Geld & Recht alle pijlers

Getrouwd + eigen bedrijfje

11-05-2012 14:37 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me uitleggen wat ik het beste kan doen?

Wij hebben geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen.

Nu wil ik op termijn (mogelijk) voor mezelf beginnen.

Wat kan ik het beste doen zodat ons huishouden niet te lijden heeft mocht het mis gaan?
Het ligt volgens mij een beetje aan wat voor bedrijf je wilt beginnen. Een eenmanszaak, NV, BV enz.

Maar het beste is om in ieder geval privévermogen zoals huis, auto e.d. op de naam van je partner te zetten zodat ze daar bij eventuele problemen niet aan kunnen komen. Het beste maar weet niet of dat ook echt kan is gemeenschap van goederen omzetten in huwelijksevoorwaarden. Zoals gezegd geen idee of het kan maar even bij notaris navragen kan altijd
Hangt af van de bedrijfsvorm die je kiest. Wanneer je hoofdelijk aansprakelijk bent, dus men kan aanspraak maken op je prive bezit, dan kun je soms beter omzetten naar huwelijkse voorwaarden, dan kan men niet aan het prive bezit van je man komen. je kunt bij kvk cursussen volgen en tzt met een notaris overleggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kan je een bedrijfsvorm kiezen waarbij je niet hoofdelijk aansprakelijk ben als je alleen een bedrijfje heb waar zeker geen personeel bij komt?

Ik heb voorlopig nog de ballen verstand van de verschillende bedrijfsvormen.

KVK-cursussen weet ik dat er zijn. En ik geloof dat mijn bank ook wel voorlichting geeft.
quote:Maja82 schreef op 11 mei 2012 @ 14:49:

Kan je een bedrijfsvorm kiezen waarbij je niet hoofdelijk aansprakelijk ben als je alleen een bedrijfje heb waar zeker geen personeel bij komt?Ik heb voorlopig nog de ballen verstand van de verschillende bedrijfsvormen.

KVK-cursussen weet ik dat er zijn. En ik geloof dat mijn bank ook wel voorlichting geeft.

Alles kan, maar of je dat ook wil? Bij verschillende bedrijfsvormen zijn ook verschillende kosten verbonden. Een eenmanszaak is veel goedkoper om op te richten dan een BV of NV. Ik zou naar de voorlichtingsdagen van de KvK gaan. Die kunnen je dat haarfijn uitleggen.

Het geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in partnerschapsvoorwaarden bij de notaris. Verschilt wel per rechtsvorm of je hier iets mee opschiet overigens, dus eerst je laten voorlichten!
Ik zou even bij de KvK informeren en veel informatie opzoeken. Elke bedrijfsvorm heeft voor en nadelen maar vooral de bedrijfsvormen waar je niet hoofdelijk aansprakelijk bent zijn duur of niet te verkrijgen voor een eenmanszaak. Even informatie opvragen bij de Kvk is het meest betrouwbaar. Zij hebben dagelijks met dit soort dingen te maken maar waarschijnlijk kan het niet (anders zou iedereen dat natuurlijk doen)
Je bedrijf nooit bedrijfje noemen. Klinkt alsof je het zelf niet serieus neemt, maar beetje hobbymatig geknutsel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 11 mei 2012 @ 14:53:

Je bedrijf nooit bedrijfje noemen. Klinkt alsof je het zelf niet serieus neemt, maar beetje hobbymatig geknutsel.
Maja

Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld het huis op naam van je man zet, hij de hypotheek dan ook voortaan moet betalen. Tenminste, dat vertelde de notaris ons.

Neem je veel financieel risico met je eigen bedrijf? Steek je jezelf bijvoorbeeld in de schulden? Of valt het allemaal wel te overzien?
Mag ik vragen wat je precies wilt beginnen, heb je ook startkapitaal nodig, want dan zul je vooraf ook een businessplan moeten schrijven om te overleggen bij de bank.
quote:Frutje schreef op 11 mei 2012 @ 14:56:

Maja

Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld het huis op naam van je man zet, hij de hypotheek dan ook voortaan moet betalen. Tenminste, dat vertelde de notaris ons.

Dat kan toch ookals TO meebetaald maar dan via zijn bankrekening of zie ik dat verkeerd. Wel moet je bedenken wat de risico's zijn bij echtscheiding want misschien als het op zijn naam staat kun jij er geen aanspraak op maken (ook iets om even bij notaris of accountant na te vragen)
Zoals ik nu inschat zijn er niet veel kosten aan verbonden. Materialen en gereedschap schaf ik tijdens mijn studie al aan. Daarmee kan ik al een eind voor uit.

Verder kan ik niet uitwijden ivm herkenbaarheid.
Ja inderdaad ga naar een van de KvK dagen. Maar ook de belastingdienst geeft deze cursussen. Die kun je vinden op de site van de belastingdienst. De keus voor een bedrijfsvorm hangt ook af van het risico. Geef je bijvoorbeeld advies dan loop je minder risico dan bv een winkel met een vooraad en huur. Goed laten informeren wat het beste bij jullie past.
"Het ligt volgens mij een beetje aan wat voor bedrijf je wilt beginnen. Een eenmanszaak, NV, BV enz.

Maar het beste is om in ieder geval privévermogen zoals huis, auto e.d. op de naam van je partner te zetten zodat ze daar bij eventuele problemen niet aan kunnen komen. Het beste maar weet niet of dat ook echt kan is gemeenschap van goederen omzetten in huwelijksevoorwaarden. Zoals gezegd geen idee of het kan maar even bij notaris navragen kan altijd"

dit heeft geen enkele zin als je een gemeenschap van goederen bent getrouwd/ geregistreerd.

Je kunt wel bij de notaris je gemeenschap omzetten in huwelijkse voorwaarden bij de notaris vanaf een bepaalde datum.

Dat is wel verstandig, altijd trouwens, om elkaar te beschermen.
quote:gordijn87 schreef op 11 mei 2012 @ 14:41:

Het ligt volgens mij een beetje aan wat voor bedrijf je wilt beginnen. Een eenmanszaak, NV, BV enz.

Maar het beste is om in ieder geval privévermogen zoals huis, auto e.d. op de naam van je partner te zetten zodat ze daar bij eventuele problemen niet aan kunnen komen. Het beste maar weet niet of dat ook echt kan is gemeenschap van goederen omzetten in huwelijksevoorwaarden. Zoals gezegd geen idee of het kan maar even bij notaris navragen kan altijd

Dit klopt niet helemaal. Als je nu alles op de naam van je partner zet, over een maand een bedrijf begint en over een half jaar failliet bent met alle bijbehorende schulden, kán de rechter zeggen dat je dit hebt zien aankomen en je alsnog persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld voor alles wat er in de gemeenschap van goederen zit.

Dat is net als dat je wel op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, alle spaargeld netjes hebt verdeeld, maar vlak voor je faillissement alles in 1x op de naam van je partner zet. Ook dan kan er gezegd worden dat je het hebt zien aankomen en je alsnog voor jou deel aansprakelijk wordt gesteld.

Daarbij vraag ik me persoonlijk af of het wel verstandig is om alles op de naam van je partner te zetten, ik vraag me af of je dan in geval van scheiding bijv nog wel iets te willen/eisen hebt.

Het verstandigste, als je een eenmanszaak begint, lijkt mij dat je de gemeenschap van goederen omzet in huwelijkse voorwaarden.

Dat was eerst nogal een gedoe volgens mij, maar per 1 januari 2012 is er een wetswijziging geweest wat dit makkelijker maakt. Het fijne weet ik er niet van, aangezien ik op hv getrouwd ben heb ik me er niet in verdiept.

Neem anders eens contact op met een notaris, die kan je er het fijne van vertellen.
Ik leer hier al wel het e.e.a. van.

Als ik vorder met mn opleiding ga ik naar de KVK voor meer info. Pas dan heb ik meer zicht op het hoe en wat na mn opleiding.

Als er concrete plannen zijn ga ik sowieso naar een notaris en mn bank.
Zolang je geen tonnen nodig hebt om te investeren zou ik gewoon een eenmanszaak starten. Lekker simpel, inschrijven bij instanties en starten maar. Als er toch enorme omzetten uitkomen kun je er een BV van maken.

Alles op je partner zetten geeft ook een hoop risico's, dan moet je wel heel zeker zijn van je relatie.
Er zijn zeker geen tonnen nodig. Ik heb wat reserveonderdelen en materiaal om spul te maken liggen.

Dank alvast voor alle info en mee denken.
Bij bedrijfsvorm BV ben je standaard niet hoofdelijk aansprakelijk als het mis gaat. TENZIJ er kan worden aangetoond dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur/wanbeheer.

Of je als bedrijfsvorm beter een BV of eenmanszaak (met of zonder personeel) kan hebben, is naast aansprakelijkheid vooral afhankelijk van wat voor bedrijf, omzet enz.

Bij de KvK kunnen ze daar zeker meer over vertellen

Ik wou het nèt te zeggen...

conversation = awareness
Als startend ondernemer kom je meestal uit bij oprichting van een eenmanszaak.

BV op richten is voor de meeste starters te duur en te ingewikkeld en daarom geen optie.

Je bedrijf nooit bedrijfje noemen. Klinkt alsof je het zelf niet serieus neemt, maar beetje hobbymatig geknutsel.Inderdaad, dat is al 1.quote:Maja82 schreef op 11 mei 2012 @ 14:49:

Kan je een bedrijfsvorm kiezen waarbij je niet hoofdelijk aansprakelijk ben als je alleen een bedrijfje heb waar zeker geen personeel bij komt?

Ik heb voorlopig nog de ballen verstand van de verschillende bedrijfsvormen.

De bank is voor bankzaken, de KvK is voor ondernemingsvragen en de notaris is voor de juridische kant van sommige zaken. Ga geen advies vragen aan de bank over een te starten onderneming! Daar heb je de KvK voor, of eventueel een accountant.

quote:gordijn87 schreef op 11 mei 2012 @ 14:56:

Mag ik vragen wat je precies wilt beginnen, heb je ook startkapitaal nodig, want dan zul je vooraf ook een businessplan moeten schrijven om te overleggen bij de bank.

En dit vind ik echt ouderwets denken. Om te beginnen moet je sowieso voor jezelf een business plan maken, niet alleen financieel maar ook m.b.t. je visie, wat wil je, marketing etc.

Het kan ook zijn dat men zelf het startkapiaal heeft, dan heb je de bank helemaal niet nodig. Maar dat business plan evengoed nog wel...

Een cursus boekhouden bij de KvK is ook nog een hele goede.

En open een bankrekeningnummer voor je bedrijf zodat je de administratie lekker overzichtelijk kan houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven