Geld & Recht alle pijlers

Ontslag werknemer

16-04-2012 19:45 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het bezit van een kledingwinkel en heb enkele hele fijne medewerksters in dienst. Met uitzondering van een oudere medewerkster (12 urencontract). Zij haalt minder omzet in verhouding met haar collega's, meldt zich vaker ziek, en is niet op haar mondje gevallen tegen mij. Kortom, ik wil haar graag kwijt. Maar omdat zij al vrij lang in dienst is, vind ik het erg moeilijk.

Ik heb al verschillende keren met haar gesproken en ze belooft beterschap, maar het leidt niet tot verbetering.

Het is zelfs zo erg, dat ik me erger aan haar.

Wat te doen....?!?
Ik vind de stap van 'ik vind het moeilijk mijn medewerker streng aan te spreken' naar 'ik wil haar ontslaan' erg groot.

Mijn advies is om eerst maar eens aan te geven dat het je menens is. Dat je zelfs gedachten hebt over of deze werkrelatie nog wel toekomst heeft op deze manier. Dat je haar alle kans wilt geven om te laten zien dat ze goed kan functioneren, maar zo niet, dat je in ieder geval de gesprekken gaat vastleggen en laat ondertekenen.

Er kan veel veranderen als je aan de medewerker laat zien dat je het echt meent en dat je ook daadwerkelijk laat zien in je gedrag dat je het (deze keer) wel echt meent. Niet lullig bedoeld maar ik zou je ook niet serieus meer nemen.

Voordat je dat gesprek houdt zou je voor jezelf wel heel duidelijk moeten weten wat je nu eigenlijk verbetert wilt zien aan haar functioneren.
quote:oogappeltje schreef op 16 april 2012 @ 21:19:

Hoe kan dat nou? Je kan toch zeker wel je eigen werknemer ontslaan als je dat nodig vind? Gekke wereld, leven we in.

En als jouw baas dat bij jou doet, ben je hoogst verontwaardigd en is het een lul?

*iets met 2 maten meten*
quote:Summerdance schreef op 16 april 2012 @ 20:31:

[...]

Huh wat apart, om dat samen te doen.

Ik hou mijn functioneringsgesprekken altijd wat losser dan dan mijn beoordelingsgesprekken...

Ik zou dat niet kunnen combineren...Het geniet mijn niet mijn voorkeur om het samen te doen, doe het zelf apart met zes maanden er tussen. Maar gezien het feit dat er nu helemaal geen gesprekken hebben plaatsgevonden leek het mij verstandig om beiden te doen zodat werknemer weet waar hij staat, maar werkgever ook.
Hou er wel rekening mee dat wanneer ze na 15 jaar geen functioneringsgesprek te hebben gehad, best eens achterdochtig kan worden als je 'ineens' met een gesprek op de proppen komt.

Werknemer voelt dan ook nattigheid, kan twee kanten op. Als ze nu al snel geneigd is zich ziek te melden, dan kan ze (als ze zich aangevallen voelt) zich misschien wel volledig ziekmelden.

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar wel van dichtbij gezien. Heeft de werkgever véél geld en energie gekost.

Ik heb ook nog nooit funct. gesprekken gevoerd, maar ben er inmiddels ook achter dat het écht noodzakelijk is. Ik laat mij hierin nu begeleiden door een bevriende coach. Helpt wel.

Ik snap je trouwens heel goed, het is moelijk in een kleine onderneming om niet te familiar te worden. Je gaat er misschien soms ook te makkelijk vanuit dat zij ook voor jou doen, wat jij voor hen/ de zaak doet.
Inderdaad, als er 15 jaar geen gesprekken zijn gevoerd (vreemd trouwens, volgens mij ben je dan als werkgever nalatig) en dan ineens wel met de insteek van dossieropbouw gesprekken houden, zal bij een rechter vreemd overkomen.

Kans is dus groot dat je volgens de kantonrechtersformule minimaal15 keer een maandsalaris plus alle advocaatskosten moet betalen en mogelijk nog iets extra's omdat de arbeidsmarkt voor deze dame, gezien haar leeftijd krap is en zij een redelijke tijd moet krijgen iets anders te kunnen vinden.

Reken hiervoor maar dat je haar nog zo'n 6 tot 12 maanden op je loonlijst hebt staan.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Als reden kun je geven dat je het bedrijf wil profesionaliseren, maak ervan dat we in een moeilijke economische tijd leven en dat er op geen enkel vlak geld mag blijven liggen.

Stel een huishoudelijk reglement op en laat iedereen dat tekeningen.

Begin met een doelstellingengesprek: vraag naar verbeterpunten en ideeen voor bijvoorbeeld meer omzet. Vraag naar persoonlijke doelstellingen; zet je mensen op scherp. Spreek voor ieder onderdeel af dat ze bij het volgende gesprek tenminste 3 voorbeelden kunnen noemen van verbetering.

