Geld & Recht alle pijlers

Loonheffing 2e baan

25-05-2012 18:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Even een vraag..

Ik heb al heel lang een baan gehad als oproepkracht. Per 1 december vorig jaar kreeg ik een nieuwe baan erbij waarbij ik meer ging werken: 24 uur. Bij mijn oproepbaan hield ik 2 ochtendjes. Mijn loonheffingskorting heb ik dus veranderd. Bij de baan van 24 uur wordt deze nu toegepast en op mijn oproepcontract niet meer.

Echter, nu heb ik nog extra uren uitbetaald gekregen maar dit viel vies tegen!! Mijn fiscaal loon was: 2504,21 euro. En er gaat dus 909,75 euro vanaf. En uiteindelijk houd ik dus 1428 netto over :S

Krijg ik dat geld van die loonheffing nog terug aan het einde van het jaar? Of is dit gewoon weggegooid geld :( Baal als een stekker. Bijna 1000 euro door je neus geboord.
In jip en janneke taal: Als je meerdere banen hebt dan weten je werkgevers niet wat jouw totale salaris is en maar 1 werkgever mag de heffingskorting toepassen. Daarom houden ze niet precies het goede bedrag in. Soms krijg je te veel, soms te weinig, afhankelijk van hoe hoog je totale salaris is en hoe het verdeeld is over je banen.

Als je hoofdbaan zo klein is dat je er in heel 2012 niet de hele heffingskorting van 2033 euro mee haalt, kun je geld terug verwachten. Dat is vaak zo bij studenten met bijbaantjes.

Verdien je juist vrij veel, meer dan €33.863 in 2012 dan moet je straks bijbetalen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de kans groot is dat het bij jou gewoon klopt of heel weinig uitmaakt.

Als je aangifte doet dan bekijkt de belastingdienst je totale salaris. Op basis daarvan wordt gekeken hoeveel belasting je moet betalen. Dan wordt er gekeken hoeveel er al is ingehouden en dat wordt gecorrigeerd.
Ja ga wel meer dan 18.000 verdienen gok ik.
Lijkt me dat het gewoon klopt hoor. Dat zit hem in de loonheffingskorting. De eerste paar honderd euro per maand zijn daarmee onbelast.

Toch, als ik je OP nog een keer lees lijkt het haast of je verbaasd bent dat je belasting moet betalen! Je weet dat mensen met een hoog inkomen meer dan de helft afdragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven