Meedenkerij puberzoon

14-08-2026 10:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, graag zou ik wat invalshoeken of meedenkerij willen, voor we komend schooljaar instarten. Het gaat over mijn puberzoon. Korte schets:

- heeft met hakken over de sloot havo 1 en 2 gedaan. Steeds op het randje.

- gestrand nu in havo 3. Halverwege het jaar had hij zoveel tekortpunten dat we huiswerkbegeleiding hebben ingeschakeld. Niet perse om hoger te scoren, maar om beter te leren leren. Dat lukt nu wel, maar enkel onder toeziend oog (en zeker niet de mijne, want we clashen daarin)

- motivatie voor school ontzettend laag. Vindt geen enkel vak interessant.

- thuis bezig met oneindig scrollen, lethargisch bijna, maar daarnaast ook technisch bezig: sleutelt en zet zelfstandig voertuigen in elkaar. Sport niet, heeft wel wat vrienden, (wil) geen baantje.

- bij leren van toetsen heeft hij de stof niet /soms net onder de knie, maar reproduceren op een toets lukt niet voldoende.

- citoscores afgelopen halfjaar kwamen veelal op VWO niveau, behalve wiskunde.

- komend schooljaar wordt mavo 4. Dat vindt hij vreselijk, hij wilde blijven zitten op de havo maar dat mocht niet van school: teveel tekortpunten.

- hij is zeer ongemotiveerd in de les, maar zeker geen wangedrag. Gewoon afgehaakt en niet 'aanwezig '. Daarnaast zeer eigenwijs: neemt niet echt wat van leraren aan.

Komend jaar gaat hij dus mavo 4 in. Ik maak me best veel zorgen: hoe kan hij nu wél toetsen voldoende maken? Hoe maken we een goede vervolgstudie keuze? (Ben trouwens zeer blij met de Mavo -uitstroom nu, want een stip op de horizon veel dichterbij, maar vraag me af hoe hij dit wel gaat halen, aangezien zijn motivatie zeer laag is)

Hij wil niks, en zeker niet 'opnieuw' Havo doen. MBO Techniek? (Mijn favoriet voor hem), tssss, hij wil gewoon digitaal werken en geld verdienen zonder effort.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Wel meteen/ niet huiswerkbegeleiding inschakelen? Hoe dit samen met school goed oppakken? Aan welke knop draaien voor zijn interne motivatie?
Oh, en natuurlijk vraag ik hem, hoe hij komende tijd ziet, hoe hij het wil aanpakken en wat ie nodig heeft, maar kind heeft werkelijk geen idee en er komt gewoon geen antwoord...

Hij is eigenwijs, lethargisch én heeft geen reflectie, wat prachtige, logische pubereigenschappen zijn, maar een beetje onhandig ook wel in deze...
Tot de herfstvakantie aankijken en dan eventueel huiswerkbegeleiding?

Verder zo snel mogelijk allerlei open dagen bezoeken, zodat hij een beeld krijgt van wat er te halen is. En dat alles beter is dan nog een jaar mavo ;)
Everything is possible for the one who believes.
Lastig. Heeft hij een bijbaan? Soms kan dat ook nog eens motiveren om toch weer verder te leren. Zoon was vorig jaar gezakt (vwo ook te weinig gemotiveerd, al jaren, dus het moest een keer verkeerd gaan). Vriend van hem net geslaagd na ook jaren hakken over de sloot over. Nam een tussenjaar om te gaan werken, maar kwam er snel achter dat werken ook niet alles was en is nu weer gemotiveerd om verder te studeren. Tussenjaar voor jouw zoon zal geen optie zijn denk ik ivm leeftijd. Maar misschien is een bijbaan wel genoeg om te beseffen dat een vervolgopleiding toch wel nuttig is. Misschien werken en leren tegelijk?
Oh, ik wil zo graag dat ie een bijbaan neemt! Om heel veel redenen. Maar hij maakt er zelf geen werk van, ondanks hulp of stimulans van ons.

Is 2x afgewezen dus "ik heb álles al geprobeerd"...
Komt vanzelf wel.
Heb je de geldkraan al dichtgedraaid?
Dat zou mijn overweging zijn. Kijk, als je ziet dat hij geen tijd overhoudt omdat hij zo druk is met school, dan zou het denk ik niet in mij opkomen.

En verder idd wachten tot herfstvakantie en anders huiswerkbegeleiding.
Waarom straffen door de geldkraan dicht te draaien?
Zo te lezen mist het kind een aantal vaardigheden, hij is nog hartstikke jong. Geef hem wat ruimte om zichzelf te ontwikkelen.
Een bijbaan is nou ook geen walhalla.
Hij vindt geen enkel vak interessant, sleutelt zelf aan voertuigen en is erg eigenwijs.
MBO Techniek lijkt me ideaal, maar een eigenwijze puber neemt dat niet van zijn moeder aan. Ik zou daarom daar niet te veel op pushen.

Welk profiel doet hij? Techniek?

En wat was zijn argument om liever te willen doubleren? Die vakken zijn toch allemaal niet interessant?
Al eens met de huisarts de lethargie besproken?
Hij is niet depri, gelukkig. Vooral als ie kan sleutelen is ie helemaal in zijn element.

Profiel is economie en maatschappij, en dan de mavo variant daarvan. Maar hij heeft dus tot dusver gewoon álle havo vakken gehad, nog niks in zijn Profiel kunnen doen, want dat gaat voor hem nu dus pas in mavo 4 in.

Argument om te doubleren was: alles is dan bekend en hij wilde HBO doen vanwege véél geld verdienen.. (dat dit beeld niet klopt, krijg ik hem niet aan zijn verstand)

Geldkraan: hij krijgt een beetje zakgeld, echt niet veel. Blijven we doen. Wel moet ie nu een grote aanschaf doen (elektronica kapot gegaan) en wij hebben aangegeven hierin alleen financieel in te ondersteunen, als ie een bijbaan heeft en zelf ook laat zien dat ie moeite doet om geld te verdienen. (En nu moet ik dus afwachten of ie dit daadwerkelijk gaat doen, zonder te pushen oid, wat moeilijk voor me is want ik ben ongeduldig, dus goeie leerschool voor mij...)
Klinkt echt als een echte puber. Onze zoon was hetzelfde van 2 talig VWO afgezakt naar HAVO. Nog steeds niet gemotiveerd maar dat niveau kon hij aan door gewoon een beetje te luisteren in de klas. 3 jaar met hakken over de sloot over en geslaagd. HBO afgerond in een richting die hem wel “leuk” leek en nu spijt. Maar een leuke baan en zelf bezig met zelfontwikkeling op allerlei andere manieren.
Daarin tegen heeft hij een geweldige jeugd gehad op de manier die bij hem paste. Het is een leuke sportieve sociale jongen met een goed stel hersens die gewoon echt niet van leren houdt en dat is prima. Hij komt er gewoon wel op zijn eigen manier en eigen tempo.

Als ouder kan je wel sturen maar de motivatie moet hij echt zelf vinden. Loslaten is lastig maar van vallen leert hij ook weer opstaan. Ja MAVO 4 is niet leuk maar wel het gevolg van zijn eigen keuzes. Misschien kan hij na zijn examen alsnog naar HAVO 4 en daarna 5.
Hoe oud is hij, 15?
Dan is er nog niet zoveel werk wat hij mag doen. En sowieso niet veel uren.

Ik zou hem even met rust laten. Hij baalt dat hij niet mocht blijven zitten, logisch. Maar jij wil ook meteen een plan voor na vólgend schooljaar.
Nog harder aan hem gaan trekken, gaat niet werken.

Ik was ook zo’n puber, uiteindelijk is het goed gekomen. Maar pas nadat mijn moeder haar handen van mij had afgetrokken.
Onkruit schreef:
14-08-2026 11:36
Hoe oud is hij, 15?

Ik zou hem even met rust laten. Hij baalt dat hij niet mocht blijven zitten, logisch. Maar jij wil ook meteen een plan voor na vólgend schooljaar.

Ik was ook zo’n puber, uiteindelijk is het goed gekomen. Maar pas nadat mijn moeder haar handen van mij had afgetrokken.
Dit hoor.
Ik weet nog of zijn vader nog in beeld is, maar hoe gaat hij met zoon om?
Misschien kan hij motivatie voor mavo 4 opbrengen als hij een doel heeft voor daarna. Dus een vervolgopleiding waar hij enthousiast over is. Daarnaar zoeken is misschien een idee.
Verder is het heel moeilijk. Ik werk op een roc, en zie regelmatig jongeren met dit soort problemen. Ik heb geen kant-en-klare oplossing, het is gewoon ontzettend moeilijk om hier echt iets mee te kunnen doen. Vervelend, to, maar proberen mee te zoeken naar een realistisch doel, en hopen dat het bijtrekt, meer kan je eigenlijk niet doen.
Wat ontzettend goed en fijn dat ie technisch is en sleutelt! Dan heeft ie toch interesses? Klinkt niet lethargisch.

Eerlijk gezegd zie ik alle jongens op die leeftijd vooral lethargisch zijn.

En een baantje met 15 is prima maar komt ook vaak vanzelf als vrienden ergens gaan werken enzo.

Is het je oudste?

Mijn advies: laat m juist wat meer los maar blijf wel in contact over wat ie bijvoorbeeld doet en ziet op social media.
Geldkraan weer open. Hem vertrouwen geven. (Ook echt) en als hij onderuit gaat, dan moet dat maar.
Laat het hem tot de eerste toetsweek proberen en biedt dan hulp aan.

Vertel hem ook, dat hij het echt zelf mag doen. Dat jullie hem vertrouwen
Jubelien schreef:
14-08-2026 11:28
Hij is niet depri, gelukkig. Vooral als ie kan sleutelen is ie helemaal in zijn element.
Ik zit een beetje in de automotive wereld, bij veel garages lopen op zaterdag jonge jongens rond om auto's te poetsen e.d. en ondertussen wat te klooien met eigen brommers en auto's. Verschillende blijven hangen en worden monteur. Vaak met een BBL opleiding. Is denk niet helemaal wat hij wil, maar ja je moet toch ergens beginnen. Ik heb al diverse keren gezien dat deze jongens uiteindelijk wel inzien wat ze willen en dan alsnog een andere studie volgen. Kost ze wat meer tijd, maar uiteindelijk komen ze er wel.
Ik vind het ook wel bijzonder dat hij, met zoveel punten tekort, niet mocht doubleren maar wél kan doorstromen naar mavo 4.

Dan moet hij dus meteen vol aan de bak. Hij zal daar ook wat achterstanden hebben.
Daarom zou ik ook niet gaan pushen richting een bijbaan. Hij zit in zijn examenjaar.
Onkruit schreef:
14-08-2026 11:56
Ik vind het ook wel bijzonder dat hij, met zoveel punten tekort, niet mocht doubleren maar wél kan doorstromen naar mavo 4.

Zonder de situatie van TO volledig te kennen, dus in het algemeen:
Scholen promoten doubleren niet. Afstroom is beter voor de cijfers. Als ouder pushen kan helpen. Kan zijn dat ze doen of het niet mogelijk is
Lila-Linda schreef:
14-08-2026 11:58
Zonder de situatie van TO volledig te kennen, dus in het algemeen:
Scholen promoten doubleren niet. Afstroom is beter voor de cijfers. Als ouder pushen kan helpen. Kan zijn dat ze doen of het niet mogelijk is
Ik weet het. Heel stom vind ik dat. Blijven zitten is het beste wat mij is overkomen op de middelbare school. Vanaf dat moment ben ik het zelf gaan oppakken.
School kijkt breder dan cijfers, ook motivatie, inzet etc. Ik denk dat mavo prima voor deze jongen is. Schreeuwend tekort aan vakmensen.

Wanneer heeft zich in ons collectief brein verankerd dat HAVO een soort minimumnorm is?
Toen mijn jongste naar het mbo ging leek iedereen te moeten zeggen: 'ze kan altijd nog door naar het hbo.' Why??
Nee hoor, ze zit op haar plek daar en als kers op de taart heeft ze ook nog eens een grotere baankans dan met HBO.
Het is wat het is.
Heeft iemand zich al eens echt verdiept in wat hem wél motiveert? Zonder oordeel, maar uit interesse?

Waarom is hij zijn interesse in school/leren kwijtgeraakt?
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar
Misschien een BBL opleiding op het MBO.

De theorie doet hij waarschijnlijk met 2 vingers in zn neus op het MBO, dus kan hij lekker aan de slag met de praktijk.

Het is een heel frustrerende fase, maar hij heeft blijkbaar wel gewoon een goed stel hersenen, alleen die puberfase is gewoon klote.

Hij kan op elk punt in zn leven alsnog een opleiding gaan doen als het nu niet lukt.
Onkruit schreef:
14-08-2026 11:36
Hoe oud is hij, 15?

Mee eens.

En een bijbaantje is niet zaligmakend, integendeel.

Zo te lezen moet dit kind van alles tegen zijn zin doen. Zou ik ook lethargisch van worden.
One day everything will be fine. Or not. Either way.
Week 33 van de Extremely Demotivational Calendar

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven