Werk & Studie alle pijlers

Hulp en tips gevraagd!

14-05-2012 19:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo:)

Ik wil na mijn studie graag voor 1 jaar wonen en werken in Parijs. Het duurt nog 3 jaar voordat ik afgestudeerd ben, maar ik wil me nu alvast goed oriënteren en voorbereiden, door bijvoorbeeld te kiezen voor bepaalde minoren en cursussen waarmee ik meer kans maak op een baan in Parijs. Maar ik heb een paar vragen:

Hoe kan ik het beste op zoek gaan naar een baan in Parijs? Nou dacht ik erover om in Parijs Engelse les te gaan geven, maar ik weet niet over welke kwalificaties je moet beschikken om hiervoor in aanmerking te komen? Ik wil trouwens niet per se lesgeven, ik zou het ook niet erg vinden om te schoonmaken of in de horeca te werken, maar omdat ik geen frans spreek en ook geen werkervaring heb op deze gebieden weet ik niet hoeveel kans ik maak?

Omdat ik dus geen Frans spreek, zou ik ook graag een taalcursus doen. Jammer genoeg zijn de taalcursussen die ik tot nu toe heb gevonden erg duur, dus is er iemand die ervaring heeft met een goedkopere taalcursus Frans?

En dan nu mijn laatste vraag: Bestaat er een site waar ik op zoek kan gaan naar woonruimte in Parijs?

Ik weet dat er op internet allemaal fora zijn met informatie over dit onderwerp, maar ik ben op zoek naar actuele informatie en eigenlijk ook ervaringen.

En als er verder nog tips en nuttige reacties zijn dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties.
Het enige dat ik weet is dat een woning of kamer huren in Parijs schreeuwend gruwelijk duur is.

Succes met je zoektocht.
En een baan als au pair? Is dat wat? Dan heb je onderdak, en ik denk dat je de taal heel snel leert.
Ga lekker een jaartje als Au -pair. Een ervaring om nooit te vergeten.
Je kan misschien een minor franse taal doen aan de universiteit of gewoon die vakken volgen als dat niet kan (bv bij taal en cultuur van Frankrijk in leiden). Gratis Franse les en studiepunten in één
@Cateautje: Ja ik kwam inderdaad erg hoge huurprijzen tegen, maar dat heb ik er wel voor over als ik 1 jaar in Parijs kan wonen en werken:)

@Pop1980 en Lucifer1983: Aupair zijn lijkt me erg leuk! Alleen op de sites die ik heb gevonden stond dat een goede beheersing van de Franse taal noodzakelijk was......

@paspas: Goed idee! Ik zal even bij mijn opleiding vragen of het mogelijk is om cursussen Frans te volgen:) Ik zit nu op het hbo, dus ik weet niet of het op universitair niveau mogelijk is, maar misschien kan het wel op het hbo.
Oh en even een andere vraag die ik was vergeten:

Is er misschien een site met daarop de toelatingseisen en (engelstalige) opleidingen van hogescholen en universiteiten in Parijs?

Ik heb al gegoogled, maar kwam niet veel bruikbaars tegen.
Kijk even op Travelactive. Ik ben via hen gegaan en spraak ook geen woord van de taal.

Je leert het snel genoeg.
Oke zal ik doen bedankt!
Heb je een opleiding die je toelaat om Engelse les te gaan geven? Een taal doceren doe je niet zomaar even omdat je ze zelf spreekt....

Verder, kijk idd eens bij au-pair bureaus, en begin nu thuis al met franse les.
Travel active zou ik niet doen als ik jou was. Heb het zelf wel gedaan maar het is zo duur! dat is helemaal nergens voor nodig! Je krijgt er vrij weinig voor terug als je het mij vraagt. De dingen waar je daar 1200 euro voor betaalt kan je lokaal voor 100 euro doen (zal wel verschillend zijn per project/land maar toch).

Zou ik eerder eens kijken bij JoHo. Maar daar heb ik geen ervaringen mee verder.

Zou best kunnen dat als je je p op het hbo hebt je gewoon vakken op de uni mag volgen? Maar dat is maar een wilde gok.

Edit: Via Joho kan je dacht ik ook helpen bij een certificaat halen voor het geven van Engelse les.
@nephthys: Ik heb geen opleiding waarmee ik een taal mag doceren, maar ik zit op de pabo, dus als het goed is heb ik na mijn opleiding wel een onderwijsbevoegdheid. Ik spreek wel erg goed engels en wil een keuzevak/minor doen waarmee ik les mag geven in het buitenland. Ik weet alleen niet of dit voldoende is.

@paspas: Goed dat ik dat weet! Dan zal ik verder kijken bij Joho:) Ik denk dat het inderdaad wel mogelijk moet zijn om vakken te volgen op de universiteit als je je p hebt, maar dat ga ik dan wel navragen bij mijn eigen opleiding.

Maar jij hebt dus als aupair in Parijs/Frankrijk gewerkt? Kun je me wat vertellen over je ervaringen met het Franse gezin en het land zelf?
Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik heb alleen o.a. met travel active buiten Europa gereisd (of had je het niet tegen mij).

Sowieso even bij Joho langsgaan, die kunnen je super goed helpen met bijna al je vragen die je hier stelt!
Ze hebben prima bevoegde leraren engels in frankrijk... Een helehoop zelfs.
Is het de Commissie tevens bekend dat deze situatie ertoe leidt dat in Frankrijk wonende EU-onderdanen met een niet-Franse onderwijsbevoegdheid slechts als tijdelijk vervanger in het katholieke privé-onderwijs kunnen werken, dat personen met een buitenlandse opleiding pas na drie jaar werkervaring in het Franse privé-onderwijs een intern examen kunnen doen om door een jury bevoegd te worden verklaard en dat voordien steeds ontslag van betrokkenen plaatsvindt zodra een onderwijskracht met een binnenlandse Franse bevoegdheid beschikbaar komt?

Copy paste van het net.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven