schoonmaak hulp

11-05-2012 21:06 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat 't een beetje te druk wordt voor mij en mijn vriend zijn wij op zoek naar een hulp om schoon te maken.

Ik ben absoluut geen poets en heb altijd al een hekel gehad aan schoonmaken.

Nu komt er maandag een vrouw langs die misschien bij ons schoon wil maken. Ergens vind ik 't best eng, ik ben nu al bezig om 't hele huis extra schoon te maken omdat zij komt kijken.

We hebben een redelijk klein huis, 3 kleine slaapkamers, 2 kinderen (1 en 4), 4 katten en een hond.

Het liefste zou ik willen dat zij om de week zou komen, is dat wel redelijk of wil een hulp liever iedere week komen?

Is 't te doen om een huis(je) te poetsen in 4 uur? Ik heb hier geen idee van want ik doe er zelf eeuwen over.

Is 't normaal dat een hulp alle kamers doet of laat b.v. je eigen slaapkamer overslaan en doe je die zelf?

Waarschijnlijk zal zij zwart betaald willen krijgen. Moeten we haar dan doorbetalen in de vakantie?

En met kerst, een kerstpakket?

Iemand hier met ervaringen?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik probeerde wel altijd de troep op te ruimen voor ze kwam, zoals afwas enzo. Anders ging zij dat doen, en ik vond dat er wel klussen waren die ik liever had dat ze deed.

En ja ik vroeg welk schoonmaakmiddel ze het liefste gebruikte, en ook om de lege verpakking op de aanrecht te laten staan, zodat ik er aan dacht nieuwe te kopen.

Verder liet ik haar haar eigen gang gaan, had ze zin om de ramen te zemen dan deed ze dat, soms had ze de strijk weggewerkt.

Extra voor vakantie heb ik nooit bij stilgestaan, wel verjaardag
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Grappig, bij verjaardag heb ik nou nog nooit wat extra's gedaan. Komt misschien ook omdat ik niet weet wanneer die is (en er wordt hier al 4 jaar gepoetst). Oei.... *schaam*
Hier nog een poets . Doorbetalen in de vakantie en bij ziekte wordt niet gedaan, maar aangezien mijn uurloon hoger ligt dan wat ik zou krijgen bij een organisatie, moet ik daar niet over klagen. Met kerst krijg ik bij de meesten een extraatje, dat varieert van een tientje extra tot een cadeaubon van douglas van 25 euro. Eén meneer is zo blij met me, daar krijg ik gewoon met álle feestdagen een extraatje. Heel lief en niet nodig maar goed, hij is weduwnaar en behalve poetsen regelt hij monteurs op mijn ochtend, zet ik knoopjes vast, was de gordijnen en strijk wat er nog ligt. Het is, kortom, een beetje geven en nemen.

Ik heb ooit op een slaapkamer een prachtige roze vibrator gevonden. Tja. Ik kan er niet zo mee zitten, al trek ik de grens bij het opruimen van gebruikte condooms, dat doe je maar lekker zelf.

Houd gewoon zelf rekening met kleine dingetjes. De ijskast schoonmaken is gewoon het handigst als je op vakantie bent, of in elk geval voordat je boodschappen gaat doen. Zorg ervoor dat er stofzuigerzakken in voorraad zijn, dat er voldoende spullen staan (ik heb ooit een huis mogen poetsen met 2 dopjes allesreiniger, geloof me, dat werkt dus NIET). Dat de schrobber voorzien is van een lange steel zonder splinters, dat er voldoende emmers staan (ik werk zelf heel vaak met 2 emmers tegelijk), dat de poetslappen gewassen worden zonder wasverzachter, dat er handschoenen klaarliggen, dat er een goede ramentrekker ligt (!!!). Vraag even met welk spul zij graag werkt, maar let ook op; sommigen gebruiken per 2x een hele fles allesreiniger, van méér spul in het water wordt je huis niet schoner, integendeel.

Probeer zoveel mogelijk op te ruimen en overbodige spulletjes weg te doen. Klein grut is meer werk om schoon te maken dan grote oppervlaktes. Ik vind het zelf geen enkel probleem om eerst een uur te spenderen aan het opruimen van de keuken en het leegmaken van de tafels, ik krijg betaald per uur en wat ik in dat uur moet doen boeit me vrij weinig. Maar het is natuurlijk wel zonde van de tijd.

En verder gewoon uitproberen.
Mijn hulp komt iedere week 4 uur. De ene week goed stoffen en zuigen, badkamer en wc. De rest van de tijd vult ze dan op met kleine dingetjes. (bv radiator in de badkamer, de deuren) Andere week bij stoffen en zuigen en dan een grote klus. Bv buitenboel
Ik begrijp je reactie niet Shogubo....?
Bij ons komt ze 1x per 2 weken 3 uurtjes.

Zij doet;

Stofzuigen (3 verdiepingen)

Beneden dweilen

Afstoffen beneden

Toiletten

Badkamer

Als er nog tijd over is of als ze het afstoffen een keer laat zitten lapt ze de ramen. Ik leg altijd een briefje neer als het zover is of een uur extra geld zodat ze wat langer de tijd heeft.

Ze krijgt ¤ 10,- per uur.

Met kerst leg ik het dubbele neer en als ik eraan denk af en toe een kleinigheidje.

Zeker als je beide meer dan 40u per week werkt is het een uitkomst.. Ik schaam het om te zeggen maar kan ook eigenlijk niet meer zonder...
Ohja, nog een kleine aanvulling. Ik ben ooit gecontroleerd en daar was ik niet blij mee. Laat geen geld slingeren tussen de kussens van de bank of eronder, want ik laat het bewust in de stofzuigerzak verdwijnen en je krijgt je sleutel terug. Als je me niet alleen wilt laten moet je thuis blijven.
quote:Vlinder1 schreef op 11 mei 2012 @ 21:48:

Bij ons komt ze 1x per 2 weken 3 uurtjes.

Zij doet;

Stofzuigen (3 verdiepingen)

Beneden dweilen

Afstoffen beneden

Toiletten

Badkamer

Als er nog tijd over is of als ze het afstoffen een keer laat zitten lapt ze de ramen. Ik leg altijd een briefje neer als het zover is of een uur extra geld zodat ze wat langer de tijd heeft.

Ze krijgt ¤ 10,- per uur.

Met kerst leg ik het dubbele neer en als ik eraan denk af en toe een kleinigheidje.

Zeker als je beide meer dan 40u per week werkt is het een uitkomst.. Ik schaam het om te zeggen maar kan ook eigenlijk niet meer zonder...

¤ 10,- per uur. , da's weinig joh,

Daar ga ik het echt niet voor doen.

No way

Ik reken ¤ 12,50,- per uur , maarrrrr, dan is je huisje ook spik en span
Nee, dat kan ik me voorstellen dat je niet blij wordt van controle. Ik zou ook nooit op 't idee komen om geld (opvallend) te verstoppen om te kijken of je dat mee neemt.

Hoewel ik 't best een klein beetje eng vind, een vreemde in huis moet er natuurlijk gewoon vertrouwen zijn. Anders wil ik er niet eens aan beginnen.
quote:exces schreef op 11 mei 2012 @ 21:50:

Ohja, nog een kleine aanvulling. Ik ben ooit gecontroleerd en daar was ik niet blij mee. Laat geen geld slingeren tussen de kussens van de bank of eronder, want ik laat het bewust in de stofzuigerzak verdwijnen en je krijgt je sleutel terug. Als je me niet alleen wilt laten moet je thuis blijven.Oeps, bij mij slingert er altijd wel ergens kleingeld,uit mn zakken gevallen ofzo. Als ik ooit weer een poetsmevrouw krijg zal ik zeggen dat dat geen controle is.
quote:dinte schreef op 11 mei 2012 @ 21:44:

Grappig, bij verjaardag heb ik nou nog nooit wat extra's gedaan. Komt misschien ook omdat ik niet weet wanneer die is (en er wordt hier al 4 jaar gepoetst). Oei.... *schaam*nou eigenlijk was het kerst en verjaardag in een, was dezelfde week
quote:nlies schreef op 11 mei 2012 @ 22:02:

[...]

Oeps, bij mij slingert er altijd wel ergens kleingeld,uit mn zakken gevallen ofzo. Als ik ooit weer een poetsmevrouw krijg zal ik zeggen dat dat geen controle is.

Nouja, ik heb een adres waar dat ook gebeurd, is geen punt, meestal mik ik het ergens in een schaaltje. Als het ter controle is merk je dat meestal wel. Toen er allemaal munten onder de bank-kussens lagen was het duidelijk. Ik heb de stofzuiger genomen en ben daarna zonder er iets over te zeggen vertrokken. Ik betwijfel of ze dat hebben nagekeken en het was zeker 20 euro...

Niet doen dus.
quote:dinte schreef op 11 mei 2012 @ 21:40:

Wat wij doen is iets kleins met kerst (doosjes bonbons) en in mei 1 keer dubbel betalen (als een soort van vakantiegeld).

Onze hulp doet in 2 uur: de badkamer, 2 wc's en het hele huis (3 verdiepingen) stofzuigen en dweilen en de woonkamer afstoffen. Als er dan nog tijd over is worden de ramen gezeemd (maar dat lukt lang niet altijd). We hebben een hulp die is van niet lullen maar poetsen en die echt wel 2 uur nodig heeft voor deze klussen (zelf zou ik er beslist langer over doen).

Verwacht trouwens geen wonderen, want je doet er niet voor niets zelf langer over. Ik vind het alleen heerlijk dat de boel wordt bijgehouden en zo'n 3 a 4 keer per jaar doe ik de badkamer en wc's nog een keer extra grondig zelf.

Als jouw hulp in 2 uur het hele huis (3 verdiepingen) doet dan heeft zij toch echt een turbo stand. Ik vind het een beetje te weinig voor 3 verdiepingen, ik werk zelf in de thuiszorg dus heb wel enige ervaring met werkdruk.

Opmerking naar TO, een hulp die zwart werkt en ziek wordt heeft geen vervanging. Aangezien je een hekel hebt aan het huishouden( te lezen in je OP) lijkt het mij handiger als je eens kijkt op www.wittewekster.nl wellicht dat zij bij ziekte vervangen worden.
Bij ons:

Keuken poetsen (buitenkant, niet inkasten)

Onder stoffen, zuigen en dweilen.

Wc, badkamer poetsen.

Kinderkamers en onze slaapkamer stof afnemen, zuigen en dweilen (dweilen hoeft van mij niet, de poetshulp wel nodig).

Verder regelmatig de ramen poetsen,

Soms zelfs de bedden verschonen (kan ik niet door lich. problemen).

Betalen: €10. Per uur, 3 uur per week. Verder kadootje per kerst (cadeaubon a25 euro) in mei eenmalig 20 euro extra (vakantie geld).

In onze vakantie komt ze meestal toch, doet dan wat alternatieve zaken (rolluiken schoonmaken, grote beurt badkamer).
quote:exces schreef op vrijdag 11 mei 2012 21:50 Ohja, nog een kleine aanvulling. Ik ben ooit gecontroleerd en daar was ik niet blij mee. Laat geen geld slingeren tussen de kussens van de bank of eronder, want ik laat het bewust in de stofzuigerzak verdwijnen en je krijgt je sleutel terug. Als je me niet alleen wilt laten moet je thuis blijven.Ik vrees dat bij ons altijd wel wat klein geld rond slingerd. Ik hoop niet dat ze er eat achter zoekt.
Onze hulp heeft inderdaad een turbo stand en we betalen 15 euro per uur (relatief veel, maar in dit geval meer dan verdiend). Ik heb wel eens gevraagd of er meer tijd nodig was voor alle klussen, maar dat werd niet nodig gevonden, dus heb ik het maar zo gelaten.
Leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat.

Onze schoonmaakster is super en komt 3 uur per week om alles bij te houden. Als we op vakantie zijn doet ze de grote klussen zoals houtenvloer in de boenwas zetten enzo.

Eerst vroeg ze 9 euro per uur netto en betaalden we dat zwart. Op ons initiatief betalen we nu wit (voor ziekte en pensioen vonden we dat uiteindelijk eerlijker als het iemand is die dit als permanent werk doet) is het 9,50 netto en 17, 00 bruto (overigens wonen we niet in Nederland). Met kerst hebben we 50 Euro gegeven. Verder betalen we geen vakantie geld en ook niet als ze niet kan wegens ziekte of haar vakantie. Wel neem ik soms iets voor haar mee uit Nederland en we wisselen ook recepten uit (grappig om te lezen dat iemand anders dit ook doet).

Ben echt heel blij met haar want ze is erg pro-actief en ziet veel beter dan ik dat het plafond van de keuken wel eens gesopt mag worden of de ramen nodig gelapt. Ik laat dus ook compleet aan haar over wat ze doet.

Verder inderdaad vragen welke schoonmaakmiddelen en attributen ze graag gebruikt. Onze schoonmaakster is bijv. dol op microvezel stofdoeken en dwijlen en had liever een ander soort mop dan dat wij hadden.
2 uur vind ik ook erg weinig, maarja als de schoonmaakster dat kan in die tijd.. Prima
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Met 2kinderen, 4katten en n hond vind ik 3-4 uur per twee weken weinig. Persoonlijk vind ik die uren dan voor elke week als je zelf niets meer doet.
@pietjebel: met 1x in de twee weken moet je er idd niet van uit gaan dat je zelf niks meer hoeft te doen. Maar ik vind het heerlijk dat de basis sowieso gedaan word, en ik alleen een beetje hoef bij te houden.
Iedere week ben ik weer blij als ze geweest is. Maar als we op vakantie gaan is het helemaal heerlijk. Ze komt dat één keer en zorgt ervoor dat we als we thuis komen een heerlijk schoon huis aantreffen. Op de terugweg in de auto kijk ik daar al naar uit. Een klein feeste is dat wel!
Ik weet dat ik dan zelf nog wel iets moet doen, maar inderdaad als de basis schoon is dan is 't makkelijker om bij te houden.

Ik vraag 't haar maandag wel, ziet ze 't niet zitten nou ja dan houdt 't op.
Toen ik 16 was heb ik voor de thuiszorg gewerkt, daar kreeg ik bij een mevrouw 2 uur de tijd voor de volgende klussen;

- hele appartement stofzuigen

- badkamer poetsen

- toilet poetsen

- woonkamer afnemen met nat

- keuken schoonmaken

- plinten in het hele huis met nat afnemen (ja ook achter het bed)

- bed verschonen

- ramen lappen

- boodschappen doen

Dat was wel een beetje veel...dat zou ik dus niet verwachten.
This is not kosher!
Nee, dat lijkt me zelfs voor 4 uur 'n beetje teveel van 't goede.
Heb een hulp 3 uur per week, een grote wagen, dus chalet,

zij dweilt, zeemt ramen, al het sanitair, badkamer, ja hebben wij ook in een wagen,en gaat gewoon haar gang.

Heb haar al 12 jaar, betaal haar 40 euro, en betaal haar vakantie 2 weken door en met kerst en nieuw ook een week extra,

vind verdiend ze gewoon.

Wat je zelf niet kunt in 3 uur verlang ik ook niet van mijn hulp, nooit geen trubbels

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven