Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
O ja, Maria, misschien een rijstsalade op z'n tropisch? Met kerrie, kokos, erwtjes, mango en cashewnoten?
Wat een mooie spullen hebben ze bij Greenjump! Ik kende het nog niet, maar ik denk ook dat ik er het een en ander ga bestellen.

Ik heb vanmorgen rauwkost gegeten met een dressing van olijfolie. Gelukkig voor mij hou ik niet zo van brood en ik houd van hartige dingen, dus liever groente dan fruit.

Verder heb ik net noten gegeten en straks hoop ik zuurdesembrood in huis te hebben en dan maak ik daar een tosti van met kaas, bieslook en avocado.

Vanavond gestoomde zalm, sperziebonen en aardappels en tussendoor moet ik dan nog het een en ander aan fruit en rauwkost naar binnen werken (of een ei of zo), want anders zit ik aan te weinig calorieën.

Vanavond nog sporten (ik doe verschillende groepslessen in de sportschool) en dan heb ik er als het goed is een gezond dagje op zitten
Ik las toevallig net dit stukje:

http://www.nsmbl.nl/de-vi ... jn-in-ons-dagelijks-eten/

Brrr.... daarom dus PUUR eten!

Goed. *back to work now*
http://www.juliakang.nl/
@flip en illybilly: lekker he, die mannen. Krijg er hier dus ook niet echt wat anders in.

De kinderen (3 jaar, 2 jaar en 8 maanden) eten in principe wel gewoon met mij mee, ben het langzaamaan aan het invoeren. 's Ochtends eten ze al geen brood meer, alleen tussen de middag willen ze toch wel heel graag brood, maar hagelslag en chocopasta mag er niet meer op (maar ze eten toch al graag vlees of kaas met komkommer en tomaatjes, niet heel ongezond dus) en heb het brood vervangen door zuurdesembrood en ben zelf wat aan het proberen met bakken.

Tussendoor eten we veel fruit (met een paar nootjes) en ook rauwe groenten vinden ze wonder boven wonder erg lekker (worteltjes, tomaatjes, komkommer, bloemkool, bleekselderij). Snoep en koek met suiker krijgen ze niet meer van mij, maar ik ontkom er niet aan dat ze het ergens anders wel krijgen (vooral schoonfam is niet echt 'gezondheids-bewust').

's Avonds kunnen ze uit heel veel dingen kiezen en merk dat ze de dingen die ik eet, vaak erg lekker vinden!

Vandaag gegeten (met de kinderen):

Ontbijt: havermout uit de oven (met ei en rozijnen, erg lekker!)

Tussendoor: ananas met 5 nootjes

Lunch: werklunch, maar dan thuis: mungbonen, gierst, tonijn, avocado, komkommer, tomaat, bleekselderij en paksoi (de oudste twee aten brood met vleesbeleg, komkommer en tomaat, de jongste (8 maanden) at lekker met moeders mee, maar ik had voor haar de groenten een beetje gekookt)

Tussendoor: rauwe groenten (met een noten-kokosdipsausje)

Avondeten:geroosterde broccoli met hazelnoten voor mij,

aardappels, gewone broccoli, gemengde salade en saucijs voor manlief,

oudste twee wilden ook nootjes over de broccoli en hebben daarbij saucijs, gemengde salade en wat aardappeltjes gegeten

en de jongste had broccoli met een klein stukje aardappel (weet nml niet of ik dat weg mag laten omdat ze nog zo jong is?), geroosterde verpulverde amandelschaafsel en een klein beetje kokosolie erdoor.

Op deze manier probeer ik lekker te eten en het mezelf toch niet al te moeilijk te maken. Aardig gelukt vandaag!

Na het hardlopen vanavond heb ik zelf nog een bak met gemengde salade genomen.

Ben al vrij tevreden over mijn dagmenu's. Heb alleen de groente-sapjes nog niet ingevoerd 's ochtends, maar dat gaat er binnenkort wel komen hoop ik (moet nog even kijken hoe ik dat ik het schema ga inpassen)
@Maria: er zijn heeeel veel verschillende soorten bonen... Ik hield zelf ook nooit zo van bonen, maar moet zeggen dat ze me in de werklunch niet zo opvallen. Het is maar een klein deeltje en hoe meer groenten je toevoegt, hoe minder de bonen opvallen. Zeker als je kleinere bonen kiest (bijv mungbonen of spliterwten).

In de lunch: granen, bijv quinoa (50 gram vind ik zelf genoeg), bonen (sorry!, doe ik ook ong 50 gram), een ei, wat tofu, kip, of tonijn en heel veel groenten, net wat je in de (koel)kast hebt liggen. Beetje peper, zout en olijfolie en het is klaar.

Veel succes!
Goeiemorgen!

Ik heb gisteren het eerste boek gekocht en voor het grootste deel gelezen. Ben ook nog naar de natuurwinkel geweest en daar heb ik van alles gehaald: boekweitmeel, kikkererwten, mungbonen, chiazaadjes, sesamzaad, havervlokken en quinoa. De kikkererwten staan nu te weken en daar ga ik straks een "werklunch" (maar dan voor thuis) mee maken, lijkt me echt lekker!

Gisteren ging het wel al meteen mis met de lunch, ik was onverwacht precies onder lunchtijd met mijn dochter in het centrum van mijn woonplaats en toen hebben we maar een broodje gehaald, wit pistoletje gezond zonder ham. Niet echt verantwoord dus. Maar goed, ik was eerst van plan om een tosti te eten en ik las daarna in Ambers boek dat gesmolten kaas echt een no go is, dus dat was ook geen goed idee. Ik moet nog veel leren

Ik ben ook nog op zoek gegaan naar goed brood. Helaas hadden ze in de natuurwinkel alleen maar afbakspeltbrood, een ieniemienie broodje voor 4 euro zoveel! En bij de bakker hadden ze het niet, alleen op bestelling. Dat is dus nog niet zo makkelijk.

Ik moet zo bedenken hoe ik ga ontbijten. Ik houd absoluut niet van groentesappen, dus ik denk dat ik nog maar even wacht met die te introduceren. Heb net maar een paar sinaasappels uitgeperst om toch iets gezonds te drinken.

@anne_82: Met kinderen is het echt lastig soms. Mijn oudste van 8 is natuurlijk al een bepaalde manier van eten gewend. Ze lust en probeert wel veel, maar ik denk dat ze dit niet echt zal waarderen.... En mijn jongste van 2,5 wil de laatste tijd echt niets meer eten wat ze niet kent, dat wordt helemaal moeilijk.

Hoe maak je die havermout?

@illybilly: Ik schrik ook altijd zo van wat er allemaal in ons eten zit. Hoe komen ze erop om al die troep te gebruiken?!! Het is zo jammer dat alles altijd maar om geld moet gaan. Nu ik er bewuster mee bezig ben, valt me echt op dat er amper nog iets gezonds is te krijgen in de supermarkt

Vanmiddag een verjaardag. Van tevoren maar goed eten en dan als we terug zijn ook nog maar gewoon gezond koken. Dan kan ik daar alle chips en zo wel laten staan. Het valt me wel op dat ik nu zo makkelijk overal af kan blijven. Ik eet nu een paar weken gezonder en veel natuurlijker (al is het nog niet volgens Amber Albarda). Voor die tijd zat ik soms om 10 uur 's ochtends al aan de chips, nu eet ik dan een handje noten, vind ik dat net zo lekker en taal ik niet meer naar chips en al helemáál niet naar zoetigheid! Heerlijk! :-)

Weet iemand trouwens wat er verkeerd is aan aardappelen? Het lijkt alsof Amber daar erg tegen is, terwijl het ook gewoon een soort peulvrucht is die in de natuur groeit. Het zal wel iets met zetmeel te maken hebben, maar wat is daar slecht aan?
Oh, sinaasappelsap is ook niet goed lees ik nu... te laat...
Haha Flip

Leuk he? Amberen

http://www.telegraaf.nl/v ... afvallen_doe_je_zo__.html

Hier je antwoord over aardappelen.
Ik heb moeite met 'op de rit' te blijven.

Gister vervelend nieuw gehad en toen 'maakte het allemaal niet uit' en heb ik suikerzooi gehaald. Een toetje met room (daarna hoofdpijn en extreem moe), pak chocolademelk en 2 bekers van gedronken (en dat ná het lezen van illybilly's linkje ) en nu liggen er nog 2 zakken m&m's.

Vandaag nieuwe dag... Ik denk zomaar dat vriend de M&M's soldaat mag maken.
quote:Francisca_ schreef op 17 mei 2012 @ 08:48:

Ik heb moeite met 'op de rit' te blijven.

Gister vervelend nieuw gehad en toen 'maakte het allemaal niet uit'

Vandaag een nieuwe dag!
quote:Francisca_ schreef op 17 mei 2012 @ 08:46:

Haha Flip

Leuk he? Amberen

Hier je antwoord over aardappelen.

Dank voor de link naar Vrouw van de Telegraaf. Ik heb hem bij mijn favoriete sites gezet en gelijk al meer stukjes van Amber gelezen. Ik wist alles eigenlijk al wel, maar het is goed om bij de les te blijven.

Over sinaasappelsap. Ik drink af en toe een glas uitgeperste sinaasappels. Lekker. Ik kan me niet voorstellen dat je dat niet af en toe mag.

Ik eet ook regelmatig aardappels. Julia Kang adviseert zelfs om 500 gram per maaltijd te nemen.

Ik ben sinds een paar dagen (op die halve zak chips na dan) weer fijn bezig. Ik wacht even met op de weegschaal staan. Dan krijg ik weer een verkeerde focus.

Ik wandel tegenwoordig veel en dat geeft me lekker veel energie.

Ik heb zo'n zin in die werklunches! LOL!

Voor vandaag: het weer ziet er lekker uit. Frisjes vast, maar droog en een zonnetje. Hup, AA-ers: naar buiten. Komkommer en een banaan mee en genieten van het weer.
quote:Francisca_ schreef op 17 mei 2012 @ 08:46:

Haha Flip

Leuk he? Amberen

Hier je antwoord over aardappelen.Thanks, het gaat dus vooral over afvallen. Aangezien ik eerder te dun ben dan te dik, blijf ik ze lekker eten. Wel gekookt of gestoomd dan.
Ik zit nu trouwens aan mijn eerste werklunch! Quinoa, kikkererwten, sperziebonen, broccoli, avocado, zalm, sesamzaadjes, chia zaadjes en nog wat rauwkost die over was uit een zakje. Ik heb er wel stiekem een piepklein beetje mosterd-dilledressing doorheen gedaan... Mijn vriend kwam net binnen en verklaart me voor gek dat ik dit nu zit te eten. Het is ook wel vroeg voor de lunch, maar dan neem ik straks nog wel een handje noten of zo. Ik had al vroeg ontbeten en had nu gewoon erg veel zin om die werklunch uit te proberen

Weet iemand trouwens of je die chiazaadjes gewoon zo door je eten kan doen? Of neem je dan de voedingsstoffen niet goed op?
Waarom zou de de voedingsstoffen niet op nemen dan?
Je enthousiasme is trouwens erg herkenbaar. Ik at het liefste ook meteen alles wat nieuw was of lekker leek
Ik heb die chiazaadjes ook en doe altijd een koffielepel door de yoghurt.
quote:Francisca_ schreef op 17 mei 2012 @ 11:27:

Waarom zou de de voedingsstoffen niet op nemen dan?

Ik weet niet precies hoe het zit, maar er zijn zaadjes die je eerst moet breken/fijn moet malen, omdat ze anders heel blijven in je lichaam en je ze zo weer uitpoept.

Haha, ik ben echt enthousiast, ja. Vooral omdat ik dit soort voedsel heel erg lekker vind, maar het nooit in me opgekomen was om het te maken. En het voelt heel erg goed om te eten wat ook écht goed voor je is.
Ja flip dat heb ik ook!

Hoewel ik het ook wel een uitdaging blijf vinden om steeds in de keuken te duiken voor een maaltijd.

Het valt me op dat als je slim kiest, je bijvoorbeeld ook goed uit eten kunt gaan, een carpaccio vooraf, en dan bijvoorbeeld het broodmandje laten staan, alleen een salade met de dressing apart. Of vis met alleen de groenten. Daarna voel ik me dan ook niet zo opgeblazen en vol als voorheen!

Als ik heeel veel zin heb in een toetje, een cappuchino na. Geen idee waarom het me nu wel lukt om zo te eten en ik 'vroeger' toch graag weer eraan toegaf om frietjes en saus te bestellen.

Ik ben nu bijna een maand aan het amberen en ik voel me goed van binnen, het zou wel leuk zijn als anderen dit zouden zien of opmerken , maar dat gebeurt niet echt.

Een collega zei wel laatst hoe gaat het met je lijnpoging (zij weet niet wat amberen is)... ze zei ik zie je zo je best doen met al je salades op het werk ! (maar daarna niets van dat ik was afgevallen of er beter uitzag..) hmzzz haha.

Nou ja, ik ga stug door!
Net de eerste werklunch gemaakt. Thuis. Veldsla, halve avocado, verse ananas, restje gerookte makreel van gisteren, pompoenpitjes, komkommer, gekookt ei en quinoa.

Ik heb quinoa voor het eerst gebruikt. Had 100 gram gekookt. Zoon en man namen ook deze lunch. We hebben nog wel wat quinoa over. Die verwerk ik morgen in de lunch. Ik had ze er nu lauw door. Kan ik ze gewoon zonder water in een pannetje met deksel in de koelkast bewaren. Wordt het dan niet hard?

Verder had ik bio volle yoghurt met een eetlepel havermout (fijn gemalen), een eetlepel lijnzaad, wat chiazaadjes (gewoon heel) en bramen en aardbeien en nog wat pecannoten.
Leuk dat we tegelijk zijn begonnen, Maria! Ik heb ook voor het eerst quinoa gebruikt en heb wat er over is gewoon in een pannetje in de koelkast gezet. Rijst wordt immers ook niet echt hard als je het zo bewaart. Maar misschien kan het niet hoor, ik heb er niet over nagedacht eerlijk gezegd...

Ik merk wel dat ik nog wel wat meer in die werklunch had kunnen doen, een ei of zo, want ik heb net een handje noten op en heb nu nog steeds best wel trek. Bíjna kwam ik in de verleiding om een zak chips open te trekken, maar ik heb uiteindelijk maar een banaan genomen en nu eet ik nog een kiwi. Straks een verjaardag, eens kijken wat daar op tafel staat. Ik hoop ook nog iets anders dan chips en zo. Taart neem ik in ieder geval niet, daar hou ik niet zo van en ik heb ook helemaal geen zin in zoet nu ik gezond eet.
Oh wat zijn we allemaal goed bezig!! Super hoor!

Franciska, ik kan me je eetdip heel goed voorstellen. Ik heb die neiging ook bij tegenslag. Ik denk dat als je daarna je eten weer 'op de rit' krijgt, dat het helemaal niet zo erg is. Sterkte!!

Flip, is zelf speltbrood bakken een optie misdchien? Of houd je niet van bakken?

Vandaag:

Ontbijt: Speltboterham met een omeletje van wilde spinazie en ei

Tussendoor: mineola met handje noten

Lunch: ik was op mijnwerk en mijn werklunch was nog in de koelkast Stom! Dus: twee witte boterhammen met komijnenkaas gegeten. Iekssss

Tussendoor: volkoren rijstwafel met amandelpasta en een banaan

Avondeten: salade van ijsbergsla, feta, doperwten, snijbonen en veel verse kruiden.
Ik eet vanavond een rundertartaartje bereid volgens Julia Kang: gekookt in bouillon. Verder biologische frietjes uit de oven en spinazie a la creme ook biologisch uit de vriezer.

Ai, Anne, die lunch thuis gelaten. Botte pech.

Ik heb vanmiddag tussendoor nog een speltwafel en een doosje rozijntjes op. En een flesje water.
Balen zeg, ik had teveel trek en we bleven ook nog eten bij de jarige, allemaal slechte dingen Dus ik heb niet gezond gegeten. Morgen weer vol goede moed beginnen dan maar...
Nog even ontdekken waar je een langdurig verzadigd gevoel van krijgt Flip.

Komt wel goed

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven