Tweede konijn
zondag 27 mei 2012 om 12:20
Goedemiddag deze zonnige middag!
Ik heb een konijntje van nu ongeveer 1 jaar oud. Binnenkort wil ik er graag eentje bij kopen.
Wanneer ik ze ga koppelen, zullen ze eerst in een apart hok zitten. Dit zodat ze aan elkaar kunnen wennen zonder direct contact, maar ook omdat het tweede konijn een rammetje kan zijn. Deze zal nog gecastreerd moeten worden voordat hij met mijn konijn kennis mag maken.
Mijn huidige konijn heeft een hok met twee verdiepingen. Nu is mijn vraag of ik het kan maken er twee losse hokken van te maken. Het scheelt kosten voor een tweede hok, want als alles goed gaat wil ik ze straks bij elkaar in hetzelfde hok plaatsen.
Ze is nu dus een hok met twee verdiepingen gewend, als ik daar 1 van maak (dus wat minder ruimte), krijg ik dan een boze ontevreden diva of maakt dat niet uit?
Ik heb een konijntje van nu ongeveer 1 jaar oud. Binnenkort wil ik er graag eentje bij kopen.
Wanneer ik ze ga koppelen, zullen ze eerst in een apart hok zitten. Dit zodat ze aan elkaar kunnen wennen zonder direct contact, maar ook omdat het tweede konijn een rammetje kan zijn. Deze zal nog gecastreerd moeten worden voordat hij met mijn konijn kennis mag maken.
Mijn huidige konijn heeft een hok met twee verdiepingen. Nu is mijn vraag of ik het kan maken er twee losse hokken van te maken. Het scheelt kosten voor een tweede hok, want als alles goed gaat wil ik ze straks bij elkaar in hetzelfde hok plaatsen.
Ze is nu dus een hok met twee verdiepingen gewend, als ik daar 1 van maak (dus wat minder ruimte), krijg ik dan een boze ontevreden diva of maakt dat niet uit?
zondag 27 mei 2012 om 12:37
Hier tot drie keer toe gekoppeld en alle keren na een succesvolle koppeling, niet meer uit elkaar gehaald. Ik heb twee mannetjes gehad, mannetje/vrouwtje en nu dus twee vrouwtjes. Een keer zelf gekoppeld en twee keer bij de konijnen opvang.
Ik zou, als ze goed gekoppeld zijn (en gecastreerd
) ze niet meer uit elkaar halen
succes!
Ik zou, als ze goed gekoppeld zijn (en gecastreerd
zondag 27 mei 2012 om 12:38
Dankjewel!
Ik heb al veel dingen op internet gelezen en opgezocht. Helaas kon ik dit niet vinden.
Wat jammer dat die van jou zo nu en dan ruzie hebben ladytruckster!
Ik heb eerder ook twee vrouwtjes gehad en dat ging meteen goed. (Gelukkig, want mijn ouders en ik als kind wisten niet dat het ook voor problemen kan zorgen)
Over vier weken moet ik langs de DA, ik kan dan wel even vragen of hij een aanbeveling heeft. :-)
Ik heb al veel dingen op internet gelezen en opgezocht. Helaas kon ik dit niet vinden.
Wat jammer dat die van jou zo nu en dan ruzie hebben ladytruckster!
Ik heb eerder ook twee vrouwtjes gehad en dat ging meteen goed. (Gelukkig, want mijn ouders en ik als kind wisten niet dat het ook voor problemen kan zorgen)
Over vier weken moet ik langs de DA, ik kan dan wel even vragen of hij een aanbeveling heeft. :-)
zondag 27 mei 2012 om 12:40
Ik vond de combi mannetje/vrouwtje het best gaan, gevolgd door de twee (gecastreerde) mannetjes. Heb nu twee vrouwtjes en die mokken nog wel eens 
Koppelen gaat het beste op neutraal terrein waar ze de ruimte hebben. In een ren of afgesloten ruimte zoals de keuken bijv. Weet je al waar je tweede konijn vandaan haalt?
Koppelen gaat het beste op neutraal terrein waar ze de ruimte hebben. In een ren of afgesloten ruimte zoals de keuken bijv. Weet je al waar je tweede konijn vandaan haalt?
zondag 27 mei 2012 om 12:43
Ik ben gaan koppelen (2x) bij de konijnen opvang en dan is het nog makkelijker. Zet jouw konijn in een hok/ren en zoek erbij welke je "leuk" vind of geschikt acht en dan zie je het meteen.
Ik heb de laatste keer het tweede konijn bij de dierenwinkel gehaald en die match is toch het minste van alle drie... En dat is ergens ook wel logisch want ik heb het "vriendje" uitgezocht en niet Ms Rabbit herself
Ik heb de laatste keer het tweede konijn bij de dierenwinkel gehaald en die match is toch het minste van alle drie... En dat is ergens ook wel logisch want ik heb het "vriendje" uitgezocht en niet Ms Rabbit herself
zondag 27 mei 2012 om 12:44
De beste combi is een vrouwtje met een gecastreerde man. Dit gaat het vaakst goed.
En dan is het natuurlijk nog geen garantie, want konijnen zijn nwt mensen, die kunnen ook niet met iedereen overweg.
Twee vrouwtjes werd ons afgeraden, dit gaat vaak alleen goed als je van begin af aan samen zitten. Anders is het vask ruzie geblazen.
Weet niet of er een knaagdierenopvang bij je in de buurt zit?
Zij hebben vaak veel konijnen die een nieuw baasje zoeken en ze helpen ook met het koppelen.
Daar hebben wij in maart onze tweede opgehaald.
En dan is het natuurlijk nog geen garantie, want konijnen zijn nwt mensen, die kunnen ook niet met iedereen overweg.
Twee vrouwtjes werd ons afgeraden, dit gaat vaak alleen goed als je van begin af aan samen zitten. Anders is het vask ruzie geblazen.
Weet niet of er een knaagdierenopvang bij je in de buurt zit?
Zij hebben vaak veel konijnen die een nieuw baasje zoeken en ze helpen ook met het koppelen.
Daar hebben wij in maart onze tweede opgehaald.
zondag 27 mei 2012 om 12:46
zondag 27 mei 2012 om 12:47
Klopt, ik heb de badkamer in gedachten.
Ik ben aan het zoeken naar een asiel of opvang in de buurt. Als het even kan ga ik daar heen, omdat ze me daar kunnen helpen met het koppelen. (en konijn krijgt de keuze om te kijken welke ze het aardigste vindt
En anders wil ik er eentje bij de dierenwinkel halen. Ik weet daar slechte verhalen over zijn qua gezondheid en dergelijke. Toch is mijn ervaring hiermee goed, mijn vorigen komen daar ook vandaan, en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ze werden oude tantes!
zondag 27 mei 2012 om 12:50
Ik vond vooral de koppeling bij de opvang beide keren top gaan. Zette mijn konijn in een ren en dan verschillende erbij. Toen we de juiste match hadden, gingen ze in 1 doos samen mee naar huis. Hok verschonen en niet meer uit elkaar gehaald.
Heb beide keren na overlijden van het partner konijn ook snel een nieuwe match gezocht, want konijnen zijn erg trouw als ze gekoppeld zijn
en ze kunnen na het weg vallen van de partner dood gaan van eenzaamheid....
Heb beide keren na overlijden van het partner konijn ook snel een nieuwe match gezocht, want konijnen zijn erg trouw als ze gekoppeld zijn
zondag 27 mei 2012 om 13:04
Mijn tweede nijn heb ik ook gekoppeld bij opvang. Ten eerste geef je een konijn een nieuwe kans en het koppelen gaat beter. Ik had nijn gecastreerd meegenomen en zocht een dame voor hem. Hebben toen de 2 bij elkaar gezet en naar een kwartier was al duidelijk dit was een match. Terug thuis heb ik haar in zijn hok gezet en hem in de buitenren... , dit zo een half dag gelaten, toen bij elkaar en nooit problemen gehad. Ik heb nu 2 dolgelukkige konijnen in 1 hok met buitenren...
zondag 27 mei 2012 om 13:06
zondag 27 mei 2012 om 13:28
Beste succescombinatie is een oudere voedster en een oudere gecastreerde ram, dus geen jong dier erbij. De tips om een konijn uit de opvang of asiel te halen is een hele goede. Konijnen zijn erg kieskeurig en als het niet klikt kan dat leiden tot de dood van 1 van de dieren. Na castratie is het rammetje niet meteen steriel.
IN de opvang neem je je konijn mee en zoeken ze daar naar een geschikte partner.
De meeste konijnen zijn te krap behuisd ik zou zeker niet een dubbel hok nog kleiner maken. Een hok moet groot genoeg zijn dan het konijn kan springen/ rennen/ graven en zich verstoppen
IN de opvang neem je je konijn mee en zoeken ze daar naar een geschikte partner.
De meeste konijnen zijn te krap behuisd ik zou zeker niet een dubbel hok nog kleiner maken. Een hok moet groot genoeg zijn dan het konijn kan springen/ rennen/ graven en zich verstoppen
zondag 27 mei 2012 om 14:28
Ik zou inderdaad ook naar een opvang gaan (als dat mogelijk is natuurlijk). Ik moet mijn rammetje (waarschijnlijk) binnenkort in laten slapen (bah) en dan 'moet' er weer een nieuwe komen, omdat ik het belangrijk vind dat ze niet alleen zitten. Hiervoor heb ik veel opvangen bekeken en uiteindelijk een keuze gemaakt voor een opvang die hier drie uur reizen vandaan ligt.
Als de rammetjes niet gecastreerd worden, kun je ze inderdaad elkaar niet laten ontmoeten.
Mijn vorige koppeling ging zo prettig! (gecastreerd) rammetje en voedster elkaar laten ontmoeten op neutraal terrein, daarna samen in 1 reismand, in de auto naar huis en ze waren gekoppeld (is ook wel een superduo samen).
Soms heeft een kinderboerderij ook wel hokken te leen, misschien is dat wat voor tijdelijk?
Wonen je konijnen buiten? Dan is het wel heel prettig voor ze, als ze een ruime ren hebben. Alleen een hok is eigenlijk te weinig. Ze vinden het heerlijk als ze de benen/poten kunnen strekken :D Dan krijg je ook leuke dingen te zien!
Succes!!
Als de rammetjes niet gecastreerd worden, kun je ze inderdaad elkaar niet laten ontmoeten.
Mijn vorige koppeling ging zo prettig! (gecastreerd) rammetje en voedster elkaar laten ontmoeten op neutraal terrein, daarna samen in 1 reismand, in de auto naar huis en ze waren gekoppeld (is ook wel een superduo samen).
Soms heeft een kinderboerderij ook wel hokken te leen, misschien is dat wat voor tijdelijk?
Wonen je konijnen buiten? Dan is het wel heel prettig voor ze, als ze een ruime ren hebben. Alleen een hok is eigenlijk te weinig. Ze vinden het heerlijk als ze de benen/poten kunnen strekken :D Dan krijg je ook leuke dingen te zien!
Succes!!