Voor de vegetariërs onder ons

15-05-2012 17:07 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al een aantal jaren geen vlees meer, wel weer vis sinds een tijdje. Vroeger toen ik bij mijn ouders woonde, aten we heel vaak aardappels, groente en vlees en dat vind ik daarom nog steeds lekker (nou ja, met vis of een vleesvervanger dan). Mijn kinderen zijn er ook gek op. Alleen is het natuurlijk een stuk minder lekker zonder jus. Vooral mijn jongste dochter eet het alleen als het helemaal door elkaar is geprakt en dan doe ik er meestal maar wat slasaus door, maar ik vraag me af of dat wel gezond is...

Weet iemand een lekker én gezond vegetarisch alternatief voor jus? Ik heb wel eens vegetarische jus (gravy) bij de natuurwinkel gehaald, maar dat was niet te eten. Dan heb ik liever iets wat ik zelf maak.

Alvast bedankt!
Kan het niet met wat boter en een maggiblokje (opgelost in water eerst) ofzo? Bouillonblokje dus
Ik vind het vocht wat van champignons afkomt als je die met redelijk wat boter, zout en peper bakt altijd erg lekker over de aardappels.

En anders misschien het vocht van de vleesvervanger vermengen met wat groente/paddestoelen/tuinkruidenbouillon?
Ik heb gewoon jus van de knorr. Is ook vegetarisch, en echt stukken beter te doen dan die uit de reformzaak!
Of een ui bakken in boter, met een tomaat en wat kruiden.

Ik denk in elk geval dat je het beste resultaat krijgt met (vloeibare) boter, olijfolie lijkt me niet zo lekker als jus.
ketjap?
Ketjap? Het gaat om aardappels, groente en een vleesvervanger of vis. Ik denk dan niet meteen aan ketjap bovendien vind ik daarbij altijd dat alles dezelfde smaak heeft dan. Ketjap overheerst nogal vind ik
Uien en champignons in roomboter opzetten voor zeker 20 min.Hmmzzz
Ik heb altijd een scheut ketjap door de jus (die ik maak van een pan gehaktballen), maar wat volgens mij de smaak geeft is de fikse hoeveelheid boter, de gebakken uien, het bouilonblokje en het scheutje ketchup en de lepel sambal badjak.
Ja, ketjap.

Uitje glazig bakken in wat olie en/of boter, beetje knoflook erbij. Als de uitjes helemaal transparant zijn wat ketjap erbij. Dan wat gekookt water en peper en/of zout toevoegen.

Je kan ook champignons meebakken.
Van internet:

Vegetarische jus is eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken. Jus is een bruine saus waar geen vlees aan te pas hoeft te komen. Je neemt een bakpan en maakt een roux: je smelt een klont boter en roert daar een beetje bloem door tot die goed bruin is. Dan voeg je beetje voor beetje groentebouillon of paddestoelenbouillon of gewoon water toe tot je een dikke saus hebt. Eventueel binden met maizena of arrowroot. Is je jus niet bruin genoeg? Voeg dan een beetje sojasaus toe. Om de jus nog lekkerder te maken kun je gebakken uitjes toevoegen. Er zijn ook mensen die stukjes ontvelde tomaat of tomatenpuree bij de jus doen.

Zelf knutsel ik wat aan met een heel klein beetje ketjap en tomatenketchup.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:borderwalk schreef op 15 mei 2012 @ 17:23:

Ik heb altijd een scheut ketjap door de jus (die ik maak van een pan gehaktballen), maar wat volgens mij de smaak geeft is de fikse hoeveelheid boter, de gebakken uien, het bouilonblokje en het scheutje ketchup en de lepel sambal badjak.Hier ook.
quote:Ivetje schreef op 15 mei 2012 @ 17:19:

Ketjap? Het gaat om aardappels, groente en een vleesvervanger of vis. Ik denk dan niet meteen aan ketjap bovendien vind ik daarbij altijd dat alles dezelfde smaak heeft dan. Ketjap overheerst nogal vind ik

Inderdaad, brr

Wat gesmolten boter met de kruiden van vis of vleesvervangers lijkt mij veel lekkerder.
Je hebt toch gewoon van die zakjes? Gewoon van knor of AH, en dan alleen boter toevoegen of soms zelfs alleen water.

Ik vind die prima smaken, kinderen denk ik ook wel hoor! Succes!
Mijn recept voor heerlijke vegetarische jus:

Flinke klont boter laten smelten, flinke scheut ketchup erdoor. Dan wat ketjap, bouillonpoeder, peper, koriander (zaad, gemalen), beetje water en als je van pittig houdt nog een beetje chilipoeder of tabasco. Even laten pruttelen, klaar.

Al vaak complimenten over gehad!
De jus tabletten van maggie zit geen vlees in alleen aardappelzetmeel, zout, glocose stroop plant olie water gist kleurstof smaak versterkers tomaten poeder paprikapoeder aroma zonnebloemolie.
Ben 8 jaar vega geweest en dit vond ik toch wel de beste.
De aardappels bakken en dan gewoon met fritessaus (kun je ook de remia lijn versie voor nemen) of ketchup, of tartaresaus. Sowieso bij gebakken vis hoort eigenlijk wel 'n remouladeachtig sausje en daar kun je dan ook de gebakken aardappeltjes in soppen. Bij vlees passen ook veel sauzen. Zelf heb ik nog nooit jus gemaakt, vind dat er veel lekkerdere sauzen zijn om vlees/vis en aardappels smaak te geven.
De supermarkten staan vol met zakjes jus (Knorr/Maggi/Eigen merk)

Ik vind die prima te eten.

En ze zijn bijna allemaal vegetarisch,even de ingredientenlijst lezen.
Slasaus is overigens een stuk minder vet dan alle genoemde boteralternatieven.
Maggi of Knorr heeft een jus die vegetarisch is. Het staat op de achterkant vermeldt dat deze vegetarisch is.
Wat ik trouwens wel lekker vind om stamppot smaak te geven is ontbijtspek bakken en dat nat door de stamppot doen.

Je kinderen/partner eten wel gewoon vlees of mogen ze dat van jou niet?

dit zijn blokjes,die verkruimel je met je restje bakvet en wat water.

Lekker hoor en kun je heel goed doseren.
quote:elninjoo schreef op 15 mei 2012 @ 17:49:

Wat ik trouwens wel lekker vind om stamppot smaak te geven is ontbijtspek bakken en dat nat door de stamppot doen.

Je kinderen/partner eten wel gewoon vlees of mogen ze dat van jou niet?vegetarische ontbijtspek ?
De jongste dochter eet graag jus schrijft ze toch. Dan kan ze voor die dochter toch vleesjus maken van spekjes? Die hoeft toch niet te lijden onder haar moeders vegetarisme?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven