Geld & Recht alle pijlers

Ik wil zuinig worden

14-05-2012 16:38 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een koopverslaving. het eerste wat ik doe is als mijn loon binnenkomt...mijn rekeningen betalen en 250 euro op mijn spaarrekening zetten(sparen voor een huisje) betaal mn ouders kostgeld 300 euro en voor de rest van het geld maak ik altijd op..ik hou nooit iets over aan het eind van de maand als mn volgende loon weer binnen komt. ik hou zelf wel een kasboek bij.

ik wil zuiniger worden..Hoe moet ik dat doen? zodat ik niet elke keer wat ga kopen?
Je spaart toch al voor een paddestoel? Als je meer over wilt houden, zul je meer opzij moeten zetten.

E niet veel kopen is gewoon doorzetten en beetje zelfbeheersing.
Bazinga!
ja en dat lukt mij nooit. ik moet altijd wel iets hebben en ook juist als ik het eigenlijk niet nodig heb. ik baal er van..want ik heb echt een probleem
Ik lees mee.... :-)
Zeg gewoon: 'Nee', tegen jezelf. Simpel zat.

Laat je betaalpas eens thuis en ga met 20 euro op pad ipv met alles tot je beschikking.

Vraag jezelf af als je wat wilt kopen: 'Heb ik dit echt nodig'? Enzovoorts!
Open een spaarrekening achter je lopende rekening, en doe elke maand direct nadat je loon binnen is een automatische spaaropdracht. Werkt goed voor mij.
Ik lees ook mee!
Rondje psycholoog dan maar? Het werkt misschien beter wanneer iemand je hard confronteert met je verspillende gedrag? Bedenkt eens wat je allemaal aan groot goed had kunnen kopen van de het geld wat je hebt besteed aan goedkope meuk vanwege het uitgeven?????
tja, jij ben de enige persoon die hier iets aan kan veranderen. Als als het je echt niet lukt therapie?....

Ik krijg juist een goed gevoel van sparen. Misschien anders je ouders je bankpas geven?? Je geeft jezelf bijv. ¤250,00 zakgeld (noem maar wat) en als het op is, is het op.
Elke week jezelf contant geld aan 'zakgeld' geven. en de je pinpas voor de rest thuis laten. Word je vanzelf creatiever

Zo heb ik dat ook gedaan toen mijn koopgedrag uit de hand liep.
Na je loon een bepaald bedrag pinnen, bv 100 euro en de rest van de maand je pin thuis laten, op = op.

Werkt goed.
Meteen bij storting salaris meer geld opzij zetten. Bij elke aankoop jezelf afvragen, heb ik dit nu nodig?

Maak een lijstje met alles wat je heel graag wilt hebben. Wil je dit over een week/ twee weken nog zo graag?

Als je iets groters wil kopen (i pad of zo) spaar er dan eerst drie maanden voor.
quote:anoniem001 schreef op 14 mei 2012 @ 16:42:

ja en dat lukt mij nooit. ik moet altijd wel iets hebben en ook juist als ik het eigenlijk niet nodig heb. ik baal er van..want ik heb echt een probleem

Klinkt tegenstrijdig: ik moet altijd wel iets hebben (noodzaak); juist als ik het niet nodig heb (geen noodzaak).

Wat misschien werkt: niet meteen datgene kopen, maar jezelf een wachttijd opleggen en je dan afvragen of je het echt wilt / nodig hebt.

En jezelf een bepaald bedrag aan zakgeld geven is ook een goed idee.

Daarnaast eens uitrekenen hoeveel geld per maand / jaar je uitgeeft aan nutteloze zooi; misschien is dat een eyeopener. Een koffie onderweg van ¤2,50 lijkt wel mee te vallen, maar als je dat regelmatig doet, kan het zo maar honderden Euro's per jaar zijn.

Is natuurlijk maar een voorbeeld!!
Je zet altijd 250 euro opzij en daar kom je nooit aan. Blijkbaar geef je alleen uit wat je voor je gevoel 'hebt'. Dus de oplossing is vrij simpel: maak van die 250 euro een groter bedrag. Dan 'kun' je daarna minder uitgeven.
Ook een goeie tip: Pin in plaats van een groot bedrag elke keer een tientje. Zo heb je weinig contant bij je en ben je meer bewust van wat je uitgeeft
ik haal het dan ook meestal weer van mn spaarrekening af als het op is
Ja, dat schiet niet op natuurlijk. Kun je niet met je ouders afspreken dat je fors meer kostgeld gaat betalen (realistisch bedrag wat op jezelf wonen kost) en dat zij dat gedeeltelijk voor je sparen?
Ik snap je probleem eigenlijk niet. Je doet toch exact wat goed is? Je krijgt loon; betaalt dan de rekeningen, boekt het spaarbedrag af, boekt woonkosten (kostgeld) af en de rest is dus om uit te geven.

En als je minder wilt uitgeven dan dat, dan wil je blijkbaar dus meer sparen, dus dan boek je toch gewoon meer over naar je spaarrekening?
ik wil idd minder uitgeven van het geld wat ik nog over heb
Goede tip van chyou. Ik weet niet of jij verantwoordelijk bent voor het eten/de boodschappen? Daar willen wij nu (2-persoonshuishouden) op gaan sparen. Elke week pint een van ons 50 euro en daar doen we die week dan boodschappen van. Alles wat overblijft zit in een potje en daar gaan we over een paar maanden wat leuks van doen.
Je bent toch blut? De Gemeente houdt jouw geld toch in?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:anoniem001 schreef op 14 mei 2012 @ 16:58:

ik wil idd minder uitgeven van het geld wat ik nog over heb

Ik heb je hierboven nog tips gegeven.

Gewoon gaan doen en dan leer je het vanzelf.
nee dat was niet om mij van de gemeente..lezen wat er staat doet wonderen...

het ging om iemand anders

ik zal er iets mee doen en hoop dat ik er idd iets van leer..want ik voel me elke keer schuldig en word er depri van
mijn ouders doen de boodschappen
quote:Fame schreef op 14 mei 2012 @ 16:59:

Je bent toch blut? De Gemeente houdt jouw geld toch in?

Ohja, ik dacht al, waar ken ik die nick van.

Dat maakt dit topic dan idd wel bijzonder. Had ook niet uit andere topics opgemaakt dat ze bij ouders woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven