Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatietraining

24-05-2012 23:58 16 berichten
Ik heb een leuke baan, maar solliciteer zo nu en dan wel eens op een nog leukere baan. :) Op basis van mijn brieven word ik vaak wel uitgenodigd, maar ik kom daarna vaak de gesprekken niet door. En dat terwijl il op basis van mijn cv de baan prima aan kan. Het lukt me niet om mezelf te verkopen in het gesprek.

Nu zit ik te denken om een sollicitatietraining te gaan doen. Wie van jullie heeft wel eens zo'n training gedaan? En heb je er iets aan gehad?

Alvast bedankt!
Denk je dat de sollicitatieafnemer na afloop van het gesprek van mening is dat je de baan niet aankan of denk je dat hij/zij je vanwege een andere reden niet zo geschikt vindt?

Waarom denk jij dat je jezelf niet goed genoeg kan verkopen? Heb je een voorbeeld?
Ik ben een bescheiden type. Als er inhoudelijke vragen komen, gaat het prima. Maar het verkooppraatje vind ik lastiger. Ik breng het niet overtuigend omdat ik niet overdreven wil doen. Zo ben ik niet. Ik denk dat een sollicitatie commissie dat kan interpreteren als onzeker.
Alle reacties Link kopieren
beste blinkiebill, alle kandidaten die op gesprek worden uitgenodigd kunnen de taken aan die worden gevraagd, maar de uiteindelijke keuze wordt gemaakt op puur persoonlijk vlak: wie past in onze organisatie, met wie klikt het het best, etc. Als je het dan niet wordt, is er geen 'vrouw' over boord, maar is het bedrijf gewoon niet geschikt voor jou en andersom.

De laatste keer dat je werd aangenomen, vonden de beslissers dat jij de juiste persoon was voor de organisatie, dus dat moet je koesteren, tenzij dat een verkeerde beslissing was.

En anders gewoon doorsolliciteren, totdat je in een werkomgeving komt die helemaal bij jou past en andersom.

Een sollicitatietraining is in jou geval weggegooid geld, ben ik bang. Geef het liever uit aan een goed kledingadvies en visagiste voor de belangrijke dag.

Succes gewenst!
Solliciteer je op functies waar het nodig is dat je kunt verkopen? Wat dan ook? Waar bescheidenheid niet handig is?

Misschien is het handig om dan voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat je niet onzeker bent, maar slechts bescheiden. Er wordt je vast wel eens gevraagd om een voorbeeld te noemen van je goede/slechte eigenschappen, van een project dat je hebt gedaan, een keuze die je hebt gemaakt, etc.

Verander je verhaal in eentje waaruit blijkt dat jij je mannetje wel staat.
Visagist en kledingstylist is wel een advies in een heel andere richting, maar wie weet zit het hem in mijn uitstraling.

Ik ben hartstikke tevreden met mn huidige job, maar wil wel in mijn leven wel hogerop komen. Dus ik ga zeker niet opgeven. Daarnet nog een interne sollicitatie gedaan. Maar vooralsnog niemand hier die een goede ervaring heeft gehad met een sollicitatietraining??
een training bij het reintegratiebureau, waar we elkaars brieven moesten beoordelen.

een van de Soc Dienst,waar we samen rollenspellen moesten doen, en blauw lagen van het lachen, maar waar alles wat we zeiden heel goed werd gevonden, door degene die ze

aangesteld hadden om ons leiding te geven.

En oja waar we ook nog een collage moesten maken over hoe we de toekomst zagen, heb me de eerste helft van de tijd zitten afvragen hoe iemand tegenwoordig nog op het idee collage komt. Zo jaren 70 naar mijn idee.

Nee, ik heb niet het idee er iets aan gehad te hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nlies: dad echt weggegooid geld dan! Die trainingen zijn best duur! Goed dat er zoiets als het viva forum bestaat om me van dit soort onzin te behoeden. Een collage maken zit ik niet op te wachten.
Die trainingen zijn idd hartstikke duur!

Een collage :rofl:

Volgens mij ben je een stuk goedkoper uit als je hier post wat je zou zeggen op vragen die zoal in een sollicitatiegesprek voorkomen en dan om tips vraagt aan posters. Op deze pijler wordt altijd best wel goed en serieus gereageerd vind ik.

Je kunt het er natuurlijk ook met vriendinnen ofzo over hebben he, ik wil je niet overhalen om hier van alles te bespreken. Nou ja.....ik vind het wel een leuk onderwerp ;-)
Ik wil mn privacy wel een beetje bewaken :) maar als ik word uitgenodigd, kom ik wel oefenen :)
Ja leuk.

En weet je, HRM systemen zijn vaak niet zo ingericht en opgetuigd dat de privacy van gekoppelde documenten, zoals een cv, echt gewaarborgd kan worden. In ieder geval niet zoals een zorgorganisatie dat in zijn spelregels heeft staan. Het systeem waar de documentatie mbt clienten/patienten wordt opgeslagen is dat doorgaans wel. Daarom is juist een zorgorganisatie zich daar zo van bewust.
Alhoewel ik lang niet alle coaches even serieus neem, vind ik dit nu typisch een probleem om juist wel een coach voor in te schakelen. Bij een training gaat men al snel uit van algemeenheden, omdat het voor de hele groep moet aanspreken. Een coach daarentegen biedt 1 op 1 begeleiding en kan daardoor veel gerichter tips aan jou geven. Dat hoeft ook niet zo heel kostbaar te zijn, want vermoedelijk is 1 "sollicitatiegesprek" en 1 evaluatie daarvan al voldoende om jou goed op weg te helpen. En bovendien hanteren de meeste coaches een lager tarief voor particulieren.
Ik heb een aantal jaren geleden een loopbaancoaching en sollicitatietraining bij een coach gedaan. Dat werkte heel goed. Ik zou je haar zo aanbevelen als je in haar regio woont of werkt.
Blinkie, wéét je echt waarom je niet door die gesprekken kwam, of heb je het zelf ingevuld? Ik bedoel, je krijgt toch een reden waarom ze je niet willen? Ik heb vaak hele interessante, nuttige en ook leuke gesprekken gehad juist na een afwijzing.
Kastanje: ik vul het zelf in daar heb je gelijk in. Het antwoord wat ik na het gesprek krijg is meestal dat ze het een prettig gesprek vonden, ze mijn ambitie waarderen en dat ik zeker moet blijven proberen, maar ( jammer altijd die maar) dat de andere kandidaat meer geschikt is of meer ervaren is.

Ik voel me een beetje als Tofik Dibi. ;)
Sophie: brabant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven