Geld & Recht alle pijlers

Ontslagvergunning UWV Werkbedrijf

12-05-2012 19:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

In mijn bachelorscriptie onderzoek ik de bescherming tegen ontslag van werknemers.Ik moet dit doen voor zowel België als voor Nederland.

Nu is het zo dat in Nederland je een ontslagvergunning moet aanvragen aan het UWV Werkbedrijf (voorheen: CWI).

Ik zit al menig dagen aan het rondzoeken of deze vergunning snel verleend wordt. Mijn professor meent van wel, doch vind ik hier geen bewijs van. Aangezien het een scriptie is kan ik niet zomaar iets neerschrijven maar moet ik al mijn bevindingen met een voetnoot e.d. aanduiden.

Mijn vraag aan jullie: "Wordt een ontslagvergunning snel toegekend door het UWV Werkbedrijf? Zoja, zijn hier grafieken/documentatie/boeken van?"

Mvg,

Student rechten @ Universiteit Hasselt.
Waar blijft nummerzoveel?
quote:andy12363 schreef op 12 mei 2012 @ 19:23:

Mijn professor meent van wel, doch vind ik hier geen bewijs van. Aangezien het een scriptie is kan ik niet zomaar iets neerschrijven maar moet ik al mijn bevindingen met een voetnoot e.d. aanduiden.

En dan zet je in je scripte "Op het viva-forum zegt men..."

Nee dat maakt lekker indruk zeg

Ik heb nooit gestudeerd maar als ik sommige vragen van studenten langs zie komen had ik het best kunnen doen geloof ik.
Bachelorproef UHasselt? Ga je voor 2e zit mss? Hier zijn ze een maand geleden al ingediend!
Is toch heel makkelijk te googelen:

De standaardprocedure duurt in de regel ongeveer vier tot zes weken, uitgaande van een goed onderbouwde aanvraag. Bij afgifte van een ontslagvergunning wordt tevens de geldigheidsduur van de vergunning vermeld. Die is ten hoogste acht weken. De werkgever dient binnen deze termijn de arbeidsovereenkomst met de werknemer op te zeggen. Daarbij moet de werkgever de geldende opzegtermijn in acht nemen. Wanneer een opzegverbod (bijvoorbeeld ziekte of zwangerschap) van toepassing is, kan de arbeidsovereenkomst niet worden opgezegd.

Bron: https://www.werk.nl/porta ... cwi/ontslagtoestemmingcwi

Ah je bedoelt een ander soort snel
De ombudsman heeft in deze richting onderzoek verricht, wellicht kun je contact met hem hebben zie http://www.nationaleombud ... onderzoek-deugdelijkheid.

Daarnaast is het zo dat de ontslagvergunning vaak snel verleend wordt indien de werkgever kan bewijzen dat er bedrijfseconomische redenen zijn voor ontslag, in veel gevallen is de procedure dan proforma.

Naar mijn mening worden andere ontslag redenen vaak zorgvuldig onderzocht, is mede afhankelijk van het feit of werknemer verweer voert.

Succes!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Toch als je verder googelt

In 2009 zijn 48.011 ontslagaanvragen door UWV’s afgehandeld. Ten opzichte van 2008 (22.730 afgehandelde aanvragen) is dit een stijging van 112%. Van alle afgehandelde ontslagaanvragen werd 76% verleend; 8% werd geweigerd en 16% werd ingetrokken. Van de ingediende ontslagaanvragen wegens arbeidsongeschiktheid werd 90% verleend; van het aantal aanvragen wegens niet-bedrijfseconomische redenen werd 67% verleend (zie tabel 4).

Bron: http://docs.minszw.nl/pdf/253/2010/253_2010_3_14276.pdf

Van andere jaren is dit vast ook wel te vinden.
@ bammetjebamie: Ik vind uw reactie maar van weinig respect getuigen. Ik probeer op een beleefde manier een vraag te stellen, hopend op een antwoord, die ik heb verkregen van viva-amber, waarvoor dank.

Om op een beleefde manier op uw repliek te antwoorden: Als u mijn gequoteerde vraag leest, dan zal u merken dat ik vraag of er hieromtrent documentatie/boeken bestaan. Ik vraag dit zodat ik dan kan verwijzen naar die documentatie/boeken.

@saracenen: Onze scriptie moet ten laatste op 8 juni moeten worden ingeleverd, mijn scriptie is volledig af, doch zou het een pluspunt kunnen zijn indien ik hieromtrent informatie had.

@viva-amber: Hartelijk dank!!

@Branwen: Bedankt!
Snel is Natuurlijk ook een Behoorlijk subjectief begrip. De snelheid hangt ook af van het aantal rondes dat nodig is om tot een beslissing te komen.

Heb je hey UWV al gebeld?
En nog een aanvulling een ontslag kan ook via de kantonrechter gaan.
@ joannejoanne68:

Hey, met het woordje 'snel' bedoelde ik eigenlijk of het 'makkelijk' werd toegekend, ik denk dat ik me verkeerd heb verwoord.

Het UWV heb ik nog niet gebeld. Door het document van Branwen heb ik een idee of het makkelijk wordt toegekend of niet, en dit is dus blijkens wel het geval.

Bedankt voor je repliek!

ps: de ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter heb ik besproken onder 'gewichtige redenen'.
Of je nou een Nederlander bent of een Vlaming, je Nederlands is om te huilen. Ik zou je dus willen aanraden vóór 8 juni een fatsoenlijke corrector te zoeken, anders wordt het überhaupt niks.
Ik vind eigenlijk dat je nu wel heel snel conclusies trekt.

Dat een groot percentage van de aanvragen wordt toegekend, wil niet zeggen dat het 'makkelijk' wordt toegekend.

Mijn ervaring is dat werkgevers eerst advies inwinnen, voordat zij een aanvraag indienen. Als tijdens dit gesprek al blijkt dat de kans groot is dat er geen toestemming gaat komen, proberen zij er alsnog met de werknemer uit te komen.

Zo kan het inderdaad lijken alsof het heel 'makkelijk' gaat, maar dat is het dus niet (per definitie)!
Ga eens praten met iemand van arbeidsjuridische dienstverlening van t UWV. Adressen vind je op werk.nl.
Fantastisch. Zulk taalgebruik en dan beginnen met 'hallo iedereen'.

Het punt is dat als je naar de statistieken kijkt je inderdaad zou denken dat het makkelijk is om een ontslagvergunning te krijgen. Maar als je naar het strafrecht kijkt wordt ook bijna iedereen die voor de rechter verschijnt ook daadwerkelijk veroordeeld.

Zodra de stap gemaakt is om die ontslagvergunning aan te vragen, is er vaak al een heel traject aan vooraf gegaan. Dossieropbouw, gesprekken, juridisch advies, noem maar op. Kans is ook aanwezig dat de werknemer het niet zover laat komen of de werkgever toch nog maar even wacht met die aanvraag tot er meer wat bewijs te overleggen is en hij een stevigere zaak heeft. Zo'n aanvraag is tijdrovend en kost geld.

Ook best iets wat je mee moet nemen in je scriptie dus. De zuivere statistiek op dit gebied geeft gewoon soms een wat vertekend beeld. Succes ermee!
Ontslag via kantonrechter om gewichtige redenen: als je daarmee de ' dringende redenen' noemt zoals beschreven in boek 6 BW klopt deze redenering niet. Je kunt laten ontbinden via de kantonrechter als je er onderling niet uitkomt ( ontslag met wederzijds goedvinden middels beëindigingsovereenkomst) danwel als je niet de weg via het UWV wenst te volgen. Heb je die drie mogelijkheden überhaupt wel naar elkaar uiteengezet en vergeleken op correcte wijze? Ik zie dat verband namelijk niet terugkomen in je vraagstelling, en zonder het betrekken van deze mogelijkheden is ' makkelijk' wel heel lastig te definiëren.

Wellicht ten overvloede maar het Nederlands arbeidsrecht is beduidend anders dan het Belgische.
Statistieken kan je in Nederland vinden bij www.cbs.nl , zoekoptie gebruiken en daaruit conclusies trekken.
Als je mensen om bedrijfseconomische redenen wilt ontslaan via het UWV, dan moet je flink met je billen bloot. Dat doet een werkgevr natuurlijk alleen als er een goede kans op succes is. Wat ik er van weet is dat de meeste werkgevers in deze procedure vaak al iets te lang gewacht hebben.
...
Grappig, ik ben ook bezig met mijn scriptie. Je vraagt je af of het ontslag snel verleend wordt, om te beginnen: wat versta je onder snel?

Succes met de laatste loodjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven