Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Als je trouwens volvette kokosmelk onafgedekt in de koelkast zet, wordt het dik. Als je het dan opklopt met een garde, heb je heerlijke 'slagroom'! Smaakt al zoetig van zichzelf.
Het is biologisch rundergehakt en ik gebruik broodkruim van gedroogde kapjes van speltbrood.

Ik eet eigenlijk altijd maximaal 75 of 100 gram vlees per dag.
Goeie tip Boselfje! Gewoon in een schaaltje gieten dus?

Zo heb ik ooit chocolademouse gemaakt van kokosmelk, pure chocola en een beetje agavesiroop. Was goddelijk...

Omdat mijn vriend geen lactose verdraagt, ben ik zo langzaam wat meer aan het testen met amandelmelk en kokosmelk. Sojamelk zit vaak suiker in en ik vind sojamelk heel vies. Dus aardappelpuree vind ik vaak geen succes.

Iemand daar nog tips voor?
Ja, gewoon in een schaaltje of glas.

Mag je vriend wel ghee? Dat kunnen mensen met lactoseintolerantie soms wel verdragen.

En een ander soort melk, met een neutralere smaak, bijvoorbeeld havermoutmelk of hazelnootmelk. Rijstmelk kan ook. DIe uit de winkel zitten vaak toevoegingen in, zoals agave maar het is niet moeilijk zelf te maken, moet je even googelen.

recept havermelk:

Homemade Oat Milk

- 50 grams (1/4 cup) raw organic oat groats

- 1/4 teaspoon sea salt (optional)

Yields a scant liter (or quart) of oat milk.

Step 1: Soak

Put the oat groats in a bowl, cover with fresh water, and leave to soak for 8 hours or overnight. Rinse the oats and throw out the soaking water.

Step 2, option 1: Raw oat milk

If there is time, leave the oats in the colander at cool room temperature for 12 to 24 hours, to initiate the sprouting process.

Put the oats in a blender* with the salt, if using, and 1 liter (1 quart) fresh water, and whizz until very smooth.

Let the water and oats mixture rest for 1 hour at room temperature.

Step 2, option 2: Cooked oat milk

Place the oats, the salt if using, and 250 ml (1 cup) fresh water in a saucepan. Bring to a simmer over medium heat, cover, and cook at a low simmer for 40 minutes (or according to package instructions). Let cool completely.

Transfer to a blender*, add 750 ml (3 cups) fresh water, and whizz until very smooth.

Step 3: Strain

Strain through a fine-mesh sieve into an airtight container. (Reserve the solids and add them to a bread dough, or a cake or muffin batter.)

Oat milk will keep for 4 to 5 days in the fridge. It will separate as it sits; stir very well before using.

recept quinoa melk

Quinoa milk* (makes 1 litre)

1/2 cup white quinoa, rinsed

2 cups water

*you need to start this recipe on the previous night.

1. Place the rinsed quinoa in a glass bowl and cover with water. Cover the bowl with a lid or cling wrap and refrigerate over-night.

2. The next morning, drain the quinoa and rinse with clean water. Place the quinoa in a saucepan and cover with 2 cups of clean water.

3. Bring to boil and let simmer for 15-20 minutes.

4. Place the cooked quinoa in a food processor and add 2 more cups of water.

5. Blitz until smooth and velvety, add water if needed.

6. Strain the quinoa milk through a fine sieve or a cheesecloth
anoniem_88232 wijzigde dit bericht op 19-05-2012 19:31
Reden: recepten
% gewijzigd
Ik ga zo ff googlen.

Ghee? Dat ken ik niet... ga ik ook ff googlen
O enne, ik drink momenteel rauwe melk! Tenminste, ik drink het nog niet zo, ik maak er ivm lactose vooralsnog kefir of24 uursyoghurt (dan is het lactosevrij) van. Maar rauwe melk bevat nog de enzymen die de vertering vergemakkelijken. Verder bevat het ook nog de lactase die nodig is om de lactose te verteren.
Ghee... dat is alleen om te bakken?
Oh wat 'n lekkere tip van die ijsjes met kokosmelk. Leuk om daar eens mee te gaan experimenteren!
quote:Francisca_ schreef op 19 mei 2012 @ 19:29:

Ghee... dat is alleen om te bakken?

Of als vervanging van roomboter. Dat is ook een vereiste voor lekkere aardappelpuree toch

Je kunt het ook smeren als broodbeleg, smelten over de groenten, gewoon als vervanging van roomboter gebruiken.
Oh, maar vriend eet sojaboter van Alpro, dat vindt hij prima.

Normaal gooi je natuurlijk een scheut melk er door en sojamelk heeft een chemische, zoete smaak. Heb het ook wel eens met bouillon geprobeerd, maar ook niet echt je van het.

Maar ga de havermelk of rijstmelk eens proberen
Hoi allemaal,

Ik heb een tijd niet meegeschreven, ik ben actieve meelezer gebleven. Goed idee van die ijsjes!! Ik heb laatst dit recept gemaakt http://www.watmaakt.suzette.nu/appel-bataat. Ik had geen hoge verwachtingen, maar was erg lekker. Werd er blij van. Dat was voor het eerst dat ik een veganistisch recept probeerde, was een goede eerste keer

De pasta met spinazie en ovengeroosterde tomaatjes van Amber haar site (en eerste boek) blijft ook zoo lekker. Ik heb het met zongedroogde tomaten van Isaggi Ortaggi (niet bio, van de AH) gemaakt... die waren zoeter en dat maakte de maaltijd nog veel lekkerder.

Bij mij gaat het nog vaak mis met chocola eten... vaak geen 70%. Wel fairtrade, dat is dan weer wel goed hé De nieuwe Tony Chocolony met nougat vandaag gehad yam.

Ik wil de rauwe AA chocola weer maken. Kan je die invriezen?

Boselfje ik heb jouw chocoladereep gemaakt, heel lekker!

Heb jij het wel eens ingevroren?
Is dat die chocoladereep met dadels, noten, cacao enz.? Die hier ergens op het forum staat? Die heb ik ook ingevroren. Je kunt praktisch alles invriezen, vind ik.
quote:ayli schreef op 19 mei 2012 @ 20:56:

Boselfje ik heb jouw chocoladereep gemaakt, heel lekker!

Heb jij het wel eens ingevroren?Bedoel je die met die notenpastavulling? Deze?

Ja, die heb ik ingevroren. Maar dat was omdat ik geen geduld had om te wachten tot het gestold was Die over waren heb ik gewoon in de vriezer gelaten en die waren erna ook prima, gewoon zacht genoeg, ik denk door de vetten.
quote:maria555 schreef op 19 mei 2012 @ 21:01:

Is dat die chocoladereep met dadels, noten, cacao enz.? Die hier ergens op het forum staat? Die heb ik ook ingevroren. Je kunt praktisch alles invriezen, vind ik.

Bedoel je die met gemalen dadals, gemalen noten, rozijnen en cacao etc? Want dit is ook een lekkere variant, weet niet of ik deze wel eens heb gepost:

chocoreep

Ik gebruik dan ipv carobepoeder gewoon alles cacao. Ook doe ik er geen havermout in, de eerste keer heb ik er extra fijngemalen noten voor in de plaats gedaan. Ook lekker met gedroogde cranberries.

Wat je ook kunt doen, is gesmolten kokosolie, gedroogd fruit en stukjes noot en cacao mengen en laten stollen, dan heb je een gezonde chocoladereep.

En wat ook heerlijk is, is een overrijpe banaan dippen in gesmolten kokosolie met cacao. Of erin doen en dan laten stollen.

Cacao met gekookt water en een flinke scheut kokosmelk maakt ook heel lekkere warme chocolademelk. Zoet is niet eens echt nodig.
Wat een fijn topic dit, met al die recepten en ideeën! Ik heb vanmiddag alle benodigdheden gekocht voor de muffins met dadels waarvan het recept een paar blz. terug staat (ik weet niet meer van wie het was), die ga ik morgen maken met mijn kinderen. Ze worden vast erg lekker!

Verder heb ik vandaag wel goed gegeten, eigenlijk alles heel verantwoord en veel verse groenten en fruit, peulvruchten, vis en zo. Alleen heb ik bij mijn avondeten een smerige vleesvervanger van AH gegeten met broccoli erin (wel biologisch, maar ik denk veel zout en vet erin). Er was ook zalm, maar die had ik 's middags al gegeten in mijn werklunch en ik had er helemaal geen zin meer in. De anderen hadden gebakken aardappelen, ik heb die van mij gestoomd en ik heb geen sausjes etc. genomen, dus dat vond ik wel weer goed van mezelf Als toetje biologische kwark met frambozen, blauwe bessen en kiwi met wat havervlokken en chia zaadjes.

Nog lekker gefietst met de kinderen vandaag en in de tuin gewerkt, dus ik heb mijn beweging ook nog wel gehad.

Letten jullie trouwens ook op slapen, wat Amber aangeeft in haar boek? Dus dat je eigenlijk voor elven moet slapen, ben even kwijt waarom precies. Ik ben een ochtendmens en ga dus altijd al op tijd naar bed, maar ik ben wel altijd heel vroeg wakker, waardoor ik nog niet heel erg veel slaap krijg.
Oh ja, en kokosmelk, halen jullie die rechtstreeks uit een kokosnoot? Uit blik van de supermarkt lijkt het me nog niet echt gezond, of hebben ze speciale bij de natuurwinkel? Ik hou namelijk ontzettend van kokos!
het vocht wat uit een kokosnoot komt, is geen kokosmelk. Kokosmelk kun je zelf maken met klapper of gewoon in de winkel kopen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Kokoswater zit in een kokosnoot inderdaad

Je hebt blikjes kokosmelk zonder toevoegingen. Kwestie van etiketten lezen.

Qua slapen houd ik mijn eigen ritme aan. Dat is door de weeks voor 23u en rond 6.30 uit bed.
Flip, als je zegt dat je van kokos houdt, is dat dan van bounty of van verse kokos?
quote:Francisca_ schreef op 19 mei 2012 @ 22:01:

Flip, als je zegt dat je van kokos houdt, is dat dan van bounty of van verse kokos? Allebei! En pina colada natuurlijk
De niet-Amberdingen dus

Ik heb kokosnoten in huis, erg lekker, maar lijkt niet op bountyvulling
quote:Francisca_ schreef op 19 mei 2012 @ 22:09:

De niet-Amberdingen dus

Ik heb kokosnoten in huis, erg lekker, maar lijkt niet op bountyvulling Haha, je leest niet goed, verse kokos lust ik ook graag. Gewoon van die stukjes om op te knabbelen.
ik vind verse veel lekkerderder dan de bountyvulling
Maar je wist niet dat kokosmelk niet in kokosnoten zat?

Of heb je dan de voorverpakte kokos van AH oid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven