Geld & Recht alle pijlers

recht op ww uitkering?

25-05-2012 18:11 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje,.. zal het uitleggen.

Ik ben ruim 14 jaar in dienst van een winkelketen,

eerst bijna fultime , toen mijn kinderen kwamen ben ik een heel stuk minder gaan werken , 5 uur per week.

Toen mijn jongste naar school ging ben ik een opleiding gaan volgen tot schoonheidsspecialsite en heb nu sinds een aantal jaren een salon aan huis.

Naast mijn salon heb ik altijd die 5 uurtjes gewerkt , omdat ik het erg leuk vond in de winkel.

Nu gaat ons filliaal sluiten, dus raak mijn "baantje" kwijt.

Misschien krijg ik overplaatsing, maar zit er niet in, omdat ze in andere filialen ook moeten bezuinigen op personeel

Heeft iemand idee hoe het nu verder gaat,?

heb ik recht op WW uitkering over die 5 uur per week.?.

Of krijg je dat al helemaal niet omdat ik een eigen salon heb, dus ook daaruit inkomsten heb..ik weet het niet zo goed, en daarom hoop ik dat hier iemand is die het wel weet.

Voor de goede orde, ik ben helemaal niet uit om mijn hand op te houden, maar wil wel heel graag weten of ik recht heb op WW.

Heb er immers heel wat jaar daar gewerkt, en vind het heel jammer dat de winkel sluiten gaat.

Vriendelijke groet Zusanne
Voor zover ik weet heb je gewoon recht op ww, maar kijk het even na op de site van het UWV. Daar staat precies aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Je hebt zelf je WW rechten opgebouwd, voor mij hoef je je niet te verontschuldigen. Als je er recht op hebt, dat denk ik wel, dan ben je gek om er geen gebruik van te maken.
Je hoeft je absoluut niet te verontschuldigen. Je hebt ervoor gewerkt en behoor je gewoon te krijgen waar je recht op hebt. Wel zicht houden dat je ontslag netjes wordt afgehandeld door je werkgever en laat je informeren bij het UWV.
Ik vrees dat je dat niet zult krijgen. Ik zit momenteel ook in de ww. Heb nog wel ergens 0 uren contract gekregen. Ik werkte 25 uur. Als ik nu 20 uur werk krijg ik die laatste 5 uur niet ! Waarom volgens hen wordt alles van 5 uur of minder gezien als nihil. Heel krom maar waarom kijk je niet even op de UWV site weet je gelijk of jij wel recht zou hebben. Hoop voor jou dat jij het wel krijgt.
onthoud wel dat mocht je er recht op hebben, dat je dan ook sollicitatieplicht hebt voor die uren. Ik zou je in dat geval bedenken of je voor die 5 uurtjes dat waard vind.
Ja hoor gewoon recht op ww. Wel duidelijk aangeven dat je die uren in de salon al maakte voordat je in de ww kwam. Als je in de salon nu meer uren gaat maken raak je wel de ww kwijt. Je moet namelijk wel beschikbaar zijn om die uren te werken namelijk.
http://www.uwv.nl/Particu ... ww_uitkering_krijgen.aspx

Daar staat het antwoord, je hebt recht op WW, maar besef je ook dat je dan wel een sollicitatieplicht hebt!
Bedankt allemaal voor jullie reactie's!

Ik ben weer wat wijzer geworden.

Ik wist ook niet van de UVW af, dus bedankt allemaal hoor!

Ga even rustig bedenken of ik wel sollicitatieplicht wil voor die paar uurtjes .

heb mijn salon , ..maar wil graag ook werken in dienstverband ., ..gewoon een gevoel van zekerheid in inkomsten.

Het word allemaal steeds duurder.

Ga kijken of er nog werk is bij de postbezorging, voor een paar dagdelen of dagdeel per week in mijn woonplaats.

Groetjes en allemaal erg bedankt!
je kent het UWV niet?!
Als je het financieel redt voorlopig dan zou ik het uwv achterwege laten, scheelt je een hoop irritatie en gedoe. En dan daarnaast inderdaad zoeken voor een kleine baan erbij voor de zekerheid (alhoewel ik me afvraag hoeveel je met 5 uurtjes daadwerkelijk aan inkomsten binnenkrijgt.)
Ik zat even te twijfelen over die 5 uur, maar ik zag net dat de grens ligt op 5 uur of meer. Dan heb je er dus recht op.
gizz schreef op 25 mei 2012 @ 20:51:

Als je het financieel redt voorlopig dan zou ik het uwv achterwege laten, scheelt je een hoop irritatie en gedoe. En dan daarnaast inderdaad zoeken voor een kleine baan erbij voor de zekerheid (alhoewel ik me afvraag hoeveel je met 5 uurtjes daadwerkelijk aan inkomsten binnenkrijgt.)

Eens met het laatste, niet met het eerste. Je kunt namelijk nooit ergens achteraf je nog een keer gaan melden bij het UWV; je moet dat direct nadat je werkloos bent geworden doen.

Je kunt je inderdaad wel afvragen of het allemaal de moeite waard is voor heel weinig geld. Stel dat je nu ¤ 75 per week verdient voor die uurtjes; dan is de bruto WW een slordige ¤ 50 per week.

Maar je hebt natuurlijk wel rechten opgebouwd, dus in die zin is het ook weer 'zonde' om te laten lopen.

Maar goed, dat is een afweging die je zelf moet maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven