Engels sprekend personeel

15-05-2012 12:40 74 berichten
Het viel me laatst op bij Lush dat daar veel Engels sprekend personeel rondloopt. Wat bij wel meer Engelse ketens het geval is heb ik gemerkt. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee want mijn Engels is goed en ik zie het ook een beetje als oefening omdat mijn uitspraak niet al te best is soms. Maar het lijkt me wel irritant voor mensen die geen of gebrekkig Engels kunnen en dan graag advies willen over een bepaald product of iets dergelijks.

Nu vraag ik me eigenlijk af hoe anderen dat ervaren dat je niet in het Nederlands wordt aangesproken?
Voor mij zou het ook een reden zijn om de winkel uit te hollen. Ik spreek wel engels, maar wil niet in Nederland moeilijk moeten doen als ik een cremetje wil kopen!

Kom nou....
Alle reacties Link kopieren
Het verbaasd en irriteert mij ook, dat veel mensen bij n telefonische klantenservice onverstaanbaar en snel wauwelen "Dit wordt niks met mijn vraag", denk ik dan.
quote:Rik78 schreef op 15 mei 2012 @ 13:05:

[...]

Shelve

Nee hoor, het is shelf!

Ik vind het ook ergerlijk. Ik ben in Nederland, dan verwacht ik gewoon in het Nederlands geholpen te worden.

Ik denk dat ze mij ook stom vinden trouwens, want ik ben nogal volhardend in die verwachting.
quote:ailien schreef op 15 mei 2012 @ 13:07:

[...]

Klopt. Ik had het ook over ''de binnenstad'', ik ontwijk het daar ook liever.

Nee hoor. De hele 'binnenstad' stikt van de cafeetjes, restaurants, clubs en kroegen die welbewust mikken op Nederlandstalig publiek.

Alleen maar het Rembrandtplein, het Wallengebied en het Leidseplein zijn erg Engelstalig maar dat is niet alleen maar 'de binnenstad'.

(En ook op deze plekken heb je zaken die zich hoofdzakelijk op Nederlands publiek richten, zoals een Club Up, Palladium, het complete Nes-gebied, de gehele jordaan, Studio 80, Chicago Social Club en honderden cafe's.)

Alles dat zich op toeristen richt is op een kilometer als dusdanig herkenbaar en is een minderheid in dit centrum. Als je daar gaat zitten en dan gaat klagen over het Engelse gehalte ken je blijkbaar de weg niet in Amsterdam. Niet erg hoor, maar je bent dan net zo goed toerist.

Bovendien: Amsterdam is zelfs flink autochtoon. Als buitenlandse student op zoek naar werk ben je aangewezen op de dure zaken rondom die pleinen, of in een 'autochtone' tent maar dan als afwasser. Maar barman in een hippe tent waar locals komen of goed restaurant: vergeet het maar!

Amsterdam kent ook geen Engelstalige bordjes op straat. En ons niveau van Engels haalt het ook niet bij dat van de Denen en Zweden bijvoorbeeld.

We vinden onszelf in de hoofdstad allemaal zo ontzettend internationaal georiënteerd, maar het is een enorm kneuterdorp dat hoofdzakelijk voor Nederlanders is.

De scheidslijnen zijn enorm. Als buitenlandse student integreer je bijna niet.

De irritatie naar toeristen is ook belachelijk en past niet bij een 'wereldstad'.

En waarom zou personeel Nederlands moeten spreken in een tent waar hoofdzakelijk toeristen komen?
Ik vind het prima, mits hun Engels echt vloeiend is tenminste. Engels is tenslotte nog steeds DE wereldtaal, dus ik vind sowieso dat iedereen die goed moet kunnen beheersen.
Jukebox: ik ben het zó ontzettend met jou eens! En inderdaad, Amsterdam is gewoon ook een groot kneuterdorp vergeleken met de échte wereldsteden. En dan willen we in Nederland de Olympische Spelen gaan organiseren, laat me niet lachen!
Die Olympische Spelen slaan inderdaad helemaal nergens op. Vind ik ook.
Dat is ook een typisch Nederlandse eigenschap, toch? Afgeven op je eigen land. Waarmee je maar weer eens je eigen bekrompenheid aantoont.
quote:tartufone schreef op 15 mei 2012 @ 13:07:

[...]

Ik bedoelde eigenlijk zo'n kop/ hoofdschap, weet eigenlijk niet eens hoe het in het Nederlands heet...Zo eentje die aan het hoofd van de paden staat.

Aisle?

Edit: da's meer een gangpad. Ik weet eigenlijk niet echt wat je bedoelt.
quote:lulu_ schreef op 15 mei 2012 @ 12:52:

Ik zat laatst bij een redelijk chique strandtent en daar hadden ze Spaanstalig personeel dat gebrekkig Engels en geen Nederlands sprak. Vond ik ook niet echt representatief omdat het niet een heel toeristisch strand is.Had ik pas ook, ben jij toevallig ook in Rockanje geweest?!
quote:qwerttu schreef op 15 mei 2012 @ 16:05:

Dat is ook een typisch Nederlandse eigenschap, toch? Afgeven op je eigen land. Waarmee je maar weer eens je eigen bekrompenheid aantoont.Haha. Je hebt eigenlijk wel gelijk ja.
Ik had iets vreemds in een hotel. Ik groette in het Nederlands, maar de receptionist verstond het niet. Rest van het gesprek ging in het Engels. Ik dacht: "Oh... een hotel met Engels als voertaal." Ik ging er dus van uit dat al het personeel Engels sprak.

De volgende ochtend kwam ik uit bed en ik vroeg in het Engels waar ik kon ontbijten. Nu zag ik daar een vrouw zitten en ze antwoordde in perfect Engels. Ik ging daar zitten en ik hoorde die vrouw in het Nederlands met haar vriendin praten.

Toen ik wegging groette ik in het Nederlands.
World of Warcraft: Legion
quote:jukebox schreef op 15 mei 2012 @ 16:23:

[...]

Haha. Je hebt eigenlijk wel gelijk ja.

(Ik had een jij-bak verwacht, omdat ik geen Engels spreek in Nederlandse winkels. Maar deze reactie is wel leuker. )
Ik heb er geen moeite mee en naar aanleiding van wat gezegd is over dat dat in andere landen vast ook niet zo zou kunnen: ik heb in twee landen gewerkt waar ik de taal van het land (nog) niet sprak en waar ik dus ook gewoon Engels tegen native klanten of later relaties (werkte op een kantoor) sprak. Dus in andere niet-Engelstalige landen gebeurt dat ook.
Am Yisrael Chai!
@ qwerttu:

Ach, als Nederlanders kampioen zeuren zijn loop ik daarin weer voorop. Ik word vaak moe van mezelf.

Ondertussen heb ik het al mopperend ontzettend naar mijn zin in Amsterdam, maar ook in Nederland en de rest van de wereld eigenlijk.
Gelukkig maar, daar gaat het uiteindelijk om.
quote:jukebox schreef op 15 mei 2012 @ 15:49:

[...]

Nee hoor. De hele 'binnenstad' stikt van de cafeetjes, restaurants, clubs en kroegen die welbewust mikken op Nederlandstalig publiek.

Alleen maar het Rembrandtplein, het Wallengebied en het Leidseplein zijn erg Engelstalig maar dat is niet alleen maar 'de binnenstad'.

(En ook op deze plekken heb je zaken die zich hoofdzakelijk op Nederlands publiek richten, zoals een Club Up, Palladium, het complete Nes-gebied, de gehele jordaan, Studio 80, Chicago Social Club en honderden cafe's.)

Alles dat zich op toeristen richt is op een kilometer als dusdanig herkenbaar en is een minderheid in dit centrum. Als je daar gaat zitten en dan gaat klagen over het Engelse gehalte ken je blijkbaar de weg niet in Amsterdam. Niet erg hoor, maar je bent dan net zo goed toerist.

Whahahaha, ik heb jáááááren in Amsterdam gewoond. We hebben gewoon een andere definitie van de binnenstad. Ik ben zelfs een tijdje gids geweest voor buitenlandse studenten en heb hen rondgeleid door Amsterdam. Vandaar dat ik ook in de toeristische gebieden bekend ben.
quote:ailien schreef op 15 mei 2012 @ 16:41:

[...]

Whahahaha, ik heb jáááááren in Amsterdam gewoond. We hebben gewoon een andere definitie van de binnenstad. Ik ben zelfs een tijdje gids geweest voor buitenlandse studenten en heb hen rondgeleid door Amsterdam. Vandaar dat ik ook in de toeristische gebieden bekend ben.Het valt mij altijd op dat er twee Amsterdammen schijnen te zijn. Ik kom ook wel eens terecht op plekken waar toeristen komen en dat lijkt soms echt een andere wereld.
2 Amsterdammen! Bewaar me! 1 is genoeg
quote:jukebox schreef op 15 mei 2012 @ 16:47:

[...]

Het valt mij altijd op dat er twee Amsterdammen schijnen te zijn. Ik kom ook wel eens terecht op plekken waar toeristen komen en dat lijkt soms echt een andere wereld.Jup, en veel mensen kennen alleen het toeristische Amsterdam en zeggen al snel: Amsterdam, het is me daar veel te druk, terwijl je ook zoveel prachtige, rustige wijken hebt. Of tenminste, wel levendig, maar niet knetterdruk met snoeihard één of andere top40 hit in je oor :P
quote:qwerttu schreef op 15 mei 2012 @ 16:05:

Dat is ook een typisch Nederlandse eigenschap, toch? Afgeven op je eigen land. Waarmee je maar weer eens je eigen bekrompenheid aantoont.Absoluut. Gelukkig is Nederland niet "mijn" land. Dus dan valt het met die bekrompenheid ook wel weer mee.
Maar je bent volgens mij wel Nederlandse. Dus dan zit het toch in je gebakken blijkbaar.
quote:jukebox schreef op 15 mei 2012 @ 13:02:

Waarom is het in hemelsnaam hinderlijk voor sommigen als ze zeggen de taal goed te beheersen? Dan zou het de facto toch echt geen zier moeten uitmaken?

Nou, nou, het zit je hoog hè? Er wordt hier toch om een mening gevraagd?

Ik ben in Nederland, iemand hoeft geen vloeiend NL's te kunnen maar gewoon in je eigen land in je eigen taal worden aangesproken vind ik persoonlijk een kwestie van beleefdheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven