Pavlov over vegetarisme

18-05-2012 10:33 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister naar een hele interessante aflevering van Pavlov gekeken met Leon Verdonschot (aka de vegetariër). Heel interessant allemaal, zeker de moeite waard: klik hier voor de aflevering.

Maar, ik werd weer eens geconfronteerd met iets wat ik niet snap aan (veel) vegetariërs. Verdonschot is sinds zijn 16e vegetariër, na het zien van een documentaire over dierenleed in de vleesindustrie. Natuurlijk eet hij wel dierlijke producten (alleen geen vlees), anders was hij een veganist geweest. Maar nu komt het. Wat hem dus zo raakte, was het dierenleed. Maar waarom eet hij dan wel andere dierlijke producten? Een melkkoe wordt na een paar jaar ook geslacht. Een legkip is na een paar jaar te koop als soepkip. Kleine haantjes worden vernietigd omdat ze geen eieren leggen. Kleine stieren worden vetgemest omdat ze geen melk geven. Hoe kan je dan als vegetariër denken dat jij zelf geen dierenleed veroorzaakt? Er is echt bar weinig verschil tussen de ei- en zuivelindustrie en de vleesindustrie. Dat je vegetariër bent omdat je geen vlees lust oid, oké, maar dat je vegetariër bent omdat je het o zo zielig vindt voor dieren is voor mij totaal onlogisch.

Is het onwetendheid aan de kant van de vegetariërs (je zou toch denken dat je wat research gaat doen als je op het punt staat zo'n grote beslissing te maken) of sla ik de plank volledig mis?
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:57:

[...]

Wel om vegetariërs een stuk kaas/ een ei voor te zetten.Daar heeft poppyseed natuurlijk een punt. Of je nou wel of niet het vlees van het beest eet, het beest moet natuurlijk wel gevoerd worden....
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:59:

Ik ga er maar vandoor, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden dat het er mij vooral om gaat dat vegetariërs zich niet beter/diervriendelijker moeten voelen dan vleeseters. Ik heb gelukkig ook gezien dat er mensen zijn die het op dat gebied met mij eens zijn.Waarom wilde je dat duidelijk maken?
quote:poppyseed schreef op 18 mei 2012 @ 11:59:

Ik ga er maar vandoor, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden dat het er mij vooral om gaat dat vegetariërs zich niet beter/diervriendelijker moeten voelen dan vleeseters. Ik heb gelukkig ook gezien dat er mensen zijn die het op dat gebied met mij eens zijn.

Maar vegetariërs zijn wel degelijk diervriendelijker dan vleeseters. Dat het altijd nog diervriendelijkER kan, dat ben ik met je eens.

Maar de stelling dat vegetarisme per definitie niet diervriendelijker is dan wel vlees eten, is natuurlijk pertinente onzin.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 12:04:

[...]

Bij mij wel hoor, maar ik ben het volledig met je eens.Ik sta zeker op de negeer bij TO.
Ik ben vegetarier, al lang.

Die discussie die topic starter voert heb ik ook al 100 keer moeten voeren. Het is heel simpel, er is een bepaalde grens. De grens is de dieren eten.

Verder ben ik uiterard geen helige, ik heb ook wel eens een vogeltje uit de gril van mijn auto gehaald. Ik drink melk en kaas, en ja, dat kost ook koeien. Maar dat is heel ander werk dan de varkens die zo snel gefokt worden dat er een groot probleem is als er weer eens een vervoerverbod is door varkenspest ofzo.

Oh ja, ik gun jou jouw stukje vlees. Jou dat ontzeggen zou zielig voor jou zijn. dat is ook een vorm van leed. Maar zou je wel zo vriendelijk willen zijn dat stukje vlees bewust te kiezen?
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 12:05:

[...]

Waarom wilde je dat duidelijk maken?En: waarom ben ik als vegetariër niet diervriendelijker bezig dan een vleeseter?
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 12:01:

[...]

en dus? Die vegetariërs gaan niet opeens 3x zoveel kaas/ ei eten als ze geen vlees meer eten hoor.

Geval is: vegetariërs weten echt heel erg goed welke keus ze gemaakt hebben en hoe de industrie er aan toe gaat, dat hoef jij ze echt niet nog eens uit te leggen.

Want zoals eerder al verteld is: het wordt ze echt bijna elk diner de strot door geduwd.

Prima, kom dan ook niet aan met je goede karma. Want laten we wel wezen 9 van de 10 vegetariers zegt het niet maar denkt wel stiekem dat ze beter bezig zijn dan oom Henk die zijn tanden in een kiloknaller drumstick zet.Dat denk ik zelf namelijk ook als 2x per week bio-vleeseter.

Maar daar zit niet eens de ergenis van alles-vleeseters. Die zit hem in het feit dat ze worden geconfronteerd met hun eigen onachtzaamheid jegens hun gezondheid en dieren. Of de vegetarier/bewust-eter dan nou uitspreekt of niet.

En om dat gevoel van onbehagen weg te krijgen gaan ze dan de vegetarier wijzen op hun onvolkomenheden (die er ook gewoon zijn natuurlijk). Om zichzelf weer beter te laten voelen.

Conclusie: vegetarier-bewust-eter voelt zich stiekem beter, kiloknaller-eter voelt zich weer beter als hij de vegetarier-bewust-eter even op zijn onvolkomenheden wijst.

Iedereen blij.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:02:

Ben ik nog in beeld?hier ook hoor. ben het ook met je eens.
quote:bloemetje77 schreef op 18 mei 2012 @ 12:08:

[...]

Prima, kom dan ook niet aan met je goede karma. Want laten we wel wezen 9 van de 10 vegetariers zegt het niet maar denkt wel stiekem dat ze beter bezig zijn dan oom Henk die zijn tanden in een kiloknaller drumstick zet.Dat denk ik zelf namelijk ook als 2x per week bio-vleeseter.

Maar daar zit niet eens de ergenis van alles-vleeseters. Die zit hem in het feit dat ze worden geconfronteerd met hun eigen onachtzaamheid jegens hun gezondheid en dieren. Of de vegetarier/bewust-eter dan nou uitspreekt of niet.

En om dat gevoel van onbehagen weg te krijgen gaan ze dan de vegetarier wijzen op hun onvolkomenheden (die er ook gewoon zijn natuurlijk). Om zichzelf weer beter te laten voelen.

Conclusie: vegetarier-bewust-eter voelt zich stiekem beter, kiloknaller-eter voelt zich weer beter als hij de vegetarier-bewust-eter even op zijn onvolkomenheden wijst.

Iedereen blij. Klinkt als een logisch verhaal. Alleen dan ben ik zeker die ene van de 10 vegetariërs die zich niét beter voelt dan een vleeseter?
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:08:

[...]

En: waarom ben ik als vegetariër niet diervriendelijker bezig dan een vleeseter?

omdat wij de planten van de dieren opeten.

dat zei ooit eens een kind uit groep 4 tegen mij op stage.

ja maar juf, als jij alle plantjes op eet wat moet de koe dan eten?

nee ik snap ook niet hoe een vegetarier minder diervriendelijk kan zijn dan een vlees eter.

niet dat vleeseters per defintie dieronvriendelijk zijn hoor, begrijp mij niet verkeerd. ik ken genoeg vlees eters die heel veel van dieren houden ( niet alleen om ze op te eten)
quote:bosjebloemen schreef op 18 mei 2012 @ 11:20:

Dan zijn er ook vegetariers die wel op de hoogte zijn van het leed achter eieren en zuivel, en het toch blijven gebruiken zoals mijn ouders (thuis wel biologische zuivel en 'particuliere' eieren). Dat begrijp ik niet goed.

Welk leed zit er dan achter biologische/particuliere eieren en zuivel?

[...]

Iedereen blij.

ach denken staat vrij.

Ik klop mezelf in gedachten ook op de borst als ik door weer en wind op de fiets mijn zoon naar de judo breng 6 km verderop en ik alle andere kinderen per auto zie arriveren.

Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook de auto had gepakt als ik die had. Ik vind fietsen leuk, maar niet met tegenwind en regen.
Overigens, betreft dat goede karma... Ik denk wel degelijk dat het bijdraagt aan mijn karma als ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen dat dieren door mij lijden. Het mooie van karma is dat het geheel een individueel ding is, en dat we allemaal op onze eigen manier ons wel of niet bezig kunnen houden met ons karma.
quote:Primabella schreef op 18 mei 2012 @ 12:12:

[...]

Welk leed zit er dan achter biologische/particuliere eieren en zuivel?

Het gaat niet altijd zozeer om leed, maar (ook) om het feit dat dieren vanwege jou worden ge/misbruikt/ingezet (koeien moeten kalfjes krijgen vanwege de melkproductie voor jouw melk).

Biologische kalfjes worden ook bij hun moeder weggehaald en worden als ze groot genoeg zijn zelf weer ingezet als melkkoe of vleeskoe, al dan niet binnen de biologische veehouderij.

Bij de kippen waar ik komt geen leed kijken voor zover ik weet, hebben een heel natuurlijk leven, maar als ze minder productief worden worden ze wel soepkip.
Ik denk trouwens weldegelijk dat vegetariers minder leed veroorzaken dan degenen die vlees uit de bio-industrie eten (en het overgrote deel van het vlees dat gegeten wordt, komt helaas nog steeds daarvandaan).
quote:yoeljo schreef op 18 mei 2012 @ 11:07:

Mijn oudste zoon is ook sinds een tijdje vegetarisch. Inderdaad omdat hij het zielig vind. Dat is zijn keus en wie ben ik dan om dat te betwisten. Ik ben juist blij dat mijn zoon nadenkt over wat hij wel en niet op wil eten. Dode dieren wil hij niet eten, eieren wel.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik, sinds ik programma van Jamie Oliver heb gezien, waarin de mannelijke kuikentjes live werden gedood, omdat die simpelweg geen eitjes kunnen leggen, mijn eitje ook niet meer zo goed smaakt. Want inderdaad, daar zit ook heel veel dierenleed achter.

Wij kopen al jaren biologisch zuivel, eieren en wij eten zelf biologisch vlees, zon 2 x in de week, in de hoop dat het voor de dieren zelf ook beter is.Binnenkort is er het dubbeldoelras: een ras waarvan de mannetjes niet gedood worden (http://www.okvlees.nl/bbq ... ees-shop&soort=bbq&sef=hc)

Ik wil daar zelf ook eens gaan bestellen.

Ik vond het trouwens wel erg grappig, dat Leo dacht dat vegetarisme een natuurlijk iets was en dat dat bij de spijsvertering van de mens past. Dat is niet zo.
Ik heb ooit eens de opmerking gekregen toen ik weigerde een kippepoot te eten: "Maar dit is toch geen vlees, dit is kip!!!"
quote:Melpomene schreef op 18 mei 2012 @ 12:28:

Ik heb ooit eens de opmerking gekregen toen ik weigerde een kippepoot te eten: "Maar dit is toch geen vlees, dit is kip!!!"Die heb ik héél vaak gehoord.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:08:

[...]

En: waarom ben ik als vegetariër niet diervriendelijker bezig dan een vleeseter?nee je mag niet beter voelen geloof ik. Ik vraag me af waarom ze dat duidelijk wil maken. Who cares, denk ik dan.
quote:bosjebloemen schreef op 18 mei 2012 @ 12:23:

Het gaat niet altijd zozeer om leed, maar (ook) om het feit dat dieren vanwege jou worden ge/misbruikt/ingezet (koeien moeten kalfjes krijgen vanwege de melkproductie voor jouw melk).

Biologische kalfjes worden ook bij hun moeder weggehaald en worden als ze groot genoeg zijn zelf weer ingezet als melkkoe of vleeskoe, al dan niet binnen de biologische veehouderij.

Bij de kippen waar ik komt geen leed kijken voor zover ik weet, hebben een heel natuurlijk leven, maar als ze minder productief worden worden ze wel soepkip.Bedankt voor je uitleg, dat wist ik niet.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:29:

[...]

Die heb ik héél vaak gehoord.Nee, zeg, effe serieus, wat denken die mensen dan????

[...]

Iedereen blij. ik geloof niet zo in karma, dus ik denk dat je me verwart met iemand anders.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:29:

[...]

Die heb ik héél vaak gehoord.ja ik ook. Het is ook geen vlees, maar gevogelte..
quote:Mevrouw75 schreef op 18 mei 2012 @ 12:30:

[...]

nee je mag niet beter voelen geloof ik. Ik vraag me af waarom ze dat duidelijk wil maken. Who cares, denk ik dan.Ik voel me beter dan zoveel mensen! Maar dat gaat dan weer niet over zaken als wel/geen vlees eten.
quote:frizzy schreef op 18 mei 2012 @ 12:35:

Ik voel me beter dan zoveel mensen! Maar dat gaat dan weer niet over zaken als wel/geen vlees eten. Ik voel me wel gewoon in het algemeen fysiek een stuk beter sinds ik geen vlees meer eet, dat kan ook nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven