December 2011 - deel 2

11-04-2012 18:31 1408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze mooie oase droogte uit..

...wat bleef was een woestijn.

Gelukkig hebben we buren, en die buren leven in een prettige oase. We mogen hier aanschuiven en onze dorst lessen met de mooie verhalen
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
Hihihi... Hier ook zo'n alcoholist hoor. Hier dus ook een fan van de alcoholvrije torres. Overigens is het nu echt weer voor wit, maar jouw 3 flessen zijn al leeg Rouge :-$

Het zwembad was tussen de middag een grote hit. Ik geloof dat we straks een aardige kudde kinderen te zwemmen krijgen :-)

+ de nieuwe bikini's zijn een groot succes! Cadeaudochter helemaal in haar sas!

Mims, mag mopsey soms een flesje aan muppet geven? Hier zei lelieman heel nochalant dat cadeaudochter vanaf nu ook best een fles mag gaan geven...

...maar mevrouw drinkt al slecht aan de fles (met hoge uitzondering drinkt ze ook echt wat!) en ik ben bang dat ze straks de fles helemaal niet meer wilt. Wat zijn jouw ervaringen? (afgezien dat Muppet nog meer de fles weigert. Of valt dat nu weer mee?)

Mims, altijd net als je naar dromenland vaart, word je in de realiteit terug getrokken door die kleine wurmen. Ik heb het vanmorgen ook weer geprobeerd, maar nee hoor... Wakker is wakker. En elke ochtend denk ik weer: ahh... Ik moet vroeger naar bed, dan is het niet zo erg...
Euhm... Muppet weigert tegenwoordig echt alles wat op een fles lijkt, en een speen wil ze ook niet. Flesjes geven is hier dus totaal gestopt, ze had zoveel last van die strijd telkens dat ze enorm eenkennig werd. Alleen ik was goed, of eigenlijk... Mijn borsten (ik ken mijn plek, grijns).

Zoals Brananas al zei; "Muppet lijkt op haar vader, ik hou ook niet van siliconen". X-D

Maar flesjes geven wordt hier dus niet gedaan. Mops heeft wel een paar hapjes fruit mogen geven. Vond ze fantastisch maar ook heel snel saai dus binnen no time mocht ik het weer over nemen. Misschien is dat een compromis? Nog heel even wachten en dan helpen eten. Dat gaat er toch vaak makkelijker in!
Wat wilde ik nou toch typen?
Geeft Schaap een schop onder de kont, ga water drinken jij! Of alcoholvrije wijn, ook goed. :-P

Mims, meneer Torres is vast erg blij met me... Ik draai zo een met alcohol witte open, mijn 1e witte met alcohol in 1,5 jaar of zo..

En :rofl: voor de opmerking van Brananas...

Maar wat super vervelend dat ze nog steeds aan fles weigeren doet.

Rougefils duwt tegenwoordig zelf de speen in zijn mond als ik niet snel genoeg ben, maakt niet uit of er een fles melk in zit. Speen is ook goed.

Lelie, wat fijn dat de witte zo lekker is! En dat de nieuwe bikini's een succes zijn!

Hier een zware nacht achter de rug.. Het was heet in huis.. Rougefils sliep wel, maar.. wij niet (we doen echt iets verkeerd hier!) en vanmorgen weer om 5.30 op om naar mijn werk te gaan..

Vriend heeft een gezellige dag gehad met Rougefils..

En ik heb een leuk nieuwtje: maat 68 is niet meer veeeeeeeeeeeeeel te groot! Hoera!
Goedemorgen! Het was hier vanmorgen luilak, dus leliebabybolletje begon de dag om 5 uur. Tja... Dat is dus duidelijk geen luilak ;-)

Die opmerking van Brananas kan er ook zo 1 zijn van Lelieman! Helemaal goed dus! Maar voorlopig is het zwembad spannender.

Rougefils wordt helemaal een lange man. Had ik vorige week natuurlijk wel al gespot, maar het is een goed teken! Hoe was je wijntje?
Schaapje ligt hier voor me op zijn kleed op de grond. Op zijn rug. De hele tijd ja te knikken! En dat gaat dus met borstkas op en neer want ja, ja-knikken liggend op je rug is best heftig! X-D Hylarisch gezich!!!

Vanmorgen de ergo draagzak aangeschaft! Wat een mooi ding! En zo goed dat we naar die inloopochtend zijn gegaan!! Anders hadden we zomaar een manduca aangeschaft, maar deze zat bij Mrschaap gewoon veel beter! En de kleur is prachtig! Groen! We zijn er blij mee!

Rouge wat een goed bericht van de maat 68! Heerlijk lange vent, die Rougefils! Maarre.... Wel slapen hè! Neem een voorbeeld aan je kind :-P

Mims, wat naar dat het fles-geven niet werkt. Hoe doe je dat nu als muppet op het kdv is? Hoe gaat het daar trouwens nu? Meeste frustraties uit de weg geholpen?

Ga het kleine mormel maar weer eens zijn nest in gooien. Kijken of hij nog een uurtje wil pakken.
Nope, Muppet is al een paar weken niet meer op het KDV geweest, en ik merk een wereld van verschil. Ineens is ze niet meer eenkennig, bijvoorbeeld. Blijkbaar had de flessenstrijd een enorme impact op haar.

Nu werk ik meer thuis, of ik neem haar mee. Zijn afrondende werkzaamheden, want ik ga binnenkort met ouderschapsverlof. Daarna loopt mijn contract af, en die wordt niet verlengt. Dat is wel even slikken en was ook even stress hier (daar gaat mijn kostbare onafhankelijkheid), maar inmiddels heb ik er vrede mee. Mijn meisjes hebben me thuis nodig, en zij zijn even belangrijker. Ik word dus even thuismoeder. Ben benieuwd....
Wat wilde ik nou toch typen?
Jeej Mims, wat een veranderingen! Maar het klinkt wel als een heel goede keuze (ook al is dat misschien mede gedwongen door contract einde) om nu lekker bij je dochters te zijn. Heftig zeg, dat zo'n kleintje zo fel reageert op een andere situatie. Maar ik snap het wel. Muppet wil gewoon niets liever dan bij mama zijn, daar voelt ze zich veilig! En vanaf jouw armen is het ook minder eng om anderen in de buurt te hebben. Pff.... het leven van een baby gaat ook niet over rozen he?!
Jeetje Mims, wat een verandering! Kan me goed voorstellen dat je baalde, maar... de situatie op het kdv leverde zoveel stress op voor zowel jou als Muppet dat dit misschien wel de allerbeste beslissing ooit is, ook al is die beslissing gedwongen.

Het is ook niet voor niets dat ze daar in Scandinavie zo lang verlof hebben.... (mijn nicht uit Amerika heeft overigens gewerkt tot eind week 38... :-O )

Schaap, ik heb weer een heerlijke nacht achter de rug! Gelukkig maar. Ik heb een paar echt witte wijntjes opgedronken en daar sliep ik goed op..

hahaha, ja knikken.. Lekker he zo'n kleed? Hebben wij ook. Vindt Rougefils helemaal geweldig: grassprietjes zijn gaaf!

Lelie, wijntje smaakte best. En ik heb voor het eerst in de 6 jaar dat ik hier woon, de Luilakkers gehoord! Maar.. ze waren er pas om half 6, dat zijn werktijden voor mij dus tja...

Wat een weer vandaag! Rougefils heeft vandaag veel last gehad van de warmte. Hij kon heel slecht slapen overdag. Hij ligt sinds 19.15 weer in bed en is al 2x huilend wakker worden. Het is ook zo warm op zijn kamertje: 25 graden..
Mims, wat een veranderingen allemaal weer! Jeetje! Het stukje afhankelijk herken ik heel goed, maar rust voor de meiden is toch echt belangrijker! Wie weet wat er straks op jullie pad komt!

Wat zeiden ze op het kdv? Begrepen ze het wel?

Schaap, waar zit dat inloopuurtje dan? Is het voor mij ook de moeite waard of moet ik de gok maar wagen via de digitale snelweg? Groen! Mooi! Houd ik van!

Rougefils blijft wel nog een beetje in normaal ritme met dit weer. Ondanks zijn warme kamertje. Leliebabybolletje valt tegenwoordig om 5 uur in slaap om 2 uur later wakker te worden. En dan kan ik haar moeilijk weer plat leggen...

...ze heeft vandaag toch voor het eerst een hap banaan gesabbelt. Ze greep nog net niet de sla van mijn vork, dus we hebben er toch voor gekozen om het gewoon te proberen. Banaan in lange reepjes gesneden. Het mikken in haar mondje ging goed, alleen glibberde de banaan uit haar knuistje, waardoor ze uiteindelijk nog een poosje op haar vingers sabbelde.

Het is een meisje dat niet direct springt van vreugde merk ik al. In het zwembad vorige week, vandaag met de banaan.... Eerst maar eens rustig ervaren en dan laat ik bij herkenning wel merken wat ik er van vindt.

Rouge, vries jij het fruit 'gewoon' in? En dan kan je het ook gewoon ontdooien?
Oeh! Leliebabybol aan de banaan! Spannend! En een beetje een kat-uit-de-boom-kijk type dus. Geeft niets, ben ik ook ;-) Is wel heel veilig!

Die inloopochtend van babybij is 1x per maand, in Den Bosch! Zelfs voor ons zeker 45 minuten rijden. Er zijn meer webwinkels die zo'n inloopochtend hebben volgens mij. En draagconsulentes die natuurlijk wel het een en ander met je door willen nemen. Maar das dan meestal niet gratis. Wij zijn heel blij dat we het ritje hebben gemaakt. Zoals die vrouw daar al zei: als je 10 mensen een drager gaat aanmeten hebben ze allemaal weer een ander die beter bij ze past! Aan de andere kant denk ik, dat als we de manduca gewoon besteld hadden, dat dat we daar ook zeer tevreden over zouden zijn, met gebrek aan meer kennis! Vergeleken met die babybjorn is alles natuurlijk een gigantische verbetering ;-) Trouwens, je kan altijd meerdere draagzakken bestellen via het www, en dan terugsturen wat niet bevalt. Dat recht heb je als consument!

Vandaag pinksterbrunchen. En verder lekker luieren. Hopelijk wordt schaapje op tijd wakker. Echt, dit weer is echt perfect voor ons. Schaapje slaapt overdag zoals altijd. Soms rommelig en vaak hazeslaapjes, maar ook steeds vaker een langere slaap ertussen. En savonds ligt hij met die hitte voor 19 uur al knock-out in zijn bedje! Wel werd hij gisteravond rond 23 uur ineens wakker. Maar daarna doorgetukt tot 6:30. Eindelijk weer eens een beetje slaap snachts! Van mij mag het langer zo warm blijven....
Lelie, op het moment pureren we. Dus dat is lekker makkelijk. Ik vries het in in zo'n ijsklontjes-ding. De volgende dag doe ik de ijsklontjes in een bakje met 'asperge, 20/05/12'. Dan weet ik wanneer het gemaakt is. Als de voorraad op is, wil ik gaan prakken. En hoe ik dat in ga vriezen weet ik nog niet.. Dus als je tegen die tijd iets gevonden hebt...

Ik denk dat we ook gaan Rapley'en, want Rougefils wil het inmiddels ook zelf doen, dus dat moet ik even aanzien..

Schaap, fijne dag! Wij gaan ook op pad zo. Naar mijn lieve oma.. Even kijken hoe het gaat, ik denk dat Rougefils het heel erg gezellig vindt!

Nacht was wel weer lekker. Rougefils meldde zich om 6.30 weer en heeft daarna nog tot een uur of 8.30 geslapen. Vanmorgen een hapje peer, vanavond weer asperge. Dat ging er vanmiddag trouwens alweer beter in. Heeel fijn!

Vanmorgen weer gezwommen, vanmiddag nog even wandelen met zijn 4-en.. :) Lekker!

Fijne dag allemaal!
Ik heb van een collega de tip gekregen om bij de etos bakjes te kopen speciaal voor invriezen/magnetron voor babyprakjes. Heb je 6 stuks voor een paar euro. Die heb ik gehaald. Al zijn ze nu nog wel wat aan de grote kant denk ik. Er passen maar zo een hoop ijsklontjes in! ;-) Maar op een bepaald moment gaan ze natuurlijk wel meer eten en dan is het denk ik erg handig!

Ook heb ik laatst bij de Ikea bewaarbakken gekocht. 17 stuks voor 3,50... Daar zitten ook 7 vrij kleine bij. Is dus wellicht ook handig :)

Inmiddels ben ik er wel uit: volgend weekend gaan we beginnen met wat groente! Dan is schaap op een paar dagen na 6 maanden en hebben we nog een week voor de vakantie om samen aan te klooien. Kunnen we hopelijk met iets meer vertrouwen de vakantie tegemoet! Of we daar fanatiek gaan rapleyen is afwachten. Wel lijkt me dat makkelijker dan pureren/prakken. En als er dagen tussen zitten dat hij niets krijgt is het ook goed. Helemaal wachten tot na de vakantie gaat me toch iets te lang duren...

Verder moet ik vandeweek maar eens een tuitbeker op de kop tikken. Schaap heeft al een paar slokjes water uit een glas gedronken en dat ging erg goed! Nu staat hij bij elke beker en glas in zijn blikveld te popelen om het weer aan zijn lippen te zetten, das minder handig X-D
Ik heb nu 4 stengels banaan in de vriezer gedaan... Vandaag hebben grote broer en zus een geprakt hapje banaan gegeven. Niet heel rapley maar wel heel verantwoord voor het gevoel van echt broer en zus zijn. Mims, bedankt voor je tip.

Schaap, misschien is dat ook wel een idee! Wat slim bedacht! Met kleding deed ik dat wel... Ik heb trouwens twee tuitbekers van wt abydumppakket. Leliebabybolletje oefent daar ook mee. Dus ook haar twee armpjes reiken nu naar al het drinken. Schattig he? Overigen zit daar geen antilek op...

Rouge, is jouw oma nog zo goed te been dat je met haar ging wandelen?

En nu leg ik mijn telefoon weer aan de kant! Vanavond champagne! Vandaag gaat ons jubileumjaar in. Het is vanacht 5 jaar geleden dat lelieman en ik elkaar stomdronken tegen kwamen in de kroeg.!
Nou, die stengels banaan zijn geen giller met het ontdooien. Het werd vanzelf prut. Leliebabybolletje haar gezichtje sprak boekdelen... Banaan is niet lekker. Morgen nog een keer proberen en dan gaan we wel aan het meloen. Banaan vindt haar moeder ook niet lekker en meloen wel... Dus dat moet goed zitten ;-)

Vannacht een flesje melk gegeven ('t zat op het randje of het wel of niet kon. Durfde de gok niet te nemen). En bedacht me ook dat ik niet zo panisch moet zijn over mijn vriezervoorraad melk als ik er een flesje uit haal. Er ligt verdikkeme een litertje of 3, dus ik kan best vaker een wijntje doen...
Mijn hemel.... Ik had het er gister nog met mijn moeder over hoe handig internet nu wel niet is. Die ergo draagzak had ik bv nooit kunnen vinden zonder internet. En zo had mijn moeder altijd het gevoel alle wielen opnieuw uit te moeten vinden toen zij net moeder was. Maar een teveel aan informatie is ook niet alles!

Ik denk, ik bestel even een tuitbeker bij bol. Krijg ik gewoon 52 mogelijkheden @-( Met anti-lek, zonder anti-lek. Met bijtvaste tuit of niet. Harde tuiten, zachte tuiten, rietjes.... En dat alles uiteraard in alle kleuren van de regenboog. Ik wil gewoon een beker waar mijn kind uit leert drinken! Vandeweek maar naar de Etos dan, neem ik wel het goedkoopste van het goedkoopste eigenmerk. Zal vast wel ok zijn ;-)

Lelie, das een aardige verzameling zeg!! Ik zit nu op iets meer dan een liter en begin hem licht te knijpen eerlijk gezegd. Aan het einde van een week gaat er vaak wel 200 tot 300 in, maar voor de eerste werkdag van de week gaat er ook zomaar weer een halve liter uit. En dat houdt elkaar dus niet in evenwicht. Nou was het tot nu toe geen ramp, want de eerste melk was al meer dan 3 maanden oud en mocht wat mij betreft dus wel op. Maar inmiddels..... Ik zal binnenkort toch weer moeten beginnen aan hele weekenden elke avond kolven ben ik bang :-(

Vandaag even geen zin. Er zijn genoeg klusjes in huis! Maar heb gewoon eventjes geen zin... MrSchaap is een motorritje maken, dus ik mag het alleen doen. Maar vanavond ga ik trainen en mag hij de klus klaren. We zwemmen in een buitenbad vanavond, we hadden het slechter kunnen treffen!

Oh en Lelie, gefeliciteerd met je jubileum!! Was het gezellig gisteren?
Wat een verademing zal het zijn mims, de het kdvnu stopt voor muppet. Was wel een stress, maar hoe kijk je zelf tegen het thuismoederen aan? Of sta je daar wel relaxed in?

Wij zijn net terug van Campina boederijdag. Was leuk, voor Luba. Die glom van trots toen ie op een tractor mocht zitten! En heeft ook een joekel van een koe geaaid!
Ik heb Muba ook gisteren voor het eerstuit een bekertje laten drinken. Ging best goed, voor een eerste keer. Ik heb nooit een tuitbeker gekocht voor Luba. Ik heb hem sinds ie zes maanden was altijd uit een gewone beker leren drinken. met negen maanden dronk ie goed zelf uit dat ding. Tuur.ijk ging er wel eens een bekertje om. Maar hij leerde al vrij snel dat ie daar voorzichtig mee moest doen. Volgens mij is het helemaal niet nodig om ze eerst uit een Te leren drinken, want ze kunnen gewoon meteen uit een normale beker drinken. Je moet het alleen niet erg vinden dat er eens een beker om gaat. Maar ik denk dat dat probleem er ook is, als je van tuitbeker naar gewone beker gaat.
Hè, moet steeds in stukjes typen, want moest een parkeergarage boven. Muba had 20 min in de auto geslagen en wilde thuis dus niet meer slapen. Nu ligt ie maar op het speelveld buiten. Kan alleen het kleedje niet op het gras leggen want hij tijgert meteen naar de rand en vreet het gras op. :)

Hij kan zo al een paar meter tijgeren trouwens, gaat rap!
Das natuurlijk ook nog een idee, gewoon helemaal geen tuit op de beker. Vorige week dronk schaap al wonderbaarlijk goed uit mijn glas dus waarom niet daarop voortborduren? Bang voor troep ben ik niet, laat maar komen! *zegt ze met iets te veel enthousiasme*

Wat goed van Muba! Hier geen tijgeren meer hoor. Schaapje heeft door dat hij met een paar keer rollen en draaien ook op de plek van bestemming aan kan komen om blaadjes te eten ;-) Is voor hem vooralsnog voldoende! Luie donder X-D

Hier is het met slaapjes een groot rommeltje. Gisteren in de ochtend een lange slaap. Smiddags bijna niet meer, 1x 45 minuten. Vandaag omgedraaid; vanmorgen slechts 45 minuten, vanmiddag zeker 3 uur! Zou wel handig zijn als hij er eens iets van een ritme in gaat gooien. Aan de andere moet ik ook niet zo zeuren! Meneertje heeft inmiddels heel netjes 2 slaapjes per dag, meestal.. X-D

Pfff... Hij rolt hier wel inmiddels sneller dan de NS! Heb hem tijdens het typen al 4x van de rand van zijn kleed moeten plukken! En dat is een kleed van 2 bij 3... @-(
Heb ook wel eens gehoord dat het betere is voor de taalontwikkeling om kinderen niet uit een tuitbeker te laten drinken. Ze krijgen dan een betere beheersing van hun lippen als ze uit een gewone beker leren drinken. Oh en antilekbeker, daar leren ze dus niet van hoe ze om moeten gaan met een beker. Want die kunnen ze om blijven gooien en d'r komt toch niks uit.

Net Muba in bed gelegd. Was al vanaf 10.30 wakker, muv 30 min slaap in de auto om 1300 uur. Supermoe is ie, maar volgens mij hoor ik hem poepen en persen nu... Handige timing. Ga maar snel naar binnen. Om die luier te verschonen, voordat ie in slaap kukkelt en al over een uur wakker wordt.
Lelie, hoera 5 jaar! Genoten van de champagne?

Schaap, hier ook nog een rommeltje met slaapjes, 2 a 3 per dag. 1 langere van 1,5 a 2 uur, 2 korte van 45 min. Ik heb alleen geen idee wat normaal is, Rougefils slaapt van 19.00 tot 7.00.

Luaska, was je nog op tijd of was Muba alweer in slaap gevallen?

Gezellige avond gehad met mijn oma. Stukje gewandeld nog. Niet ver natuurlijk, met haar 85 jaar gaat dat toch achteruit. Rougefils heeft 's avonds geslapen daar. Later terug de maxi cosi in en hup weer naar bed, maar hij bleek honger te hebben. Dus toch maar een flesje gegeven. Vandaag was hij wel wat uit zijn doen, kwam vooral vanavond erg slecht in slaap. Gelukkig is het hem wel gelukt!
Vergeet ik helemaal te vertellen dat ik vanmiddag een nieuwe fiets heb gekocht, incl. zitjes (voor een heel mooi bedrag!), kan ik over een paar maanden op de fiets naar Lelie! :)

En... gras is lekker, aldus Rougefils! :) :)
Goedemorgen!

Wat leuk al die verhalen van gras etende en flink bewegende baby's!

Hier nog weinig qua bewegen, op wat op de zij rollen na. Wel kan madam ineens 'praten' sinds gister! Echt allemaal nieuwe klanken en meer praten met mimiek ipv gillen.

Al ben ik niet echt blij met ze: toch maar even n foto van DE tandjes op Priveforum ;-)

Borstvoeding is nooit meer zo onbezorgd geworden haha (al bijt ze in principe niet- het ligt altijd op de loer)
Zo, daar zit ze dan. Op haar eerste dag als thuisblijfmoeder. Vanaag geen werk, dus het houdt even op... Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook weer heel dubbel voelt. Werken - zelfs invallen - is leuker dan ik dacht ;-)

Kleintjes zo geschokt zijn als hij hoort wat leliebabybolletje gisteren heeft geproefd... Gegrilde courgette. Ik had voor leliebabybolletje wel gekookt, maar dat wilde ze niet. Gegrild vond ze het wel lekker. Tja... Dat snap ik wel!

Maar ik moet zeggen dat ik het er stiekem wel een beetje lastig vind, dat het meisje op een culinaire ontdekkingstocht gaat. Ze wilt, haar handjes reiken naar ons eten... Maar de tijd van exclusief bv ligt dus al achter ons. Ze gaat zo snel!

Rouge, leuk de mamafiets! Hier staat er ook 1- wordt ook gebruikt met babymee. Maar als leliebabybolletje straks voorop kan, dat lijkt me zo leuk!

Schaap, een tip die ik anders ook wel hoorde is: water (uit de kraan ;-)) laten drinken in bad. Dan is het knoeien helemaal niet erg..

Luas, schattig! Vooral als ik me bedenk dat wij 'gewoon' een tractor in de schuur hebben staan. Koeien zijn altijd zo lief en nieuwsgierig! Leuke beesten vind ik het!
Zo, leliebabybol doet het maar in een keer met hoogstaand kwaliteit voedsel? Gegrilde courgette! Doe maar!!

Ik geef schaap gewoon af en toe wat water uit een beker vlak voor hij toch uit de kleren moet. Wat er dan nat wordt kan zo de wasmand in. Hij vindt het wel erg leuk!!

En meneer heeft het voor elkaar hoor. Ik trof hem vanmorgen anderom in bed!! En met andersom bedoel ik dus; hoofd bij het voeteneind :-O En hij sliep nog... Het is net zo'n beweeglijk aapje als zijn ouders vroeger waren!

Rouge je hebt me helemaal aangestoken! Mijn fiets staat welliswaar nog steeds lek in de schuur... maar wilde toch al een tijdje eens een degelijke goede fiets gaan kopen. Zometeen met zitje voorop helemaal handig natuurlijk! En we hebben zo'n leuke fietsregeling via het werk, dus ik ben maar eens gaan googlen naar nieuwe fietsen... man-o-man weer zo'n zoektocht zonder einde! Welke heb jij gekocht? En hoe heb je het aangepakt?

Ik zit weer even in een ik-wil-niet-meer-gestoord-worden-snachts-!-!-!-! dipje... het viel vannacht heus mee hoor, 1x om 1 uur. Maar iiiiik willllll gewooooon eens eeeeeeeeeeeeeen keeeeeeeeeeer doooooooorslapuhhhhhhh!!!!

Zo, klaagmodus weer uit. Ik ga weer eventjes verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven