pakketten zijn wel erg duur als je ze zelf aan moet schaffen. Er worden ook laptops mét software te koop aangeboden, dus dat is in je vergelijking iets om rekening mee te houden.
Internet kan verder ook prima via de kabel, die kabel kun je splitten en dan heb je twee snoertjes, zodat jij er met je laptop ook aan kunt zitten. Of je koopt een draadloos modem (hoeft niet duur te zijn) en je legt wifi aan. Ook dat is redelijk eenvoudig en anders is er vast wel iemand die je daarbij wil helpen.
Een tablet zou ik niet doen. Waarschijnlijk moet je ook werkstukken gaan maken e.d. Een tablet is een leuk speeltje en je kunt er best goed artikelen op lezen, maar het is geen computer waar je makkelijk op kunt werken.
donderdag 10 mei 2012 om 22:08
Ik ben er vandaag achtergekomen wat de prijs is van een laptop als ik het via school regel.
De goedkoopste is 475 euro!
Belachelijk want dit kan toch echt wel goedkoper als ik het zelf goed zoek in winkels?
Ik heb een basis laptop/notebook nodig met 2 GB.
Ik heb al op marktplaats gekeken maar ik vind het moeilijk om iemand zo te vertrouwen.
Iemand een winkel als idee waar ik een laptop van 300 euro kan krijgen?
De goedkoopste is 475 euro!
Belachelijk want dit kan toch echt wel goedkoper als ik het zelf goed zoek in winkels?
Ik heb een basis laptop/notebook nodig met 2 GB.
Ik heb al op marktplaats gekeken maar ik vind het moeilijk om iemand zo te vertrouwen.
Iemand een winkel als idee waar ik een laptop van 300 euro kan krijgen?
donderdag 10 mei 2012 om 23:14
Ja, want hoe meer GB, hoe meer opslagcapaciteit en snellere laptop. Via Marktplaats ben ik zelf nog nooit opgelicht hoor, maar ik zou voor een dergelijk product wel bij mensen langs gaan. Heb je niemand in je omgeving met een beetje verstand van computers, die even met je mee kan om het apparaat te bekijken?
vrijdag 11 mei 2012 om 21:17