Maak smart afspraken!

En vergeet niet te vermelden waar je wel tevreden over bent.

Spreek mensen aan als ze regels overtreden en leg dit schriftelijk vast.

Ga dossiers maken en bijhouden.
quote:kate27 schreef op 17 april 2012 @ 20:50:

Stel een huishoudelijk reglement op en laat iedereen dat tekeningen.

Spreek mensen aan als ze regels overtreden en leg dit schriftelijk vast.

Deze beide voorstellen kun je mensen wel laten tekenen, als ze dat al willen, maar dan tekenen ze voor "gezien" en niet voor "akkoord".

Daar zit juridisch gezien een groot verschil in.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Parelmoertje,

Je hebt nog 2 werknemers, hoe vinden die de omgang met haar. Gaat dat wel goed of klagen ze over haar?

En, wil je haar echt helemaal kwijt, of, als ze haar gedrag en houding veranderd, zou je haar wel willen houden?? Ik bedoel: geef je haar nog een kans of wil je dat ze weg is.
Mocht je haar inderdaad willen ontslaan kijk dan uit, en gezien je verleden dat je niet veel (zakelijk) communiceerd met je werknemers raad ik je wel aan om een goed plan te hebben.

Mijn moeder werkte in een boetiekje van een vriendin samen met nog, geloof ik 5, andere vriendinnen. In de eerste instantie was dit een "voor de leuk" boetiekje volgens mij voornamelijk gefinancieerd door manlief maar door inzet van voornamelijk de bazin werd het uiteindelijk een goed lopende zaak.

Tegen die tijd had iedereen ook een partime vast contract en dit was toen (ergens begin jaren 90 geen probleem) maar goed lang verhaal. 1 werkneemster nam het al lang niet meer serieus, beetje koffieleuten, en beschouwde zichzelf eigelijk meer als mede-eigenaaresse dan werknemer. Dat escaleerde dus toen bazin dus ook vanuit het niets zich opeens "officieel" ging gedragen met functionerings gesprekken etc.

Uiteindelijk heeft ze haar kunnen ontslaan/afkopen maar dit heeft haar een flinke som gekost en iedereen wist natuurlijk hoeveel. Hierna bedachten 2 werknemers dat zij ook wel zo'n "bonus" wilde en begonnen vervolgens ook zich lamlendig te gaan gedragen in de hoop te onslagen worden...

Serieus waar. Uiteindelijk is een van de twee nog wel tot inkeer gekomen en heeft uiteindelijk zelf ontslag genomen maar de ander is uiteindelijk ook uitgekocht.

Hierna was de bazin zo op dat ze de hele toko heeft verkocht, en inmiddels bestaat het hele bedrijf niet meer.

Beetje een horror verhaal natuurlijk, maar zeker in kleine bedrijven waar men "vrienden" zijn en al zo lang werken zou ik er wel echt goed voor zorgen dat je de rest van het personeel niet tegen je gaat werken.
Misschien kan je eerst bedenken wat jij een ideale verstandhouding vindt tussen jou en je medewerker.

Daarna kan je iets op papier zetten hoe je dit kan bewerkstelligen (heel belangrijk)!

Dit zou bijv. kunnen door idd consequent te zijn in het voeren van gesprekken.

Je kan bij je medewerkers aangeven dat er wat zaken gaan veranderen en dat je (eventueel zeg je dat dit door crisis komt of ingewikkelde wetgeving) daarover met ze wilt praten. Ik zou dit een op een doen.

Je kan voor een meer zakelijke opzet kiezen door idd te werken met commissies. Je hebt wel een bedrijf wat moet leven van de omzet, dus is een commerciele insteek ook niet gek.

Zorg dat je eerst goed weet hoe je het zelf aan zou pakken. Daarna kan je aan je medewerkers vragen wat zij denken wat hun input in het verhaal zou zijn. Het is de kunst om tot iets te komen waarbij je je medewerkers motiveert en gemotiveerd houdt, je kan ze meekrijgen door ze het gevoel te geven dat ze er zelf ook iets in te zeggen hebben.

Je moet proberen een sfeer te creeeren waarin het mogelijk is dat je medewerkers jou ergens op aan kunnen spreken, dat geeft je de mogelijkheid dat je zelf ook je medewerker kan aanspreken.

En ik zou mezelf bijscholen als ik jou was.

Het ontslaan van die medewerker kost je denk ik teveel en kan bij een langlopend conflict het einde van je bedrijf betekenen.
Daarom doen werkgevers steeds meer aan payrolling,kost wat meer maar nu met die nieuwe werkgeverregels die ze door willen voeren uiterst handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven