Werk & Studie alle pijlers

Praattopic: Solliciteren, vacatures en dromen....

28-09-2022 15:12 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn vast meer mensen die aan het solliciteren zijn naar een nieuwe baan!

Ik vind het allemaal behoorlijk intens, het afwachten, het onderhandelen, goede hoop hebben of juist eventjes moedeloos zijn...

Wie wil er lekker meekletsen?
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af: Werk in het onderwijs, maar na 5 jaar bij huidige werkgever is de koek op en toe aan een nieuwe uitdaging. Tot nu toe bij 3 scholen gesolliciteerd voor een functie van leerkracht. Helaas zat dé droombaan daar niet tussen. Heb gisteren twee sollicitaties verzonden, allebei open sollicitaties bij scholen waar ik mezelf echt wel zie werken! En ben nu bezig om de punties op de i te zetten voor een sollicitatiebrief voor de functie van intern begeleider.

Ik merk dat ik door pieken en dalen ga, soms echt heel enthousiast over de nieuwe mogelijkheden, andere momenten voel ik me toch wat burn-out of bore-out in de zoektocht. Dus tip: Zorg voor voldoende rustmomenten om het ook even los te laten. Ik heb nu weer genoeg brieven geschreven voor deze week vind ik, volgende week weer verder.

En mensen zoeken die in hetzelfde schuitje zitten helpt mij ook, want het proces kan best eenzaam voelen vind ik!
yasminmax wijzigde dit bericht op 28-09-2022 17:37
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je jouw plannen eigenlijk al breder gedeeld. Dus vrienden en/of familie?
Heel vaak doe ik dat niet, want ik heb vaak geen zin om steeds te horen: Heb je al iets?? Heb je nog steeds niets gevonden?? Wild werd ik er van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap je gevoel wel. Het is best intens, althans, dat vind ik. Het meest lastige vind ik, is het plots opgebeld kunnen worden na gesolliciteerd te hebben; dat overvalt me vaak zo tijdens mijn dagelijkse dingen en in aanwezigheid van kinderen vaak. Heb dan het gevoel zo niet gefocust te zijn, en voor het blok te staan. Dan komt er vaak niet uit wat ik had gewild. Tenminste, dat zegt mijn gevoel dan achteraf...

Gelukkig ben ik nu weer voorzien. Mijn laatste werkervaring was nogal een blamage en deed me geen goed. Heb dan ook ontslag genomen. Werkgever van daarvoor (waar ik het heel erg leuk had!), is dat ter ore gekomen en heeft me teruggevraagd 😁👌
Alle reacties Link kopieren Quote
nadine1988 schreef:
28-09-2022 16:04
Snap je gevoel wel. Het is best intens, althans, dat vind ik. Het meest lastige vind ik, is het plots opgebeld kunnen worden na gesolliciteerd te hebben; dat overvalt me vaak zo tijdens mijn dagelijkse dingen en in aanwezigheid van kinderen vaak. Heb dan het gevoel zo niet gefocust te zijn, en voor het blok te staan. Dan komt er vaak niet uit wat ik had gewild. Tenminste, dat zegt mijn gevoel dan achteraf...

Gelukkig ben ik nu weer voorzien. Mijn laatste werkervaring was nogal een blamage en deed me geen goed. Heb dan ook ontslag genomen. Werkgever van daarvoor (waar ik het heel erg leuk had!), is dat ter ore gekomen en heeft me teruggevraagd 😁👌
Wauw, dat is fijn zeg!
Ik loop er vooral tegenaan dat iedereen denkt en de media graag doen geloven dat er overal personeelstekort is en dat je nu als werknemer/werkzoekende meer eisen kunt stellen. Dat is écht niet het geval in alle sectoren of bij elk soort baan. Ik werd de eerste helft van dit jaar veel makkelijker op gesprek uitgenodigd dan nu en dat vind ik lastig. Heb sneller het gevoel dat je wel een enorme sukkel moet zijn wil je nu geen baan kunnen vinden :(
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
28-09-2022 16:02
Heb je jouw plannen eigenlijk al breder gedeeld. Dus vrienden en/of familie?
Heel vaak doe ik dat niet, want ik heb vaak geen zin om steeds te horen: Heb je al iets?? Heb je nog steeds niets gevonden?? Wild werd ik er van.
Snap ik! Mijn 'binnenste kring' weet het wel, leest ook graag mijn sollicitatiebrieven door, maar ik wil niet dat mijn collega's het te horen krijgen via via, dus ik hou het wel binnen de perken...

En ja dat kan ik me voorstellen! Nu heb ik wel het geluk dat ik werk heb. Als je thuiszit zonder werk en je bent aan het solliciteren is dat natuurlijk een hele andere situatie! Dan moet je het er ook wel over hebben, want mensen vragen natuurlijk continu hoe het gaat qua werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
nadine1988 schreef:
28-09-2022 16:04
Snap je gevoel wel. Het is best intens, althans, dat vind ik. Het meest lastige vind ik, is het plots opgebeld kunnen worden na gesolliciteerd te hebben; dat overvalt me vaak zo tijdens mijn dagelijkse dingen en in aanwezigheid van kinderen vaak. Heb dan het gevoel zo niet gefocust te zijn, en voor het blok te staan. Dan komt er vaak niet uit wat ik had gewild. Tenminste, dat zegt mijn gevoel dan achteraf...

Gelukkig ben ik nu weer voorzien. Mijn laatste werkervaring was nogal een blamage en deed me geen goed. Heb dan ook ontslag genomen. Werkgever van daarvoor (waar ik het heel erg leuk had!), is dat ter ore gekomen en heeft me teruggevraagd 😁👌
Ohhh zo herkenbaar!!! En als ik een telefoontje verwacht ("We bellen je woensdag", is tegenwoordig heel normaal, zonder tijdstip te noemen) dan ben ik eigenlijk die hele dag wel van de leg, haha.

Maar wat leuk dat je bij je oud-werkgever terug kon, zo zie je maar weer! Ook in dezelfde functie?
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
28-09-2022 16:24
Wauw, dat is fijn zeg!
Ik loop er vooral tegenaan dat iedereen denkt en de media graag doen geloven dat er overal personeelstekort is en dat je nu als werknemer/werkzoekende meer eisen kunt stellen. Dat is écht niet het geval in alle sectoren of bij elk soort baan. Ik werd de eerste helft van dit jaar veel makkelijker op gesprek uitgenodigd dan nu en dat vind ik lastig. Heb sneller het gevoel dat je wel een enorme sukkel moet zijn wil je nu geen baan kunnen vinden :(
:lightbulb: zo waar!!!! Amen!!! Doet ook iets met je zelfvertrouwen inderdaad!

Ik zou ook eigenlijk wel graag willen doorstuderen en hogerop komen, want ik kan veel meer dan ik nu doe, eventueel zelfs buiten het onderwijs, maar ook dat lijkt geen optie. Want: of ze hebben geen geld om zo'n studie te bekostigen of ze hebben geen personeel om me te begeleiden.

Bovendien zou ik het liefst fulltime willen werken maar ook die banen zijn schaars in het onderwijs. Of ze zeggen: We nemen geen fulltimers aan, want teveel risico op burn-out. Tja...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelang ben jij al zoekende Maree?
Alle reacties Link kopieren Quote
Succes in ieder geval met alles! Ik snap je wel, vind het zelf ook spannend om te solliciteren en alles er omheen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels al ruim 15 jaar bij dezelfde werkgever werk. Wel intern gewisseld van werkplek soms, maar daarvoor was echt officieel solliciteren niet nodig. Ik merk alleen de laatste tijd dat ik regelmatig droom van een carriereswitch. Ik werk nu in de apotheek, maar mijn droom is om in een pretpark (liefst de Efteling) te werken. Bij de attracties of als gastvrouw rondlopen in het park om vragen van bezoekers te beantwoorden etc. Lijkt me zo leuk om te doen! Alleen nu is gewoon niet het juiste moment. De onregelmatige uren en de weekenden die je perce moet werken icm een kind op de basisschool is gewoon nog niet praktisch. Ook qua inkomsten zou ik dan meer moeten werken om evenveel te verdienen. En de afstand, 3 kwartier, is ook niet ideaal. Maar goed, voor je droombaan is dat geen onoverkomelijk probleem natuurlijk :mrgreen: ik droom voorlopig nog even verder en wie weet komt het er ooit wel van als dochter oud genoeg is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt goed hoor! Is toch goed, om een beetje te blijven dromen! Wat je zegt, er komt vanzelf een moment dat de tijd rijp is! Ik denk dat je wel moet salaris moet inleveren als je bij de Efteling wilt werken.... dat zijn wel allemaal dingen om rekening mee te houden!
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
28-09-2022 16:24
Wauw, dat is fijn zeg!
Ik loop er vooral tegenaan dat iedereen denkt en de media graag doen geloven dat er overal personeelstekort is en dat je nu als werknemer/werkzoekende meer eisen kunt stellen. Dat is écht niet het geval in alle sectoren of bij elk soort baan. Ik werd de eerste helft van dit jaar veel makkelijker op gesprek uitgenodigd dan nu en dat vind ik lastig. Heb sneller het gevoel dat je wel een enorme sukkel moet zijn wil je nu geen baan kunnen vinden :(

Dit.

Want ja, werk zat. Maar het meeste wordt zwaar onderbetaald en de vacatures waar ze wel een fatsoenlijke salarisindicatie bij hebben staat, daar reageren dan tussen de 80 en 100 mensen op. Ja logisch.

Dus nee, het is zeker niet makkelijk, tenzij je een tientje per uur prima vindt.

Ik heb een baan en ik wil er heel graag weg. Maar erop achteruit gaan is geen optie met de stijgende prijzen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
28-09-2022 17:53
Klinkt goed hoor! Is toch goed, om een beetje te blijven dromen! Wat je zegt, er komt vanzelf een moment dat de tijd rijp is! Ik denk dat je wel moet salaris moet inleveren als je bij de Efteling wilt werken.... dat zijn wel allemaal dingen om rekening mee te houden!
Ja, dat laatste hou ik inderdaad ook wel rekening mee ja. Vandaar dat dat nu dus ook echt nog geen optie is, want ik werk nu minder ivm schoolgaande dochter die nog niet helemaal alleen thuis kan blijven enz :) als die volledig zelfstandig is, kan ik onregelmatig gaan werken en ook meer. Maar dan moeten ook de dure jaren met studie achter de rug zijn 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
28-09-2022 17:58
Dit.

Want ja, werk zat. Maar het meeste wordt zwaar onderbetaald en de vacatures waar ze wel een fatsoenlijke salarisindicatie bij hebben staat, daar reageren dan tussen de 80 en 100 mensen op. Ja logisch.

Dus nee, het is zeker niet makkelijk, tenzij je een tientje per uur prima vindt.

Ik heb een baan en ik wil er heel graag weg. Maar erop achteruit gaan is geen optie met de stijgende prijzen.
Dit dus ook. Wat salaris betreft zit ik ook echt prima en dat haal ik ergens anders helaas niet. Mijn opleiding is ook echt specifiek voor het werk wat ik nu doe, kan er weinig anders mee. Ik zit dus ook een soort van “vast” hierin. Lastig is dat vind ik….
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
28-09-2022 17:58
Dit.

Want ja, werk zat. Maar het meeste wordt zwaar onderbetaald en de vacatures waar ze wel een fatsoenlijke salarisindicatie bij hebben staat, daar reageren dan tussen de 80 en 100 mensen op. Ja logisch.

Dus nee, het is zeker niet makkelijk, tenzij je een tientje per uur prima vindt.

Ik heb een baan en ik wil er heel graag weg. Maar erop achteruit gaan is geen optie met de stijgende prijzen.
Ja! Ik zit in exact dezelfde situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Irregular_Choice ga je wel met plezier naar je werk? In dat geval zou ik het mezelf niet te moeilijk maken. Dagdromen is prima en goed natuurlijk! Wie weet komt er in de toekomst wat op je pad! Maar het leven wordt ook duurder, zeker met kinderen. Dan zou ik mijn vastigheid niet zomaar opgeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg even. Ik hou van m'n werk maar ik ben de werkdruk en 'het managersgedoe' zo zat. Leuke plek, collega's, clienten en werkzaamheden maar ohh wat kan ik kwaad worden.

Laatst sollicitatie gesprek gehad, leuk gesprek, leuk bedrijf maar de functie is wat saai. Dus ben weer rustig aan het kijken. Heb nu ook echt een lekker salaris en weet niet of ik dat ergens ga krijgen. Meer hoeft niet maar minder zeker niet..

Het solliciteren zelf vind ik juist leuk en heel leerzaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
28-09-2022 18:19
@Irregular_Choice ga je wel met plezier naar je werk? In dat geval zou ik het mezelf niet te moeilijk maken. Dagdromen is prima en goed natuurlijk! Wie weet komt er in de toekomst wat op je pad! Maar het leven wordt ook duurder, zeker met kinderen. Dan zou ik mijn vastigheid niet zomaar opgeven.
Dat is dus een beetje waar ik tegenaan loop. Het wordt steeds minder leuk helaas, vanwege alle regeltjes die er bij komen kijken. Het werk waarvoor ik destijds heb gekozen, mensen helpen, wordt steeds lastiger vanwege alles wat de zorgverzekeringen opleggen. Er zijn nog genoeg leuke dingen aan het werk, maar zoals voorheen is het niet meer en het wordt alleen maar erger. Dat zet me dus ook wel aan het denken hierover. Maar nu is gewoon niet de beste tijd om die vastigheid op te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijn en welkom topic! Wat leuk en herkenbaar ook om te lezen. Vooral de efteling-droombaner, heerlijk als je zoiets toch gewoon ineens kan doen. Dromen mag altijd.

Ik ben ook weer begonnen met dromen. Ik heb heel bewust een stap terug genomen uit carrière om na te denken wat ik wil. Ik ben nu fulltime aan het reizen met mijn gezin en dat is heerlijk. En nu heb ik eindelijk de ruimte om hier goed over na te denken.

En ik denk dat ik stoute schoenen ga aantrekken en de schoolbanken weer in wil. Ik weet nog niet of ik vol- of deeltijd wil. Financieel heb ik gelukkig de vrijheid om daar tussen te kiezen.

Ik heb mezelf gevraagd wat ik nou ècht leuk vind, zonder dat ik over geld enz. hoef na te denken. En dan wil ik graag weer studeren, en het liefst de studie van mijn dromen: criminologie. Ik wéét dat de baankansen shitty zijn, maar het lijkt me zo'n gave en leerzame opleiding. Ik ben een tijdlang werkzaam geweest in het gevangeniswezen en ik vind het echt razend interessant om me verder te verdiepen in bijvoorbeeld dat aspect en daar onderzoek te doen.

Dromen mag, toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maída, wat heerlijk zeg! Reizen met je gezin en nu zo dromen. Criminologie lijkt me erg interessant! Als ik echt echt echt alles kon kiezen, zou ik forensisch rechercheur willen worden. Ik ben echt gek op alles rondom true crime, onderzoeken uitpluizen, moordenaars, criminelen enz. Ik kan uren op internet rondstruinen om alles over bijvoorbeeld Jeffrey Dahmer, Ted Bundy, John Wayne Gacy, Aileen Wuornos en noem maar op op te zoeken. Vind het heerlijk om er over te lezen en hoe ze dan uiteindelijk dmv onderzoeken bij de juiste persoon uit komen. Maar goed, die opleiding is echt geen doen. Sowieso weinig banen te vinden en een te lange weg om nu nog te gaan doen. Had ik jaren eerder moeten bedenken, maar toen was ik er nog niet achter dat daar mijn interesse lag :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
28-09-2022 17:29
Snap ik! Mijn 'binnenste kring' weet het wel, leest ook graag mijn sollicitatiebrieven door, maar ik wil niet dat mijn collega's het te horen krijgen via via, dus ik hou het wel binnen de perken...

En ja dat kan ik me voorstellen! Nu heb ik wel het geluk dat ik werk heb. Als je thuiszit zonder werk en je bent aan het solliciteren is dat natuurlijk een hele andere situatie! Dan moet je het er ook wel over hebben, want mensen vragen natuurlijk continu hoe het gaat qua werk.
Dan is het nog erger. Want dan sommigen krijgen dan zo'n beschuldigende toon van; jij zit lekker op de zak van je partner te teren!
Ik ben in de vorige economische crisis regelmatig werkloos geweest, want het was vreselijk moeilijk om al een tijdelijke baan te vinden. En dan die mensen die beweren dat er altijd werk is! Dat als je naar een uitzendbureau gaat, je zo werk hebt! Of je wel genoeg je best doet! Vaak vrouwen die al 20 jaar niet gesolliciteerd hebben en toen ook niet met zomaar iets genoegen hebben genomen (naast dat ze allemaal een man hadden die kostwinner was, dus ze hoefde niet echt naar het salaris te kijken). :facepalm:

Maar ik ben voorzichtig aan het rond kijken. Er zijn wat wjjzigingen op mijn werk. En als ik de keuze maak om te blijven, dan wil ik deze ook echt maken en niet zomaar laten gebeuren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door dit topic besef ik dat m'n huidige baan (met wat taken/mogelijkheden) eigenlijk m'n droombaan is hahha. Jammer genoeg best unieke locatie/functie/doelgroep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben aan het solliciteren. Maar ik vraag me steeds meer af waarom.
Ik word gek van die twijfel. Ik zit op zich best goed maar vind het wat saai en bang dat ik vastroest. Maar ja t werk wat ik nu doe is ideaal te combineren met m'n gezin. Ik voel me lekker en zeker binnen de organisatie... kan een potje breken.

De andere baan, zij zien het met mij zitten, is nieuw en spannend en erg vlug. Wat ik leuk vind. Met collega's waar ik veel van kan leren. En een salaris die behoorlijk veel hoger ligt...
Staat prachtig op m'n cv erbij maar wordt dan op contract gezet bij organisatie waar ik niet zo'n positief beeld bij heb. In de praktijk werk ik veel meer samen met anderen uit andere organisatie maar toch..

Dus ja op zich leer ik hier veel van. Het vlijt mij dat ze mij willen hebben. Dat salaris wat veel hoger is etc. Maar ik voel ook nog genegenheid naar de organisatie waar ik al meer dan 10 jaar werk. Maar huidige functie is saai.

Ik weet niet hoe ik tussen al die gedachten en emoties door een goede keuze kan maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil zo graag wat anders, ben echt best heel ongelukkig met en op mijn werk. Maar weet echt niet wat. Ik zou graag naar buiten gaan, de natuur in. Solliciteren levert tot nu toe niets op, want heb geen passende diploma’s. Doorstuderen en/of omscholen zit er op het moment financieel niet in en nu weet ik het even niet meer.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren Quote
MockTurtle schreef:
28-09-2022 22:21
Ik wil zo graag wat anders, ben echt best heel ongelukkig met en op mijn werk. Maar weet echt niet wat. Ik zou graag naar buiten gaan, de natuur in. Solliciteren levert tot nu toe niets op, want heb geen passende diploma’s. Doorstuderen en/of omscholen zit er op het moment financieel niet in en nu weet ik het even niet meer.
Lastig is dat hè :-[ hier is omscholen ook geen optie. Mijn baan is gewoon nodig om ons gezin draaiende te houden, dus ik kan niet zomaar met een studie beginnen. Dan zit je inderdaad vast helaas…

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven