tips Praag
vrijdag 11 mei 2012 om 22:24
Hoi, van de anwb hebben ze boekjes over steden/ gebieden. Die van praag is zeker een aanrader. Staan de hoogtepunten in en achtergrond info. Ook staan er diverse (loop)routes in, incl plattegrond. Ik heb destijds veel dingen uit dat boekje gehaald. Verder haaden wij niet ver van het hotel een prachtig uitzicht over de stad vanaf een heuvel. Zal morgen eens opzoeken waar dat is (al zal dat ter plekke niet moeilijk te vinden zijn).
Groetjes
Groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
vrijdag 11 mei 2012 om 22:25
vrijdag 11 mei 2012 om 23:03
Wat ik zelf de aller-, allermooiste verrassing vond van Praag was het Kunstmuseum. Er wordt nauwelijks reclame voor gemaakt, het stond ook niet in de 3 (!) reisgidsen die ik had, maar zó verschrikkelijk de moeite waard!
Het staat een beetje uit het centrum, prachtig gebouw en supermooie, verrassende schilderijen en kunstwerken uit verschillende periodes.
Oh, ik zou er zo weer een paar uur rond willen dwalen...
http://www.ngprague.cz/en/5/sekce/veletrzni-palace/
Maar dan moet je natuurlijk wel een beetje van kunst houden ('t ging van supermodern tot aan de renaissance en van architectuur tot aan beeldende kunst op zijn kinderlijkst)
Het staat een beetje uit het centrum, prachtig gebouw en supermooie, verrassende schilderijen en kunstwerken uit verschillende periodes.
Oh, ik zou er zo weer een paar uur rond willen dwalen...
http://www.ngprague.cz/en/5/sekce/veletrzni-palace/
Maar dan moet je natuurlijk wel een beetje van kunst houden ('t ging van supermodern tot aan de renaissance en van architectuur tot aan beeldende kunst op zijn kinderlijkst)
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
vrijdag 11 mei 2012 om 23:15
Ik was vorig jaar ook naar Praag en gebruikte toen het boekje 100% Praag van L.Meertens. Deze is te koop bij de anwb en ook via bol.com. Ik vond het een leuk boekje en erg vriendelijk in gebruik. Ook vond ik het fijn dat het Nederlandstalig was (ik had ook een boekje in het Engels bij me (van Lonely Planet), maar toch leest Nederlands net ff lekkerder weg.
Een tip die je kunt doen, als je net als ik gek bent op thee, is naar een ontzettend leuk theewinkeltje gaan, waar ze ontelbaar veel soorten unieke smaakjes losse thee verkopen! Het winkeltje zelf is al supergezellig, dus echt een aanrader! Ik heb hier nog een zakje bananenthee staan, maar drink het maar niet op, omdat ik dat zonde vind haha! Er zitten echte schijfjes gedroogde banaan in, echt super
Het heet Tea Shop (in het Tsjechisch Cajový Krámek) en het adres is: národní 20, praha 1. (via street view in google maps zie je het winkeltje van buiten)
Ook zou je het communisme-museum kunnen bezoeken, wat ik erg indrukwekkend vond. Het is vlak bij de beroemde Karelsbrug.
Wat ik ook heel leuk vond: een waterfiets huren en daarmee een stukje over de Moldau varen!
En natuurlijk even lekker dobberen, van de rust & zon genieten, en een lekker broodje eten, zoals ik met mijn vriendin deed haha
Als me nog iets te binnen schiet, zal ik het posten!
Heel veel plezier alvast!
Een tip die je kunt doen, als je net als ik gek bent op thee, is naar een ontzettend leuk theewinkeltje gaan, waar ze ontelbaar veel soorten unieke smaakjes losse thee verkopen! Het winkeltje zelf is al supergezellig, dus echt een aanrader! Ik heb hier nog een zakje bananenthee staan, maar drink het maar niet op, omdat ik dat zonde vind haha! Er zitten echte schijfjes gedroogde banaan in, echt super
Het heet Tea Shop (in het Tsjechisch Cajový Krámek) en het adres is: národní 20, praha 1. (via street view in google maps zie je het winkeltje van buiten)
Ook zou je het communisme-museum kunnen bezoeken, wat ik erg indrukwekkend vond. Het is vlak bij de beroemde Karelsbrug.
Wat ik ook heel leuk vond: een waterfiets huren en daarmee een stukje over de Moldau varen!
Als me nog iets te binnen schiet, zal ik het posten!
Heel veel plezier alvast!
vrijdag 11 mei 2012 om 23:30
Nog een winkel-tip
Ik was ook naar een heel leuk winkeltje geweest waar ze allerlei bijzondere, mooie, zelfgemaakte zeepjes, olie, e.d. verkochten. Ook dit winkeltje is supergezellig ingericht en het is alleen al een heel leuke ervaring om alle zeepjes te ruiken, tot je neus zo "overwhelmed" is door al die geuren dat je niets meer ruikt (spreek uit eigen ervaring haha).
Dit winkeltje heet Botanicus en het adres hiervan is Týn 3.
Overigens is het hele gebiedje rond dit winkeltje ook heel leuk en gezellig om in rond te lopen. Het is een soort "hofje".
Dit winkeltje heet Botanicus en het adres hiervan is Týn 3.
Overigens is het hele gebiedje rond dit winkeltje ook heel leuk en gezellig om in rond te lopen. Het is een soort "hofje".
zaterdag 12 mei 2012 om 19:43
De plek waar wij mooi uitzicht hadden was aan de andere kant van de Moldau vanuit de joodse wijk (josefov) boven op de heuvel. De wijk Josefov is trouwens ook wel een aanrader. Helaas stond die voor ons net op een joodse feestdag op e planning en dat wa stevens de laatste dag voor ons. Baal ik nog steeds wel van!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!