Engels sprekend personeel

15-05-2012 12:40 74 berichten
Het viel me laatst op bij Lush dat daar veel Engels sprekend personeel rondloopt. Wat bij wel meer Engelse ketens het geval is heb ik gemerkt. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee want mijn Engels is goed en ik zie het ook een beetje als oefening omdat mijn uitspraak niet al te best is soms. Maar het lijkt me wel irritant voor mensen die geen of gebrekkig Engels kunnen en dan graag advies willen over een bepaald product of iets dergelijks.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe anderen dat ervaren dat je niet in het Nederlands wordt aangesproken?
ik zou het ook niet weten te waarderen. Ik ben in nederland en wil gewoon in het nederlands mijn vraag of bestelling doen. Ik ben geen toerist uit eigen land. En ook al ben ik wel in volendam ofzo dan graag gewoon nl spreken.

Als ik al in een andere taal word aangesproken zal ik zeker vragen of ze ook nl spreken. Zo ja, doe dat dan ook.
Bij een english/irish pub ga ik er vanuit dat er engels gesproken wordt, bij andere winkels/gelegenheden eigenlijk niet. Persoonlijk vind ik het geen probleem, maar kan me voorstellen dat het lastig/hinderlijk is als je de taal zelf niet goed beheerst.
Alle reacties Link kopieren
Zeker nog nooit in Friesland geweest??
quote:zammm schreef op dinsdag 15 mei 2012 13:06 Heerlijk, die internationalisering.+ 1
quote:evelynsalt schreef op 15 mei 2012 @ 13:16:

Zeker nog nooit in Friesland geweest??Heb je toch een visum voor nodig?
quote:Nomad schreef op 15 mei 2012 @ 13:16:

[...]

Uit ervaring weet ik dat dit niet zo is. Ik heb in verschillende landen gewerkt zonder dat ik de taal goed sprak. En ik ben geen Engelstalig persoon.

Zou je het beter vinden als alle immigranten eerst twee jaar taalstudie doen en dan pas beginnen te werken?Nee hoor, als je verder geen contact hebt met klanten mag je van mij aan het werk, of je nu hindoestaans, russisch of spaans spreekt. Alleen in een bar of andere baan waar mensen je moeten kunnen aanspreken moet je wel de taal kennen. Je moet hen immers kunnen bedienen, begrijpen wat er wordt bedoeld als er klachten zijn. Logisch lijkt me.
Het maakt mij niks uit.
Ik moet dan gelijk ook aan mensen als mijn oma denken. Zij kan geen Engels... lijkt me erg vervelend voor haar, als ze niet eens een drankje zou kunnen bestellen in de stad waar ze 80 jaar geleden is geboren!
Nou in Volendam snap ik de mensen ook niet altijd als ze Nederlands spreken, maar dat terzijde.

Het zal wel een marktwerking zijn, veel Nederlanders vinden het niet erg om Engels te spreken, Ikzelf vind het vreemd, op zijn minst.

Maar in welk ander land zou het ook zo gaan?

Denk niet in veel landen.
Over de Albert Heijn gesproken, dat was me ook al opgevallen. Toen ik wat wilde vragen aan iemand wees die alleen naar een Nederlandse collega. Hoorde ik die ander later in het Pools(?) tegen een andere collega praten. Dat vind ik wel hinderlijk dat ze soms zelfs geen/gebrekkig Engels kennen. Ik ken naast Engels en Nederlands geen andere talen hoewel ik Duits wel kan verstaan als ze wat langzamer praten.

Vraag me af hoe AH erbij komt om personeel aan te nemen wat geen/gebrekkig Engels spreekt. Komt de service niet echt ten goede.
Ik vind het vreemd, maar persoonlijk valt het me niet eens altijd op omdat ik moeiteloos van Nederlands naar Engels switch.
Ik kan mij meer dan prima redden in het Engels en ervaar dat niet als een probleem. Wel ben ik jaren geleden ooit nog eens bij een KFC geweest en het personeel verstond geen Nederlands én geen Engels. Dat vond ik toch uiterst vervelend, in eigen land nog niet eens een menu kunnen bestellen zonder overdreven gearticuleerd te hoeven spreken en de getallen moeten uitdrukken met mijn vingers.
quote:closednote schreef op 15 mei 2012 @ 13:21:

Over de Albert Heijn gesproken, dat was me ook al opgevallen. Toen ik wat wilde vragen aan iemand wees die alleen naar een Nederlandse collega. Hoorde ik die ander later in het Pools(?) tegen een andere collega praten. Dat vind ik wel hinderlijk dat ze soms zelfs geen/gebrekkig Engels kennen. Ik ken naast Engels en Nederlands geen andere talen hoewel ik Duits wel kan verstaan als ze wat langzamer praten.

