Geld & Recht alle pijlers

Huur van sociale huurwoning hoger dan toeslaggrens?

17-05-2012 15:27 69 berichten
Over een klein jaar ga ik verhuizen naar een appartement dat nu nog in aanbouw is. Helemaal nieuw, hartstikke mooi, maar dus ook aan de hoge kant wat de huurprijs betreft.

De appartementen worden verhuurd als zijnde sociale huurwoningen; via de woningbouwvereniging dus. De kale huur bedraagt 633 euro. Ik heb een brief gekregen waarin staat dat de servicekosten 50 euro per maand gaat worden. Nu wilde ik net op toeslagen.nl mijn huurtoeslag berekenen, maar ik kreeg de melding dat ik hier niet voor in aanmerking kom, omdat de kale huur inclusief servicekosten hoger liggen dan 664 euro. En wanneer je dus over die 664 euro gaat, heb je geen recht op huurtoeslag meer.

Ik begrijp dit niet. Sociale verhuur = toch altijd onder of tot de inkomensgrens? Dus - mits je niet teveel verdient - altijd recht op huurtoeslag? De woningbouwvereniging mag toch nooit sociale huurwoningen verhuren tegen een prijs hoger dan die toeslaggrens?

Maandag is het kantoor pas geopend, vandaar dat ik de vraag hier stel. Als het zo is dat ik echt geen huurtoeslag krijg, gaat het hele feest niet door voor mij. Hopelijk kan iemand hier voor opheldering zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, dan is het geen sociale huurwoning. Boven een bepaalde grens wordt het automatisch een vrije sector huurwoning en krijg je geen toeslag, maar dan kunnen zij het ook geen sociale huurwoning noemen.

Maar tellen servicekosten daar wel in mee dan? Dan zouden ze de huur een stukje moeten laten zakken.
Noemt de woningbouwvereniging het ook sociale huur? Want woningbouwverenigingen mogen ook in de vrije sector verhuren volgens mij.
¤ 664,66, is de grens voor de hoogte van de huur voor huurtoeslag.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Volgens mij tellen servicekosten niet mee.
Bij het aanvragen van huurtoeslag moet u de rekenhuur opgeven. Dat is de huurprijs exclusief servicekosten. Deze huurprijs mag niet lager zijn dan ¤ 215,50 en niet hoger dan ¤ 664,66. Is dit wel het geval, heeft u geen recht op huurtoeslag. Voor 65-plussers gelden licht afwijkende bedragen.

Daaronder staat nog dit:

Bij de berekening van de rekenhuur mag u voor de volgende servicekosten maximaal ¤ 12,- optellen per kostenpost:

Kosten voor de lift en elektriciteit in gemeenschappelijke ruimten.

Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten.

Kosten voor een huismeester.

Kosten voor onderhoud van dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten.

Andere servicekosten komen niet in aanmerking voor huurtoeslag.

Wat dat precies inhoudt, weet ik eigenlijk niet.

Bron: http://www.nibud.nl/inkom ... komingen/huurtoeslag.html

Edit: Wat je zelf al zegt, ik vind het elkaar ook tegenspreken.
Ja ik dacht zelf dat alleen de kale huur meetelde, maar op de site van de belastingdienst kwam ik erachter dat voor de berekening van huurtoeslag de servicekosten ook meetellen.

Quote van de site van de belastingdienst:

Woont u alleen en bent u 23 jaar of ouder, maar jonger dan 65? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

Uw rekenhuur is minimaal ¤ 215,50 en maximaal ¤ 664,66.

Als ik vervolgens op rekenhuur klik, krijg ik de volgende uitleg te zien:

Bij de berekening van de huurtoeslag gaan we uit van de kale huurprijs.

Rekenhuur

Betaalt u servicekosten? Tel deze dan bij de kale huur op. Het totaal noemen we rekenhuur.

Dat spreekt elkaar toch tegen, of ben ik nou gek? In het eerste stukje staat dat ze voor de berekening uitgaan van de rekenhuur; dit is dus het bedrag inclusief servicekosten. Als ik vervolgens 'rekenhuur' aanklik, staat in de eerste regel dat bij de berekening van de huurtoeslag ze uitgaan van de kale huur.

Ik begrijp er steeds minder van.
Daarbij komt dat als ik mijn huurtoeslag wil berekenen, er komt te staan dat ik er geen recht op heb. Dus ik geloof wel dat dit bedrag te hoog is voor huurtoeslag. Maar dan hebben ze bij de woningbouwvereniging een fout gemaakt? Lijkt me raar.
Waar bestaan die servicekosten uit? Ik vind het namelijk vrij veel.

Overigens tellen servicekosten wel mee.

Ik zou het wel even navragen want wij (werk bij woningcorporatie) hebben dit een keer over het hoofd gezien. Nouja ik heb het een keer over het hoofd gezien. Uiteindelijk opgelost door huurprijs te verlagen. Ik dacht toen namelijk dat servicekosten niet subsidiabel was.
Oh, dat is inderdaad vreemd vogelkip. Ik ben bij de aanvraag van huurtoeslag uitgegaan van de eerste optie (dus zonder servicekosten) en voor zover ik weet doet iedereen in mijn omgeving dat. Ik heb nog nooit gehoord dat sericekosten er bij in zouden zitten.
Ik weet niet waar die servicekosten uit bestaan, dat hebben ze niet gespecificeerd.
Want dat moet je wel gespecificeerd hebben. Kan zijn dat dat nog komt omdat het nog in aanbouw is en de kosten geschat zijn natuurlijk. Je mag namelijk per component 12 euro meetellen.
Zou het dan zo kunnen zijn dat ik sommige servicekosten niet mee kan tellen voor de huurtoeslag? En ik in totaal waarschijnlijk uitkom op die 664 euro of net daaronder?
Kijk even op deze site

http://www.belastingdiens ... ijgen/welke_servicekosten
Maar dan nog. Wat als volgend jaar de huurprijs verhoogd wordt? Loop je dan niet weer tegen hetzelfde aan? Of als er ingrepen in de huurtoeslag komen?
Het is inderdaad vervelend dat het zo op het randje ligt. Maar stel dat wat jij nu schetst Marahbloem, ook daadwerkelijk gebeurd, dan denk ik dat een woningbouwverening haar huurprijzen aan moet passen, tot de grens van de huurtoeslag bereikt is. Lijkt mij, maar ik ben een leek zoals jullie zien
Servicekosten tellen niet mee in de berekening inderdaad.
Ebba, die tellen wel mee zoals we net hadden geconstateerd. Allemaal terug te vinden op de site van de belastingdienst.
quote:vogelkip schreef op 17 mei 2012 @ 15:58:

Het is inderdaad vervelend dat het zo op het randje ligt. Maar stel dat wat jij nu schetst Marahbloem, ook daadwerkelijk gebeurd, dan denk ik dat een woningbouwverening haar huurprijzen aan moet passen, tot de grens van de huurtoeslag bereikt is. Lijkt mij, maar ik ben een leek zoals jullie zien Oh dat lijkt mij nou juist niet.
Vreemd, heb zelf bij een woningbemiddelingsbureau gewerkt en ik weet iig zeker dat het vorig jaar nog alleen de kale huur was. Dus wellicht hebben ze dat dan veranderd?
quote:_ebba schreef op 17 mei 2012 @ 16:06:

Vreemd, heb zelf bij een woningbemiddelingsbureau gewerkt en ik weet iig zeker dat het vorig jaar nog alleen de kale huur was. Dus wellicht hebben ze dat dan veranderd?Toen ik 2 jaar geleden huurtoeslag heb aangevraagd moest ik ook al servicekosten + kale huur invullen. Heb er verder niet opgelet of het meetelde, maar als het niet zou meetellen, hoef je het toch ook niet in te vullen?
quote:Missprincesa schreef op 17 mei 2012 @ 16:04:

[...]

Oh dat lijkt mij nou juist niet.

Het is toch sociale huur? Maw, ze moeten onder de toeslaggrens zitten. Daarom begreep ik niet waarom mijn huur boven die grens uitkwam, maar nu blijkt dat ik niet alle servicekosten mee moet rekenen in de berekening voor de huurtoeslag.

Als een woningbouwvereniging een woning verhuurt als zijnde sociale huur, kunnen ze niet ineens die voorwaarden veranderen en bóven de huurtoeslaggrens uitkomen terwijl je dit al huurt en de regels veranderen ineens. Nogmaals, lijkt mij.
Overigens is het wel zo dat in oktober het puntentellingsysteem veranderd is en veel woningen er tot 15 punten hebben bij gekregen, waardoor er een hogere huurprijs gevraagd mag worden. Dit zou kunnen verklaren waarom de huurprijs nu boven de liberalisatiegrens uitkomt en dus een vrije sector woning is ipv een sociale woning....
Volgens mij telde het eerder niet mee...maar goed ik durf het echt niet meer met zekerheid te zeggen....
Maar het is geen vrije sector woning, het wordt verhuurd als een sociale woning. En de woning is nog niet eens gebouwd, dus 'zomaar' 15 punten erbij gaat in deze niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven