Gezondheid alle pijlers

Mijn galblaas moet eruit

25-05-2012 11:15 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Volgende week wordt mijn galblaas eruit gehaald.

Gelukkig, want ik heb af en toe vreselijke pijn door galsteenkolieken en ben vaak misselijk.

Bang ben ik (nog..?) niet maar ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen van anderen.

Er wordt ingezet op een kijkoperatie, maar omdat ik vorig jaar ook al middels een kijkoperatie ben verlost van mijn blinde darm, is er een reële kans dat het nu middels een snee moet worden gedaan.

Alle ervaringen zijn welkom: positef en negatief, over de operatie zelf, pijn, over de opname(-duur), naweeën, herstel etc.
Fijn zeg, alle reacties!

Ondanks alle mogelijke scenario's ga ik er vol vertrouwen in.

Ik ben gewoon benieuwd en ben gelukkig/helaas ook al wel het een en ander gewend.

(inclusief dat gasgevoel, en ingegroeide hechting in navel)

Vorig jaar na de blinde darmoperatie was ik heel erg ziek.

Nu maar een anti-misselijkheidsmiddeltje vooraf...haha

Ik zie het wel allemaal!

Ik zal wel laten weten hoe het is geweest als het weer achter de rug is allemaal.
Goh, wat herkenbaar allemaal! Ik heb ook soms dagen alleen maar galdiarree wat maar blijft komen, dan voel ik me ook enorm slap. Ook overleg gehad met de MDL-arts maar die kende dit soort "gevallen" niet.

Hebt vezels van hem gekregen om erbij te nemen. Soms helpt het maar soms ook niet. Misschien raar idee, maar ik heb het idee als de temperatuur snel stijgt of daalt, ik dan ook last krijg, herkenbaar?
Mijn galblaas is ook verwijderd, de ingreep viel mee, de napijn niet. Ik vond het een rotoperatie en hoewel ik snel weer werkte heb ik er nog lang last van gehad.

Maar het verschilt per persoon zo te zien, ik hoor wel vaker dat mensen het allemaal mee vonden vallen.

Zo heb ik geen centje pijn gehad aan mijn keizersnede. Ik liep binnen notime weer rond, terwijl anderen dagen in bed moeten blijven om te herstellen.

Sterks!
Mijn galblaas is 11 jaar geleden verwijderd na 3 vreselijke aanvallen. Het is trouwens dat ik er zelf mee kwam, want de HA had geen idee wat het was. Zij dacht aan een longembolie of een hartaanval door de symptomen :-O i.c.m. mijn leeftijd.(23) Het komt nl. het meest voor bij vrouwen van middelbare leeftijd met overgewicht.

Bij mij hebben ze een laparoscopie gedaan. Van het gas had ik niet zoveel last, wel van overgeven in het kwadraat. :sick: Ik was zo misselijk als een hond en heb daarom 4 dagen in het ziekenhuis gelegen.
2 jaar geleden geopereerd, wat uiteindelijk de 'grote' operatie is geworden inclusief drain en een flinke jaap van middenrif tot rechts onder mijn borst. Geen bikini meer ;-)

5 dagen ziekenhuis en daarna nog wel een behoorlijk aantal weken last gehad van de wond, maar daarna nooit meer last. Ik kan alles eten en heb zelden tot nooit last van diarree na vet eten. En het beste van alles dus: geen pijn meer 's nachts!
capricorn@ waarom werd het bij jou een 'grote' operatie ipv laparoscopisch?
Tijdens de kijkoperatie bleek dat er toch wat verklevingen waren en moesten ze de boel toch verder openmaken om er bij te kunnen. Ben door die extra narcose ook wel langer vermoeid geweest dan gebruikelijk. Na een half jaar pas had ik het idee dat de 'mist' helemaal opgetrokken was (klinkt dramatischer dan het was, hoor).
Bij mij bestaat ook een kans dat er te veel verklevingen zullen zijn omdat ik een jaar geleden laparoscopisch van mijn ontstoken blinde darm ben afgeholpen.
Ik had er zeker niet op gerekend wakker te worden met een gigantische wond en had ook zelfs toen nog zoiets van 'morgen toch gewoon naar huis?'. Dat werd dus 4 dagen later.

Achteraf uiteraard blij dat ik van de klachten af ben, maar de operatie toch wel iets onderschat. Aard van het beesie, want ook een gastroscopie vond ik van te voren niet spannend, maar achteraf echt één van de vreselijkste dingen ooit.
12 jaar geleden geopereerd en nergens meer last van gehad. Ik zat de avond na de operatie al weer aardappelkroketjes te eten, terwijl voor de operatie een plakje kaas al te vet was.

Van de lucht die tijdens de operatie in mijn buik was gepompt heb ik nog wel een paar dagen last gehad. Na een week kon ik al weer werken, maar ik had uit voorzorg 3 weken vrij genomen. (ook niet heel vervelend)
Uggla, waarom heb je vrij genomen? Je bent toch gewoon ziek en niet in staat om te werken. Daar ga je toch geen vrij voor nemen. En al helemaal geen 3 weken.
Mijn galblaas is er vorig jaar uitgegaan. Ik heb wel flink napijn gehad aan de wondjes (4 kleine sneetjes) en inwendig voelde het ook flink beurs een weekje. Ben ook nog langere tijd moe en concentratieloos geweest (denk vd narcose) Echter, ik zou het zo weer doen, want die aanvallen van pijn en misselijkheid waren heviger.

Liesken, alvast veel succes en een voorspoedige operatie gewenst!
Dankjewel!

Iemand toevallig nog tips tegen de misselijkheid want ik zit me hier nu sinds gisterenavond misselijk te voelen.

Bah!

Liefs, Liesken
Hier viel het ook mee, idd meeste last van het gas na de operatie. Merk geen verschil met eten, behalve dat ik weer meer kon eten toen mijn galstenen verwijderd waren :-)
Liesken, ik was geholpen met domperidon (zowel voor als na de operatie), wel via huisarts op recept.. Heb je iets 'verkeerds' gegeten dat het triggert?
Twee boterhammen met hagelslag maar dat heeft nog niet eerder problemen gegeven.

Als ik morgen nog misselijk ben ga ik eens kijken of ik er wat tegen kan krijgen, want dinsdag is de huisarts weer bereikbaar en dat duurt nog heel lang voor mijn gevoel (momenteel).
BrownEyedGirl26 schreef op 26 mei 2012 @ 21:26:

Liesken, ik was geholpen met domperidon (zowel voor als na de operatie), wel via huisarts op recept.. Heb je iets 'verkeerds' gegeten dat het triggert?
Bij mij helpt Domperidon ook. Volgens mij ook zonder recept te krijgen bij de apotheek trouwens maar dat weet ik niet zeker.
Lunax..dachti k ook maar bij mij kon ht alleen op recept.

Liesken, hoe ist? Als je het echt niet redt misschien even een weekendarts bellen of je het recept mag ophalen?
Eind januari is mijn galblaas verwijderd. In principe ging alles goed, behalve dan dat ik na een paar dagen thuis vreselijke pijnen kreeg en weer het ziekenhuis in moest met een urineweginfectie. Er was bij de operatie toch iets misgegaan. Hierdoor heb ik wel ruim een maand gerevalideerd en heeft het 3 maanden geduurd voordat ik me weer helemaal goed voelde.

Mijn man heeft een paar jaar geleden een grote operatie gehad. Na 2 dagen weer naar huis en heel snel weer op de been. Alleen heeft hij er een heel lelijk litteken aan overgehouden en ik alleen een paar kleintjes.
Wederom bedankt voor alle reacties!

Ik ben helemaal niet zenuwachtig ofzo.

Ik zie het wel allemaal.

Lief dat je naar me vraagt BrownEyedGirl!

Vandaag ging het weer best goed eigenlijk.

Al moet ik zeggen dat ik nu wel een beetje spijt krijg van de BBQ... maar het is maar een klein beetje.

(lees: nog goed te hebben)
Mijn galblaas is vorig jaar verwijderd. Niet via een kijkoperatie maar vaginaal! Ik ben geopereerd in het ziekenhuis in Ede, een van de weinige plekken waar dit gebeurt in NL. Het schijnt dat het in DL wel veel gebeurt. Geen last van buikwond(jes) dus. Wel van pijn in bovenrug en schouders van de lucht die wordt ingeblazen, net zoals ik bij anderen al las. Na de operatie hoef ik geen rekening te houden met bepaalde etenswaren. Ben blij dat ie er uit is! Succes!
Nou, hij is eruit hoor... Woensdag geopereerd en gisterenavond thuis gekomen. Gelukkig is het gelukt dmv een kijkoperatie. Ik vond (en vind) de naweeën vies tegenvallen. Ik was erg ziek, misselijk en had veel pijn. Met de pijn ging het gelukkig snel de goede kant op maar die misselijkheid...ik kon niet eten of drinken maar het moest. Met tranen over mijn wangen mijzelf gedwongen. Bah! Nu thuis en vannacht goed geslapen. Dat scheelt een hoop, dat had ik nodig. Nu rustig aan doen, een hele opgave... :-)
Hij is er uit! Wel vervelend dat je je achteraf zo slecht voelt. Beterschap!
Zo, ik ben nu anderhalve week verder, en ik voel me al veel beter!

Haast geen pijn meer maar nog wel wat moeite met eten.

Ik kan nog maar weinig eten en echt alleen lichtverteerbaar en vet- en suikervrij.

Een prima dieet dus, overigens...

Ik overweeg om komende week weer (deels) te gaan werken, want ik beging me stierlijk te vervelen thuis.

Best een lastige beslissing vind ik, om te bedenken wanneer je weer aan de slag gaat...

(ik ben nogal van het type "hoplakee, gaan met die banaan" )
7 jaar geleden laten verwijderen (was in het ziekenhuis opgenomen na een erge galkoliek). Wat ik je kan beloven is dat de napijn nooit zo erg is als zo'n galkoliek zelf. Maar moet wel zeggen dat ik toch langer dan een paar weken last heb gehad van napijn van de operatie (kijkoperatie) en niet zomaar weer de draad kon oppikken. Heb 4 kleine sneetjes op mijn buik, de littekens zijn inmiddels zo vervaagd dat je ze nauwelijks ziet.

Wat ik nu wel heb is dat ik erg moet letten op wat ik eet; heb buikloop en krampen bij vet eten, ik word enorm snel aangeschoten nu (een half glas wijn is al genoeg ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven