Samsom: mes in kinderbijslag

zaterdag 26 mei 2012 om 21:21
DEN HAAG - PvdA-leider Diederik Samsom wil het mes zetten in de kinderbijslag. Die zou inkomensafhankelijk moeten worden.
Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.
Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.
Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.
Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.
Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.
Het geld dat dat opbrengt zou naar de kinderopvang kunnen gaan. Dat zei Samsom zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij, waar hij met leden goede ideeën besprak voor het verkiezingsprogramma van de PvdA.
Samsom wil verder het zwangerschapsverlof dat ouders hebben rond de geboorte van hun kind uitwisselbaar maken. Nu hebben vrouwen recht op 16 weken en mannen op 2 dagen. Samsom wil het mogelijk maken dat ze elkaar dagen geven.
Meer dan 1000 ideeën waren door leden geopperd op de site van de partij. „Deze stond er gewoon tussen. 1000 ideeën. Pats, een pareltje”, zei Samsom.
Volgens Samsom zijn er zat mannen die wel meer tijd aan hun baby zouden willen besteden en zijn er vrouwen die sneller weer aan het werk willen dan na 16 weken.
Samsom was ook enthousiast over een idee om zonnepanelen te verplichten in de nieuwbouw via een bepaling in het bouwbesluit. Andere voorstellen, bijvoorbeeld om de marktwerking in de zorg te schrappen, zijn al door de PvdA overgenomen.
zondag 27 mei 2012 om 00:23

zondag 27 mei 2012 om 08:36
Heb niet alles gelezen, maar wb verlof van de man. Ga in de juiste sector werken zou ik zeggen. Bij ons (apotheekwerk) heb je als man gewoon 2 weken verlof
en die mag je ook opnemen wanneer je wil. Dus eventueel na het verlof van de vrouw kan ook gewoon.
Verder vind ik het wel goed dat je het kan uitwisselen. Ik had een hele makkelijke bevalling en liep na een week al te stofzuigen enzo. Had best 2 weken eerder weer kunnen beginnen. En is voor de vader-kind band ook wel goed denk ik. Nu begon dochter na paar weekjes standaard te huilen als man thuis kwam. En de eerste week dat ik weer aan het werk was en ze op woensdagmiddag alleen was met man verliep ook niet vlekkeloos haha. Is inmiddels wel goed gekomen, maar je merkt toch dat ze na 12 weken bij mama heel erg aan die persoon hangen.

Verder vind ik het wel goed dat je het kan uitwisselen. Ik had een hele makkelijke bevalling en liep na een week al te stofzuigen enzo. Had best 2 weken eerder weer kunnen beginnen. En is voor de vader-kind band ook wel goed denk ik. Nu begon dochter na paar weekjes standaard te huilen als man thuis kwam. En de eerste week dat ik weer aan het werk was en ze op woensdagmiddag alleen was met man verliep ook niet vlekkeloos haha. Is inmiddels wel goed gekomen, maar je merkt toch dat ze na 12 weken bij mama heel erg aan die persoon hangen.

zondag 27 mei 2012 om 08:38
Wanneer was je klaar met je studie??
Je hebt blijkbaar geen kennis van zaken hoe mensen bij de voedselbank terecht komen, en waar aan ze moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pakket van de voedselbank.
Mensen aan het werk zetten? Onlangs de nieuwe cijfers over werkeloosheid van het CBS gezien?
zondag 27 mei 2012 om 08:49
Het wordt tijd dat de kranten een gaan publiceren wat al deze regelingen echt betekend voor de mensen die krap 1.5 modaal verdienen en kinderen hebben.
Dan stemt er niemand meer op de "arbeiders" partij....
Begin eens met deze regeling bij mensen die meer dan 100.000 verdienen.
Of nog beter, alle politici 45.000 euro laten verdienen. Dan voelen ze zelf ook wat al die regelingen betekenen.
Ik word zo moe van dat gedraaikont van partijen dat het totaal een raadsel is waar je nog op moet gaan stemmen. Want nu roepen ze dit en 13 september doen ze iets anders
Dan stemt er niemand meer op de "arbeiders" partij....
Begin eens met deze regeling bij mensen die meer dan 100.000 verdienen.
Of nog beter, alle politici 45.000 euro laten verdienen. Dan voelen ze zelf ook wat al die regelingen betekenen.
Ik word zo moe van dat gedraaikont van partijen dat het totaal een raadsel is waar je nog op moet gaan stemmen. Want nu roepen ze dit en 13 september doen ze iets anders
zondag 27 mei 2012 om 09:00
Ik vind het een waardeloos plan. Zoals anderen ook al zeggen, dan heeft het helemaal geen zin meer om te gaan werken. Als ik vergelijk wat het mij als alleenstaande moeder opbrengt als ik full time werk (in een baan met een net boven modaal salaris), of om werkeloos te zijn, dan scheelt dat vrijwel niks. En als al deze plannen doorgevoerd worden, zou het me niet verbazen als ik onder aan de streep minder over hou als ik full time werk, dan wanneer ik full time thuis zit.
Nou, dan ben ik toch gek als ik nog aan het werk ga? Want hoewel werk leuk is, is het nou ook weer niet zo dat je voor je lol altijd loopt te schipperen met zorg en werk, tijd met je kind en tijd voor jezelf, huishouden en vrije tijd, etcetera. Ik ben eeen feministe in hart en nieren, maar met dit soort plannen vraag ik me echt af waarom je als vrouw eigenlijk nog zelfstandig en zelfredzaam zou willen zijn, want je naait alleen jezelf maar.
Nou, dan ben ik toch gek als ik nog aan het werk ga? Want hoewel werk leuk is, is het nou ook weer niet zo dat je voor je lol altijd loopt te schipperen met zorg en werk, tijd met je kind en tijd voor jezelf, huishouden en vrije tijd, etcetera. Ik ben eeen feministe in hart en nieren, maar met dit soort plannen vraag ik me echt af waarom je als vrouw eigenlijk nog zelfstandig en zelfredzaam zou willen zijn, want je naait alleen jezelf maar.
Am Yisrael Chai!

zondag 27 mei 2012 om 09:09
Ik heb altijd meer verdiend dan dat, maar het is echt niet zo dat de kinderbijslag geen hele welkome aanvulling was en ook altijd precies werd gebruikt waar ie voor was bedoeld: kosten voor mijn kind.
Als ik in mijn eentje met 1 kind van dat bedrag al net aan rondkom, dan zal een gezin met sowieso twee volwassenen (en dus meer kosten) en misschien ook wel meer kinderen (en dus ook meer kosten) het toch helemaal wel voelen?
Am Yisrael Chai!

zondag 27 mei 2012 om 09:18
Nou, dingen als nieuwe schoenen, winterjassen, nieuwe bril, etcetera betaal ik toch echt van de kinderbijslag. Met dat salaris hou ik 600/700 euro ongeveer per maand over voor boodschappen, kleding, leuke dingen, cosmetica, dus dat is echt geen vetpot. Een winterjas en een paar winterschoenen, of een nieuwe bril hakt daar behoorlijk in.
Am Yisrael Chai!
zondag 27 mei 2012 om 09:19
waarom hebben de "rijkeren" alleen maar meer plichten en geen rechten?
als ze nu gewoon een max van 2 kinderen instellen waarvoor je vrijstelling krijgt voor een deel van belastbaar inkomen dan is dat veel beter.
waarom moeten mensen die compleet falen in het leven wel de mogelijkheden hebben om kinderen op de wereld te zetten wat nog veel meer verantwoordelijkheden met zich mee bengt?

zondag 27 mei 2012 om 09:20
45000 lijkt veel als je een stuk minder verdient. Maar hou we ook rekening mee dat iedereen leeft naar zijn inkomen. Dus als de kb dan wegvalt merken diegenen dat wel degelijk.
als dit plan er door komt ga ik serieus aan het rekenen wat het mij nog oplevert om te werken tov thuis te blijven. Volgens mij zal ik nog verbaasd zijn over de uitkomst.
Wat mij betreft draaien ze het om. Als je niet werkt krijg je geen kb. Dat zal pas stimuleren om aan het werk te gaan.
als dit plan er door komt ga ik serieus aan het rekenen wat het mij nog oplevert om te werken tov thuis te blijven. Volgens mij zal ik nog verbaasd zijn over de uitkomst.
Wat mij betreft draaien ze het om. Als je niet werkt krijg je geen kb. Dat zal pas stimuleren om aan het werk te gaan.