Vraag me af hoe AH erbij komt om personeel aanneemt wat geen/gebrekkig Engels spreekt. Komt de service niet echt ten goede.Lekker goedkoop?
quote:closednote schreef op 15 mei 2012 @ 13:21:

Vraag me af hoe AH erbij komt om personeel aanneemt wat geen/gebrekkig Engels spreekt. Komt de service niet echt ten goede.Misschien dat zij puur vakkenvullers zijn of zo?
quote:meaghan schreef op 15 mei 2012 @ 13:25:

[...]

Misschien dat zij puur vakkenvullers zijn of zo?

Dan vind ik dat ze nog Nederlands moeten kunnen spreken/ begrijpen, ze zijn nl. een aanspreekpunt voor de klanten.

Ik vond het personeel bij de Albert Heijn altijd zo keurig, dit was voor mij echt een afknapper.
Hier hebben ze ook een blik Polen open getrokken in mijn supermarkt. Ik vind het erg vervelend. Zeker omdat ik niet alle kruiden en voedingsmiddelen precies weet in het Engels. Mijn Engels is goed, alleen hoe zeg je ook alweer Bieslook in het Engels? (Chives, ja nu weet ik het wel, maar ik kon er zo niet opkomen) Toch wel vervelend als je zelfs in eigen land moeilijk moet gaan doen.
Ik vind het stom. Het werpt een drempel op voor klanten om gemakkelijk en prettig geholpen te worden.
De voertaal op mijn werk is Engels, dus ik merk het niet eens snel op, en erger me er al helemaal niet aan.

Het hoort gewoon bij deze tijd.
quote:Nomad schreef op 15 mei 2012 @ 13:08:

Zolang de service top is, dan vind ik het geen probleem. Een nieuwe taal leer je niet in een week en op deze manier kunnen niet-Nederlands sprekende mensen toch in Nederland aan de slag.

Niet nederlands sprekende kunnen toch ook back-office werk doen ipv frontoffice?

ik vind iig not done als een frontoffice medewerker geen nederlands spreekt. Muv winkels waar verder vrijwel nooit nederlanders komen, zoals winkels voor toeristen of kleine buurtwinkeltjes in wijken waar vrijwel geen mensen wonen met nederlands als moedertaal.
Ik vind het klantonvriendelijk, ook als ik me prima verstaanbaar kan maken. Zelfde als dat ik de klant vraag bij mij op kantoor te komen in plaats van dat ik naar hem toe ga. Sommige van mijn klanten vinden het best leuk om eens langs te komen bij mij, maar als ik niet naar hen zou kunnen komen, dan waren zij mijn klanten niet.
Natuurlijk kan dat, maar Ailien schreef. "Als ik waar dan ook ter wereld aan het werk wil, dan zou ik toch echt de taal eerst moeten leren. Hoe moeilijk misschien ook. Ik vind het vreemd dat dit voor Engelstaligen blijkbaar niet zo werkt." Achteraf gezien bedoelde ze denk ik "als ik waar dan ook ter wereld aan het werk wil in de detailhandel of horeca...".
Ik vind het ook vervelend.

En ik snap eerlijk gezegd ook niet waar het voor nodig is.

In deze tijden zijn er genoeg mensen aan te nemen die wel netjes nederlands spreken. Het is dus geen kwestie van personeels tekort.
Follow your heart, but take your brain with you....
Ik vind het echt van de zotte dat ik als Nederlander, in Nederland, in de supermarkt Engels moet praten omdat het personeel de Nederlandse taal niet machtig is.

En ja ik ben de Engelse taal machtig en kan me daarin prima redden. Maar ik vind dat je mag verwachten dat je in je eigen land je eigen taal moet kunnen spreken. Engels spreek ik wel in het buitenland.
quote:valerie__ schreef op 15 mei 2012 @ 12:49:

Ik vind het zelf erg hinderlijk. En ik kan prima Engels spreken.

Ik vind, misschien ouderwets, dat personeel je in de eerste plaats altijd in het Nederlands moet aanspreken, en als blijkt dat je geen Nederlands spreekt je kunt switchen naar Engels of een andere taal.helemaal mee eens
En doooooor!
Voor bijstand moet je dan wel weer Nederlands kunnen. Da's dan wel weer vreemd eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven