Emigreren naar Aruba

07-05-2012 09:38 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend & ik willen graag naar Aruba emigreren. Alleen weten we niet zo goed hoe we dat goed moeten aanpakken.

Vanuit Nederland een huis zoeken?

Vanuit Nederland solliciteren?

Kunnen onze katten mee?

Moet je van te voren veel geld gespaard hebben om daar te kunnen wonen?

Heeft er iemand ervaring in?
Ook in andere landen is het niet het Walhalla. Overal is er wel weer wat. Ik denk dat we al met al helemaal niet zo mogen klagen hier, maar het is gewoon af en toe lekker om te klagen en te zeuren.

*heeft nu ook trek in chips*
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alcoholvrije wijn?? (druivensap dus )
quote:rocks12 schreef op 07 mei 2012 @ 09:54:

[...]

Nee we zijn er nog nooit geweest. Dat is natuurlijk ook iets wat we van te voren wel willen. Het land trekt ons gewoon aan omdat ze Nederlands spreken.

Aruba of Curacao?

Deze beide punten geven mij al het idee dat je geen idee hebt wat je te wachten staat, hoe de eilanden zijn, de culturen en hoe belangrijk het Papiaments is.

Op vakantie gaan zegt niks, je gaat hier namelijk wonen en dat heeft niks weg van vakantie.

Voor het weer alleen naar een eiland verhuizen dat je niet kent, waar je niks van weet en waar je niemand kent, lijkt mij persoonlijk gedoemd tot mislukking!

HEt hoort dan wel bij Nederland, maar het heeft er heel weinig mee te maken.
Tip: Kijk een paar seizoenen van 'Ik vertrek'. Dan zie je dat heel veel Nederlanders soortgelijke plannen compleet onvoorbereid uitvoeren. Wordt meestal een grote teleurstelling, kunnen niet rondkomen, zijn alleen maar aan het werk, hebben problemen met de lokale bevolking... Ik vind het vaak puur leedvermaak, maar ben bang dat dit plan van jou in dit straatje valt.

Je moet daar net zo hard, zo niet veel harder, werken dan hier. En van de zon genieten en 'lekker relaxt leven' valt dan vaak smerig tegen.
quote:louise1 schreef op 07 mei 2012 @ 10:20:

Wat een negativiteit allemaal!

Weet je dat ik vantevoren niet wist dat je op het Franse gedeelte veel makkelijker kon gaan werken dan op het NL gedeelte? Dat hoorde ik van een NLer die er al twintig jaar woonde. Toen ik een baan vond legde de administratrice van het hotel me uit hoe ik een vergunning moest aanvragen en waar. Het is allemaal goed gekomen

Amen _O_

Ik woon op Curaçao, waar ik nog nooit was geweest voor we hier kwamen wonen en wat mijn vakantiebestemming naar keuze ook nooit was geweest. We kregen destijds de kans voor 5 maanden een huis over te nemen van een collega van mijn vriend, dat is inmiddels een paar jaar geleden.

Laat je niet tegenhouden door mensen die schreeuwen dat niets mogelijk is maar blijf wel realistisch en calculeer ook de nodige tegenslagen in. Wij hebben genoten van de jaren hier maar vertrekken volgend jaar zoals de meesten op de eilanden weer naar de volgende bestemming. Nederlanders die hier uiteindelijk voorgoed blijven zijn in de minderheid, onder meer om bovengenoemde redenen.
Ik heb 5 maanden op Aruba gewoond voor stage en hier een geweldig leuke tijd gehad. Er is een heel groot verschil tussen op vakantie en er echt wonen, de stage zag ik als iets er tussen in.

Wat al eerder geschreven werd is het een erg Amerikaans en klein eiland. Er is veel verschil tussen arm en rijk, het is heel duidelijk dat het "arme" zoveel mogelijk weggestopt wordt van de Resorts welke aan de andere kant staan, dat vond ik wel eens lastig om te zien.

Na mijn stage zijn er meerdere personen blijven wonen of weer terug gekomen voor langere tijd. Ik heb het ervaren als een feest eiland met veel gezelligheid, ik zie het altijd een beetje als een groot dorp. Wij zouden ook graag eens emigreren naar een andere land maar op Aruba zou ik nooit willen en kunnen wonen...

Als je er naartoe gaat zou ik je aanraden zsm Papiaments te leren en het liefst ook nog spaans en uiteraard engels. Het klopt dat er NL gesproken wordt maar als je je er echt wil settelen is Papiaments een must.

Ik vind het ook niet doordacht klinken en zou er absoluut eerst voor langere tijd naartoe gaat. De verschillen tussen de eilanden zijn trouwens enorm, daar zul je ook zelf eerst achter moeten komen zodat je een keuze kan maken.
Hallo Rocks,

Ik heb speciaal een account gemaakt om je een "hart onder riem te steken" .

(En anderen die hier ook meelezen en dit nodig zouden kunnen hebben)

Ik moet zeggen dat het mij niet zou verbazen dat juist jij het zou redden op Aruba of 1 van de andere eilanden binnen ons Koninkrijk.

Waarom?

Ik lees bij jou een flexibiliteit die juist nodig is om te kunnen "overleven" op die eilanden. De mentaliteit van alles te willen analyseren en plannen is niet de werkelijkheid van die eilanden.

Je moet in staat zijn om het te nemen zoals het komt.

Het gaat namelijk vaak trager en minder logisch dan wat wij hier in Nederland gewend zijn en dat heeft ook wel zijn voordeel.

Dat hebt tenslotte elk nadeel

Ik vind het niet raar dat je zonder daar eerst te zijn geweest dit topic opent voor persoonlijke ervaringen, is namelijk wat anders dan massa informatie via google.

En wat je zelf aangeeft, je gaat niet binnen nu en een paar maanden emigreren, je bent je aan het oriënteren.

We zijn niet allemaal hetzelfde, de een wil heel erg goed voorbereid iets doen, de ander maakt een keuze op basis van een stukje informatie.

Wie zegt dat de ene manier beter is dan de andere?

Het gaat erom wat voor jou kan werken.

Ik ben Nederland niet zat maar kan me wel voorstellen dat anderen dat zijn, of dat een Amerikaan zijn land zat is of een Autraliër die graag in Europa wil wonen.

De een ziet niks in wonen op Aruba, de ander kan zich niet voorstellen dat mensen naar Scandinavië willen verhuizen, dus!...

Ik ken de eilanden goed en zoals we weten valt over smaak niet te twisten.

Iemand noemde de eilanden niet de mooisten van the Caribbean, dat kan.

Misschien vind jij het dorre/droge/stoffige/ruwe kust van die eilanden juist heel mooi.

Het is niet zo dat alleen mensen van buiten het eiland zich mooie huizen kunnen permiteren. Misschien geldt dit voor andere eilanden van het Caribisch gebied maar zeker niet voor de eilanden die bij Nederland horen, is gewoon niet correcte informatie. Wel is het zo dat het gat tussen arm en rijk groot is.

De tip van het kijken van het programma "Ik vertrek" is niet helemaal van toepassing.

Mijn mening is dat bij dat programma het hoofdthema een eigen zaak beginnen in het buitenland is.

Het programma draait om het "leed" wat men meemaakt tijdens verbouwingen en opstartprobleem van een onderneming (in een afgelegen idyllisch plekje).

En het gaat (altijd/vaak) over plekken waar alles compleet anders is dan Nederland.

Op Aruba is heel veel anders dan Nederland maar heel veel is ook herkenbaar als in Nederland.

Het is niet voor niks dat zoveel Nederlanders daar (tijdelijk) zitten .

Ik ken veel mensen die geboren en getogen zijn op de Papiamentssprekende eilanden en geen Papiaments spreken (heb daar mijn mening over alleen dit doet in deze niet toe).

Zij redden zich daar meer dan prima, het kan.

De vraag is of je dat moet willen.

Iets met integratie enzo...

Ik las dat je vriend Rechten heeft gedaan, juist dan heeft hij veel mogelijkheden op de eilanden.

Heel veel mensen van de eilanden komen naar Nederland om Rechten te studeren en keren dan terug om te werken.

Kijk bij de overheid en of advocatenkantoren.

Wat je verder zou kunnen doen om je voor te bereiden:

(Uiteraard) Google op>

-Vertegenwoordiging Aruba in Den Haag, zelfde voor Curaçao en Sint Maarten.

-Struin hun website af, bel ze voor meer informatie.

-Google naar Aruba, Curaçao en Sint Maarten en kijk naar de website van de overheid en naar de toeristische website.

-Kijk op fora van Aruba, Curaçao en Sint Maarten en stel je vragen aan mensen die ervaringsdeskundigen zijn.

-Lezen, lezen en nog eens lezen en dan definitief beslissen.

Ja, je moet er wel iets! voor doen

Ik bedoel, 20 jaar terug hebben sommigen ook bepaalde keuzes niet gemaakt want ja je hebt al AOW opgebouwd en een pensioengat is niet wenselijk of wat voor ander reden dan ook.

Nu blijkt dat we waarschijnlijk jaren na 65 moeten doorwerken en zeker niet het in vooruitzicht gehouden AOW zullen genieten.

We weten niet welke ontwikkelingen de wereld/Nederland zal blijven doormaken en welke wending onze persoonlijke levens (daardoor) zullen nemen.

Zoals ik je lees zijn jullie twintigers? Er wacht een heel levensreis met vallen en opstaan op jullie...

Ga met een positieve realistische instelling de uitdaging aan.

Om nou in Nederland te blijven om zeker te zijn van bv een mooi AOW?

Tsja....als het niets wordt vertrek je en begint opnieuw.

De wereld vergaat niet.

Dat weten de Maya's ook, blijkt.....

Heel veel succes!

@ Gewoondoen, als ik je bericht kon 'liken' dan deed ik dat!
quote:konijn82 schreef op 08 mei 2012 @ 17:24:

*heeft inmiddels de eerste zak chips leeg, glaasje alcoholvrije wijn ingeschonken*

ben toch altijd wel benieuwd naar wat er achter 'nederland helemaal zat zijn' zit.... Katten die niet mee de bus in mogen zonder mandje? Belastingdienst die nog centen krijgt? Geert Wilders die niet serieus genomen wordt? Het feit dat de lente niet goed doorzet? *knabbelt en slobbert verder*De haast waarin iedereen continu zit. Het 'geleefd' worden, de drukte, vind ik een paar dingen die ik minder vind aan nederland.
quote:konijn82 schreef op 08 mei 2012 @ 17:24:

*heeft inmiddels de eerste zak chips leeg, glaasje alcoholvrije wijn ingeschonken*

ben toch altijd wel benieuwd naar wat er achter 'nederland helemaal zat zijn' zit.... Katten die niet mee de bus in mogen zonder mandje? Belastingdienst die nog centen krijgt? Geert Wilders die niet serieus genomen wordt? Het feit dat de lente niet goed doorzet? *knabbelt en slobbert verder*Ik houd niet zo van de Nederlandse mentaliteit, het eten, de natuur en het (belasting) klimaat.
quote:gewoondoen schreef op 11 mei 2012 @ 13:23:

Hallo Rocks,

Ik heb speciaal een account gemaakt om je een "hart onder riem te steken" .

(En anderen die hier ook meelezen en dit nodig zouden kunnen hebben)

Ik moet zeggen dat het mij niet zou verbazen dat juist jij het zou redden op Aruba of 1 van de andere eilanden binnen ons Koninkrijk.

Waarom?

Ik lees bij jou een flexibiliteit die juist nodig is om te kunnen "overleven" op die eilanden. De mentaliteit van alles te willen analyseren en plannen is niet de werkelijkheid van die eilanden.

Je moet in staat zijn om het te nemen zoals het komt.

Het gaat namelijk vaak trager en minder logisch dan wat wij hier in Nederland gewend zijn en dat heeft ook wel zijn voordeel.

Dat hebt tenslotte elk nadeel

Ik vind het niet raar dat je zonder daar eerst te zijn geweest dit topic opent voor persoonlijke ervaringen, is namelijk wat anders dan massa informatie via google.

En wat je zelf aangeeft, je gaat niet binnen nu en een paar maanden emigreren, je bent je aan het oriënteren.

We zijn niet allemaal hetzelfde, de een wil heel erg goed voorbereid iets doen, de ander maakt een keuze op basis van een stukje informatie.

Wie zegt dat de ene manier beter is dan de andere?

Het gaat erom wat voor jou kan werken.

Ik ben Nederland niet zat maar kan me wel voorstellen dat anderen dat zijn, of dat een Amerikaan zijn land zat is of een Autraliër die graag in Europa wil wonen.

De een ziet niks in wonen op Aruba, de ander kan zich niet voorstellen dat mensen naar Scandinavië willen verhuizen, dus!...

Ik ken de eilanden goed en zoals we weten valt over smaak niet te twisten.

Iemand noemde de eilanden niet de mooisten van the Caribbean, dat kan.

Misschien vind jij het dorre/droge/stoffige/ruwe kust van die eilanden juist heel mooi.

Het is niet zo dat alleen mensen van buiten het eiland zich mooie huizen kunnen permiteren. Misschien geldt dit voor andere eilanden van het Caribisch gebied maar zeker niet voor de eilanden die bij Nederland horen, is gewoon niet correcte informatie. Wel is het zo dat het gat tussen arm en rijk groot is.

De tip van het kijken van het programma "Ik vertrek" is niet helemaal van toepassing.

Mijn mening is dat bij dat programma het hoofdthema een eigen zaak beginnen in het buitenland is.

Het programma draait om het "leed" wat men meemaakt tijdens verbouwingen en opstartprobleem van een onderneming (in een afgelegen idyllisch plekje).

En het gaat (altijd/vaak) over plekken waar alles compleet anders is dan Nederland.

Op Aruba is heel veel anders dan Nederland maar heel veel is ook herkenbaar als in Nederland.

Het is niet voor niks dat zoveel Nederlanders daar (tijdelijk) zitten .

Ik ken veel mensen die geboren en getogen zijn op de Papiamentssprekende eilanden en geen Papiaments spreken (heb daar mijn mening over alleen dit doet in deze niet toe).

Zij redden zich daar meer dan prima, het kan.

De vraag is of je dat moet willen.

Iets met integratie enzo...

Ik las dat je vriend Rechten heeft gedaan, juist dan heeft hij veel mogelijkheden op de eilanden.

Heel veel mensen van de eilanden komen naar Nederland om Rechten te studeren en keren dan terug om te werken.

Kijk bij de overheid en of advocatenkantoren.

Wat je verder zou kunnen doen om je voor te bereiden:

(Uiteraard) Google op>

-Vertegenwoordiging Aruba in Den Haag, zelfde voor Curaçao en Sint Maarten.

-Struin hun website af, bel ze voor meer informatie.

-Google naar Aruba, Curaçao en Sint Maarten en kijk naar de website van de overheid en naar de toeristische website.

-Kijk op fora van Aruba, Curaçao en Sint Maarten en stel je vragen aan mensen die ervaringsdeskundigen zijn.

-Lezen, lezen en nog eens lezen en dan definitief beslissen.

Ja, je moet er wel iets! voor doen

Ik bedoel, 20 jaar terug hebben sommigen ook bepaalde keuzes niet gemaakt want ja je hebt al AOW opgebouwd en een pensioengat is niet wenselijk of wat voor ander reden dan ook.

Nu blijkt dat we waarschijnlijk jaren na 65 moeten doorwerken en zeker niet het in vooruitzicht gehouden AOW zullen genieten.

We weten niet welke ontwikkelingen de wereld/Nederland zal blijven doormaken en welke wending onze persoonlijke levens (daardoor) zullen nemen.

Zoals ik je lees zijn jullie twintigers? Er wacht een heel levensreis met vallen en opstaan op jullie...

Ga met een positieve realistische instelling de uitdaging aan.

Om nou in Nederland te blijven om zeker te zijn van bv een mooi AOW?

Tsja....als het niets wordt vertrek je en begint opnieuw.

De wereld vergaat niet.

Dat weten de Maya's ook, blijkt.....

Heel veel succes!

I like dit bericht!
Rocks,

Laat weten wat jullie voor werk kunnen doen en wanneer precies jullie van plan zijn om te vertrekken en ik zal iedergeval ervoor zorgen dat jullie geen on bekenden zullen zijn bij aankomst op Aruba als jullie daarvoor kiezen en ook niet op Bonaire. Voor Curacao blijf ik jouw schuldig!

Alle twee eilanden fantastisch maar wereld apart v.w.b. levenstijl en werksfeer.

Je kan me gerust e-mailen en zal me best doen om jullie te helpen, gewoon Arubaan zijn van karakter om mijn deel aan jullie te delen, ken bijna iedereen daar dus "don't worry"!

Het komt goed!
Waarom het noemen van dat knabbelen en slobberen? Om aan te geven dat Nederland zo geweldig is? Dat er geen goede reden is om weg te willen?

Ik snap het heus wel als mensen elders willen wonen. Al vind ik wel dat TO vreemde eerste vragen stelt. Begin eens met googelen naar informatie en ga op vakantie naar het land dat je overweegt. Gebruik dan het forum en praat met locals voor ervaringsverhalen. Maar ga hier niet vragen of je katten mee mogen als je dat zo kunt googelen!
Voordat je weggaat, meld je je wel even aan bij het programma 'Ik vertrek'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven